România va produce și exporta autobuze electrice

BMC Truck&Bus va deschide la Ciorogârla, lângă București, o linie de producție pentru autobuze electrice. Aceasta este prima linie de acest fel din țară, autobuzele fabricate aici urmând a fi livrate atât pe piața internă, cât și la export. Începerea producției de autobuze electrice este programată pentru prima jumătate a anului viitor.

Facilitatea din Ciorogârla va putea produce, într-o primă fază, 200 de autobuze electrice pe an, dar va fi extinsă, funcție de comenzi, până la 7-800 de unități, anunță Silvia Colacea, director executiv BMC.

La intern, BMC estedeja  un nume consacrat în domeniul furnizării de mijloace de transport în comun, livrând, în 20 de ani, mii de autobuze și microbuze. Doar autobuze electrice, BMC a furnizat intern 500 de unități, dintr-un total de 1.000 vândute în România. Acestea au fost model Granton ZTE Smart Auto, fabricate în China.

Conform strategiei UE, țările europene se orientează tot mai mult către un transport în comun electric. Sunt disponibile de la Bruxelles fonduri de miliarde, subvenții pentru primării ca să –și înnoiască parcurile auto vechi cu unele noi, bazate pe electric. Dincolo de fondurile europene, în România există și subvenții de la buget pentru înnoirea parcurilor de autobuze vechi, pe motorină, mai poluante.

Autobuzul electric Made in Romania va purta numele Eurobus Diamond, un brand propriu BMC, sub care fabrica din Ciorogârla a vândut sute de autobuze diesel, până acum câțiva ani.

“Noi deținem în Ciorogârla un teren cu o suprafață de 35.000 de metri pătrați, din care actuala unitate de producție, în care am investit 3 milioane de euro, ocupă doar 10.000 de metri pătrați. Mai avem suficient loc pentru a doua facilitate”, spune Colacea.  Potrivit acesteia, începerea producției de autobuze electrice va genera, într-o primă fază, crearea a 200 de locuri de muncă. Odată cu a doua facilitate, numărul de angajați va urca la 7-800. Practic, un om per autobuz produs anual, arată directorul citat.

Și mai ieftine
 
Cât despre preț, Colacea spune că producția în România a autobuzului presupune reduceri de costuri  cu 3-8% față de importul său din China. Până acum, cele 500 de autobuze pe care BMC le-a vândut în România –  model Granton ZTE Smart Auto au fost vândute local la un preț mediu de circa 450.000 de euro pe unitate (prețul diferă funcție de opțiunile cerute de beneficiar).

Compania din Ciorogârla a livrat în București(100 de autobuze și stații de încărcare), Constanța, Iași, Târgu-Mureș, Piatra –Neamț, Craiova, Tulcea,  Suceava.

La București, care este cel mai mare contract de până acum și finalizat cu patru luni înainte de termenul – limită, autobuzele au fost din categoria 12 metri, cu o autonomie de minimum 200 de kilometri între două încărcări succesive(încărcarea completă durează 3-4 ore – n.r.), tracțiune complet electrică, realizată autonom cu Sistem Reîncărcabil de Stocare a Energiei Electrice (SRSEE), baterii de acumulatori și podea complet coborâtă pe toată lungimea vehiculului, trei uși duble, aer condiționat.

La Ciorogârla nu se vor produce doar autobuze propriu-zise, ci și unități mai mici din categoria microbuzelor electrice, din ce în ce mai cerute și în România, pentru transportul elevilor, al angajaților și altele. Astfel, din punct de vedere al lungimii șasiului, aici vor fi produse autovehicule de 6 metri, 8,5 metri, 9 metri, 10,8 metri și 12 metri.

Șasiurile le facem aici, în România, carcasa tot aici, tabla de aluminiu o cumpărăm de la Alro Slatina, cauciucurile de la Pirelli Craiova, axele sunt de la ZF Germania, sistemele de frânare sunt Wabco, motoarele vin din Marea Britanie. Din China luăm doar bateriile CATL și soft-urile. Ajutăm practic și alte firme din România să aibă de lucru, crește în ansamblu industria locală, odată ce vom începe producția de autobuze electrice”, mai spune Colacea.

