Recitaluri şi concerte în acest weekend

100% MOZART

Orchestrele şi Corurile Radio îşi reafirmă “promisiunea” adresată publicului la începutul acestei stagiuni, aceea de a invita la Sala Radio tineri muzicieni români care şi-au desăvârşit pregătirea artistică în afara ţării şi sunt deja aplaudaţi pe scene din străinătate. De această dată, în concertul derulat miercuri, 4 noiembrie, la ora 19.00, Orchestra de Cameră Radio, sub bagheta dirijorului său, Cristian Brâncuşi, vă oferă şansa de a asculta la Bucureşti pe unul dintre apreciaţii pianişti români ai noii generaţii, într-un concert 100% MOZART.

Dinu-Mihai Ştefan, în vârstă de doar 28 de ani, a absolvit Liceul de Muzică „Dinu Lipatti” din Bucureşti şi ulterior a urmat studiile superioare în cadrul unor prestigioase instituţii europene: Trinity Laban Conservatoire of Music and Dance (Londra) şi Royal College of Music (Londra). Tânărul pianist a participat la o serie de cursuri de perfecţionare, în cadrul unor importante şcoli de muzică din Europa: Universitatea Mozarteum – Salzburg şi Birmingham Conservatoire – Marea Britanie. A obţinut mai multe premii internaţionale, cum ar fi Premiul III la Hastings Piano Concerto Competition (Marea Britanie), în 2010. A concertat deja în mai multe oraşe din Marea Britanie, Austria, Franţa şi România. În mai 2014, Dinu-Mihai Ştefan a lansat primul său album, intitulat Just Another Spring in London (Doar o altă primăvară la Londra), care include partituri semnate de Bach, Liszt, Scriabin şi Enescu. Al doilea album – Made in Trinity – cuprinde lucrări de Beethoven şi Rahmaninov.

Dinu Mihai Ştefan

În evenimentul de la Sala Radio, tânărul pianist român va interpreta Concertul nr. 14 în mi bemol major pentru pian şi orchestră, semnat de Mozart. Întreaga seară este de altfel dedicată genialului compozitor care, în doar 35 de ani de viaţă, a compus peste 600 de lucrări, primele partituri fiind create la vârsta de doar 5 ani! Dintre cele 41 de simfonii pe care le-a compus Amadeus, în concertul Orchestrei de Cameră Radio veţi asculta Simfonia nr. 28 în do major şi Simfonia nr. 40 în sol minor.

Cristian Brâncuşi este membru fondator al Orchestrei de Cameră Radio şi dirijor principal al acesteia. Din 1990, artistul a prezentat alături de ansamblu sute de concerte cu un repertoriu variat, de la lucrări preclasice la creaţie contemporană. Atras în egală măsură şi de muzica de avangardă, este deseori invitat sa dirijeze în Festivalul Săptămâna Internaţională a Muzicii Noi, precum şi în cel intitulat Worldmusic Days. Activitatea sa de dirijor cuprinde imprimări pentru radio, televiziune, muzică de film, pentru casa de discuri „Electrecord” şi AKSAK (Franţa), concerte simfonice şi spectacole de operă. A fost apreciat şi în concertele pe care le-a dirijat în afara ţării, în Italia, Germania, Polonia, Rusia, Filipine, SUA, Spania, Venezuela, Uruguay etc.

Concert aniversar dedicat Zilei Radio România

Cristina Anghelescu

La 1 noiembrie 1928, cu 87 de ani în urmă, a avut loc difuzarea primei emisiuni a serviciul public de radio al Societăţii de Difuziune Radiotelefonică, instituţie ce poartă astăzi numele de Societatea Română de Radiodifuziune – SRR (cunoscută sub numele de brand Radio România).

De această dată, în concertul aniversar programat vineri, 30 octombrie, la ora 19.00, la Sala Radio – sub bagheta lui Adrian Morar, dirijor al Operei Naţionale Române Cluj-Napoca – veţi asculta o lucrare a compozitorului şi dirijorului român Alfred Alessandrescu: Amurg de toamnă.

