Recomandări de weekend

Concert simfonic

Luna aprilie se încheie la Filarmonica “George Enescu” cu un concert incitant. Programul cuprinde “Variaţiuni pe o temă de Haydn”, de Brahms, “Concertul pentru vioară şi orchestră” de Mendelssohn, “Ciaccona” de Buxtehude/ Chavez şi “Pasărea de foc” de Stravinski. La pupitru, unul dintre cei mai apreciaţi dirijori ai momentului, mexicanul José Areán, sub a cărui baghetă au evoluat, alături de orchestre importante din America Latină şi din Europa, solişti internaţionali, precum Sarah Chang, Giora Feidman, Jorge Federico Osorio sau Pablo Ziegler.

Solistul serii este violonistul rus Sergey Malov, laureat al mai multor competiţii internaţionale, care a cântat împreună cu mari orchestre, cum ar fi Filarmonica din Sankt Petersburg, sau cele din Moscova, Tokyo, RSO Vienna, Kupio Symphony din Finlanda, Orchestra de Cameră din München sau Orchestra Simfonică a Radiodifuziunii din Bavaria.

Boema

Emoţionanta poveste de dragoste “La Bohème”, de Giacomo Puccini, va beneficia, în spectacolul de duminică seară de la Opera Naţională din Bucureşti, de doi artişti de talie internaţională: soprano Elena Moşuc, în rolul Mimi, şi tenorul Giuseppe Giacomini (Rodolfo). Alături de ei, îi mai puteţi asculta pe Irina Iordăchescu (Musetta), Ionuţ Pascu (Marcello), Ion Dimieru (Schaunard), Radu Pintilie (Colline), Ştefan Schuller (Benoît), Paul Basacopol (Alcindoro).

Vor participa orchestra şi corul ONB, sub conducerea muzicală a dirijorului Vlad Conta. Elena Moşuc a fost aplaudată pe scenele teatrelor lirice din întreaga lume, colaborând cu dirijori de prestigiu, cum ar fi Nikolaus Harnoncourt, Franz Welser-Moest, Christoph von Dohnányi. În ceea ce-l priveşte pe Giuseppe Giacomini, câteva premii internaţionale vorbesc de la sine: “Kammersänger” al Operei din Viena, Gold Viotti, Premiul Giovanni Zenatello, Gold Mascagni sau Giovanni Martinelli Prize.

Fata mării

În cadrul săptămânalelor “Întâlniri cu publicul de mâine”, de la Opera Naţională Bucureşti, duminică dimineaţă, după reprezentaţia cu poemul coregrafic „Fata mării” de Carmen Petra Basacopol, micuţii spectatori sunt invitaţi să stea de vorbă cu protagoniştii, să ia autografe de la ei şi să facă fotografii. Cu această ocazie, ei vor afla câteva dintre secretele artei dansului şi vor putea chiar să se joace cu artiştii din spectacol. Din distribuţia spectacolului fac parte actriţa Cornelia Pavlovici, de la Teatrul „Ion Creangă”, soliştii Manuela Dragomir, Alexandru Ducan şi Mircea Ioniţă, alături de elevi ai Liceului de Coregrafie „Floria Capsali” şi solişti instrumentişti ai Operei Naţionale Bucureşti.

Inspirată dintr-o poveste americană, producţia „Fata mării” a fost realizată în premieră absolută în stagiunea curentă de Studioul Experimental de Operă şi Balet „Ludovic Spiess”. Muzica şi libretul aparţin reputatei compozitoare Carmen Petra Basacopol, coregrafia a fost asigurată de Maria Popa, iar scenografia de Ana Maria Marin.

Muzică la Palat

Pentru cei care nu se pot hotărî între un concert şi o plimbare pe malul lacului, soluţia pare a fi concertul din ciclul "Muzica la Palatele Brâncoveneşti", susţinut duminică, la ora 17.00, de Cvartetul “Arcadia”. Format la Cluj, sub îndrumarea lui Nicuşor Silaghi, membru al Cvartetului Transilvan, “Arcadia” a câştigat în 2009 concursurile de la Hamburg şi Lugano. Membrii Cvartetului, violoniştii Răsvan Dumitru şi Ana Bogăţilă, violistul Traian Boală şi violoncelistul Zsolt Torok, vor prezenta, în sala Scoarţelor a Palatului Mogoşoaia, Cvartetele nr. 1 şi nr. 3, op. 41 de Robert Schumann.

