Scandalul de la Autostrada muzeu

Scandalul legat de recepția lotului 3 al autostrăzii Lugoj-Deva continuă între autorități, în speță ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, și șefii de la Compania de Autostrăzi, pe de-o parte, și pe de altă parte reprezentanții asocierii condusă de compania Comsa. În plus, în spațiul public au apărut comentarii ale unor specialiști care critică sau laudă poziția autorităților care au reziliat contractului cu asocierea de companii deși autostrada este gata în proporție de 99%. Ministrul Cuc a anunțat că a constatat 60 de abateri de la normele tehnice înainte de încheierea lucrărilor și că problemele semnalate vor fi urmate de plângeri. Constructorii susțin că au lucrat normal însă au fost intimidați și că în urma rezilierii vor informa organizațiile europene competente despre această situație.

În urmă cu două zile, CNAIR a reziliat contractul cu TELOXIM CON – COMSA – ALDESA CONSTRUCCIONES – ARCADIS EUROMETUDES ce prevedea construcția a 21 de kilometri, între Ilia și Holdea. Lotul respectiv ar urma să fie terminat de Compania de Drumuri, iar autoritățile promit că pe autostradă se va circula, cel mai târziu, până la sfârșitul anului, conform lui Cuc. În paralel, a spus ministrul, se va îndrepta penal împotriva consultantului şi a managementului CNAIR, care a făcut plăţile şi nu a trimis CESTRIN-ul să verifice calitatea lucrărilor. „Autostrada – am văzut că s-au grăbit unii să spună că va rămâne muzeu – nu va rămâne muzeu, pentru că ce trebuia făcut în cele 10 zile vor intra cei de la CNAIR şi vor lucra cu utilajele proprii, adică gardul perimetral şi decolmatarea şanţurilor astfel încât lotul să fie deschis fără nicio problemă. Şi repet: cred că a venit momentul să stăm şi noi un pic verticali şi să nu mai facem tot felul de concesii pentru unele firme care din păcate în loc să vină cu o armată de utilaje şi de muncitori vin cu o armată de avocaţi şi încearcă să găsească tot felul de chichiţe avocăţeşti”, a afirmat Cuc. Acesta a ținut să sublinieze că nu va da drumul la trafic până nu se vor decolmata şanţurile ca să se scurgă apele şi nu se vor monta garduri, pentru ca animalele să nu poată pătrunde pe autostradă. „Nu deschidem lotul până nu decolmatăm şanţuri ca să se scurgă apele, şi gardul perimetral, să ne trezim cu un câine sau alt animal pe autostradă. Nu pot da drumul la un lot de autostradă fără elementele de siguranţă. Niciodată nu o să fac lucrul ăsta. Poate să zică oricine orice”, a subliniat ministrul.

La rândul său, directorul general al CNAIR, Sorin Scarlat, a precizat că pe acest lot de autostradă au fost identificate 60 de neconformităţi, fapt care ar putea constitui un record, însă a dat asigurări că se poate circula pe el. „Sunt probleme de calitate pe acest lot. Noi dorim să obţinem un produs pe care l-am plătit sau îl plătim, în nişte condiţii. Nu pot să plătesc o lucrare la un anumit nivel de calitate şi să găsesc altceva. (…) Se poate circula pe ea. În momentul în care vor fi finalizate toate lucrările de taluze, şanţuri, colectare şi evacuare a apelor, garduri de protecţie se poate circula pe această autostradă. Dar vreau să vă spun un lucru. Contractul spune clar: trebuie să finalizeze contractul. Ori, domnul constructor a încercat să forţeze recepţia lucrării ca perioada de penalităţi să se diminueze. El era conştient că pe data de 12 (iulie – n.r.) când a solicitat această recepţie nu erau lucrările finalizate. Nu putem să admitem faptul că încearcă ca dintr-o excepţie care este reglementată prin regulamentul de organizare şi funcţionare a comisiilor de recepţie să facem o regulă, în sensul că lucrările care trebuie executate şi sunt în contract să le trecem pe anexa la procesul verbal de recepţie. Asta a fost poate o cutumă, dar nu putem să admitem aşa ceva, să facem dintr-o excepţie o regulă”, a menţionat Scarlat

