Sărbătoarea filmului de la Veneţia a început!

Cea de a 69-a ediţie a Mostrei de la Veneţia şi-a aprins proiectoarele miercuri seară, între defileurile pe covorul roşu, de la ceremonia de deschidere, şi protestele celor de la “Cinecitta”, susţinuţi de cei de la “Teatro Valle”. Aceştia, pe ritmuri muzicale, purtau pancarte pe care scria: “Cinecitta şi Cultura în pericol”. Criza a continuat să lovească. Numai în acest an s-au închis în Italia 60 de săli de cinema, cu o pierdere de 50 de milioane din încasări.

În Sala Grande, de la “Palazzo del Cinema”, au sosit şi guvernanţi, nu tocmai aplaudaţi de către asistenţă.

Actriţele, marile protagoniste ale acestei ediţii, au inaugurat Mostra în absenţa superstarurilor George Clooney şi Brad Pitt. De data aceasta parcă au lipsit efervescenţa şi chiar publicul numeros, nu la fel de entuziasmat. S-a animat doar atunci când a apărut un star, ca Naomi Watts, blondă şi romantică, comparată de mulţi cu Lady Diana, îmbrăcată într-o rochie de tul bej, acompaniată de soţul său, Liev Schreiber, protagonist al filmului “The Reluctant Fundamentalist”, dar şi la sosirea lui Kate Hudson, interpreta principală a filmului Mirei Nair, de asemenea într-o rochie bej. Destine încrucişate.

Festivalul de la Veneţia închide era lui Marco Müller pentru a o redeschide pe cea a lui Alberto Barbera, cu un glamour măsurat şi fără fastul cu care eram obişnuiţi. Un stil decorativ rafinat şi elegant, fără prea multe excese, deşi cu accente picante, printre care Valeria Marini, într-o rochie albă total transparentă, Madrina festivalului Kasia Smutniak, cu o splendidă rochie Armani Privé roşie, cu un adânc decolteu pe spate, lăsând să i se întrevadă tatuajele.

În Sala Grande, plină de personalităţi politice, ceremonia a început cu o Smutniak emoţionată. Printre vedetele aşteptate se numără Noomi Rapace, Winona Ryder, Susan Sarandon, Kristin Scott-Thomas, Isabelle Huppert, Javier Bardem, Pierce Brosnan, Ben Affleck, Nick Nolte, Gérard Depardieu, John Malkovich, Stanley Tucci şi, poate, Robert Redford.

Sex, moarte şi obsesii religioase

Laetitia Casta într-o rochie neagră din dantelă transparentă, Dolce&Gabbana

Lido de la Veneţia între lumini, sânge şi polemici anunţate. Şi de această dată nu vor lipsi titlurile fierbinţi, destinate a lovi imaginaţia spectatorilor şi a aprinde în jurul lor polemici. Dacă citeşti programul, totul este structurat în jurul a trei teme clasice: sexul, moartea şi obsesia religioasă.

Primului filon îi aparţine “Spring Breakers” al regizorului american independent Harmony Korine, axat pe viaţa unor tinere, Vanessa Hudgens, Selena Gomez, Ashley Benson, împreună cu actriţa Glee Heather Morris, mereu ameţite de băutură, drogate şi de cele mai multe ori în vâltoarea orgiilor. Cele patru fete se plicitsesc de moarte în şcoala din Kentucky şi decid să fure dintr-un restaurant pentru a-şi putea plăti o vacanţă de primăvară în Florida. Sfârşesc în închisoare. Acolo îl întâlnesc pe rapperul James Franco, care le ajută să iasă, pretinzându-le în schimb o muncă murdară. Totul este filmat într-un mod “ultratrash” pentru a parodia vacanţa de primăvară din Florida anilor ‘80, cu tinere în hot pants, bikini şi T-shirt-uri sexy, implicate în scene sexuale.