Ritmuri în Cişmigiu

Sâmbătă se deschide “Stagiunea Muzicală Estivală”, cu care bucureştenii s-au obişnuit din anii trecuţi, în parcul din centrul oraşului. Între orele 11.00 şi 13.00 puteţi asculta muzică de promenadă, cu formaţia Karpaten Show, care va interpreta muzică tradiţională germană (valsuri, marşuri, polci), muzică uşoară, uverturi din opere şi operete. Duminică, 2 mai, vor veni la întâlnire muzicienii de la “Nataly”, cu melodii ruseşti, spaniole şi româneşti (voci: Natalia şi Cornel Tudosie).

Sinucigaşul

Cei care n-au reuşit încă vadă spectacolul lui Felix Alexa cu piesa “Sinucigaşul” de Nikolai Erdman pot merge vineri în Sala Amfiteatru. Cu o distribuţie remarcabilă, Dan Puric, în rolul principal, Costel Constantin, Adela Mărculescu, Ileana Olteanu, Marius Bodochi, Marius Manole, Tania Popa, Silviu Biriş, Maria Buză, Andrei Finţi, Lamia Beligan ş.a., piesa este o reflecţie tragicomică asupra egoismului şi a crizei individului în interiorul crizei societăţii. La vremea scrierii ei, piesa, care i-a entuziasmat pe Meyerhold şi pe Stanislavski, a fost interzisă de Stalin personal.

Tectonica sentimentelor

Şi tot vineri, dar în Sala Atelier, o piesă a unuia dintre cei mai apreciaţi dramaturgi francezi contemporani: “Tectonica sentimentelor” de Eric-Emmanuel Schmitt. În regia lui Nicolae Scarlat, cu Ilinca Goia, Liviu Lucaci, Tamara Creţulescu, Carmen Ionescu, Valentina Zaharia, piesa este povestea unui bărbat pentru care se hotărăsc să lupte patru femei. Acţiunea se desfăşoară într-un Paris contradictoriu, la întâlnirea lumii sofisticate cu aceea violentă a străzii.

Celebrul dramaturg, care a finalizat textul în 2008, construieşte două personaje ce provin din România. „Trebuie să acceptăm să trăim în complexitate. Niciodată să nu simplificăm! Niciodată să nu amputăm! Cei care pretind că pot suprima dificultăţile sau contradicţiile existenţei, aceia sunt impostori!", declara dramaturgul într-un interviu. Spectacolul este programat şi duminică, 2 mai.

Toţi fiii mei

Cunoscuta piesă a lui Arthur Miller, pe care o puteţi vedea sâmbătă, pe scena Sălii Mari a Teatrului Naţional, beneficiază de regia lui Ion Caramitru şi scenografia semnată de Dragoş Buhagiar. Piesa, scrisă în 1947, a obţinut un Premiu Tony şi l-a propulsat pe dramaturg în atenţia criticii şi publicului. “Toţi fiii mei” a fost montată pentru prima dată la Teatrul Naţional în 1948.

Din echipa de atunci au făcut parte Aura Buzescu, în rolul lui Katty Keller, şi Liviu Ciulei, care a semnat scenografia spectacolului. Din actuala echipă se remarcă Victor Rebengiuc, Sanda Toma, Dragoş Stemate, Dorin Andone, Vivian Alivizache ş.a. Este o montare clasică, realizată cu o adevărată virtuozitate.

Elling

Dramatizarea de Axel Hellstenius în colaborare cu Petter Naess, după romanul “Fraţi de sânge” de Ingvar Ambjornsen, este pusă în scenă de Vlad Massaci. Romanul lui Ambjornsen a cunoscut şi o celebră ecranizare, ce a fost nominalizată la Oscar pentru cel mai bun film străin în 2002. Dramatizarea a fost jucată pe mai multe scene din Europa şi a avut o nominalizare, în 2008, la premiul Laurence Olivier, la categoria Cea mai bună comedie. Povestea unui “cuplu ciudat”, format de antieroii Elling şi Kjell Bjarne, care încearcă să trăiască într-o lume dezarticulată, este interpretată de Marius Florea Vizante, Sandu Pop, Mihaela Măcelaru şi Şerban Georgevici. Vineri, în Sala Mare a Teatrului de Comedie.

