Vals vienez între vechii Maeştri şi Secolul al XIX-lea, la Dorotheum

Felice Ficherelli (1603 – 1660) Santa Prassede

După indigestia provocată de arta contemporană (şi modernă) de la Târgul de artă londonez Frieze Week, în capitala austriacă, la Dorotheum, e vremea artei vechi. Săptămâna de licitaţii a lunii octombrie a fost dedicată picturilor vechi şi din secolul al XIX-lea, sculpturilor, mobilierului, obiectelor de artă şi bijuteriilor.

În licitaţia rezervată vechilor Maeştri, de la picturile cu fond de aur la delicatele tablouri din secolul al XVII-lea şi până la vedutele de la sfârşitul secolului al XVIII-lea şi începutul celui următor, semnalăm în primul rând o serie de Naturi moarte antropomorfe, reprezentând Alegoriile Anotimpurilor, semnate de Giovanni Paolo Castelli, zis Lo Spadino. Într-un stil foarte apropiat de cel al lui Arcimboldo, cu figurile sale bizare compuse din fructe şi frunze, cele patru anotimpuri sunt prezentate nu ca portrete statice, ci ca figuri în mişcare. Toamna, de exemplu, este portretizată în timp ce mănâncă un ciorchine mare de strugure, într-un gest foarte teatral. Rezultatul este foarte modern. Fiecare tablou a fost estimat între 80.000 şi 120.000 de euro.

Vittorio Matteo Corcos (1859 – 1933), Portretul Dianei de la Bouchère, 1903

Pictura artistuluui florentin Felice Ficherelli, compoziţie care a inspirat pe unul dintre giganţii istoriei de artă, o prezintă pe Santa Prassede, o tânără patriciană romană care i-a îngrijit şi i-a alinat pe primii martiri creştini. Prassede este surprinsă îngenuncheată, în prim plan, în tip ce stoarce un burete îmbibat de sângele martirului mort, plasat în fundalul lucrării. Această pictură l-a impresionat profund pe olandezul Jan Vermeer care s-a hotărât s-o copieze. Vermeer a răsplătit sursa lui de inspiraţie menţionându-l pe Ficherelli în inscripţia pictată cu pseudonimul său, Il Riposo.

Importantă este şi provenienţa operei care, potrivit documentaţiei, a aparţinut, timp de secole, aceleiaşi familii şi apare acum pentru prima dată pe piaţa de artă. Mai există încă o copie cunoscută a picturii Santa Prassede, semnată de Ficherelli, care se află într-o colecţie particulară din Ferrara. Lucrarea aflată în licitaţie la Dorotheum pare să fie prima dintre cele trei versiuni şi, în consecinţă, originalul care a generat celalalte două tablouri. A fost estimată la 150.000 – 200.000 de euro.

Giovanni Paolo Castelli, Lo Spadino (1659 – c. 1730), Alegoria Toamnei

Prezentarea naturalistă a filosofului Heraclit, de Jusepe de Ribera, este extraordinară şi constituie un important exemplu al paletei sale rafinate şi al naturalismului care a făcut din Ribera unul dintre pictorii cei mai importanţi al perioadei baroce.

Urmaş al lui Caravaggio, Ribera şi-a cufundat subiectele în contraste emblematice de lumină şi umbră, modelele sale inspirate din viaţa cotidiană fiind portretizate într-un mod inedit şi transpuse în contextul contemporaneităţii artistului. Ribera a pictat mai multe figuri de filosofi. Heraclit, aflat în licitaţie la Dorotheum, a fost realizat la Napoli în 1634, în perioada de vârf a creaţiei sale. Până acum era cunoscută o altă versiune nesemnată de Ribera. O altă copie, de asemenea nesemnată, se găseşte la Kunsthistorisches Museum din Viena şi a fost atribuită lui Luca Giordano, unul dintre protejaţii pictorului spaniol. Pictura licitată are o provenienţă documentată, unul dintre proprietari fiind Cardinalul Joseph Fesch, unchiul lui Napoleon Bonaparte. Estimare: 200.000 – 300.000 de euro.

Jusepe de Ribera (1591 – 1652) Heraclit

Un extraordinar portret în picioare semnat de artistul parizian Simon Vouet, evaluat la aceeaşi sumă, este o mărturie semnnificativă a portretisticii secolului al XVII-lea şi reprezintă un Personaj oficial în uniformă, cu o privire mândră, însoţit de câinele său.