Este apoi şi “Passion” al lui Brian de Palma, declarat un thriller erotic, un remake după “Crime d’amour” al regizorului francez Alain Corneau. Protagonistele, Christine, o femeie de afaceri, şi asistenta sa, Isabelle, interpretate de Noomi Rapace şi Rachel McAdams, întreţin o relaţie specială, cu conotaţii morbide. Totul în stilul regizorului, încărcat de suspans şi erotism exacerbat.

Kate Hudson, într-o rochie Versace, aurie cu benzi transparente

Scene de sex lesbian, chiar canibalice, şi în filmul de închidere a “Săptămânii Criticii”, “Kiss of damned” al Alexandrei Cassavetes. Apar două surori-vampir, Djuna (Anna Mouglalis) şi Mimi (Roxane Mesquida), gata pentru a se deda unor scene de dragoste. Şi scandalul continuă cu “The Weight”, al coreeanului Jeon Kyu-hwan, din secţiunea “Giornate degli Autori”. Protagonistul Jung este spălător de cadavre, pe care apoi le îmbracă şi după aceea acestea devin prietenii lui, modele pentru imaginaţia sa bolnavă.

Nu numai sex. Sunt puncte comune şi cu Scientologia, în “The Master”, aşteptatul film al lui Paul Thomas Anderson, despre naşterea unei secte religioase, cu un cast de excepţie: Joaquin Phoenix, Philip Seymour Hoffman şi Amy Adams. Controversată şi opera regizorului austriac Ulrich Seidl, care a provocat deja un scandal la Veneţia cu “Canicola” în 2001, dedicată temei fundamentalismului religios. După opera precedentă, “Paradise Love”, despre turismul sexual în Kenya, al unei austriece, “Paradise Faith”, în competiţie acum la Lido, povesteşte istoria unei misionare în căutarea iubirii divine. Anna Maria este o catolică ferventă, devotată lui Iisus Christos, căruia îi dedică vacanţele pentru a merge în pelerinaj. În speranţa că toată Austria poate fi condusă către gânduri virtuoase, Anna Maria merge din casă în casă cu statuete de 40 de centimetri reprezentând-o pe Fecioara Maria pentru ca toţi s-o poată adora.

Violante Placido într-o creaţie Alberta Ferretti

Tot despre fanatism religios, dar în cheie politică, se ocupă şi Mira Nair în filmul ce a deschis festivalul, “The Reluctant Fundamentalist”, în afara competiţiei. Dar filmul destinat a împărţi critica şi opinia publică va fi cu siguranţă “Bella adormentata” (Frumoasa adormită), cu Toni Servillo, Isabelle Huppert şi Alba Rohrwacher, al lui Marco Belocchio (în competiţie), care oferă o reflecţie asupra eutanasiei, bazându-se pe viaţă şi speranţă, inspirată de cazul italiencei Eluana Englaro, care la vârsta de 20 de ani, în urma unui accident de maşină, a intrat într-o stare vegetativă profundă, ce a durat timp de 16 ani. Pelicula vorbeşte despre o Italie în care drepturile civile şi raporturile cu Biserica Catolică sunt şi acum profund divizate.

În competiţie vor mai fi nume importante, ca Terrence Malick, cu “To the wonder”, interpretat de Ben Affleck şi Rachel Weisz, Takeshi Kitano, cu „Outrage Beyond”, Olivier Assayas, autorul peliculei “Après mai”, Xavier Giannoli, cu “Superstar”, Kim Ki Duk cu “Pieta”, filipinezul Brillante Mendoza cu „Sinapupunan” şi aşteptatul „At any price” de Ramin Bahrani, cu Zac Efron şi Dennis Quaid.

Naomi Watts, într-o rochie Marchesa, alături de soţul ei

Ar mai putea fi văzut şi un outsider de lux, ca Francesca Comencini, cu al său „Un giorno speciale”, după romanul “Cerul ca un deget” de Claudio Bigagli, o întâlnire între doi tineri, între dragoste şi profesie. Cineasta siciliană Daniele Ciprì se reîntoarce la regie cu „E’ stato il figlio”, centrat pe un delict al Mafiei.