Ministrul Transporturilor a susţinut că va face plângere penală împotriva consultantului, dar şi împotriva conducerii CNAIR.
„Nu domnul director (Sorin Scarlat – n. r.) a derulat contractul din 2017, de când s-a decis să se meargă mai departe, până în perioada când s-a cerut această recepţie. Cu siguranţă ne vom îndrepta şi din punct de vedere penal asupra consultantului, care a emis acele rapoarte pe care şi le-a asumat şi vizavi de grosimea asfaltului, cât şi asupra managementului de la companie, care a făcut plăţile, pentru că trebuie să vedem de ce nu a trimis CESTRIN-ul să verifice. Domnul director a preluat o problemă din mers. Eu discut cu directorii de la CNAIR şi vă spun dvs ce îmi spun ei mie. Deci, o să vă spun ce s-a întâmplat, pentru că dacă au fost bani plătiţi în plus pe lucrări neefectuate sau pe materiale nepuse în operă banii trebuie recuperaţi şi toţi trebuie să suporte consecinţele. După ce vedem cine a greşit, repet. Consultantul e primul care a greşit, pentru că el şi-a asumat hârtiile. El a dat hârtiile semnate, ştampilate, la companie: totul e ok. Noi le-am luat, pentru că dacă eu am un contract cu dvs. şi dvs îmi livraţi un serviciu eu pornesc de la premisa că primiţi nişte bani pentru acea consultanţă şi îmi livraţi documentele viabile (…). Noi acum am trimis CESTRIN tocmai pentru că avem nişte elemente vizavi de această autostradă care ne-au fost semnalate de foarte multe persoane”, a explicat Cuc. Conform acestuia, contractul pentru execuţia lotului 3 al autostrăzii Lugoj-Deva este plătit în proporţie de 94%, dar a fost trimisă o factură de penalităţi de 73 de milioane de lei, „care va fi încasată cu siguranţă”.

În replică, constructorii susțin că ministrul Cuc a reziliat însă contractul într-un mod absolut abuziv. ”Proiectul construirii lotului 3, în lungime de 21,141 km, al Autostrăzii Lugoj –Deva, după o colaborare extrem de dificilă a constructorului cu Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), a fost finalizat și aștepta să se facă recepția lucrărilor și punerea în funcțiune. După două săptămâni de așteptare și cu construcția finalizată, răspunsul dat de autoritățile române și ministrul transporturilor, Răzvan Cuc, a fost, in mod surprinzător, rezilierea contractului. Piedicile înregistrate de Asociere pe parcursul derulării proiectului cât și rezilierea contractului în momentul în care construirea lotului 3 a fost finalizată ridică mari semne de întrebare despre integritatea și buna credință a autorităților statului, care intenționat au adus întârzieri în desfășurarea lucrărilor”, au spus reprezentanții constructorului.

”Trebuie să spunem că, deși au fost anumite întârzieri din partea CNAIR în primirea autorizațiilor de construcție, întârzieri datorate în principal unei modificări a Acordului de Mediu la data de 21 ianuarie 2014, Asocierea a putut începe lucrările pentru Proiect în mod eficient. Măsurile suplimentare solicitate de CNAIR pentru obținerea Acordului de mediu au fost respectate de Asociere în totalitate, însă, ne-au creat un prejudiciu financiar și au avut impact și asupra termenului de execuție”, au mai spus aceștia.

Asocierea a transmis, în conformitate cu prevederile contractuale, o serie de notificări către arbitrul ales de comun acord, notificări rămase fără răspuns constructiv. ”În septembrie 2017, în decizia luată de Curtea Internațională de Arbitraj, ne-a fost recunoscută extinderea termenului de execuție și a decis ca CNAIR să plătească revendicările pe care antreprenorul le avea deja câștigate în valoare aproximativă de 12.000.000 lei. CNAIR a refuzat plata acestei sume”.

În urma acestor întâmplări, CNAIR și-a exercitat pe deplin forța într-o manieră absolut abuzivă, încălcând toate clauzele contractuale anterioare, continuând să amenințe Asocierea cu penalități, neconformități, instrucțiuni de remediere:

”Cu rea-credință și într-un mod complet abuziv, conducerea CNAIR, după ce a stabilit oficial toate aceste probleme și după ce noi am executat aceste lucrări timp de mai bine de un an, a transmis o notificare, în decembrie 2017, prin care am fost informați că nu dorește să plătească niciuna dintre lucrările executate și în care practic nu recunoaște Autorizația de Construcție semnată de ministrul Transporturilor cu noile planuri de deviere a drumului național!” afirmă constructorii.

În dorința de a-și respecta angajamentul luat la semnarea contractului, Asocierea a solicitat mai multe întâlniri cu miniștrii de resort în primele luni ale anului 2018, dar care nu au dus la o reconciliere și o colaborare în interesul continuării și finalizării construcției pe lotul 3 al autostrăzii Deva-Lugoj.

