Urmează o altă suspendare pe POS DRU?

Banii europeni au fost şi sunt în continuare greu de atras pentru cei care nu ştiu sau nu vor să întocmească proiecte în mod corect, legal şi conforme cu legislaţia naţională şi comunitară din domeniu. Niciodată nu a “ţinut” să-i fraierim pe cerberii fondurilor europene şi cu atât mai puţin în aceste vremuri când banii Europei sunt tot mai puţini şi pentru ei se bat chiar şi bogaţii Uniunii. Sau mai ales ei. Cu toate acestea, după şase ani de la aderare, multe entităţi româneşti, publice şi private, beneficiare, dar şi de control ale fondurilor europene, încă mai cred că poate, poate vor reuşi să-i păcălească pe diriguitorii banilor europeni din cadrul Comisiei Europene, care verifică până şi o virgulă dintr-o cerere de rambursare venită din România.

În exclusivitate, redacţia cotidianul.ro prezintă o analiză, nefinalizată încă, realizată de experţii Autorităţii de Audit din cadrul Curţii de Conturi a României, care conduce la concluzia că după suspendarea de anul trecut a plăţilor în cadrul Programului Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane (POS DRU) şi care au fost reluate după fierbinţi rugăminţi, inclusiv ale premierului Ponta, pe lângă liderii europeni, urmează, foarte probabil, o nouă suspendare. Pentru că mulţi beneficiari români ai proiectelor din cadrul POS DRU încă mai cred că pot păcăli: fac cele mai trăsnite cheltuieli neeligibile, nu vor să evite conflictele de interese, divizează valoarea estimată a unui contract de achiziţie în vederea evitării procedurilor competitive etc.

Nereguli la centru

  • Din verificarea efectuată pentru proiectele auditate cod SMIS 21839 implementat de beneficiar Agenţia de Administrare a Reţelei Naţionale de Informatică pentru Educaţie şi Cercetare (AARNIEC), aflat în gestiunea Organismului Intermediar Ministerul Educaţiei Naţionale (OI MEN), cod SMIS 21815 implementat de beneficiar Universitatea Politehnica Bucureşti (UPB), aflat în gestiunea OI MEN şi proiectul cod SMIS 22850 implementat de beneficiar Universitatea Politehnica Bucureşti, în cadrul căruia este partener AARNIEC, proiect aflat în gestiunea Organismului Intermediar Regional (OIR) Sud-Est, a rezultat că în implementarea proiectelor unele persoane fac parte din echipele ambelor proiecte şi totodată din echipele altor proiecte derulate de către aceiaşi beneficiari/parteneri, finanţate din POS DRU sau POS CCE. Impactul financiar a fost estimat la nivelul cheltuielilor de această natură, afectate de neregulă, solicitate la rambursare în cadrul celor trei proiecte în cererile auditate, respectiv 994.121 lei.
  • Efectuarea de către beneficiarul CNSLR Frăţia în cadrul proiectului cod SMIS 22088 a unor cheltuieli neeligibile în sumă de 76.800 lei, reprezentând servicii organizare eveniment, în condiţiile existenţei unui conflict de interese. Astfel, s-a constatat că prin intermediul SC Sun Travel SRL, cu care a încheiat contractul de servicii organizare eveniment nr. 139 din 26 octombrie 2010, beneficiarul a achiziţionat indirect servicii hoteliere furnizate de hotelul Dacia aflat în administrarea sa, pe care ulterior le-a cerut la rambursare, obţinînd astfel venituri din proiectul POS DRU pe care îl implementează şi în acelaşi timp încălcând regulile privind evitarea conflictului de interese; efectuarea unor cheltuieli neeligibile în sumă de 65.576 lei, ca urmare a decontării integrale a unor cheltuieli care vizează doar parţial operaţiunea finanţată; efectuarea unor cheltuieli neeligibile în sumă de 80.575 lei reprezentând solicitarea la rambursare a unor facturi de avans; nerespectarea regulilor privind achiziţiile prin utilizarea unor criterii de calificare ca factori de evaluare a ofertelor, precum şi indicarea unor mărci de fabrică fără utilizarea menţiunii “sau echivalent” în cazul contractelor de furnizare echipamente informatice, pachete software. Pentru deficienţele constatate au fost stabilite corecţii financiare în sumă totală de 30.986 lei, din care suma de 19.633 lei este aferentă cheltuielilor declarate în 2012.

