Tezaurul lui Helene Rochas, regina Parisului aristocrat

„Frumoasa Hélène” a uluit Parisul mai mult de jumătate de secol. A fost pictată de Andy Warhol, cu care se întâlnea frecvent la Veneţia.

Casa „Christie’s” desface la Paris colecţia acestei regine a frumuseţii, care a condus Casa de parfumuri creată de soţul ei, Marcel Rochas, şi care a ştiut să marieze Art Deco, marele mobilier Ludovic al XVI-lea şi pictura modernă într-un decor perfect.

Mitologia a avut-o pe frumoasa Elena, fiica lui Zeus, a cărei răpire de către Paris, deghizat în păstor, a declanşat Războiul Troiei. Mai aproape de noi, o altă frumoasă Hélène, care a avut Parisul la picioarele ei, s-a stins în august 2011.

Japoneză şi masă roşie, semnată Balthus

„Christie’s”, care a scos la licitaţie, în 1991, un prim lot de mobile şi obiecte Art Deco ce i-au aparţinut, se pregăteşte acum să propună colecţionarilor mobilierul şi colecţiile sale. În vastul apartament din cartierul Invalides, luminos şi deschis către o grădină în verde şi alb, marile totemuri ale sculptorului Gustave Miklos, vasele din porfir de la sfârşitul secolului al XVIII-lea, tablouri de Kandinsky sau Ben Nicholson, ancadramente de uşi şi colonete pictate în trompe-l’oeil de Alexandre Serebriakoff, frumosul mobilier neoclasic, extraordinarele creaţii Art Deco se amestecă, expunându-şi liniile clare şi preţioasele materiale.

„Colecţia Hélène Rochas reflectă un moment al istoriei gustului care aproape a dispărut astăzi. Este un stil în acelaşi timp francez şi internaţional, al anilor ’60-’70, marcat de influenţa marilor colecţionari ai anilor ’50, ca Arturo Lopez sau Carlos de Beistegui”, comenta François de Ricqles, preşedintele „Christie’s France”.

Mascota Parisului

Helene Rochas portretizată de Andy Warhol

Legenda spune că ea l-a întâlnit pe marele designer Marcel Rochas în metrou. „Aveţi un cap făcut pentru pălării”, i-a spus el. Era în 1942, în timpul Ocupaţiei. A angajat-o ca manechin pentru pălării. „M-am simţit vexată, avea să spună ea mai târziu, pentru că mă considera prea tânără sau nu suficient de elegantă pentru a prezenta rochii”. Devenind Pygmalion-ul ei, Marcel Rochas şi-a schimbat repede părerea. Nu numai că i-a permis să-i prezinte rochiile, dar, divorţând de strălucitoarea Rina Rosselli, s-a căsătorit cu Hélène în 1944. Ea n-avea încă 17 ani. I-a dedicat parfumul „Femme”, preţioasă esenţă compusă de Edmond Roudnitska, conţinut într-un flacon de cristal René Lalique. Nu spunea el că „trebuie să respiri parfumul unei femei înainte de a o fi văzut?”. Se spune că la ea s-a gândit Jacques Becker pentru rolul titular din filmul lui „Casca de aur”, în care a jucat până la urmă Simone Signoret. „Dorea să mă arate, dar repede mă punea înapoi în vitrină”, povestea Hélène Rochas despre soţul ei.

Portretul lui Lucien Guitry pictat de Edouard Vuillard

Pentru Jacques Becker, Rochas crease rochiile pentru pelicula „Falbalas” din 1945, istoria tragică a unui mare croitor care o seduce pe logodnica celui mai bun prieten al său. Împreună cu asociatul lui, Albert Gosset, designerul Marcel Rochas crease o casă de parfumuri pe care a condus-o după ce şi-a închis marca de croitorie. La moartea lui, în 1955, Hélène a preluat conducerea, fiind salutată drept cel mai tânăr şef de antrepriză al epocii. „Madame Rochas”, al cărui flacon era inspirat de un model în cristal din secolul al XVIII-lea, pe care ea îl descoperise la un anticar parizian, şi „Eau de Rochas” s-au numărat printre marile succese internaţionale ale casei, pe care a vândut-o în 1971, pentru a reveni acolo, în postura de consultant, din 1984 în 1989.

Helene, în salonul ei, pe o canapea neoclasică

Lăudată unanim pentru frumuseţea ei, pentru ţinuta de regină, pentru strălucirea ochilor albaştri, Hélène Rochas a iluminat marile baluri ale anilor ’50 şi ’60, până la faimosul bal „Proust”, dat de familia Rothschild la Ferrières, unde ea a apărut costumată în Odette de Crecy, cu o rochie foarte decoltată neagră şi orhidee albe. Prietena ei, Françoise Sagan, nota: „Foarte rar aerul vesel se uneşte cu maiestatea”. În „Tous ces visages”, apărut la „Grasset” în 2007, un alt prieten fidel, Jean-Pierre Gredy, a schiţat cu mare fineţe conturul acestei personalităţi cu totul ieşite din comun. „Călătoare în timp, a domnit în toate mediile: modă, lumea bună, teatru, cinema, cercurile literare. A rămas aceeaşi, fără a se lăsa înşelată de nimeni şi de nimic şi păstrându-şi prospeţimea sufletului”.

