După ani de așteptare și eforturi susținute, România și Bulgaria vor adera, începând cu 1 ianuarie 2025, la Spațiul Schengen.
Această decizie istorică va aduce schimbări semnificative pentru transportul de mărfuri intra-UE și va întări poziția celor două state în cadrul Uniunii Europene.
Ce înseamnă intrarea în Spațiul Schengen?
Spațiul Schengen, format din 29 de țări (25 de state membre ale UE și țările EFTA – Islanda, Liechtenstein, Norvegia și Elveția), este o zonă de liberă circulație, fără controale la frontierele interne. Aderarea României și Bulgariei înseamnă eliminarea controalelor la frontierele cu Ungaria și Bulgaria, reducând timpii de așteptare care, în prezent, ajung la o medie de 180 de minute pentru camioane.
Eliminarea acestor bariere va facilita transportul rutier de mărfuri, economisind timp și resurse atât pentru transportatori, cât și pentru operatorii economici. Totuși, această schimbare vine și cu noi responsabilități pentru cei care operează în acest sector.
Provocările transportatorilor în noul context
Odată cu aderarea completă la Schengen, controalele vamale de la frontierele interne vor dispărea. Acest lucru înseamnă că eventualele deficiențe în documentația necesară pentru transporturile speciale nu vor mai fi depistate preventiv la frontieră, se arată într-un studiu EY România. Astfel, transportatorii trebuie să acorde o atenție sporită obligațiilor legale legate de transporturile intra-UE, cum ar fi:
Controale sanitar-veterinare: obținerea vizelor prin sistemul TRACES pentru transporturile de produse alimentare.
Codul UIT: generarea codului prin platforma RO e-Transport pentru transporturile intraunionale.
Licențe de transfer intraunional: pentru produsele cu dublă utilizare, care pot avea atât aplicații civile, cât și militare.
Nerespectarea acestor obligații poate duce la blocarea transporturilor la destinație, amenzi sau chiar confiscarea mărfurilor. În prezent, multe dintre aceste probleme sunt rezolvate preventiv la frontieră de către autorități, însă, după 2025, acest „ajutor” va dispărea, iar responsabilitatea revine exclusiv transportatorilor.
Beneficii economice majore
Pe lângă eliminarea timpilor de așteptare la frontiere, integrarea în Schengen va reduce semnificativ costurile logistice și va crește competitivitatea operatorilor români și bulgari pe piața europeană. Fluxurile de mărfuri vor deveni mai eficiente, ceea ce va contribui la consolidarea economiilor naționale și la atragerea de noi investiții în logistică și transport.
Recomandări pentru transportatori
Pentru a profita la maximum de avantajele Spațiului Schengen, transportatorii și operatorii economici sunt sfătuiți să:
-Revizuiască procedurile interne privind documentația necesară pentru transporturi.
Investigheze cerințele legale specifice tipului de mărfuri transportate.
-Actualizeze fluxurile operaționale, astfel încât să evite întârzierile și eventualele penalități.
N-o sa apucati!
mai sunt unii care cred că românii,pot fi păcăliți , cu bomboana șingăn.
Ar fi bine sa nu ne bucuram prea devreme si sa ne facem planuri,asa cum o facem noi de obicei si pana la urma ne consolam !