Organism Intermediar Central POS DRU – Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului (OIC POS DRU MECTS)

  • Decontarea de către beneficiarul AARNIEC în cadrul proiectului cod SMIS 21839, a unor cheltuieli neeligibile în sumă totală de 324.242 lei, reprezentând cheltuieli neeligibile în sumă de 208.470 lei, aferente unuia dintre parteneri ce a derulat exclusiv activităţi ce fac parte din managementul proiectului. Astfel, implicarea în proiect a partenerului privat SC Europrojects Expert Group SRL nu a fost de natură a aduce o valoare proiectului iar monitorizarea proiectului prin intermediul său nu asigură respectarea principiului cost/eficienţă în implementare, mai ales că atribuţii de monitorizare au fost stabilite în sarcina unor membri ai echipei de implementare din partea liderului de parteneriat şi partenerului 1 în proiect; efectuarea unor cheltuieli neeligibile în sumă de 69.667 lei reprezentând contravaloarea unui număr de 42 de videoproiectoare, care nu erau necesare desfăşurării activităţilor din proiect, având în vedere că locaţiile închiriate în care s-au desfăşurat activităţile de formare erau dotate cu astfel de echipamente; cheltuieli în sumă de 49.105 lei reprezentând rate leasing, efectuate în baza unui contract de leasing financiar încheiat de beneficiar fără respectarea principiului unui management financiar riguros, în special din punct de vedere al eficienţei utilizării fondurilor publice; în cadrul proiectului au fost achiziţionate în sistem de leasing două autoturisme, cu o valoarea toatlă contractată de 227.220 lei, echivalentul a 53.258 euro.
  • Decontarea de către beneficiarul Universitatea Lucian Blaga Sibiu în cadrul proiectului cod SMIS 4002 a unor cheltuieli neeligibile reprezentând burse solicitate la decontare în cadrul cererii de rambursare auditate, pentru doi doctoranzi care au fost exmatriculaţi pe parcursul derulării proiectului. Din extinderea verificării a rezultat că sumele solicitate la decontare prin cererile de rambursare pentru bursele doctoranzilor exmatriculaţi reprezintă 118.400 lei, din care 103.600 lei reprezintă impact financiar asupra cheltuielilor declarate Comisiei Europene în perioada 2010-2012.
  • Decontarea de către beneficiarul Universitatea Dunărea de Jos Galaţi în cadrul proiectului SMIS 19105 a unor cheltuieli neeligibile în sumă totală de 415.051 lei, reprezentând efectuarea unor cheltuieli neeligibile în sumă de 5.500 lei, ca urmare a diminuării grupului ţintă; cheltuieli neeligibile în sumă de 3.096 lei efectuate pentru publicarea articolelor ştiinţifice a doi doctoranzi din grupul ţintă, care nu au fost elaborate în vederea promovării proiectului, ci pentru realizarea etapelor doctorale care erau în obligaţia doctoranzilor, conform activităţilor prevăzute în proiect; efectuarea unor cheltuieli neeligibile, ca urmare a decontării unui număr nerealist de ore de muncă pentru un număr de 13 persoane, care fac parte din echipa de management şi personal administrativ, implicate în cadrul proiectului, pentru care impactul financiar a fost estimat la nivelul cheltuielilor afectate de această neregulă, solicitate la rambursare, respectiv în sumă de 406.455 lei.