Clinica

Sâmbătă, în aceeaşi sală, acţiunea se mută pe plaiurile româneşti, graţie comediei “Clinica”, de Adrian Lustig. Un actor (Valetin Teodosiu), un fost boxer (George Mihăiţă), un bancher (Florin Dobrovici), un director (Şerban Georgevici), un procuror (Aurelian Bărbieru / Bogdan Cotleţ) încearcă să-şi ascundă deziluziile, lenea sau infracţiunile într-o clinică de psihiatrie, gestionată de o femeie-psihiatru (Delia Seceleanu) şi mai ales de bucătăreasă (Virginia Mirea). O comedie de moravuri, plasată fără nici un dubiu în tranziţia noastră originală. Regia este semnată de Aurel Palade.

Cântăreaţa cheală&Lecţia

Recenta premieră a pieselor lui Eugène Ionesco i-a prilejuit o excelentă montare regizorului Victor Ioan Frunză. În scenografia documentată şi inspirată a Adrianei Grand, Virginia Mirea, Florin Dobrovici, Mirela Zeţa, George Costin, Dragoş Huluba, Bogdan Cotleţ (în “Cântăreaţa cheală”) şi Andreea Samson, George Costin şi Bogdan Cotleţ (în “Lecţia”) reuşesc un joc remarcabil prin capacitatea îmbinării comediei spumoase cu dramatismul absurdului. O menţiune specială pentru inteligenţa interpretării Virginiei Mirea, o aprecierea a firescului joc în travesti al lui Bogdan Cotleţ şi o surpriză: foarte tânăra Andreea Samson. Duminică, la Teatrul de Comedie.

Domnişoara Iulia

La Sala Studio a aceluiaşi teatru, vineri, un spectacol relativ recent: “Domişoara Iulia” de August Strindberg, în regia lui Liviu Lucaci şi scenografia lui Ştefan Caragiu. Scrisă în 1889, este una dintre cele mai jucate piese ale autorului. Regizorul şi actorii – Delia Nartea, Ioan Cortea / Şerban Gomoi, Andreea Bârsan / Sorina Ştefănescu – reuşesc să evidenţieze cu expresivitate subtextul acestei “drame naturaliste” a dramaturgului nordic.

Doamne… ce măcel

O excelentă comedie de moravuri, a Yasminei Reza, bine tradusă, bine regizată de Lucian Giurchescu şi remarcabil interpretată de Delia Nartea, Tania Popa, Marius Drogeanu şi Alexandru Conovaru. Într-un Paris al clasei de mijloc, politeţea se destramă treptat, lăsând să apară meschinăria, egoismul, instinctele primare. Duminică, la Sala Studio a Teatrului de Comedie.

Richard al III-lea se interzice

Regizată de Cătălina Buzoianu, piesa lui Matei Vişniec este un rechizitoriu al regimului comunist, prin intermediul istoriei tragice a dispariţiei unui mare creator de teatru: Vsevolod Meyerhold.

“Când am scris Istoria comunismului mi-am dat seama că lumea a trecut foarte repede peste această schimbare, fiind aspirată de alte probleme, încât intelectualii n-au avut timp să se aplece profund asupra întâmplării extraordinare a istoriei. Am scris o piesă în jurul ideii de utopie, ideii de om căzut în capcana axiologică a utopiei. Individul este prins într-o capcană teribilă, care este condiţia sa existenţială paradoxală: nu poate să trăiască fără să nu proiecteze utopii, să viseze, dar când începe să aplice utopiile se produce oroarea. Cum să ieşi din utopia planetară a comunismului şi să ai curajul să visezi în continuare? Aceasta este o problemă reală”, mărturisea autorul.

Din distribuţie: Virgil Ogăşanu, Anca Sigartău, Valeria Ogăşanu, Doru Ana, Luminiţa Gheorghiu, Petre Lupu… Sâmbătă, la Sala “Toma Caragiu” a Teatrului Bulandra.