Cu toate acestea, deși toate soluțiile tehnice și plățile au fost blocate, Asocierea a continuat să lucreze cu bani din fonduri proprii, deoarece autoritatea contractantă a refuzat să facă plățile.

Situația a părut că se va schimba în luna mai 2018, când CNAIR a avut o nouă conducere. Blocarea lucrărilor a încetat, iar ritmul de lucru a fost intensificat pentru recuperarea întârzierilor finalizarea și darea în folosință a porțiunii de autostradă.

Epopeea Asocierii TELOXIM CON – COMSA – ALDESA CONSTRUCCIONES – ARCADIS EUROMETUDES nu s-a terminat, pentru că lovitura de grație urmează să vină.

Spre sfârșitul proiectului, pe data de 26 iunie 2019 a avut loc o nouă ședință oficială, unde s-a discutat despre faptul ca Proiectul se apropie de sfârșit, si se estimează că autostrada va putea fi dată în trafic în aproximativ o lună. Cu această ocazie s-a pus sub semnul întrebării modalitatea contractuală de efectuare a plăților rămase.

”Lucrările s-au desfășurat cu o normalitate absolută până când s-a schimbat din nou conducerea CNAIR, și pe la mijlocul lunii iulie 2019 este numită aceeași echipă care anterior a acționat abuziv împotriva noastră. Evident, avem din nou sentimentul că suntem șantajați, numai că, acum lucrările sunt practic finalizate și gata de a fi puse în funcțiune”.

Astfel, se blochează posibilitatea populației României de a se bucura, din motive ascunse, din răzbunare și acțiuni deplasate ale autorității contractante, de această porțiune de autostradă care este gata să fie folosită.

”Este, pentru noi cu atât mai frustrant ce se întâmplă acum, cu cât pe data de 25 iulie dl. ministru Cuc, împreuna cu directorul general al CNAIR și echipa sa, au vizitat șantierul și au afirmat că toate lucrările practic sunt finalizate și gata de a fi puse în trafic. În mod surprinzător, a fost felicitat și Project Manager-ul pentru munca depusă. Tot atunci s-a stabilit ca lotul să fie deschis traficului la data de 12 August 2019”.

Asocierea a anunțat pe 12 august că lucrările aferente proiectului au fost finalizate și că nu există impedimente de ordin tehnic sau contractual pentru ca CNAIR să nu efectueze recepția proiectului și punerea sa în funcțiune. Finisajele actuale sunt în afara corpului autostrăzii și se pot executa fără a încurca traficul, ceea ce înseamnă că nu împiedică recepția lucrării.

De asemenea, Asocierea consideră o imprudență deschiderea unilaterală, în data de 13 august, de către CNAIR a traficului la Nodul Ilia, existând pericolul unui risc pentru utilizatori și nu își asumă nicio responsabilitate cu privire la această situație, având în vedere că recepția s-a realizat fără o coordonare corespunzătoare între Părți.

Totodată, Asocierea subliniază că a depus mari eforturi pentru finalizarea lucrărilor, luând în considerare nu doar lipsa plăților pentru lucrările efectuate și certificate pentru plată, ci și nerespectarea de către CNAIR a deciziilor Comisiei de Adjudecare a Disputelor, derivate din pretențiile Asocierii de la începerea lucrărilor, care sunt obligatorii.

În prezent, CNAIR are o datorie de 99,216 milioane lei față de Asociere, derivată în principal din revendicări estimate de Comisia de Adjudecare a Disputelor și lucrări certificate și aprobate de Inginer, care, însă, nu au fost autorizate de CNAIR. Din cele 99,216 milioane de lei suma de 15, 5 milioane de lei fără TVA este aferentă Ecoductului 1 neplătit de CNAIR încă din anul 2016.

” Pe 9 august, am primit 2 scrisori de intimidare, prima cu Actul Adițional al Extinderii Garanțiilor, deja semnat de toți membrii CNAIR și prin care am fost invitati sa-l semnam desi nu se ajunsese la nici un acord cu privire la aceast subiect, iar a doua scrisoare conținând o factura cu penalități de 73.000.000 de lei pentru curățarea șanțurilor lucrării în timpul execuției, cu toate că există o decizie a Comisiei de Adjudecare a Disputelor prin care sunt respinse penalităţile solicitate.
În ceea ce privește recepția lotului 3, CNAIR ne-a transmis că pentru a o autoriza este necesar să extindem perioada de garanție contractuală a Proiectului de la 4 la 10 ani, adică 6 ani suplimentari, fără costuri pentru compania de stat. Noi am propus extinderea la 8 ani, cu limitare la parte din contract”, spun reprezentanții Asocierii, care dau toate asigurările în ceea ce privește calitatea lucrărilor și siguranța utilizării autostrăzii pe porțiunea construită de cei patru asociați.