Organism Intermediar Central POS DRU–Centrul Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic (OIC POS DRU –CNDIPT)

  • Decontarea de către beneficiarulAsociaţia “IMARA CUL. TUR. ROM.”, în cadrul proiectului cod SMIS 21206, a unor cheltuieli neeligibile în sumă totală de 437.043 lei, reprezentând lucrări de reabilitare şi modernizare clădiri, în condiţiile existenţei unui conflict de interese privind contractul de execuţie, cheltuiala afectată de abatere fiind de 294.008 lei; servicii de consultanţă pentru care nu s-a justificat prestarea serviciilor potrivit prevederilor legale şi nu a fost demonstrată necesitatea acestora în cadrul proiectului, efectuate în baza contractului de consultanţă şi consiliere, cheltuiala afectată de abatere fiind de 13.000 lei; cheltuieli de personal şi cheltuieli de detaşare decontate pentru activităţi a căror necesitate pentru implementarea proiectului nu este justificată, cheltuiala afectată de abatere fiind de 127.151 lei; cheltuieli cu servicii web neprevăzute în cererea de finanţare şi pentru care nu au fost respectate cerinţele bunei gestionări financiare, cheltuiala afectată de abatere fiind de 1.073 lei.
  • Decontarea de către beneficiarul Asociaţia Producătorilor, Distribuitorilor şi Deţinătorilor de Cazane, în cadrul proiectului cod SMIS 22243, a unor cheltuieli neeligibile în sumă totală de 700.453 lei reprezentând: cheltuieli cu organizarea unui eveniment, care nu au fost decontate proporţional cu participanţii la eveniment – cheltuiala afectată de abatere fiind de 15.033 lei; cheltuieli cu achiziţionarea unei licenţe software care nu a fost prevăzută în cererea de finanţare şi nu a fost utilizată în cadrul proiectului, cheltuiala afectată de abatere fiind de 599.788 lei; servicii de asistenţă juridică pentru care nu s-a justificat prestarea serviciilor potrivit prevederilor legale şi nu a fost demonstrată necesitatea acestora în cadrul proiectului, cheltuiala afectată de abatere fiind de 21.275 lei; contravaloare servicii de proiectare site, înregistrarea domeniului site-ului şi găzduire website, care nu au fost prevăzute în cererea de finanţare şi pentru care nu s-a respectat principiul unui management financiar solid, cheltuiala afectată de abatere fiind de 63.394 lei.
  • Decontarea de către beneficiarulAsociaţia Observator pentru Dezvoltarea Învăţării Permanente în cadrul proiectului cod SMIS 9275 a unor cheltuieli neeligibile în sumă totală de 335.176 lei, reprezentând: cheltuieli cu participarea la un eveniment, care nu respectă principiile unui management financiar riguros – cheltuiala afectată de abatere fiind de 76.901 lei; cheltuieli cu organizarea unor evenimente care au fost decontate fără existenţa unor documente care să ateste realitatea serviciilor prestate şi legătura cu activităţile proiectului şi care nu au fost decontate proporţional cu participanţii la eveniment, cheltuiala afectată de abatere fiind de 16.336 lei; cheltuieli pentru care nu s-a obţinut o asigurare privind decontarea acestora proporţional cu operaţiunea finanţată, reprezentând cheltuieli cu chiria sediului partenerului TBWA, pentru perioada aprilie-iulie 2011 în sumă de 96.857 lei şi, respectiv, cheltuieli cu utilităţi sediu, telefonie, internet, asigurare echipamente, amortizare bunuri/echipamente etc. în sumă de 55.073 lei; contravaloare rate de leasing aferente unui autoturism în condiţiile în care utilizarea acestuia în perioada de referinţă a cererii a fost redusă, cheltuiala afectată de abatere fiind de 8.124 lei; solicitarea la rambursare a sumei de 29.312 lei, reprezentând avans care nu reprezintă o cheltuială aferentă unor servicii prestate; nerespectarea obligaţiilor stabilite prin Ghidul solicitantului – Condiţii Specifice cu privire la existenţa documentelor care să probeze eligibilitatea categoriilor de grup-ţintă raportate la nivelul cererii auditate – cheltuiala afectată de abatere fiind de 52.573 lei.
  • De asemenea, la nivelul OI POSDRU CNDIPT s-a mai constatat nerespectarea regulilor în domeniul achiziţiilor prin încălcarea principiului tratamentului egal şi prin reducere de termene sau indicarea unor mărci de fabrică, utilizarea de factori de evaluare de natura criteriilor de calificare, utilizarea de criterii de calificare şi selecţie restrictive, divizarea valorii estimate a contractelor în vederea evitării unei proceduri competitive.

