Despre performanțe și contraperformanțe (IV)

Remus Borza: „Firmele românești mor ca muștele, dar tot în ele lovim!“

Remus Borza, deputat, expert financiar, continuă să analizeze cele mai recente evoluții ale economiei și măsurilor guvernamentale. În partea a patra a interviului, Remus Borza explică despre cum vor fi afectate IMM-urile de modificările fiscale, spune de ce mor firmele românești iar multinaționalele prosperă, ce înseamnă și cum se vor reflecta în activitatea companiilor modificările de taxe și impozite despre care se vorbește în ultima vreme.

Cotidianul: Cine țipă cel mai tare în acest moment din cauza modificărilor fiscale? IMM- urile am auzit că sunt cele mai afectate.

Remus Borza: Într-adevăr, IMM-urile sunt adevăratul motor de creștere economică. IMM-urile înseamnă în jur de 300.000 de firme, jumătate din numărul de firme înregistrate la Registrul Comerțului. Ele generează 44% din cifra de afaceri a României. Au 2,5 milioane de angajați din cei 4,8 milioane de angajați. Iată cât de importante sunt aceste IMM-uri. În egală măsură și split TVA tot în ele ar fi lovit pentru că n-ar fi făcut altceva decât să le decapitalizeze. Este o realitate. Societățile românești, cu atât mai mult societățile mici și mijlocii sunt decapitalizate. În cei 27 de ani de economie de piață prea puțin a făcut statul, ca să nu spun deloc, și chiar și băncile comerciale să finanțeze companiile românești.

De ce mor firmele românești, iar multinaționalele prosperă?

Prea puțin a făcut statul ca să protejeze capitalul românesc și clasa antreprenorială românească care a fost într-o concurență vădit neloială, disproporționată, cu multinaționalele care veneau, ca un tăvălug peste companiile românești, având miliarde de euro la purtător, și acea cultură antreprenorială sau de business care lipsește, chiar și astăzi, multor antreprenori români. De aia firmele românești au murit ca muștele, nu au avut nicio șansă, în fața multinaționalelor. În continuare tot în ele lovim și cu această măsură de split TVA. E o vorbă: „gura păcătosului adevăr grăiește”. Gura păcătosului Mișa a recunoscut săptămâna trecută în Parlament, că 83% din firmele care declară TVA în România îl și plătesc. Dar nu poți atunci pedepsi, pentru o minoritate de 17% reprezentând firmele care declară TVA și nu îl plătesc, să condamni câteva sute de mii de firme oneste, vorbim în cazul acesta de vreo 500 de mii de firme oneste.

Această măsură a split-TVA lovește, cum ați sesizat și dumneavoastră, în primul rând în IMM-uri. Aceste firme, ca de altminteri toate firmele rulează TVA-ul între 25 și 55 de zile. Este o gură de oxigen pentru că exigibilitatea la plata TVA-ului survine în a 25-a zi a lunii următoare lunii de facturare. Dar, cum să spun, nu este un abuz, nu este ilegal că așa prevede codul fiscal. Dar și statul este mult mai păcătos și comportamentul statului nu numai că este imoral, este și ilegal, câtă vreme întârzie în mod deliberat cu lunile rambursările de TVA agenților economici.

Care vor fi, după părerea dumneavoastră, consecințele aplicării split-TVA?

Implementarea acestei măsuri a split-TVA va avea ca și consecință falimentul foarte multor firme pentru că nu vor mai putea rula acești bani. Odată încasata factura, TVA-ul aferentva fi indisponbilizat instantaneu în contul agentului economic deschis la trezoreria statului. În urma intervențiilor mele în Parlament și a reacției mediului de afaceri, Guvernul va modifica Ordonanța 23/2017 în sensul aplicării ei doar la firmele în insolvență și la cele care înregistrează întârzieri la plata TVA.

Cealaltă propunere a Guvernului de a impozita cu 1% din cifra de afaceri societățile cu până într-un milion euro cifra de afaceri, este la fel ca și celelalte propuneri, lipsită de consistentă și logică fiscala.

Noi trebuie iarăși să înțelegem un lucru, și anume că fiscalitatea în România este rezonabilă, chiar dacă vorbim de 16% impozit pe profit, 16% impozit pe venit, 19% TVA comparativ cu alte țări în care se merge în cotă progresivă până la 80% impozit pe venit. Asta trebuie să înțeleagă toată lumea: și contribuabilul român că și el suferă de aceeași manie,ca și multinaționalele. Pentru că degeaba le arătăm cu degetul pe ele pentru ca și noi săfacem la fel. Adică și 1% dacă ar fi impozitul pe venit sau pe profit, și nu 16%, noi tot am încerca să-l optimizăm.

Dar trebuie în egală măsură să avem reprezentarea faptului că din impozitele și taxele noastre se finanțează marile sisteme publice fie că vorbim de învățământ, de sănătate, de armată, de administrație, de infrastructură. Deci, trebuie să dăm dovadă de mai mult civism, să creștem gradul de conformare voluntară, în ceea ce privește plata acestor impozite.

Cum comentați introducerea impozitului de 1% pe cifra de afaceri?

Este o realitate că lăsând cota actuală de 16% impozit pe profit, statul colectează puțin, sub 2% din PIB. Într-o atare logică, frustrantă de altfel, a venit Guvernul Tudose și a generalizat un impozit de 1% pe cifra de afaceri pentru companiile cu venituri de până într-un milion de euro. Nu ar fi, cum să spun, o măsură care să ne surprindă total. Și astăzi se aplică acest impozit de 1% din cifra de afaceri pentru IMM-urile cu până la 500.000 euro cifra de afaceri. Deci iată că acest impozit se plătește și în prezent de 396.000 de firme. Acum urmează să fie generalizat la toate întreprinderile care realizează o cifră de afaceri de până într-un milion de euro, adică la încă vreo 20.000 firme în plus care realizează o cifră de afaceri cuprinsă între 500.000 și 1 milion euro.