Cătălin Drulă, deputat în Comisia pentru transporturi şi infrastructură din partea USR, a spus că „rezilierea contractului pentru Autostrada Lugoj-Deva lot 3 la 99%, cu lotul gata de trafic, este o ticăloșie imensă”. Potrivit acestuia, „prin reziliere, statul român pierde perioada de garanție a lucrărilor de 4 ani. Patru ani în care ar fi fost responsabilitatea constructorului să repare orice eventual defect”. „Va fi, cel mai probabil, considerată o reziliere abuzivă de tribunale. Totul arată ca o decizie de “mușchi fără creier” pentru care s-au inventat pretexte juridice. O așa-zisă “neconformitate” care ține de scurgerea apelor într-un capăt al lotului care nu va fi dat traficului (este după breteaua de ieșire) – o situație rezolvabilă în câteva săptămâni de lucrări care n-are nicio legătură cu siguranța traficului. Cel mai probabil, vom ajunge să plătim despăgubiri enorme peste 4-5 ani pentru această reziliere. S-a mai întâmplat: miniștrii care și-au umflat mușchii și după 5 ani a venit factura de plată (altui guvern). 28 de milioane de euro, de exemplu, primiți de un constructor în tribunale pe un lot de autostradă reziliat în 2011 cu trâmbițe”, a subliniat deputatul USR.

Reprezentanții Asociației Construim România a urmărit îndeaproape evoluția din jurul lotului 3 al autostrăzii A1, secțiunea Lugoj-Deva și și-au arătat susținerea față de ”surprinzătoarea determinare a CNAIR, care, în sfârșit, acționează corect și refuză recepția unui lot de autostrada pe motiv de proastă calitate a execuției”. ”Considerăm că decizia de reziliere a contractului este justificată în acest caz și sperăm că este un prim pas în trecerea la construcția unor autostrăzi conforme, așa cum România merită și are mare nevoie. În același timp, nu înțelegem insistența cu care Ministrul Cuc a impus celor două companii (CNAIR și COMSA) termenul de 12 august în vederea recepției în condițiile în care problemele de pe acest lot de autostradă erau foarte bine cunoscute de către dânsul. Calitatea de construcție a autostrăzilor din România este între proastă și extrem de proastă. Practic, din întreaga rețea de 828 km, doar puțin peste 60 km sunt construiți la o calitate acceptabilă pentru o autostradă europeană.
Construcția proastă a terasamentelor și rambleelor a devenit normă în România. Aproape că nu există tronson de autostradă care să nu prezinte denivelări în carosabil ori acces pe poduri sau viaducte fără „scară” la intrarea pe pod. Proasta calitate este atât de generalizată încât a ajuns sa fie considerată normală. Nu, nu este normală. Niciuna dintre problemele de calitate vizibile ale lotului 3 Lugoj-Deva, atent documentate de membrii ai comunității, nu sunt minore. Toate sunt probleme de calitate pentru care în occident, acolo de unde provin mare parte din constructori, lucrările ar fi închise pe termen nedefinit până la reconstrucția totală și conformă pe cheltuiala constructorului. Pentru că altfel, la vitezele de circulație specifice autostrăzii, fiecare defect reprezentă un pericol care poate duce la accidente. Ori pe autostrăzi este foarte ușor ca o simplă tamponare să escaladeze rapid la zeci de vehicule implicate și să rezulte în răniți grav și morți. Este un lucru pe care autoritățile occidentale îl iau extrem de serios atunci când vine vorba de infrastructură. Și, de aceea, de exemplu COMSA, nu și-ar permite niciodată sa comită în țara ei de origine (Spania) bătaia de joc pe care a comis-o în România la construcția autostrăzii Lugoj – Deva Lot 3, tronson pe care nimic nu e sigur, de la versanții care curg, la terasamentul care conține mâl și vegetație putrezită”, au spus cei de la Construim România.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 2
Cosmin Pam Matei 4579 Articole
Author

8 Comentarii

  1. Dl. ministru Cuc are dreptate 100% in demersurile d-lui pentru a respecta obligatiile contractuale. Pret, calitate si garantie pentru lucrarile efectuate de catre Contractor. Era Bechtel a apus demult tovarasi !