Organism Intermediar Regional (OIR) POS DRU Nord-Est

  • Decontarea în cadrul proiectului cod SMIS 8216, beneficiar AGROSTAR, a unor cheltuieli neeligibile în sumă de 1.055.475 lei, aferente achiziţiei unui spaţiu de birouri, efectuate fără respectarea regulilor de eligibilitate şi a cerinţelor bunei gestiuni financiare, efectuate în condiţiile în care modificarea şi completarea prin notificare a prevederilor din cererea de finanţare s-a făcut fără respectarea clauzelor contractului de finanţare. Având în vedere nivelul chiriei menţionat în raportul de evaluare, se estimează că beneficiarul ar fi plătit o chirie de 34.000 euro pentru închirirerea unui spaţiu de birouri similar, cu 216.000 de euro mai puţin decât costul imobilului; tot în cadrul aceluiaşi proiect, s-a constatat încălcarea principiilor nediscriminării şi tratamentului egal al ofertanţilor în atribuirea a trei contracte de leasing auto, precum şi efectuarea cheltuielilor fără respectarea regulilor de eligibilitate şi a cerinţelor bunei gestiuni financiare, în special din punct de vedere al economiei şi eficienţei. Având în vedere deficienţele constatate, impactul financiar a fost estimat la nivelul cheltuielilor solicitate prin cererea de rambursare auditată pentru această categorie de cheltuieli afectate de nereguli, în sumă de 87.936 lei.
  • În cazul proiectului cod SMIS 23099, beneficiar AJOFM Iaşi, s-a constatat încălcarea principiilor nediscriminării şi tratamentului egal al ofertanţilor în atribuirea contractelor de leasing auto şi nerespectarea cerinţelor bunei gestionări financiare, în special din punctul de vedere al economiei, cheltuielile afectate de neregulă fiind de 9.386 lei.
  • De asemenea, au mai fost constatate cheltuieli neeligibile în sumă totală de 529.805 lei, aferente cheltuielilor declarate în 2012 în cadrul proiectelor cod SMIS 3991 – beneficiar Agenţia Naţională pentru Romi, cod SMIS 4137 – beneficiarSC Depro Inovaţie SRL, cod SMIS 9744 – beneficiar Asociaţia Constructorilor şi Promotorilor din România, cod SMIS 8268 – beneficiar SC Barbara SRL şi cod SMIS 29507 – beneficiar SC DA SRL.

