Spectacole închinate Zilei Îndrăgostiţilor         

Opera Națională București desfășoară în perioada 11 februarie – 30 iunie 2019 un proiect cultural propriu în contextul preluării de către România a președinției Consiliului Uniunii Europene.

Prima scenă lirică a țării, reprezentată de managerul Ștefan Ignat, a inițiat acest demers pentru a promova valorile comune ale statelor membre ale Uniunii Europene. Pe această cale ne dorim să protejăm patrimoniul cultural comun al țărilor membre ale Uniunii Europene și să sprijinim și promovăm arta lirică.

Pentru a marca preluarea conducerii forului european, eveniment politic important pentru țara noastră, Opera Națională București a pregătit un calendar complex și cu rezonanță pe scena culturală. În fiecare săptămână, spectacolele Operei Naționale București vor fi dedicate unei țări membre a Uniunii Europene, iar până la finalul mandatului tuturor celor 28 de state membre li se vor atribui evenimente de excepție, specifice primei scene lirice. Ambasadele statelor Uniunii Euopene în România vor fi invitate să participe activ în desfășurarea proiectului prin expoziții proprii și materiale cu identitate specifică în spațiul european.

Spectacolele săptămânii 11 februarie – 17 februarie sunt dedicate Austriei, considerată în întreaga lume ca fiind „țara muzicii”. Mozart, Haydn, Schubert, Bruckner sau Mahler s-au născut în Austria și au creat capodopere aici, urmați de Schönberg sau Gottfried von Einem, consideraţi clasici „moderni”, promotori ai culturii de înaltă clasă.

 

Cea mai frumoasă poveste de iubire „Romeo și Julieta”

Joi, 14 februarie, începând cu ora 18:30, sunteţi aşteptaţi la spectacolul de balet Romeo și Julieta de Serghei Prokofiev. Regia și coregrafia sunt semnate de către Renato Zanella, decorurile au fost create de Alessandro Camera (Italia), costumele de către Carla Ricotti (Italia), iar light design-ul de Vinicio Cheli (Italia). La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Tiberiu Soare.

Pentru acest spectacol coregraful și regizorul Renato Zanella a venit cu o concepție modernă, plasând celebra poveste de dragoste într-un context artistic de avangardă, după cum însuși a mărturist:

,,Romeo și Julieta este povestea nemuritoare a unei iubiri ce are loc într-una dintre cele mai dificile perioade din istorie, în Evul Mediu. Puterea, războiul și religia par să conspire împotriva purității, a simplității vieții și a libertății: care tabără va învinge?

Mă tot gândeam cum poate fi spusă această poveste în ziua de azi, dar nu numai din punctul de vedere al coregrafiei. Mai există această intrigă și azi? Cum putem explica asemenea dragoste generațiilor actuale?

Îmi imaginam cum în Verona de azi, un oraș ce păstrează arhitectura și strălucirea acelor timpuri, totul se întâmplă în continuare între zidurile cetății. Shakespeare vedea în aceste ziduri granița dintre Rai și Iad, frumusețea și spiritul orașului l-au inspirat pe scriitor peste măsură. Dar deși azi piețele orașului nu mai au târguri de animale și nici familiile puternice nu se mai luptă cu spada pe străzi, noua societate a rămas divizată și competitivă, asemănându-se destul de mult cu situația din vremurile descrise de renumitul dramaturg.

Competiția din ziua de azi se referă la imagine, sporturile practicate, luxul din viața fiecăruia, toate acestea traducându-se însă în final tot în putere și control. Acesta e contextul actual în care trebuie să plasăm povestea imaginată de Shakespeare la 1597, păstrând în același timp elementele cheie din scenariu: inocența și simplitatea. E clar că personajele poveștii noastre, Romeo și Julieta, au fost închipuite drept personalități puternice, cu o educație aleasă, inteligenți, așadar invidia sau frica de competiție le vor fi fost necunoscute.

A privi pe cineva în ochi și a te îndrăgosti fulgerător e ceea ce-și dorește toată lumea. Oricine își dorește ca puterea dragostei din acest moment de sublimă inocență să aducă pace și să unească oamenii. Așadar întrebarea mea și provocarea pe care o adresez acum publicului este dacă nu cumva chiar acesta este adevăratul mesaj pe care a vrut sa-l transmită Shakespeare prin această poveste?”

În distribuţie: Ada González, Robert Enache, Sergiu Dan, Marco Corcella, Egoitz Segura, Lorena Negrea, Oscar Ward – debut, Laura Blică Toader, Virgil Ciocoiu, Monica Petrică, Vlad Toader, Remi Tomioka, Stefano Nappo, Diana Gal, Marina Gaspar, Margaux Chesnais, Liliana Nică, Irinel Manolovici, Antonel Oprescu

DJ: Miquel Duran

„Nunta lui Figaro”

 

Vineri, 15 februarie, începând cu ora 18:30, este programat spectacolul Nunta lui Figaro de Wolfgang Amadeus Mozart. Regia poartă semnatura lui Alexander Rădulescu, scenografia a fost realizată de către Adriana Urmuzescu, maestru de cor Daniel Jinga, asistent de regie Ştefan Neagrău. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Vlad Conta.

Opera Nunta lui Figaro a fost compusă în lunile martie și aprilie ale anului 1786. Ideea unei opere inspirată de piesa lui Pierre Beaumarchais, care crease scandal în Franța, a aparținut atât compozitorului, cât și libretistului Lorenzo Da Ponte. Acesta a povestit într-o scrisoare adresată unui prieten: „Nu isprăvesc să scriu cuvintele și Mozart le şi concepe muzica”.