În concurs se află şi pelicula „Izmena” a regizorului rus Kirill Serebrennikov, o istorie de dragoste între un bărbat şi o femeie care se redescoperă într-un joc de oglinzi psihologic şi intimist, ce împinge perechea să-şi trăiască viaţa clandestină ca pe un păcat.

Şi tot în concurs şi pelicula portugheză a regizoarei Valeria Sarmiento, “Linhas de Wellington”, despre invadarea de către Napoleon a Lisabonei, cât şi “La cinquième saison”, de Jessica Woodworth şi Peter Brosens, ca şi filmul de debut israelian “Fill The Void”, semnat de Rama Burshtein.

Italia este în concurs la secţiunea “Orizonturi”, cu „Gli Equilibristi” de Ivano De Matteo, avându-i ca protagonişti pe Valerio Mastandrea şi Barbara Bobulova. O poveste de viaţă în vremuri de criză, cu un soţ care-şi trădează soţia, viaţa lui se precipită nu numai din punct de vedere sentimental, dar şi economic.

Un pod între Orient şi Occident

Isabella Ferrari într-o rochie transparentă Versace

În afara concursului, printre alţii, figurează Robert Redford cu „The company you keep”, cu Shia LaBeouf, Susan Sarandon, Julie Christie, Spike Lee, cu documentarul despre Michael Jackson, „Bad 25”, Manoel De Oliveira cu „O gebo e a sombra”, Susanne Bier cu comedia, “Love is All You Need”, şi Liliana Cavani cu documentarul “Clarisse”. Aşteptată este şi pelicula „The Iceman” de Ariel Vromen, cu Michael Shannon, Winona Ryder, Chris Evans, Ray Liotta şi James Franco. Este povestea adevărată a lui Richard Kuklinski, ce părea un tată devotat, dar, în realitate era un înspăimântător killer care, între 1954 şi 1985, a ucis peste 250 de persoane.

Miercuri seară a fost proiectat filmul Mirei Nair, “The Reluctant Fundamentalist” (în afara competiţiei), care a trezit controverse şi, totodată, vii aplauze.

Regizoarea indiană a acestei pelicule, Mira Nair, amintea despre atentatul din 11 septembrie care a creat o prăpastie între cele două lumi, orientală şi occidentală, într-un interviu acordat Fulviei Caprara, afirmând: “Am primit o educaţie americană şi am crescut călătorind între cele două lumi, dar diferenţa constă în ceea ce a spus Bush: «Ori cu America, ori împotriva Americii». Fundamentalismul nu e numai o religie, e mai mult de atât, e o stare a sufletului, o atitudine de a privi lumea care nu permite nuanţe. Am trăit un profund şoc în 11 septembrie, deoarece locuiam la New York şi preocuparea mea a fost legată de ce se s-a întâmplat persoanelor pe care le iubeam. Apoi au apărut alte lucruri ciudate. La New York, până în acea zi, nimeni nu se simţea străin. Şi brusc totul a început să devină diferit. O senzaţie care a minat raporturile între oameni şi a aruncat o lumină sinistră asupra culturii unei ţări precum Pakistanul, pe care eu îl cunosc foarte bine. Acum, în ziarele americane nu se mai vorbeşte deloc despre Pakistan, dar Pakistanul este o ţară de un extraordinar rafinament, unde s-au născut poeţi ca Faiz Ahmed şi unde cultura veche evoluează cu paşi repezi către modernitate, modă, cultură şi spectacol. În cartea lui Mohsin Hamid am văzut posibilitatea de a arunca o punte pentru a povesti vieţile personale ale oamenilor care trăiesc separaţi din acest motiv. Protagoniştii sunt fiinţe care ar putea comunica dacă nu ar exista aceste două lumi. Mishin Hamid scria: «Nu există numai o singură Americă, ci sunt peste 300 de milioane de americani şi reacţiile lor sunt dintre cele mai diverse». Pe mine mă interesează să smulg etichetele şi să demonstrez că suntem toţi fiinţe umane. În ultimii ani am văzut multe filme despre războaiele din Irak şi Afganistan, dar mereu povestite din punctul de vedere al americanilor. În această istorie, întâlnirea dintre personaje este văzută şi dintr-o parte, şi din cealaltă”.