Căsătoria

Un excelent spectacol cu piesa lui Gogol, realizat de marele regizor Yuriy Kordonskiy, într-o distribuţie remarcabilă: Andreea Bibiri, Cornel Scripcaru, Victor Rebengiuc, Mariana Mihuţ, Doru Ana, Irina Petrescu, Răzvan Vasilescu. Cu accente de comedie, subîntinsă însă de un puternic fior dramatic, această “întâmplare absolut incredibilă cucereşte spectatorul de la un capăt la altul”. Duminică, la Sala Izvor a Teatrului Bulandra.

Gaiţele

Mereu actuala comedie a lui Alexandru Kiriţescu, în viziunea regizorală a lui Alexandru Dabija şi decorul expresiv semnat de Vittorio Holtier, reuşeşte să încânte spectatorul şi graţie excelenţei interpretării. Din distribuţie: Dorina Lazăr, Constantin Cojocaru, Ionel Mihăilescu, Marius Stănescu, Carmen Tănase, Virginia Rogin, Paula Niculiţă, Antoaneta Zaharia / Dana Voicu, Petre Nicolae, Elvira Deatcu, Ana Maria Moldovan, Pavel Bartoş. Vineri, la Teatrul Odeon.

Ultima femeie a Senorului Juan

Cu Florin Zamfirescu, Irina Mazanitis, Katia Pascariu, Mircea Constantinescu, Angela Ioan, Gabriel Pintilei, Dimitrii Bogomaz, Relu Poalelungi, acest spectacol cu piesa cunoscutului dramaturg Leonid Juhoviţki despre legendarul Don Juan propune o nouă faţetă a personajului. Autorul îmbină poeticul cu ironia şi satira, iar spectacolul regizorului Vladimir Granov este plin de prospeţime şi sensibilitate. Sâmbătă, la Teatrul Odeon.

Block Bach

Un spectacol de teatru-dans în care muzica lui Bach este excelent servită de regizorul Alexandru Dabija şi coregrafii Răzvan Mazilu şi Amir Kolben. Scene din viaţa cotidiană, mulate ingenios pe o muzică ce părea destinată numai sălilor de concert, sunt susţinute cu brio de o echipă formată din Răzvan Mazilu, Monica Petrică, Emilia Dobrin, CRBL. Duminică, la Teatrul Odeon.

39 de trepte

Este vorba despre o adaptare scenică a romanului poliţist “Cele treizeci şi nouă de trepte” de John Buchan, realizată de către Patrick Barlow, în 2005, pentru scena londoneză. Este povestea lui Richard Hannay, un londonez plictisit, a cărui viaţă devine brusc mai interesantă după ce o femeie este ucisă în locuinţa lui. Cine este femeia? De ce s-a refugiat în apartamentul lui? Ce reprezintă acele misterioase „39 de trepte”?

Învinuit de uciderea femeii, Hannay pleacă în misiune în Scoţia ca să găsească răspuns la aceste întrebări şi la altele tot atât de enigmatice. Regia: Petre Bokor, care semnează şi versiunea românească. Din distribuţie: Luminiţa Erga, Alexandru Jitea, Adrian Văncică, Alexandru Gheorghiu-Mike. Sâmbătă, la Sala “Horia Lovinescu” a Teatrului Nottara.

Vizitatorul

O discuţie între Sigmund Freud şi Dumnezeu în Austria ocupată de nazişti. O piesă cu final deschis, semnată de Eric Emmanuel Schmitt şi regizată de Claudiu Goga, în scenografia lui Mihai Mădescu şi a Luanei Drăgoescu. Publicată în 1993, piesa a fost distinsă cu Premiul Molière, pentru cel mai bun autor dramatic. În distribuţie: Alexandru Repan, Mircea Andreescu, Crenguţa Hariton, Rareş Stoica. Sâmbătă, la Teatrul Nottara.

Variaţiuni enigmatice

Tot Teatrul Nottara, tot Eric Emmanuel Schmitt şi tot în viziunea regizorală a lui Claudiu Goga, duminică seară. “Un text despre dragoste şi moarte, despre relativitatea adevărului şi a minciunii. Doi bărbaţi evocă imaginea femeii dispărute. Amândoi au iubit-o; fiecare, însă, în felul său. Un mare scriitor, laureat al Premiului Nobel, renunţă la prezenţa ei fizică pentru a şi-o putea păstra în memorie, pentru a putea să-i scrie şi să-i dedice volume. Un bărbat obişnuit se căsătoreşte cu ea, o iubeşte.” Spectacolul prilejuieşte două recitaluri actoriceşti: Mircea Diaconu şi Alexandru Repan.