OIR POS DRU Sud-Est

  • În cadrul proiectului cod SMIS 22810, beneficiar SC BrainWave Communication SRL, s-au constatat decontarea unor cheltuieli neeligibile şi nerespectarea regulilor în domeniul achiziţiei în cadrul procedurilor derulate în cadrul proiectului, astfel: cheltuieli neeligibile în sumă totală de 427.496 lei, reprezentând echipamente IT achiziţionate fără respectarea regulilor de eligibilitate, prin încălcarea principiului unui management financiar riguros, având în vedere că achiziţiile nu au fost prevăzute în cererea de finanţare sau echipamentele nu au fost regăsite fizic la vizita la faţa locului; nerespectarea regulilor în domeniul achiziţiilor în cazul atribuirii contractului de furnizare echipamente şi infrastructură IT, încheiate cu încălcarea principiului egalităţii de tratament în evaluarea şi selecţia ofertanţilor, datorată atribuirii contractului unui ofertant care nu îndeplinea criteriile minime de calificare, corecţia financiară aplicată pentru această abatere fiind de 33.634 lei, aferentă cheltuielilor declarate CE în 2012; cheltuieli neeligibile în sumă totală de 73.342 lei, reprezentând bunuri achiziţionate în cadrul contractului de furnizare mobilier de birou, încheiat cu SC Mobimex 94 SRL, efectuate fără respectarea principiului unui management financiar riguros, fără legătură cu activităţile proiectului sau care nu au fost regăsite fizic la vizita la faţa locului; cheltuieli neeligibile în sumă totală de 785.394 lei reprezentând servicii de cazare la hotel, pentru care nu au fost prezentate documente justificative care să probeze realitatea serviciilor prestate în baza contractului de servicii, impactul financiar asupra cheltuielilor declarate CE în 2012 fiind de 149.283 lei; cheltuieli neeligibile în sumă totală de 283.185 lei reprezentând servicii de telecomunicaţii pentru care nu au fost prezentate documente justificative adecvate care să probeze realitatea serviciilor prestate, impactul financiar asupra cheltuielilor declarate CE în 2012 fiind de 188.790 lei; nerespectarea prevederilor legale şi contractuale la încheierea contractului de servicii de expertiză contabilă, atribuit SC Olex Cont SRL, în condiţiile existenţei unui posibil conflict de interese, cheltuielile afectate de neregulă fiind de 84.000 lei, din care cheltuielile declarate la CE în anul 2012 reprezintă 56.000 lei.
  • În cadrul proiectului cod SMIS 22850, beneficiar Universitatea Politehnica Bucureşti, a fost constatată efectuarea unor cheltuieli neeligibile şi nerespectarea regulilor în domeniul achiziţiei, astfel: nerespectarea prevederilor legislaţiei naţionale cu privire la achiziţiile publice în cazul procedurii de atribuire în urma căreia a fost încheiat acordul cadru nr. 1090 din 21 ianuarie 2011, nefiind asigurat un grad adecvat de competitivitate, concurenţă reală, publicitate şi transparenţă. Pentru abaterile de la legislaţie constatate au fost stabilite corecţii în sumă de 132.348 lei, din care suma de 2.721 lei este aferentă cheltuielilor declarate în 2012; cheltuieli neeligibile în sumă totală de 23.317 lei, efectuate de către partenerul 1 – UPB şi partenerul 2 – AARNIEC, reprezentând cheltuieli de personal efectuate fără respectarea prevederilor contractului de finanţare privind obligaţia de notificare a experţilor pe termen lung; decontarea unor cheltuieli de personal neeligibile în sumă de 73.203 lei, pentru experţii din echipa de implementare, în condiţiile în care activitatea desfăşurată nu este justificată de rapoartele de activitate şi nu se regăseşte în responsabilităţile specifice postului, prevăzute în fişa de post sau este efectuată fără respectarea prncipiilor unui management financiar riguros.

OIR POS DRU Sud-Muntenia

  • Nerespectarea prevederilor legale în domeniul salarizării personalului plătit din fonduri publice în cadrul proiectului cod SMIS 21646, având în vedere modul eronat de calcul şi de stabilire a salariilor, contrar prevederilor Legii 284/2010 privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice, caz în care impactul financiar a fost estimat la nivelul valorii cheltuielilor de această natură decontate în cadrul cererii auditate, de 338.024 lei.
  • Nerespectarea regulilor în domeniul achiziţiilor prin indicarea unor mărci de fabrică şi utilizarea de criterii de calificare şi selecţie şi factori nelegali, în cazul proiectelor SMIS 30048 şi 4119; pentru deficienţele constatate au fost stabilite corecţii financiare de 18.541 lei, consituind în acelaşi timp şi impactul aferent cheltuielilor declarate în anul 2012.