Începerea construcției de autobuze electrice lângă București înseamnă că România va intra în cercul select al țărilor europene care produc astfel de autovehciule. Sunt doar câteva țări din UE care se pot lăuda cu producție și exporturi de autobuze electrice, cum ar fi Germania(Mercedes, MAN), Cehia(SOR), Olanda(Ebusco), Polonia(Solaris), Suedia(Volvo și SCANIA). Dincolo de frontiera UE, Turcia este un alt mare producător de autobuze electrice. China este, de parte, cel mai mare producător mondial, mai mare decât toți ceilalți producători, la un loc.

Pe piața românească, unde deja BMC a livrat 500 de autobuze, lupta este între furnizori de autobuze cu prețuri de până la 500.000 de euro. Din spusele directorului de la BMC, Mercedes, MAN, IVECO ar fi prea scumpe pentru piața din România, pentru că oferă produse cu prețuri începând de la 6-700.000 de euro, prea mult față de ce pot oferi primăriile, consiliile județene din țară sau orice alt client. În schimb, BMC se află în competiție la intern cu Solaris Polonia, cu SOR Cehia, cu TEMSA și Karsan din Turcia.

La export, producătorul din Ciorogârla vizează piețele regionale, precum Bulgaria, Serbia, Ungaria, dar și alte piețe, ca Italia ori Spania.

BMC Truck&Bus este un producător și distribuitor de autobuze cu o facilitate de producție la Ciorogârla, lângă autostrada București-Pitești, controlat de familia Kilic,  ai carei membri sunt și cetățeni români.

În 20 de ani, vânzările de autobuze și camioane ale BMC s–au ridicat la  peste 5.000 de unități.

ZTE, producătorul autobuzului Granton, este un holding gigant din China  ce reunește   zeci de firme din domeniul tehnologiei, și cu ramificații în multe sectoare industriale, cu o cifra de afaceri anuală de  peste 16 miliarde de dolari.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 2
Mihai Soare 1120 Articole
Author

18 Comentarii

  1. Astea costa infinit mai ieftin decat tramvaiele lui Blidar care-s mai scumpe ca trenurile din Polonia. Probabil ca, astea mai ieftine se vand fara para-ndarat si fara publicitate gratuita, ca pentru un prieten.

  2. Cu siguranta ca daca sunt autobuze precum cele din foto, nu-s bune decat ptr export, unde au drumuri bune. Cu garda aceea de sol de doar 5 cm, ma indoiesc ca sunt bune prin gropile din orasele noastre democrate……[Rumburak]

  3. Romania se va alatura cercului prost, tarziu si lipsit de sens, cand deja toata lumea trece pe hidrogen.

  4. Chiar crezi treaba cu H2? Ca să scoți H2 din apă sau CH4 consumi mai multă energie decît face, mai apoi, H2.

  5. nu sunt turcești?
    Adică le asamblează aici??
    Unde este autobuzul București?

  6. La tramvaie si troleibuze cablaria de transport electricitate esential, pretabile in orasele mai rasarite si periferii. Intre localitati diverse la intamplare, combustibilul e la purtator.
    Daca s-ar face in Romabia si partile critice, ca motoarele, sa nu mai depinda de importuri din UK sau China.

  7. Nu m-am obișnuit încă cu titlurile voastre de balamuc și m-am speriat, am crezut că se reînființează rocar.

  8. in traducere pentru rromanasii care pune botu’ la stirile astea de ora 5, o sa importe 90% din piese, si o sa foloseasca forta de munca din rromania (sau poate chiar o sa angajeze niste migranti) ca sa le ansambleze… iar prostii o sa se mandreasca ca sunt „facute in rromania”

  9. Sa speram ca nu vor lua foc. Bateriile sunt o mare vulnerabilitate. S-a vazut si la case mai mari. Daca ia foc un autobuz din asta prin centru, va fi jeleu.

  10. În sfârșit o veste bună și din România.Bravo lor,la cât mai multe autobuze !