Şi tot la 200.000 – 300.000 de euro a fost evaluată şi lucrarea Estuarul unui fluviu lângă fort, de Salomon van Ruysdael, peisaj dominat de cer şi de nori.

Sebastian Vrancx (1573 – 1647), Peisaj de iarnă cu scenă de carnaval

Din ţinuturile situate mai către nord, provine pictura atribuită lui Sebastian Vrancx, Piesaj de iarnă cu scenă de carnaval lângă bastionul Kipdorpport din Anvers (100.000 – 150.000 de euro), care oferă privitorului o secvenţă din sărbătorile speciale ale Europei secolului al XVII-lea. Un grup de Commedia dell’arte evoluează pe un lac îngheţat, atrăgând atenţia mulţimii. Sunt figuraţi actori, dansatori, muzicanţi şi oratori, toţi şi fiecare în parte contribuind la atmosfera de sărbătoare. Acest tip de carnaval era tipic regiunii Anversului unde serbările publice cu orchestră erau foarte populare. O a doua versiune, mai mică, datată şi ea 1664, se ală la Galeria de Stat din Dresda.

Au mai fost propuse lucrări aparţinând unor importanţi artişti ca Jan van Goyen, Guido Cagnacci şi Giuseppe Bernardino Bison.

Simon Vouet (1590 – 1649) Portret de gentilom cu câinele său

Din licitaţia dedicată Picturilor din secolul al XIX-lea şi începutul celui următor, catalogul reţine maeştri austrieci, germani şi italieni, printre care să-i amintim pe Jakob Alt, Friedrich Gauermann, Oswald Achenbach sau Rinaldo Giudici.

O piesă-far a acestei licitaţii este capodopera pictorului “de salon”, Vittorio Matteo Corcos. Pictat la Florenţa în 1903, Portretul Dianei de la Bouchère, personaj al marii burghezii italiene, relevă spiritul Belle Epoque. Folosirea generoasă a pastelului, blana de hermină şi vizon, dantela albă şi orhidea dau senzaţia unui parfum intens şi dulce care o învăluie pe tânăra femeie. Estimare: 120.000 – 160.000 de euro.

Foarte interesant este Vârful Grossglockner de Markus Pernhart (20.000 – 25.000 de euro), unul dintre primele exemple de figurare a unui munte într-o perioadă în care se năştea practica alpinismului. Lăsând la o pare condiţiile meteorologice şi dificilele provocări montane, pictorul peisagist din Carinzia a reuşit să ofere impresionante mărturii ale frumuseţii ţinutului pe care îl iubea atât. Pe lângă preocuparea artistică pentru peisajele virgine, pictorul Biedermeier, inspirat de Waldmüller s-a dedicat, cu aceeaşi intensitatea, şi reproducerii naturii influenţate de mâna omului.

Nicolae Grigorescu, Femeie torcând

În licitaţie sunt propuse şi trei opere de Nicolae Grigorescu, unul dintre cei mai importanţi pictori români. Printre ele, Femeie torcând (90.000 – 110.000 de euro), cu o siluetă alungită şi o poză studiată, este unul dintre exemplele cunoscute ale impulsului creator al lui Grigorescu, motiv pentru care a fost considerat unul dintre pictorii cei mai inovatori şi influenţi. Cu studii de artă la Paris, înainte de a face parte din Şcoala de la Barbizon, Grigorescu a ales pentru picturile sale scene cotidiene, figuri de ţărani şi peisaje de sat, scăldate într-o lumină intensă.

Tot de Nicolae Grigorescu sunt propuse Cap de tânără cu maramă albă (15.000 – 20.000 de euro) şi Portret de evreu (3.500 – 5.000 de euro).

Să mai amintim, din licitaţia dedicată obiectelor de artă şi pieselor de mobilier, o perche de Vase de Meissen înalte de 90 de centimetri, din a doua jumătate a secolului al XIX-lea (90.000 – 120.000 de euro) şi o rarisimă Cană din sticlă Kothgasser (9.000 – 12.000 de euro).

Printre sculpturi se remarcă o magnifică Maria Immacolata din marmură, atribuită lui Jerome Duquesnoy cel Tânăr, realizată în jurul anului 1650 (40.000 – 50.000 de euro). În sfârşit, o masă “Bonheure-du-jour”, cu portretul familiei imperiale austriece, grupate în jurul Împăratului Franz Josef I, semnată şi datată Bernhard Guerhard, 1808, este evaluată la 50.000 – 70.000 de euro.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.