OIR POS DRU Sud-Vest Oltenia

  • Nerespectarea regulilor referitoare la achiziţii în cazul proiectului cod SMIS 23277 privind abordarea transparentă şi obiectivă în ceea ce priveşte regulile aplicabile în cazul utilizării criteriului “oferta cea mai avantajoasă din punct de vedere economic”; pentru contractul de servicii de consultanţă juridică au fost stabiliţi factori de evaluare de natura criteriilor de calificare, inclusiv prin stabilirea unui algoritm de punctare nerelevant; pentru deficienţa constatată a fost stabilită o corecţie financiară de 7.500 lei, din care 3.300 lei aferentă cheltuielilor declarate în anul 2012.
  • Decontarea de către OIR SV în cadrul proiectului cod SMIS 24436 a unor cheltuieli neeligibile în sumă de 10.294 lei, reprezentând contravaloarea materialelor consumabile achiziţioante prin proiect şi neutilizate până la finele acestuia, impactul financiar stabilit la nivelul cheltuielilor declarate în anul 2012 fiind de 3.560 lei.

OIR POSDRU Vest

  • Nerespectarea prevederilor legale în domeniul achiziţiilor în cazul atribuirii contractului de furnizare echipamente IT nr. 760 din 23 decembrie 2011 în valoare totală de 252.990 lei fără TVA, încheiat de beneficiarul Camera de Comerţ, Industrie şi Agricultură Timiş, prin utilizarea de mărci de fabrică în descrierea specificaţiilor tehnice, în cadrul proiectului cod SMIS 36505; pentru deficienţa constatată a fost stabilită o corecţie financiară de 24.250 lei, din care suma de 18.788 lei este aferentă cheltuielilor declarate CE în anul 2012.
  • Nerespectarea prevederilor legale în domeniul achiziţiilor în cadrul proiectului cod SMIS 29477, prin aplicarea unui tratament neegal între potenţialii participanţi la procedură ca urmare a nerespectării principiului proporţionalităţii şi utilizării unor criterii restrictive privind experienţa similară; pentru deficienţa constatată a fost stabilită o corecţie financiară în sumă de 1.590 lei din valoarea contractului de achiziţie afectată de abatere, din care 265 lei aferentă chletuielilor declarate în 2012.

