90 de ani de la naşterea Maestrului Marin Constantin

Astăzi se împlinesc 90 de ani de la naşterea muzicianului Marin Constantin, dirijor şi compozitor, fondator al Corului Naţional de Cameră Madrigal. Începând de la această dată, o serie de evenimente dedicate memoriei marelui om de cultură va avea loc atât în Bucureşti, cât şi la nivel naţional şi se va derula pe parcursul întregului an.

Cu acest prilej, ministrul Culturii, Ionuţ Vulpescu, a semnat ordinul cu numărul 2111, publicat în Monitorul Oficial 133 din data de 23 februarie 2015, prin care titulatura instituţiei va cuprinde şi numele fondatorului său: Corul Naţional de Cameră Madrigal – Marin Constantin.

Pe o perioadă ce atinge aproape o jumătate de secol au fost realizate un număr de 60 de titluri de discuri, au fost susţinute aproape 4.000 de concerte, au fost imprimate în jur de o mie de lucrări datorate compozitorilor români, de asemenea lucrări din literatura universală, creaţii extinse pe o perioadă de mai bine de patru secole de muzică. În compania muzicii, în compania membrilor formaţiei, Marin Constantin a colindat lumea. Drept veritabil ambasador al nostru, al muzicii. A fost copleşit de ordine şi de distincţii. Este o performanţă unică în viaţa muzicală românească a ultimelor două secole.

Compozitorul şi dirijorul Marin Constantin, un om plin de nobleţe, mereu cu zâmbetul pe buze

Duminică, în Sala Mare a Ateneului Român, începând cu ora 19.00, Corul Naţional de Cameră Madrigal – Marin Constantin va susţine Concertul Extraordinar intitulat Marin Constantin 90, în cadrul căruia se vor interpreta piese care au făcut istorie în repertoriul celebrului cor, astăzi dirijat de Anna Ungureanu. Evenimentul este prezentat de criticii muzicali Valentina Sandu Dediu şi Viorel Cosma. Soliştii concertului sunt Denis Maxim şi Ana Mirescu, iar la harpă va interpreta Miruna Vidican.

De asemenea, în cadrul Programului Naţional Cantus Mundi, alături de Corul Madrigal va susţine un recital şi Corul de Copii Radio, dirijat de Voicu Popescu, la pian: Magdalena Faur.

În rândul acţiunilor care punctează cei 90 de ani de la naşterea fondatorului Corului Madrigal se înscriu şi eforturile Primăriei Municipiului Bucureşti, care va amenaja o piaţă ce va purta numele lui Marin Constantin, şi ale Universităţii Naţionale de Muzică Bucureşti, care va da acelaşi nume uneia dintre sălile noului sediu ce urmează a fi inaugurat.

În ziua în care muzicianul ar fi împlinit vârsta de 90 de ani, Aula Palatului Cantacuzino – Enescu găzduieşte o masă rotundă, la care vor participa personalităţi de referinţă din cultura şi critica muzicală românească. Evenimentul este prilejul de întâlnire a membrilor-alumni ai corului înfiinţat în urmă cu 52 de ani. În cadrul întâlnirii, alături de un micro-recital al Corului Madrigal, vor lua cuvântul apropiaţi de-ai Maestrului Marin Constantin.

Marin Constantin dirijând Corul Madrigal, creat de domnia sa

Grila de emisiuni a Televiziunii Române va cuprinde, la acest sfârşit de săptămână, un program special dedicat seriei de evenimente Marin Constantin 90:

Vineri, 27 februarie, la ora 22:30 – In memoriam Marin Constantin, producător Ioan Duma (TVR1);

Sâmbătă, 28 februarie, la ora 22:30 – Profesioniştii… cu Eugenia Vodă (TVR1);

În acelaşi timp, Societatea Română de Radiodifuziune dedică două momente importante împlinirii a 90 de ani de la naşterea Maestrului Marin Constantin:

Radio România Muzical a introdus în cadrul emisiunii Polifonii (ora 13:10), o rubrică zilnică intitulată Marin Constantin 90, producător Monica Cenger;

Radio România Cultural dedică acestui eveniment, ediţia din data de 27 februarie a emisiunii Oaza de muzică, realizator Sorina Goia.