Numele muzicianului este strâns legat de această aniversare: el a condus Orchestra Simfonică Radio (astăzi Orchestra Naţională Radio) între 1933 şi 1959 şi a fost director muzical al Radiodifuziunii Române (1933-1938, 1945-1947).

În acelaşi eveniment veţi aprecia şi unul dintre cele mai cunoscute concerte pentru vioară, creaţie a lui Beethoven: Concertul în Re major pentru vioară şi orchestră, în interpretarea Cristinei Anghelescu, solistă a Orchestrelor şi Corurilor Radio.

În a doua parte a serii, Orchestra Naţională Radio vă propune două compoziţii – Uvertura Academică Festivă şi Variaţiuni pe o temă de Haydn – semnate de un alt „titan” al repertoriului german: Brahms. Prima lucrare a fost compusă de Brahms în semn de recunoştinţă pentru Universitatea din Breslau (sau Wrocław – denumirea poloneză) din Polonia, una dintre cele mai vechi instituţii de învăţământ din Europa Centrală, fondată în 1702. Premiera Variaţiunilor pe o temă de Haydn a avut loc chiar sub bagheta lui Brahms, în interpretarea Filarmonicii din Viena, în 1873.

Adrian Morar

Din anul 1995, Adrian Morar este dirijor la Opera Naţională Română din Cluj-Napoca, dar a colaborat frecvent cu teatrele lirice şi filarmonicile din ţară. La Opera Naţională Bucureşti a debutat în anul 2001, iar în stagiunea 2006-2007 a fost director artistic al instituţiei. De asemenea, susţine frecvent spectacole şi la teatrele muzicale din Iaşi, Constanţa, Timişoara şi Craiova. Este adesea oaspete al Filarmonicilor din Iaşi, Cluj, Ploieşti, Craiova, Sibiu, Braşov, Botoşani, Timişoara, Târgu Mureş, Satu-Mare şi colaborează cu Orchestrele Radio din Bucureşti.

Adrian Morar a participat, în compania diferitelor ansambluri a căror conducere muzicală a asigurat-o, la festivalurile: Cluj modern (1996), Bartók-Puccini (Miskolc, Slovacia, 2002, 2006), Festivalul cântecului şi dansului (Bangkok, Thailanda, 2002), Oameni de aur ai Operei (Cluj-Napoca 2003, 2004), Dimitrios (Salonic, Grecia, 2003), Schubertiada (Bucureşti, 2003), Festival la Citadelle (Îls d’Yeu, Franţa, 2004), Festivalul Internaţional George Enescu (Bucureşti, 2007) şi a susţinut turnee în Elveţia, Franţa Germania, Grecia, Spania, Ungaria, Thailanda.

Cristina Anghelescu provine dintr-o familie de muzicieni şi a început studiul viorii cu tatăl său, cel care i-a îndrumat cu atenţie şi profesionalism formarea artistică. Cristina Anghelescu a fost invitată să concerteze în săli renumite ca Schauspielhaus – Berlin, Ceaikovski – Moscova, Teatro Monumental y Auditorium – Madrid, Smetana Hall – Praga, St. John’s Smith Square – Londra, Finlandia Hall – Helsinki şi în compania unor orchestre importante din Dresda, Paris, Praga, Bratislava, Caracas, Moscova, Budapesta, Londra etc. A efectuat numeroase turnee în toate ţările Europei, în Taiwan, America de Sud şi cea de Nord, Africa de Sud etc.

Invitație la Ateneul Român

Violonista Mihaela Martin

Vineri, 30 octombrie, la ora 19.00, la Sala Mare, puteţi audia concertul Orchestrei Filarmonicii „George Enescu”, sub bagheta dirijorului Hyun Jin Yun. Solistă: Mihaela Martin.