OIR POS DRU Nord-Vest

  • Efectuarea, în cadrul proiectului cod SMIS 22588, a unor cheltuieli neeligibile în sumă de 30.340 lei, reprezentând “servicii de asistenţă tehnică pentru echipa de management în implementarea activităţilor din domeniul asistenţă şi incluziune socială”, categorie de cheltuieli neinclusă în lista cheltuielilor eligibile pentru POSDRU, aprobată prin ordinul MMFPS nr. 1117/2010. Efectuarea cheltuielilor neeligibile de asistenţă tehnică în domeniul social s-a datorat faptului că până la 19 martie 2012, data depunerii cererii de rambursare nr. 3, nu s-a urmărit clarificarea oservaţiilor evaluatorilor care au aprobat condiţionat cererea de finanţare, deşi Autoritatea de Audit a sesizat acest tip de deficienţă în auditul de sistem 2010; astfel, neidentificarea şi neremedierea de către Autoritatea de Management, până la această dată, a condiţionalităţilor exprimate de evaluatori a permis efectuarea, solicitarea la decontare şi validarea unor cheltuieli neeligibile în cadrul proiectului în valoare de 151.200 lei, din care impactul financiar pentru cheltuielile din cererea auditată reprezintă 30.240 lei.
  • Validarea şi rambursarea unor cheltuieli neeligibile în sumă de 5.760 lei, în cazul proiectului cod SMIS 31662, reprezentând servicii de expertiză contabilă, în condiţiile existenţei unui conflict de interese, prestatorul de servicii fiind soţul expertului din echipa de implementare ce are funcţie de contabil, dar şi calitatea de membru fondator al beneficiarului; impactul financiar total din execuţia contractului este de 5.760 lei, din care 2.560 lei aferent cheltuielilor declarate către CE în anul 2011, iar 3.200 lei aferent cheltuielilor declarate CE în 2012.
  • Efectuarea în cadrul proiectului cod SMIS 23153 a unor cheltuieli neeligibile în sumă de 13.634 lei, reprezentând cheltuieli cu salariile şi deplasările echipei de implementare.
  • Decontarea unor cheltuieli neeligibile în cadrul proiectului cod SMIS 21408, reprezentând rate leasing, fără respectarea principiului unui management financiar riguros, în special din punct de vedere al eficienţei utilizării fondurilor publice; astfel, s-a constatat că angajarea cheltuielilor cu leasingul s-a efectuat fără respectarea principiului unui management financiar riguros şi că nu s-a demonstrat că leasingul a fost metoda cea mai rentabilă pentru obţinerea folosinţei bunului. Deşi durata normală de funcţionare a autoturismelor, potrivit HG 2139/2004, este de 4-6 ani, perioada de leasing a fost stabilită pe 12 luni, aceasta reprezentând 16 la sută din durata normală de funcţionare maximă a bunului care face obiectul leasingului; totodată, beneficiarul nu a demonstrat că leasingul a fost metoda cea mai rentabilă pentru obţinerea folosinţei bunului respectiv iar din analiza costurilor închirierii unui autoturism similiar, de pe site-urile de profil, a rezultat că prin închiriere costurile ar fi reprezentat 7000 – 18.000 euro pentru o perioadă de închiriere de 365 de zile, faţă de 25.922 euro cât reprezintă ratele de leasing; impactul financiar a fost estimat la nivelul cheltuielilor cu rate de leasing declarate CE prin cererea de rambursare auditată, respectiv 34.490 lei.
  • Nerespectarea regulilor stabilite privind achiziţiile în cazul procedurilor derulate de beneficiarii proiectelor cod SMIS 20789, 23153, 23232 şi 29333, prin încălcarea principiului transparenţei, utilizarea de factori de evaluare nelegali, încălcarea principiului proporţionalităţii şi a egalităţii de tratament; astfel, beneficiarul proiectului cod SMIS 20789 nu a respectat regulile de publicitate impuse la încheierea contractului de achiziţie de servicii de audit; de asemenea, tot în cadrul acestei proceduri, ca şi în cazul procedurilor de achiziţie servicii administrare baze de date şi furnizare de echipamente IT, s-a constatat stabilirea unor factori de evaluare nelegali de natura criteriilor de calificare.

OIR POS DRU Centru

  • Efectuarea în cadrul proiectului cod SMIS 21292 a unor cheltuieli neeligibile în sumă totală de 29.924 lei, reprezentând cheltuielile cu închirierea unor spaţii pentru coordonarea activităţilor, precum şi a utilităţilor aferente, în condiţiile în care aceste închirireri nu au fost prevăzute în cererea de finanţare, sau în locaţia respectivă nu au fost desfăşurate activităţi în cadrul proiectului.
  • Neasigurarea urmăririi sustenabilităţii în perioada post implementare, în cazul proiectului cod SMIS 28144, ca urmare a intrării beneficiarului în procedură de insolvenţă.