  2. De ce nu-i invitati pe cei de la Cartea Recordurilor sa puna patalamaua „cea mai cea sosea efectuata in 50 ani”? Parca Chichirau sau o USR-ista incasa de pe conturile autostrazilor ca supervizor? Bre,nu exista sipervizor la aeroporturi unde este strict necesar dar la autostrazi unde nu se face decat furaciuni…cu brio!

  3. Pai , sa-l sustinem pe Cuc ! Pare ca se ocupa serios de autostrazi si nu admite niciun fel de compromisuri ! Asta spre cinstea si onoarea lui ! Numai sa tina ! Sa nu apara punatori de bete in roate actionand sub stavechiul slogan geto-dacic (sic!): las’ ca merge si asa ! N.B. Se pare ca sunt probleme si cu grosimea stratului de asfalt ?! Asta ar fi grav de tot ! E vorba de furt si inselatorie ! Cum s-a ocupat beneficiarul , prin expertii sai , pe parcursul derularii investitiei, de calitatea lucrarilor executate ? Ceva vinovati ? Nu prea cred .

  4. Daca se deschidea pentru circulatie ,cu atitea probleme,sa vezi ce cintari erau prin presa…blaturi,au furat…etc.,daca se vrea ca un lucru sa fie terminat conform contractului si sa nu fie receptionat cu anexa,”lasa ca mai reparam noi cind avem chef”…,iar nu este bine, nici Cel de Sus dar nici Dracu nu ne mai intelege.si nici nu ne mai facem bine.NO,PENTRU CA MAI IN TOATE EXISTA UN VINOVAT DE SERVICIU, GHICITI CINE ESTE ?

  5. Ponta-ales deputat în circumscriptia electorala nr.20 GORJdata validarii: 21 decembrie 2016 – HCD nr.122/2016Formatiunea politica:PSD- până în sep. 2017,deci a fost eligibil pe Lista PSD si validat ca atare.”Grupul parlamentar PRO Europa”a fost INFIINTAT LA DATA DE 20/05/2019 ,deci ulterior formatiunilor VALIDATE de a alcatui PArlam.CA ATARE NU ARE CE CAUTA IN PARLAMENT nefiind ELIGIBIL LA DATA alegerilor si constituirii Legislativului.Conform” Regulamentului Camerei Deputatilor-Art. 3.(1) Pentru validarea mandatelor, Camera Deputaţilor alege în prima sa şedinţă o comisie compusă din 30 de deputaţi, care să reflecte configuraţia politică a Camerei Deputaţilor, aşa cum aceasta rezultă din constituirea grupurilor parlamentare”.Deci Ponta a schimbat CONFIGURTIA POLITICA ,nu numai a Camerei Deputatilor ci si a Senatului, deci a PArlamentului.Conform aceluiasi Art.3/alin (2) Comisia de validare funcţionează pe întreaga durată a mandatului Camerei Deputaţilor.Cu toate acestea Comisia de validare nu si-a indeplinit obligatia legala de a INVALIDA ,INFIRMA,un grup parlamentar ILEGAL,in afara configuratiei politice rezultate din alegeri.
    Comisia de validare ,Birourile Permanente ,Comisia Juridica etc.sa ia masuri pt.intrarea in legalitate,INVALIDAND acest „grup”parlamentar ILEGAL,membrii sai fiind in afara legii.Maestru in „blocari”,schimbari de „compozitii” si configuratii politice,Ponta manipuleaza la varf,in scopuri personale.
    Guvernul sa ia masurile ce le crede necesare,provocarile si alarmele securistului Ponta venind din partea unui politruc nefrecventabil,ale carui critici nu sunt necesare stand ilegal cu un „grup”in Parlament si departe de a servi cu camarila sa politica securista interesul Romaniei,vrea instabilitate,a devenit sluga lui Iohannis ,alt „pro-europa”

  6. Ar trebui schimbata procedura de licitatii ,ar trebui adaugate puncte pt ani suplimentari de garantie,penalizari financiare majore atat pt beneficiar cat si pt constructor daca nu sunt respectate termene de constructie sau plata si raspunderea penala a celor responsabili in mod individual.includerea celui clasat pe locul doi ca ,potential constructor in situatia in care primul nu isi onoreaza contractul in termen pe fiecare faza de lucru asumata prin preluarea proiectului de la primul constructor.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.