Revolta Blue Air după votul din Senat

Forma de proprietate asupra unei companii nu poate fi, în nici un caz, criteriu de acordare a unui ajutor financiar, se arată într-o scrisoare trimisă de compania Blue Air către Senatul României.

„Suntem surprinși de decizia dumneavoastră de a respinge, în ședința de ieri, prevederile ordonanței de urgența nr. 167, aprobată de către Guvernul României în dată de 2 octombrie 2020, prin care este acordată o garanție de stat de 300 milioane lei companiei Blue Air”, arată scrisoarea.

Forma de proprietate asupra unei companii nu poate fi, în nici un caz, criteriu de acordare a unui asemenea ajutor. În mod specific, avizarea prealabilă de către Comisia Europeană a oricărui ajutor de stat acordat de statele membre are tocmai scopul de a preveni asemenea decizii care ar distorsiona semnificativ piață liberă în favoarea unor companii mai puțîn competitive, dar cu capital de stat sau care beneficiază de ajutor de stat – cum ar fi, în cazul de față, TAROM S.A.

Principiul mai sus menționat cere că toţi operatorii economici din domeniul transportului aerian din România să fie sprijiniți proporțional, astfel încât să fie conservate cotele de piață și proporționalitatea prețurilor existente înainte de acordarea ajutorului de stat.

Mai mult, respectarea acestui principiu nu se limitează numai la sprijinul financiar, ci și la orice altă formă de intervenționism – cum ar fi, de pildă, încredințarea de către stat a comenzilor de transport aerian în mod discreționar cu precădere operatorului de stat, fără a lua în considerare proporțional cotele de piață ale operatorilor economici relevanți și/ mai ales rutele pe care aceștia operează în mod tradițional.

Respectând acest principiu, după mai mult de 5 luni de la solicitarea noastră, Guvernul Român a aprobat în dată de 19 august 2020, prin Ordonanță de Urgență nr. 139, măsură ajutorului de stat pentru ambii operatori aerieni cu capital românesc TAROM și Blue Air pentru compensarea pierderilor suferite că urmare a pandemiei COVID-19 – tocmai pentru a putea trata ambii operatori în mod coerent (deși TAROM S.A. beneficiase la acea dată deja de un ajutor de stat de urgență aprobat în luna februarie 2020).
Având în vedere cele prezentate în Notificarea formală din dată de 14 august 2020, în dată de 20 august 2020 Comisia Europeană a avizat, în regim de superurgenta, o garanție de stat de până la aproximativ 62 de milioane euro (aproximativ 300 milioane lei) în favoarea companiei aeriene românesti Blue Air. Măsura urmărește să compenseze compania aeriană pentru daunele directe suferite din cauza suspendării zborurilor în perioada 16martie – 30 iunie 2020 (estimate la maxim 28 milioane euro), precum și să îi ofere suport urgent pentru acoperirea deficitului de lichiditate (estimat la maxim 34 milioane euro).

În ceea ce privește TAROM S.A., Decizia Comisiei a fost emisă în dată de 5 octombrie 2020, pentru o garanție de stat acordată pentru acoperirea pierderilor suferite din cauza suspendării zborurilor în perioada 16 martie – 30 iunie 2020 (estimate la maxim 19.3 milioane euro), considerându-se probabil că operatorul beneficiase deja de ajutorul de stat de salvare de 37 milioane euro, aprobat în februarie 2020.

În comunicatul de presă emis în dată de 19 august 2020 cu ocazia avizării măsurii de ajutor de stat pentru Blue Air, Vicepreședintele executiv al Comisiei Europene, Margrethe Vestager, responsabil cu politică de concurență, a declarat: „Sectorul aviației a fost grav afectat de pandemia de coronavirus. Acest împrumut de 62 de milioane de euro garantat de stat va permite, în parte, României să compenseze Blue Air pentru pierderile suferite că urmare a pandemiei de coronavirus. În același timp, va oferi companiei aeriene resursele necesare pentru a rezolva o parte din nevoile sale urgențe și imediate de lichiditate. Acest lucru va evita perturbările pentru pasageri și va asigura conectivitatea regională, în special pentru numărul semnificativ de cetățeni români care lucrează în străînătate și pentru multe întreprinderi locale mici, care depind de biletele accesibile oferite de Blue Air pe o rețea de rute destinate să răspundă nevoilor lor specifice. Continuăm să lucrăm cu statele membre pentru a discuta posibilitățile și a găși soluțîi viabile pentru a salva această parte importantă a economiei, în conformitate cu normele UE. ”

Comisia a constatat că această măsură va contribui la asigurarea continuitățîi serviciilor de zbor pentru aproximativ 400.000 de pasageri care au rezervat un zbor cu Blue Air în următoarele luni sau așteaptă rambursarea biletului anulat.
Compania spune că în cazul în care decizia Senatului este preluată și ratificată și de Camera Deputaților și promulgată de Președintele României, și presupunând că prevederile sale ar putea avea efect retroactiv, România va pierde un contribuitor important la bugetul de stat, mii de locuri de înalta calificare și un pilon important al industriei aviatice românești. În plus, încrederea mediului de afaceri român și internațional în dorința statului român de a sprijini mediul antreprenorial va fi profund șubrezită.