  11. 1 ma bucur ca putem produce nista bus=uri. 2 sunt uimit ca am reusit sa trecem peste cerberii UE si ignorantii romani care interzic sa avem realtii economice cu… Asia. A murit Merkel sau Ursula n-a mai reclamat indrazneala romanilor de a supravietui celei mai monstruase politici. Nici URSS/comunistii nu ne-au interzis sa avem relatii economice si nici nu ne-au obligat sa avem cota de productie in agricuktura, sidelurgie energie asa cum a facut UE…

  12. daca in China ar fi fost un astfel de accident toata presa ar fi vuitL:” dezastrul produs de calitatea slaba a produselor chinezesti.” Nu cred ca a fost in China celor 1,3 miliarde si N vehicule in circulatie tragedii. In schimb din productia occidentala de vehicule electrice/autoturisme s-au mai intamplat probleme…

  13. Sa vedem cum trec testul autonomiei… De la autonomia pe hartie pana la cea reala e drum lung…In medie, la 20km/cursa ar insemna 10 curse si apoi la incarcat cu ele! Si ce suspensii au, ca greutatea bateriilor isi va spune cuvantul pe drumurile denivelate/gropile Bucurestiului… M-am plimbat cu Solaris, acum vreun an, a circulat de test prin Militari. Rigid si condus cu mare grija, frane peste frane si viteza de troleibuz, ca sa evite gropile. Greutatea mare isi spunea cuvantul Pe langa el, un Mercedes Citaro Hybrid e racheta! Sa nu credeti ca, ceea ce e ieftin, este si intotdeauna bun. Mai bine cumparau 75 de autobuze facute ca lumea decat 100 de struto-camile facute la Ciorogarla! Ce sa spun, se dezvolta Romania cu 200 de muncitori care au de lucru, platiti de turcii de la Ciorogarla!

  14. Ca se fac in Romania este un lucru bun. Dar am o intrebare: daca unui autobuz electric ii sunt necesare 3-4 ore ca sa se incarce, asta nu inseamna ca el este indiaponibil in acel timp pentru a fi in trafic? Adica o treime pana la jumatate din timpul necesar intr-o zi el nu circula, pentru ca sta la incarcat. Adica pentru a avea prezente in trafic acelasi numar de autobuze electrice cate erau si inainte pe motorina, trebuie cumparat un numar de autobuze electrice pana la dublul celor pe motorina. Oare nu s-au gandit la un sistem de baterii interschimbabile, care sa permita ca doar bateriile sa stea la incarcat, autobuzele circuland de dimineata pana seara, timpul necesar schimbarii fiind foarte scurt (10-15 minute, practic neglijabil, ca poate atata e pauza soferului la capat de linie)?

  15. Bine am ajuns să importăm motoare din Marea Britanie. Uzina de Motoare Electrice București fabrica acum 50 ani orice motoare de curent continuu. Cauciucuri Pirelli că Florești Prahova și Danubiana ioc. Axele sunt de la ZF Germania că uzinele constructoare de mașini cu struguri cu program de ultimă generație la sfârșitul anilor 80, la fier vechi în Grecia și Gagauzia. Te prinde disperarea. Și toți sunt liberi: europarlamentari, pensii speciale, proprietăți în toată lumea. Bateriile CATL și soft-urile din China, că fabrica de Baterii o face China în Ungaria. Vinovați de nu sunt, domnul Klaus Iohannis se plimbă în Africa și la întâlniri despre soare și Ludovic Orban e liber. 450 mii de euro un autobuz. În sărăcia, mizeria și lipsa totală de locuri de muncă care a ajuns Turda a investit în autobuze electrice. De ani buni transportul public este cu autobuze electrice. Ca la proști.

  16. Domnul Nicu și alții ne-am gândit la mașini electrice pe metoda poștalioanelor cu schimbat din loc în loc caii. Este drept că-i complicat. Stația de încărcare cu stativ de baterii ca buteliile. Trebuie multe să se potrivească. Dacă prostitul cu mașini
    electrice se perpetuează peste 10 ani precum cu încărcătoarele de mobil, UE va da o lege că sistemele de încărcare și bateriile trebuie să fie la fel.

  17. Cu fanteziile lui Burduja, o să stea la cap de linie, la soare câte 2 săptămâni la încărcat pentru o cursă.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.