Împreună cu Yves Saint Laurent

Un portret apologetic îi face şi Hubert de Givenchy: „Am cunoscut-o pe Hélène Rochas în momentul în care a sosit la Paris. Apariţia ei stârnea senzaţie. Toată lumea voia s-o cunoască pe soţia lui Marcel Rochas, acest mare designer. Ea a devenit mascota Parisului prin frumuseţea şi eleganţa sa. Era o gazdă minunată. A avut gentileţea de a veni să se îmbrace la mine. Am fost fericit. A devenit, n-aş spune «Pariziana», nu mi-a plăcut niciodată acest cuvânt, ci imaginea Parisului. Hélène a continuat această viaţă elegantă, răsfăţată de toţi. Nu făcea niciodată greşeli, nu alegea niciodată nimic prea la modă. Încarna perfecţiunea. Era un personaj unic, una dintre acele fiinţe mitice, care trec ca stelele căzătoare şi te luminează cu frumuseţea, cu bunătatea lor şi cu un infinit savoir-faire”.

Piesele propuse la licitaţie, un amestec de eleganţă şi măreţie

Celebra canapea descoperită la Theatre Madeleine

Gustave Geffroy, unul dintre cei mai mari decoratori ai epocii, la sfârşitul anilor ’40 a amenajat apartamentul soţilor Rochas de la Paris, din strada Berbet-de-Jouy. Estet rafinat şi exigent, care „se aproviziona” la cei mai mari anticari, i-a avut printre clienţi pe Duff Cooper, ambasadorul Marii Britanii la Paris, pe Charles de Beistegui, pe arhitectul Emilio Terry, pe Alexis de Rede la Hôtel Lambert. Spectaculoasele aplice de bronz aurit, după un model de Jean-Louis Prieur, al cărui desen este păstrat la „Paul Getty Museum” din Los Angeles, scaunele salonului, marcate Jean-Baptiste Lelarge, şi biroul cu cilindru din acaju mărturisesc, la această vânzare, gustul lui Geffroy, amestec de soliditate, eleganţă şi măreţie. În cameră trona un pat monumental în stil polonez, atribuit lui Tilliard, surmontat de un cer mişcător, un „pat de leneşă” în care foarte activa Madame Rochas nu „avea timp să doarmă”. Cât despre canapeaua neoclasică cu spătar înalt, ea fusese reperată de Arturo Lopez la „Théâtre de la Madeleine” în timpul unei reprezentaţii a piesei „Cheri”, unde le servea drept pat lui Yvonne Debray şi Jean Marais.

Obiectelor din secolul al XVIII-lea, cum ar fi un cabinet în lac, Hélène Rochas le-a adăugat curiozităţi, bronzuri din Nepal şi din Thailanda.

Un portret al colecţionarei, realizat în 1972 de Fabio Rieti, domina salonul.

Capodoperele Art Deco

Ben Nicholson, Vioară şi chitară

Decorul iniţial nu pare să fi suferit modificări semnificative până în anii ’70. Divorţată de André Bernheim, celebrul agent al actorilor, Hélène s-a îndrăgostit de un bărbat mai tânăr, frumos ca un zeu, sofisticat şi talentat, Kim d’Estainville. Acest cuplu spectaculos a fost, aşa cum se cuvenea, celebrat la Paris şi la New York, unde au locuit pe Fifth Avenue. Ei au introdus în apartamentul perfect din strada Barbet-de-Jouy revoluţia capodoperelor Art Deco, semnate de Marcel Coard, Eillen Grey, Pierre Legrain, Edgar Brandt. Prieteni apropiaţi, Pierre Bergé şi Yves Saint Laurent îşi constituiau şi ei, în epocă, fabuloasa lor colecţie. Hélène i-a comandat portretul ei lui Andy Warhol, care locuia în fiecare an cu ei la Hotel „Cipriani” din Veneţia…

În biblioteca lăcuită atunci în albastru trona un mare buchet pictat de Fautrier, care îi aparţinuse lui Andre Malraux. Exista şi mobilier creat de Diego Giacometti şi admirabilul „Portret al lui Lucien Guitry”, de Vuillard. Să amintim şi faimosul Balthus, „Japoneză la masa roşie”, care va fi, în mod sigur, piesa-vedetă a licitaţiei, cu o estimare de trei-patru milioane de euro. Printre aceste capodopere, care o înconjurau atât de natural, Hélène Rochas plutea ca marea lebădă de pe paravanul de Jean Dunand, enigmatică şi familiară.

Colecţia Hélène Rochas este expusă la „Christie’s” din 11 în 26 septembrie, licitaţia urmând să aibă loc în 27 septembrie.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.