Măsura, din punct de vedere al veniturilor bugetare, eu nu o văd oportună pentru că ea nu aduce mai mulți bani la buget, ci din contra, mai puțini. Pe actualul sistem de impunere: 3% impozit din CA pentru firmele până în 500.000 euro venituri și 0 angajați; 1% din CA pentru firmele până în 500.000 venituri și 1 sau mai mulți angajați; 16% impozit pe profit pentru firmele cu o cifra de afaceri între 500.000-1.000.000 euro, bugetul colectează 2,4 miliarde lei. Pe noul sistem de impozitare, care va intra în vigoare la 1 ianuarie 2018, statul va colecta mai puțin, respectiv 1,8 miliarde lei. Mai mult decât atât, există riscul să se piardă peste 112.000 de locuri de muncă. În prezent, IMM-urile cu un angajat plătesc un impozit de 1% din CA, iar IMM-urile cu 0 angajați, plătesc 3% din CA. De la 1 ianuarie 2018, și firmele cu 0 angajați, vor plăti tot 1% din CA. Câtă vreme dispare acest impozit penalizator de 3% pentru companiile fără niciun angajat, și companiile cu angajați, pentru a-și maximiza profitul, vor închide contractele de muncă angajaților pe care îi au în prezent.

O altă măsură, total neavenită, pe care intenționează Guvernul să o implementeze cu 1 ianuarie 2018, este reducerea impozitului pe venit de la 16% la 10%. În condițiile în care urlăm ca din gură de șarpe că nu avem venituri la buget, micșorăm impozitele fără a avea niciun studiu de impact pe această măsură. Sigur că 10% e mai mult decât 0%. În programul de guvernare al PSD sunt foarte multe impozite, taxe și contribuții care ar urma să fi reduse la 0%. Eu zic să fugim din țară până nu intrăm în faliment!

Totuși, care să fie soluția pentru cei care decid să rămână?

Evident că nu sunt nici pentru majorarea excesivă a impozitelor. Eu am propus de vreo cinci ani de zile, dar văd că vorbesc de unul singur o cotă unică de 18% TVA, impozit pe profit și impozit pe venit. Vorbim de o liniaritate și o uniformizare a impozitării, de o simplificare a contabilității și a aparatului fiscal.

O reducere a impozitului pe venit de la 16% la 10% nu aduce venituri mai mari la buget, ba dimpotrivă. E un calcul complicat și laborios pe care cred că nici guvernul nu-l înțelege, e o schemă mai sofisticată, adică translatăm de la angajator la angajat contribuțiile de asigurări sociale pe care le reducem de la 39,25% la 37,25% din care 35% se duc către angajat, ținute tot de către angajator și mai rămân 2,25% să le plătească angajatorul, sunt acele contribuții care și astăzi se plătesc pentru șomaj, pentru accidente de muncă, pentru concedii medicale.

Pentru a compensa efortul fiscal al angajatului, i se diminează impozitul pe venit cu 6 procente. Totodată se intenționează majorarea salariului minim pe economie la 1900 lei cu 1 ianuarie 2018. Anul ăsta tocmai ce l-am majorat la 1450 lei. Guvernul speră să aducă mai mulți bani la buget din CAS și CASS, câtă vreme aceste contribuții se aplică la o baza de calcul majorată cu 550 lei.

Majorarea salariului minim este o sabie cu două tăișuri. Poate să aducă mai mulți bani la buget, dar poate să și alunge investitorii străini.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Simona Popescu 220 Articole
Author

2 Comentarii

  1. Va credeam profesionist dle Borza. De ce vorbiți din auzite? De ce spune-ți ca microîntreprinderile care acum plătesc 3% o sa plătească 1%? Și ca se vor pierde și mii de locuri de munca. Citiți proiectul de act normativ și o sa vedeți ca 3% rămâne pentru cine nu are salariați. Citiți și spune-ți dacă am dreptate.

  2. domnule Borza , folosiţi metoda platoniană sau a PD, „şi ce rost are?, şi ce dacă?”. afirmând că între viaţă şi moarte nu este nicio diferenţă, un student îl înteabă de ce nu moare iar el răspunde : de aceea că nu este nicio diferenţă. acesta metodă este un sofism care nu are ce căuta în economie ? rostul este următorul: fiecare să plătească impozit fiindcă fiecare trebuie să facă plusvaloare-profit , dacă nu atunci să lase pe altul, statul nu este bancă pentru nimeni, comertul nu duce la dezvoltare şi nu produce plus valoare, etc… toate propunerile guvernului sunt bune( gospodărie-pentru decontarea cheltuielilor, impozitul pauşal- ca să plătescă toţi- să se elimine paraziţii, impozit zero sub 2000 lei ca să se deconteze astfel coşul zilnic. Dacă doriţi să faceţi bine , fiindcă sunteţi foarte capabil şi vă apreciez sincer, atunci ocupaţi-vă de FDSR,unde e nevoie de specialişti , de cooperare, că e pentru întreaga natiune; de parteneriatul public-privat că este în interesul celor două doctrine( socială şi liberală- alta doctrină nu avem noi în concret fiindcă nu avem feudali sau capital financiar autohton).

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.