Precizez faptul că, în măsură în care Blue Air ar dispărea (așa cum reiese din intențiile exprimate cu ocazia ședinței de ieri), piață lăsată liberă de către Blue Air nu va fi ocupată de către TAROM S.A, ea însăși în dificultate, ci de către principalul nostru competitor. Pentru referință, această companie în ultimele luni a preluat deja, fără niciun cost, multe din rutele dezvoltate cu investițîi masive în ultimii ani de către Blue Air și a ajuns să deservească, în septembrie 2020, peste 60% din piață de transport aerian din România.

Pasagerii români vor continuă să călătorească, dar nu vor mai plăti taxe și impozite în România.

Aeronavele cu care aceștia vor călători vor continuă să polueze, dar România nu va beneficia de contribuțîi la fondul de mediu.
Competitorii noștri poate vor angaja câțiva din piloțîi, însoțitorii de bord, inginerii și tehnicienii noștri, dar aceștia nu vor plăti decât parțial taxe în România și nu vor contribui la continuarea tradiției aviatice românești.
Competitorii noștri nu vor plăti contribuțîi la autoritățile aviatice române, nu vor angaja companii românești și nu vor lua în nici un fel în considerare interesul românesc atunci când vor lua decizii comerciale.
Aeroporturile românești vor fi dependențe de câte un operator aproape monopolist, care va extrage profituri masive, profituri care nu se vor întoarce în nici un fel în România.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 2
Author

9 Comentarii

  1. Sincer la cate probleme am avut cu voi, sper sa nu luati nicodata ajutorul de stat. Ma-m rugat de voi, 3 luni pentru o simpla factura, care la Wizz venea instant. Si nu a fost singura data. Nu am putut sa fac decontul si am platit din buzunar. Nu mai vorbesc de serviciile din avion, execrabile. Intrati pe forumuri si vedeti plangerile catre Blue Air.

  2. Păi, care-i prostu care mai vrea să călătorească in ziua de azi ? Iar de chiar ai un drum, acela cu siguranță nu e spre sud, spre mizerabili, ci spre west, prima țintă fiind Budapest, mult mai aproape de Transilvania,.. Evident poluarea e o temă de actualitate și ugentă,..Tarom de ce nu cumpărără in loc de ravhete patriot sau corvete proaste, aeronave electrice de 9 persoane, care au o rază de 3000 km,..Rutele interne cu siguranță pot fi acoperite,.

  3. Culmea culmilor! Vor bani pentru pierderi! Noi restul romanilor nu am pierdut? Cat tupeu au unii!

  4. blue air aste companie romaneasca dar cu o firma belgiana la care lucreaza niste smecheri romani care au tot distrus firme romanesti de aviatie
    Guvernul sa salveze Taromul care este companie de stat si nu sa-l falimenteze ca a poate fi cumparat de straini.

  5. Cu respect, dar care „guvern” ? Cel anti-romanesc…? (si toate cele cate vor veni, daca nu ne trezim din prosteala securimii plandemice) Este explicit: daca Blue Air iese de pe piata, Tarom nu va avea nici un beneficiu. Chiar daca Blue Air are parte belgiana, cum spuneti, macar plateste taxe si impozite aici, nu?

  6. sunt multi in blue air care au sabotat Taromul.Se pare DNA nu are ochi pentru smenarii de dreapta

  7. Securistii astia sunt suparati ca nu sunt ajutati de colegii lor la care se afla robinetul cu banii romanilor amarati. Pai daca nu au deschis usa cu capul …

  8. Multumesc pentru explicatii… nu as fi stiut. Desi ar fi trebuit, avand in vedere ca puteam banui „cine are banii si influenta” sa isi deschida o firma de transport aerian / rutier sau o societate bancara sau financiara, care peste noapte ajunge transportatorul principal al Romaniei in detrimentul celor care inca mai sunt ale Statului? Cine da de pamant cu Posta Romana, unde angajatii sunt SUPER-CALIFICATI? DA! MA REFER LA OPERATORII DE LA GHISEU CARE AU PE MANA O GRAMADA DE PROCEDURI DE PLATA SI OPERATIUNI POSTALE DIVERSE! DAU PENSII, FAC ABONAMENTE, SE OCUPA DE INREGISTRAREA EXPORTURILOR INTRA-COMUNITARE SI A CELOR INTERNE, OPERATIUNI DE PLATI TAXE SI IMPOZITE ETC. Muncesc pe niste salarii MIZERABILE!! MIZERABILE!! In timp ce sefii lor, de la BSI, stau in birouri spatioase si se fac ca muncesc? Este incredibil ce se intampla in Romania in timp ce noi dormim…

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.