În program:

Ludwig van Beethoven: Uvertura „Prometeu”,

Concertul pentru vioară şi orchestră

Simfonia nr. 7

Pianistul Dan Grigore

Sâmbătă, 31 octombrie, la ora 19.00, Recital cameral: Din dragoste pentru Cenuşăreasa, susţinut de pianista Viorica Rădoi şi invitaţii săi: Steluţa Radu – pian, Mădălina Florescu – pian, Felicia Filip – soprană, Irina Iordăchescu – soprană, Alexandru Chiriac – bariton, Andrei Lazăr – tenor, Cristina Anghelescu – vioară, Simina Croitoru – vioară, Mircea Marian – violoncel.

Cu participarea extraordinară a pianistului Dan Grigore.

În program, lucrări de C. Franck, P.I. Ceaikovski, S. Rahmaninov, G. Verdi, J. Brahms, R. Schumann, M. Musorgski, D. Milhaud, W. A. Mozart, P. de Sarasate, Cl. Debussy, E. Nazareth, G. Fauré, Fr. Schubert.

Viniciu Moroianu, Dan Cavassi şi Cristian Mancaş

Duminică, 1 noiembrie, la ora 19.00, Recital cameral susţinut de Cristian Mancaş – clarinet, Dan Cavassi – violoncel, Viniciu Moroianu – pian.

În program:

Johannes Brahms: Piese pentru pian op.76, caietul II

Sonata pentru violoncel şi pian nr. 1 în mi minor, op.38

Sonata pentru clarinet şi pian nr. 1 în fa minor, op.120

Andantino grazioso din Trio în la minor, op.114

Artişti japonezi în recital la Castelul Peleş

Airi Yamada

Laureaţii Concursului Internaţional România, de la Tokyo, vor evolua sâmbătă 31octombrie, de la ora 16.00, la Castelul Peleş, în finalul Stagiunii Sunetul Muzicii, organizată de Muzeul Naţional Peleş şi ExcesMusic.

Violonista Yu Uematsu, mezzosoprana Airi Yamada şi flautista Ayaka Ishizaki propun iubitorilor artei sunetelor un regal cameral, alcătuit din opusuri de Ceaikovski, Mozart, Donizetti, Händel, Borne şi Doppler.

La pian se va afla Clementina Ristea Ciucu.

Yu Uematsu

Violonista Yu Uematsu este studentă în anul al III-lea la Universitatea de Muzică din Tokyo. Până în prezent a fost laureată a numeroase la competiţii importante. A câştigat cea de-a 68 a ediţie a Concursului Student Music Japan, a obţinut Premiul al II lea la K International Junior & Student Music Competition, iar în 2014 s-a aflat printre laureaţii ediţiei a X a a Concursului Internaţional România, de la Tokyo. De asemenea, a participat la concerte organizate de Asociaţia de prietenie Italia – Japonia.

Mezzosoprana Airi Yamada s-a născut în 1993 şi, după studii de pian, în prezent este studentă în ultimul an la Universitatea Gakugei din Tokyo. A câştigat numeroase premii la competiţii internaţionale: 2013 – a câştigat Premiul Espoir la secţiunea de Lied a Concursului de la Osaka, în 2014 –a câştigat Cupa Great Wall. În acelaşi an, a fost selectată de Asociaţia Internaţională a Artiştilor din Tokyo pentru a primi o bursă de studii la instituţii muzicale din străinătate. În urma acestei burse s-a perfecţionat la Universitatea din Stuttgart. Anul acesta, a obţinut premiul I la Concursul de la Changjiang. De asemenea, în ianuarie 2015, a susţinut un recital la Suntory Hall din Tokyo.

Ayaka Ishizaki

Ayaka Ishizaki s-a născut în anul 1997 şi a început studiul flautului la vârsta de 7 ani. Ea studiază la Liceul de fete Toho Gakuen. Este singura flautistă care a câştigat un premiu la Japonia Classic Music Competition, premiul al III-lea, în anul 2009. În anul 2010, a câştigat premiul al II-lea la Concursul Internaţional de Muzică din Taiwan. Un an mai târziu, a fost laureată secţiunea Flaut la Concursul All Japan Student Music Competition şi, de asemenea, a fost distinsă cu Premiul I la secţiunea instrumente de suflat la Concursul Internaţional România de la Tokyo, performanţă pentru care a obţinut şi Premiul Turkish Airlines. A susţinut concerte în compania unor orchestre valoroase, precum Filarmonicile din Tokyo şi Kanagawa.