OIR POS DRU Bucureşti-Ilfov

  • Decontarea unor cheltuieli reprezentând rate de leasing, efectuate în baza unui contract de leasing financiar încheiat de Univeristatea Titu Maiorescu, partener în cadrul proiectului cod SMIS 22819, pentru achiziţia în sistem de leasing a unui autoturismMercedes Benz GLK 220 cDI 4Matic, fără respectarea principiului unui management financiar riguros, în special din punct de vedere al eficienţei utilizării fondurilor publice; contractul a fost încheiat pe o perioadă de 28 de luni pentru o valoare totală de 42.360 euro, din care 30.679 euro reprezintă ratele de leasing; cheltuielile efectuate pentru aceste servicii nu asigură respectarea principiului unui management financiar riguros, prevăzut atât de reglementările legale comunitare cât şi de ghidul solicitantului aferent cererii de proiecte nr. 92 în cadrul căreia a fost finanţat proiectul, adică în conformitate cu principiile economiei, eficienţei şi eficacităţii; de asemenea, nu se asigură nici cerinţa de eligibiliate prevăzută de ghidul solicitantului de a se asigura utilizarea eficientă a fondurilor şi un raport optim cost/rezultate; mai mult decât atât, s-a constatat că prin contractul de leasing încheiat la data de 26 iulie 2011, au fost prevăzute dotări opţionale în valoare de 3.420 euro, reprezentând sistem asistenţă parcare, scaune faţă încălzite, volan şi schimbător de viteze în piele Nappa, ornamente din aluminiu, pachet de iluminare interioară, care nu sunt necesare raportat la activităţile proiectului şi nu respectă principiul unui management financiar riguros, prin utilizarea eficientă a fondurilor acordate prin proiect.
  • Efectuarea unor cheltuieli neeligibile în sumă de 32.355 lei, reprezentând cheltuieli de personal decontate necuvenit de către beneficiarul Ernst&Young în cadrul proiectului cod SMIS 23111; astfel, au fost solicitate la categoria cheltuielilor cu personalul implicat în implementarea proiectului, salarii şi contribuţii sociale pentru trei experţi, pentru care nu există informaţii în rapoartele de activitate întocmite referitoare la activităţile desfăşurate în vederea stabilirii realităţii activităţilor desfăşurate, faţă de cheltuielile efectuate şi solicitate pentru aceştia în cadrul proiectului; tot în cadrul acestui proiect s-a constatat nerespectarea de către beneficiar a regulilor în domeniul achiziţiilor în cazul atribuirii acordului cadru încheiat pe 31 martie 2011 pentru achiziţia de servicii de organizare evenimente în cadrul proiectului, prin derularea unei licitaţii restrânse accelerate în lipsa unei situaţii care justifica accelerarea procedurii, având în vedere faptul că această situaţie a fost determinată de fapt de o inacţiune a beneficiarului, respectiv de derularea cu întârziere a procedurii de achiziţie; pentru deficienţa constatată s-a stabilit o corecţie financiară de 113.970 lei, din care suma de 47.973 lei reprezintă corecţie aferentă cheltuielilor cuprinse în cererea de rambursare nr. 2 auditată.
  • Nerespectarea prevederilor naţionale şi comunitare în domeniul achiziţiilor publice prin divizarea valorii estimate a contractului în vederea evitării procedurii de cerere de ofertă pentru achiziţia de servicii tipografice şi servicii conexe în cadrul proiectului cod SMIS 20989 – beneficiarul Asociaţia “Centrul Romilor pentru Politici de Sănătate – SASTIPEN”; pentru deficienţa constatată s-a stabilit o corecţie financiară de 43.125 lei, din care suma de 10.781 lei reprezintă corecţie aferentă cheltuielilor cuprinse în cererea de rambursare nr. 3 auditată.
  • Decontarea unor cheltuieli neeligibile în sumă de 8.736 lei în cazul proiectului cod SMIS 24523 de către partenerul 5 – Diastasi Training & Consulting Services, aferente unei vizite de studiu la care au participat alte persoane decât membrii echipei de implementare.
  • Efectuarea unor cheltuieli neeligibile de către partenerul 1 – Universitatea “Ovidius” Constanţa, în sumă de 18.916 lei, reprezentând cheltuieli generale de administraţie efectuate fără existenţa unei Decizii de alocare a cheltuielilor de proiect şi pentru care nu este justificat procentul de alocare, în cazul proiectului cod SMIS 20723 – beneficiarul Asociaţia Societatea Română de Ergonomie Dentară; totodată a fost limitată aria de aplicabilitate a auditului privind procesele de evaluare, contractare, rambursare pentru proiectul cod SMIS 19267 – beneficiar Asociaţia Manufuture România, având în vedere că la nivelul OIR Bucureşti-Ilfov nu a fost asigurată o pistă de audit în conformitate cu prevederile art. 15 lit d) din Regulamentul (CE) nr. 1828/2006.
Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.