Realizatoarea TV Fiammetta Cicogna, într-o splendidă creaţie a Albertei Ferretti

Subiectul este axat pe întâlnirea unui tânăr profesor pakistanez, Changez Khan, interpretat de Riz Ahmed, şi o persoană care se prezintă drept jurnalist american, Bobby Lincoln (Liev Schreiber), într-un salon de ceai din Lahore. Primul reconstituie întâmplările din viaţa sa, educaţia tradiţională primită în familie, visul american, studiile la Princeton, cariera de strălucit analist finanaciar de pe Wall Street, întâlnirea cu artista Erica, interpretată de Kate Hudson, cu care se gândea să-şi construiască viaţa. Totul până în ziua atentatului asupra celor două Turnuri Gemene. Din acel moment, orizonturile lui se schimbă radical, violenţa îi zdruncină echilibrul existenţei, iar agresiunile emoţionale îi năpădesc fiinţa şi aceasta şi datorită umilinţelor impuse de către poliţia americană, înainte de a se urca într-un avion. Din cauza războiului american împotriva terorismului, Changez trăieşte o experienţă de schimbare totală. Şi cine ştie dacă filmul va reuşi să ridice vălul de pe acest univers şters de tragedia terorismului.

Divele, în concurs pentru a aprinde noaptea veneţiană

Rachel McAdams şi Noomi Rapace în Passion

Am putea spune că divele s-au împărţit în două grupuri: cele care au debarcat la Lido cu un look informal, de pe o gondolă sau dintr-un taxi, şi altele care au coborât de pe “vaporetto” pregătite deja pentru covorul roşu.

Voaluri, transparenţe, pantofi cu tocuri ameţitoare. Divele au fost parcă într-un concurs pentru a aprinde noaptea veneţiană. Pe covorul roşu a fost o adevărată “bătălie”, fără milă, pentru a câştiga atenţia fotografilor. E dificil de spus cine a fost învingătoarea în acest concurs de fast şi frumuseţe.

Pare-se că s-a întors femeia senzuală şi sigură de sine, iar defileul de modă a lăsat să se intuiască tendinţele viitoare ale haute couture.

Fill the Void al regizorului israelian Rama Burshtein

Madrina Kasia Smutniak a debarcat cu o elegantă rochie simplă, bleumarin, descărcându-şi singură de pe vapor nenumăratele valize, iar după câteva ore poza pe plajă într-o splendidă rochie albă înflorată. Seara a trezit admiraţia într-o fascinantă rochie roşie, cu un decolteu adânc. Poloneza numită Kascia, Ka, Cassia, italiană prin adopţie, declara: “Viaţa mea privată nu este un scenariu”. O spune surâzând. Filmează la Roma în regia lui Rolando Ravello, interpretând rolul soţiei unui muncitor care trăieşte la periferia marelui oraş, “colorat, plin de speranţă”. Fiica sa, Sophie, a văzut-o pentru prima dată într-un rol de actriţă, şi nu de mamă.

Actriţa Laetitia Casta, care face parte din juriu, a făcut senzaţie cu o rochie neagră din dantelă, total transparentă. Deşi Kate Hudson debarcase la Lido cu un look rock, după care şi-a schimbat ţinuta într-un elegant taior alb, pentru întâlnirea cu jurnaliştii, seara a strălucit într-o rochie aurie cu nervuri transparente, fiind acompaniată de Matthew Bellamy, muzicianul englez, compozitor al trupei britanice de rock alternativ “Muse”.

Actriţa Isabella Ferrari s-a jucat cu transparenţele: se vede, nu se vede, într-o fustă din voal care-i dezvăluia picioarele. La coborârea de pe “vaporetto”, a epatat într-o rochie roşu aprins, cu sandale în culoarea pielii, cu tocuri cam de 20 de centimetri. Un look de mare fascinaţie.