Nicolae Voiculeţ şi ansamblul “Flauto Dolce”

Nicolae Voiculeţ

Sâmbătă, 31 octombrie, la ora 13.00, în incinta Castelului Banloc (jud.Timiş), va avea loc un concert susţinut de maestrul Nicolae Voiculeţ (nai) şi Ansamblul Flauto Dolce (Zoltán Majó, Mária Szabó, Noémi Miklós şi Mihaela Maxim). Evenimentul, organizat de Institutul Cultural Român împreună cu Mitropolia Banatului, îşi propune să promoveze monumentul istoric din Banloc şi să contribuie la recuperarea şi introducerea edificiului în circuitul cultural.

Situat la 50 de kilometri de Timişoara, Castelul Banloc a fost ridicat la sfârşitul secolului, în 1793, când contele Lázár Karátsonyi l-a clădit pe temelii vechi. Studii de istorie sugerează că Banlocul ar fi fost, în intervalul 1552-1716, sediul paşei de la Timişoara. Până în primii ani ai secolului al XX-lea, castelul şi parcul aferent au fost decorate şi întreţinute constant. O perioadă de glorie a Castelului se înregistrează în jurul anului 1935, an în care Regina Elisabeta a Greciei, sora Regelui Carol al II-lea al României, cumpără clădirea şi ce a mai rămas din parc. După 1945, clădirea şi terenul rămân neprotejate şi cad pradă vandalilor: statuile sunt distruse, iar biblioteca şi arhiva Castelului sunt incendiate. Ulterior, Castelul a intrat în proprietatea mai multor instituţii. În 2009, castelul este cedat de Primăria Banloc Mitropoliei Banatului.

Ansamblul Flauto Dolce, format la Cluj, în anul 2000, la iniţiativa lui Zoltán Majó, este alcătuit din trei sau patru instrumentişti şi o soprană, toţi cu o bogată experienţă artistică. Repertoriul este format din muzică veche, tradiţională, din Europa Apuseană. Ansamblul se dedică, în aceeaşi măsură, redescoperirii muzicii vechi, tradiţionale, din spaţiul românesc, precum şi interpretării unor compoziţii contemporane. Formaţia a evoluat cu succes în concerte şi festivaluri din România, precum şi în Austria, Elveţia, Germania, Italia, Spania, Israel, Slovenia, Serbia, Slovacia şi Ungaria. A fost partenerul unui proiect comun derulat de Italia, Slovenia şi România, de promovare a muzicii baroce din cele trei ţări, integrat în programul Cultura 2007-2013 al Uniunii Europene, şi a participat, de asemenea, la proiectul UNESCO Cultural Heritage – a Bridge towards a Shared Future.

Nicolae Voiculeţ, interpret, compozitor şi dirijor, a urmat Liceul de Muzică „George Enescu“ şi Academia Naţională de Muzică, unde l-a avut ca maestru pe Gheorghe Zamfir. Abordează genuri muzicale variate, de la folclor, muzică clasică, muzică sacră la jazz, muzică contemporană şi pop. A concertat pe scene de prestigiu din întreaga lume, fiind ovaţionat în Franţa, Spania, Republica Cehă, Germania, Austria, Ungaria, Marea Britanie, SUA, Japonia, Thailanda şi Italia. Nicolae Voiculeţ a înfiinţat, în 1993, la Chicago, prima şcoală de nai din Statele Unite. A susţinut mai multe concerte caritabile, printre care unele pentru victimele uraganului Katrina şi pentru supravieţuitorii cutremurului din Japonia. A fost decorat cu distincţia Meritul Cultural al României în Grad de Cavaler.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.