„Nunta lui Figaro” este prima operă la care a colaborat Mozart cu libretistul Lorenzo Da Ponte. Cei doi au mai realizat împreună operele Don Giovanni și Così fan tutte. Mozart a fost cel care i-a adus lui Da Ponte o copie a piesei lui Beaumarchais, iar acesta a transpus-o într-un libret în numai 6 săptămâni, traducând textul în italiană, punându-l în versuri și excluzând toate trimiterile politice. Libretul a primit în final aprobarea Împăratului Joseph al II-lea, iar premiera a avut loc pe 1 Mai 1786 la Burghtheater Wien. În pofida succesului, s-au jucat doar 9 reprezentații. Acestea aveau o durată de 4 ore, iar publicul entuziasmat solicita deseori bis-uri care dublau acest timp. Se pare că, Împăratul a emis o hotărâre în legătură cu numărul de bis-uri ce puteau fi acordate în cadrul unei reprezentații cu Nunta lui Figaro. În 1789 spectacolul a fost reluat, Mozart și Da Ponte au adus mici modificări muzicale, adaptând partitura pentru interpretarea rolului Susanna. Una dintre marile iubiri ale lui Mozart se spune că a fost interpreta de la premieră a rolului Susanna, Nancy Storace.

Cu: Vicențiu Țăranu, Marta Sandu, Simona Neagu, Florin Simionca, Mihaela Ișpan, Iustinian Zetea, Sidonia Nica, Lucian Corchiş, Mădălina Barbu, Dan Indricău

Cu participarea Orchestrei și Corului Operei Naționale București

 

 

Tenorul bulgar Kamen Chanev, invitat în „Turandot”

Sâmbătă, 16 februarie, la ora 18:30, sunteţi invitaţi la opera semi-stage Turandot de Giacomo Puccini. Regia poartă semnătura lui Ștefan Neagrău, scenografia a fost realizată de Viorica Petrovici, iar conceptul video de către Andreea Bițulescu. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Tiberiu Soare.

În această reprezentație publicul spectactor îl va putea urmări pe tenorul de origine bulgară Kamen Chanev în rolul Calaf, în calitate de invitat al Operei Naționale București.

Turandot este o operă în trei acte compusă de Giacomo Puccini, pe un libret de Giuseppe Adami și Renato Simoni, după o piesă de Friedrich Schiller, bazată pe un basm persan inclus în colecția lui Carlo Gozzi „1001 de zile” (secolul al XVIII-lea). Partitura, pe care Puccini a lăsat-o neterminată, a fost finalizată de Franco Alfano.

Premiera mondială a avut loc în data de 25 aprilie 1926 la Teatro alla Scala din Milano, sub bagheta lui Arturo Toscanini. În timpul concertului inaugural, la un moment dat, dirijorul a întrerupt spectacolul la momentul din partitură până unde compusese Puccini și a spus: „în acest moment, maestrul a pus jos pana”. După un moment de tăcere în sală, de la balcon s-a auzit: „Viva Puccini!” urmat de ovațiile publicului.

Opera lui Puccini a devenit de-a lugul timpului cunoscută în întreaga lume pentru Nessun dorma, aria celebră din actul final, intrpretată de cele mai grele nume de tenori din toate timpurile.

Cu: Madeleine Pascu, Kamen Chanev – invitat, Crina Zancu, Marius Boloș, Daniel Filipescu, Andrei Lazăr, Liviu Indricău, Valentin Racoveanu, Ion Dimieru

 

„Lacul Lebedelor”, cel mai apreciat balet al tuturor timpurilor

Duminică, 17 februarie, începând cu ora 18:30, puteţi viziona spectacolul de balet Lacul Lebedelor de Piotr Ilici Ceaikovski. Regia şi coregrafia poartă semnătura lui Gheorghe Iancu, scenografia a fost realizată de către Luisa Spinatelli, iar lighting design-ul de către Camilla Piccioni. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Iurie Florea.

Legenda despre prințese transformate în lebede de un vrăjitor rău, în care vraja lui poate fi spulberată numai prin iubirea unui prinț, rămâne și în zilele de astăzi poate cea mai frumoasă poveste de balet ce a fost lăsată posterității.

„Am crescut și am visat cu Lacul lebedelor. Nu știu ce mă fascina… poate măiestria coregrafului Oleg Danovski, dansatorii sau toate împreună.

Cred că tradiția atrage foarte tare publicul fiindcă ce am ales să mențin din versiunea clasică este capodoperă, deci nemuritoare. Am considerat că este foarte bine să plasez spectacolul în epoca în care a trăit Ceaikovski. Este o epocă foarte elegantă, după părerea mea. Am fost foarte interesat de istoria ultimului țar rus și am găsit că este o legătură foarte bună din punct de vedere muzical. Putem să-i spunem balet neoclasic, dar are și zone moderne. Niciodată nu am dorit să pun o ștampilă stilistică. Pentru mine stilul trebuie să fie subjugat ideii. Ideea primează. Stilul se definitivează din mers. Erotismul este ceva ce îmi aparține. Este greu să vorbești despre sine, dar întotdeauna senzualitatea și erotismul au făcut parte din expresia mea artistică, ca om și ca dansator, și au un mare impact în viața mea, în tot ce am făcut, însă cu precădere în teatru”, mărturiseşte coregraful Gheorghe Iancu

În distribuţie: Cristina Dijmaru, Ovidiu Matei Iancu, Mihaela Soare, Bogdan Cănilă, Stefano Nappo, Remi Tomioka, Ada González, Oscar Ward, Raquel Gil, Lorena Negrea, Rin Okuno, Adina Manda – debut, Remi Tomioka, Jasmine Deleary, Ada González, Diana Gal, Remi Tomioka, Raquel Gil – debut, Marina Gaspar – debut, Kana Yamaguchi

Şi Ansamblul de Balet al Operei Naționale București

 

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 1
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.