Valeria Marini într-o rochie albă sexy

Naomi Watts, care face parte din juriu, a sosit îmbrăcată sobru, purtând o pălărie de pai, după care, seara, a abordat un nou look, relativ modest, într-o rochie neagră şi cu sandale fără toc de aceeaşi culoare.

În schimb, actriţa Valeria Marini, cunoscută pentru excentricităţile sale, a etalat o rochie sexy, ca de sirenă, albă, cu broderii, cu decolteuri teribil de îndrăzneţe, cu spatele total gol, subliniat de un lanţ preţios.

Frumoasa Tiziana Rocca, organizatoarea de evenimente adorată de publicul tânăr, a avut ca ţinută de zi un T-shirt simplu, alb, cu jeanşi albi şi ochelari mari, iar seara a apărut la braţul soţului ei, regizorul Giulio Base, într-o creaţie extravagantă neagră.

De asemenea, într-o rochie splendidă, din voal roşu, care îi lăsa descoperite gambele, actriţa Violante Placido, fiica cunoscutului actor Michele Placido, apreciat de publicul român pentru rolul său Corrado Cattani din serialul “Caracatiţa”, afişa o seducţie romantică.

Jurii prestigioase

În oraşul de pe Lagună, sărbătoarea a început

În seara finală, din 8 septembrie, juriul celei de a 69-a ediţii a Mostrei de la Veneţia va acorda “Leul de Aur” pentru cel mai bun film, “Leul de Argint”, pentru cea mai bună regie, “Premiul Special al Juriului”, “Coppa Volpi” pentru cea mai bună interpretare masculină şi, respectiv, cea mai bună interpretare feminină, Premiul “Marcello Mastroianni”, pentru un tânăr actor, “Premiul pentru cea mai bună contribuţie tehnică” şi “Premiul pentru cel mai bun scenariu”.

Preşedintele juriului este cunoscutul regizor Michael Mann, secondat de ceilalţi membri: Marina Abramovic, una dintre cele mai importante artiste vizuale ale timpului nostru, actriţa franceză Laetitia Casta, regizorul şi producătorul chinez Peter Ho-Sun Chan, regizorul israelian Ari Folman, apreciatul regizor italian Matteo Garrone, unul dintre cei mai interesanţi ai noii generaţii. Se mai adaugă cineasta franceză Ursula Meier, actriţa engleză Samantha Morton, regizorul şi producătorul argentinian Pablo Trapero.

Actorul Pierfrancesco Favino este preşedintele Juriului “Orizonturi”, alături de directoarea Muzeului Cinema-ului de la Amsterdeam, Sandra den Hamer, video-artista engleză de origine bengaleză Runa Islam, producătorul american Jason Kliot, regizoarea şi actriţa libaneză Nadine Labaki, regizorul de origine macedoneană, cu cetăţenie americană, stabilit la New York, Milcho Manchevski, şi unul dintre autorii cinema-ului iranian, Amir Naderi, care trăieşte şi lucrează în exil la New York de peste două decenii.

Regizoarea Mira Nair

Cineastul indian Shekhar Kapur este preşedintele PremioVenezia Opera Prima „Luigi De Laurentiis”. Alături de el fac parte şi alte personalităţi ale cinematografiei mondial: grecul Michel Demopoulos, actriţa italiană Isabella Ferrari, scenaristul şi regizorul Matt Reeves, producătorul discografic şi DJ-ul Bob Sinclair.

Mostra se va încheia, în 8 septembrie cu “L’Homme qui rit” de Jean-Pierre Améris, după Victor Hugo, în rolul principal fiind Gérard Depardieu, care nu se ştie cu exactitate dacă va veni la Veneţia, deoarece va fi în Azerbaidjan pentru a filma un documentar despre călătoria romancierului Alexandre Dumas în Caucaz, în urmă cu 150 de ani. În primele zile ale lui octombrie va fi la New York pentru a începe filmările la pelicula lui Abel Ferrara despre Strauss-Kahn, fostul director al Fondului Monetar Internaţional, implicat în diverse scandaluri sexuale.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.