Un pas către lumea civilizată

Se schimbă termenul de valabilitate a paşapoartelor

Durata de valabilitate a unui paşaport electronic simplu, prin intermediul căruia românii pot călători în străinătate, se majorează la 10 ani, de la 5 ani în prezent, potrivit unui proiect de lege elaborat de Ministerul de Interne. Odată adoptată legea în Parlament, România va intra şi ea, în sfârşit, în rândul statelor din UE, unde 10 ani este regula valabilităţii unui paşaport, nu excepţia. “Prin proiectul de act normativ sunt avute în vedere, în principal, următoarele aspecte:  – extinderea termenului de valabilitate a pașaportului simplu electronic de la 5 la 10 ani pentru persoanele care au împlinit vârsta de 25 de ani, fapt care va avea ca și consecințe scăderea numărului solicitărilor de eliberare a unui astfel de document de călătorie și, prin urmare, fluidizarea activității și asigurarea unui climat civilizat de furnizare a serviciului public, dar și reducerea costurilor suportate de către cetățenii români solicitanți ai pașapoartelor simple electronice”, se arată în Nota de Fundamentare a proiectului de act normativ. “dintre cele 23 de state care eliberează pașapoarte electronice cu termen de valabilitate diferențiat, în funcție de vârsta titularilor, 18 emit documente cu valabilitate de 10 ani”, se mai arată în documentul citat.

De asemenea, durata de valabilitate a paşaportului simplu electronic, ce conţine inserat cipul de identificare biometric, pentru persoanele în vârstă de până la 25 de ani creşte la 5 ani, de la 3 în prezent.

Ministerul de Interne precizează că măsura va mai decongestiona activitatea birourilor de eliberare paşapoarte de pe teritoriul României, în condiţiile în care cererea pentru aceste acte a crescut cu 30%, 2017 faţă de 2016, şi chiar cu 66% , în cazul paşapoartelor temporare. De asemenea, MAI admite cifrele statistice invocate recent prin care 25% din populaţia ţării şi-a stabilit domiciliul sau reşedinţa în afara ţării.

Paşapoartele electronice se emit din anul 2010, moment de la care doar astfel de acte au mai fost emise, însă în circulaţie se mai află şi cele vechi, cu o durată de valabilitate de 10 ani.

Neputinţa Imprimeriei Naţionale

Actul cu recunoaştere biometrică ar fi trebui să aibă, încă de la început, o perioadă de valabilitate de 10 ani, dar, la momentul 2010, Imprimeria Naţională nu avea experienţa necesară introducerii cipului de identificare în copertă în aşa fel încât acesta să reziste o perioadă lungă de timp.

„Perioada de valabilitate de 10 ani este caracteristică statelor cu cipul introdus în coperta paşaportului şi pe pagina de date de hârtie, unde nu sunt necesare operaţiuni de laminare a straturilor de policarbonat la temperaturi înalte. Având în vedere structura paşaportului electronic românesc, cu cipul introdus în pagina de policarbonat, şi faptul că a fost executat din 2009 fără o experienţă anterioară îndelungată în domeniu, termenul de 5 ani este recomandat de producătorii de material destinat paginilor de date din policarbonat”, explicau, în 2010, reprezentanţii Guvernului. La acea dată, Imprimeria estima că ar avea nevoie de 8 -10 ani pentru a găsi soluţia tehnică de garantare a funcţionării cipului o durată extinsă de timp, previziune care s-a dovedit reală.

Cum se obţine

Cererile pentru eliberarea paşapoartelor simple electronice se depun personal, în țară, la serviciile publice comunitare pentru eliberarea și evidența pașapoartelor simple în a căror rază de competență aveţi domiciliul / reședința, iar în străinătate, la misiunile diplomatice și oficiile consulare ale României.

La depunerea cererilor, sunt necesare şi următoarele documente:

  • cartea de identitate, cartea de identitate provizorie sau, după caz, buletinul de identitate, aflate în termen de valabilitate, în original. Cartea de identitate provizorie trebuie însoțită de certificatul de naștere, în original;
  • dovada achitării taxei de pașaport, completată pe numele titularului, în original;
  • pașaportul anterior, dacă acesta există.

Copiii care nu au împlinit vârsta de 14 ani nu mai pot fi incluşi în paşapoartele părinţilor, fiind necesar să li se elibereze paşapoarte individuale.

Costul unui paşaport simplu electronic este diferenţiat în funcţie de valabilitate şi a scăzut de la 1 februarie 2017, după eliminarea taxei pentru serviciul public prestat (22 lei), astfel:

  • paşaportul simplu electronic, acum cu valabilitate de 3 ani, eliberat persoanelor sub 12 ani – 234 lei;
  • paşaportul simplu electronic, acum cu valabilitate de 5 ani, eliberat persoanelor peste 12 ani – 258 lei.

Plata se poate efectua:

  • on-line, în sistem internet banking, prin virament către conturile deschise de către fiecare Instituţie a Prefectului;
  • de la orice bancă unde aveţi deschis un cont bancar, prin virament către conturile deschise de către fiecare Instituţie a Prefectului;
  • în numerar, la casieriile unităţilor Trezoreriei Statului sau la casieriile Instituţiilor Prefectului;
  • prin mandat poştal, la orice Oficiu Poştal.

Eliberarea paşaportului se face în circa 10 zile.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Mihai Soare 1078 Articole
Author

1 Comentariu

  1. Refuz pasaportul biometric care este o modalitate de sclavizare .Prefer si insist sa primesc pasaportul non biometric

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.