Mantia de stele

Cu subtitlul “îndrumar astrologic pentru ghicit”, dramatizarea Nonei Ciobanu după romanul omonim al scriitorului sârb Milorad Pavić (tradus de Mariana Ştefănescu) urmăreşte poveşti de iubire de-a lungul timpului şi în spaţii diverse. Poveşti guvernate de destin şi de zodii. O călătorie în visul fiecărui personaj şi în visele altora, desfăşurată într-un decor ingenios şi sugestiv, semnat de Iulian Bălţătescu şi cu costumele somptuoase ale Doinei Levintza. Nona Ciobanu este şi regizorul acestui spectacol care a avut premiera în aprilie.

În distribuţie: Cristian Iacob, Valentina Popa, Mihaela Rădescu, Claudia Prec, Ştefan Lupu, Petre Moraru, Cuzin Toma, Avram Birău, Radu Iacoban, Ruxandra Enescu, Viorel Cojanu, Simona Mihăescu, Ion Lupu, Bogdan Talaşman, Ilinca Manolache, Radu Zetu, Floarea Stănoi ş.a., fiecare interpretând mai multe roluri. Sâmbătă, la Teatrul Mic.

Hotelul dintre lumi

Din nou un text de Eric Emmanuel Schmitt, pus în scenă, de această dată, de Alice Barb. Un loc ciudat, în care nimeni nu ştie cum a ajuns, în care infirmii se pot mişca şi mincinoşii spun adevărul. Un spectacol “între vis şi realitate, viaţă şi moarte, comedie şi tragedie”, cu Ovidiu Niculescu, Valentina Popa, Mihai Dinvale, Adriana Şchiopu, Bogdan Talaşman, Liliana Pană ş.a. Coregrafia îi aparţine lui Răzvan Mazilu. Duminică, la Teatrul Mic.

Closer

“Dacă eşti omul care râde la înmormântări, la catastrofele aviatice, la cele mai sumbre documentare pe teme politice şi la poveştile despre devastarea lumii în care trăim, atunci te vei îndrăgosti de Closer", scria cronicarul de la “Washington Post”. O poveste despre relaţiile “adulte”, scrisă de Patrick Marber şi susţinută de patru personaje, interpretate de Gheorghe Visu, Ana-Ioana Macaria, Marius Capotă şi Mihaela Mhăescu. Regia: Ilinca Stihi. Vineri, la Teatrul Foarte Mic.

Noul Cinematograf al Regizorului Român

O selecţie atractivă de filme propune în acest weekend la Muzeul Ţăranului, în Sala Horia Bernea, regizorul Corneliu Porumboiu.

Pisicile persane

Filmul regizorului iranian Bahman Ghobadi, “Nobody Knows About the Persian Cats”, redă o imagine a scenei muzicale iraniene, într-o manieră aproape documentară. Plin de frustrările generate de interdicţiile guvernamentale, filmul se centrează asupra scenei indie-rock din Teheran. Regizorul a realizat pelicule cunoscute, cum ar fi "Half Moon", "Turtles Can Fly", "A Time for Drunken Horses". Vineri, la ora 18.30.

Eu când vreau să fluier, fluier

În aceeaşi zi, la ora 20.30, puteţi viziona pelicula de debut a lui Florin Şerban, "Eu când vreau să fluier, fluier", distinsă cu Premiul pentru cel mai bun film din secţiunea New Blood a Festivalului Internaţional de Thriller de la Beaunne (Franţa) şi câştigătoare a două premii importante la Berlinala din acest an (Ursul de Argint şi "Alfred Bauer" pentru noi perspective în cinematografie).

Lake Tahoe

O poveste despre încurcăturile unui adolescent obligat să ia decizii rapide şi să afle că există în viaţă şi eşecuri. Pelicula regizorului mexican Fernando Eimbcke este o odă adusă vieţii, curajului de a lupta şi de a nu te lăsa doborât de gândul la propria nefericire. Sâmbătă şi duminică.

Liverpool

Realizat în 2008, filmul regizorului argentinian Lisandro Alonso a fost selecţionat la festivalurile de la Cannes, Tribeca, Londra şi Toronto. Sâmbătă şi duminică.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Victoria Anghelescu 1046 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.