Era mai mult decât un dirijor. Sunt tentat să cred că era un veritabil magician. Sub privirea sa atentă, faptele muzicii se rostuiesc drept prelungire a unei ordini interioare ce se împlineşte abia în sunetul cântului coral, drept un ecou al unui dat lăuntric. Unii au fost tentaţi să facă o apropiere de sunetul unei superbe viori Stradivarius. Nepotrivită comparaţie. Căci Marin Constantin şi Madrigalul său, mă refer la sunetul cu totul aparte al formaţiei, sunt parte a unei culturi elaborate, stabilite direct pe relaţia dintre şeful formaţiei şi membrii acesteia. Sunetul devine un reflex firesc al muzicii, al vieţuirii acesteia şi nu invers; în cazul maestrului, muzica nu ajunge a fi un reflex al sunetului, ci ceea ce-l creează. Prin voinţa demiurgului său, muzica este cea care zămisleşte atât instrumentul cât şi sunetul ansamblului; …drept împlinire a unei misiuni într-un anume fel sacre. Marin Constantin şi Madrigalul s-au constituit în entităţi inseparabile. Au renăscut bijuteriile Renaşterii italiene, monodiile cântărilor psaltice româneşti, cantatele de Bach şi de Webern, imensul tezaur al valorilor muzicii noastre de secol XX. Marin Constantin şi formaţia Madrigal deveniseră o veritabilă emblemă a culturii naţionale. Astfel s-a plămădit o lucrare unică în felul ei, lucrare ce poate fi considerată un veritabil testament artistic, o creaţie în egală măsură teoretică şi practică, The mastery of choral structure and performance; este rezultatul unei experienţe în egală măsură pedagogice şi artistice.

Marin Constantin între copiii săi, Ion şi Noemi

Nu comit o indiscreţie menţionând că Marin Constantin a fost – cu decenii în urmă – naşul într-ale muzicii pentru unul dintre cei mai importanţi dirijori români actuali, căruia i-a intuit chiar de la început extraordinara capacitate de comunicare artistică”, scrie critical musical Dumitru Avakian.

Compozitor şi dirijor, Marin Constantin a pus bazele corului Madrigal în 1963, fiind un specialist renumit în muzica renascentistă, cântul gregorian şi baroc, precum şi în muzica tradiţională şi contemporană românească. S-a dedicat muzicii, debutând ca dirijor de coruri studenţeşti şi de amatori, precum Corul Universităţii şi Corul Sindicatului Învăţământ din Bucureşti (1949-1951). A fost asistent la Facultatea de Filosofie din Bucureşti (1948-1952), iar din 1954 a fost şeful sectorului muzical în Casa Centrală a Creaţiei Populare (1954-1955), director general, dirijor al Ansamblului UTC din România (1951-1974), director adjunct al Direcţiei muzicii din Ministerul Culturii (1960-1965), apoi profesor la catedra de dirijat de cor la Conservator (din 1960). Între 1966 și 1969 a fost directorul general al Operei Române

Corul Madrigal, fie că era într-o biserică sau într-o mină, învăţase de la Marin Constantin să respecte somptuozitatea costumelor de epocă

Maestrul Marin Constantin a fost membru al Uniunii Compozitorilor (din 1956), fiind autorul multor piese corale. A fost fondator al Corului Universităţii din Bucureşti (1948), Capelei Corale Gheorghe Cucu (1958), Corului Naţional de Cameră Madrigal (1963).

Din 7 iulie 1963, când a avut loc primul concert, până la evenimentul de adio din 2010, a fost dirijorul Corului Madrigal al Conservatorului Bucureşti, un ansamblu de excepţie, care s-a făcut cunoscut prin numeroase turnee întreprinse de-a lungul anilor în toată lumea. A susţinut peste 4.000 de concerte în ţară şi în lume, în cadrul unor importante festivaluri: George Enescu (România), Bordeaux (Franţa), Viena (Austria), Handel (Germania), UNICEF (Franţa), Toamna Varşoviană (Polonia), Anul Marcian (Veneţia, Italia), Primăvara la Praga (Cehia), Musica Antiqua Europae Orientalis (Polonia), Ohridsko Leto şi Belef (Belgrad) etc.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.