Cele mai frumoase piese în majolică de la Lodi

În secolul al XVI-lea, în oraşele lombarde, se afirma deja o producţie fabuloasă de vase, farfurii, supiere, servicii de masă… caracterizată printr-o vie policromie, linii rafinate şi o mare varietate de motive decorative.

Cu expoziţia Arta Mesei, maioliche din Lodi între 1700-1900, curatoriata de Anty Pansera, se poate vizita o selecţie inedită, ce prezintă masa nu numai ca un moment al convivialităţii, dar şi ca un teatru al scenografiei. Expoziţia este deschisă până în 23 august şi multe dintre lucrările realizate au fost create în fabrica istorică a lui Simpliciano Ferretti şi a fiului său Antonio, care a început să adopte teme cu flori şi scene galante, ajungând la o extraordinară tehnică. Cu Simpliciano a colaborat un alt important artist în majolică, Giorgio Giacinto Rossetti, care a creat exemplare în stilul Bérain, caracterizat prin arabescuri, festoane şi alte tipuri de decoraţie cum ar fi vedutele sau piesele chinezeşti monocrome. În 1800 manufactura a trecut la Antonio Dossena un rafinat al monocromiei albe.

Farfurie în fabrica lui Anttonio Maria Coppellotti

Ceramica Lodi

Majolica din Lodi era obţinută dintr-o pastă din carbonat de calciu şi argilă smălţuită sau pictată, prezentând o gamă cromatică legată de fluxul anotimpurilor. Verdele era asociat primăverii, în timp ce vara era sugerată prin tonalităţi de violet, purpură, care se obţinea prin câteva picături de soluţie de clorură de aur. Galbenul te trimitea cu gândul către toamnă, iar albastrul către iarnă. Adeseori aceste culori erau combinate pentru a crea o policromie bogată şi spectaculoasă. Tematicile decorative evocau arta chineză, dar şi mitologia clasică, erau inspirate de grădini de fructe şi legume. Aşa cum susţine curatorul Anty Pansera, „în decorul de la Lodi găsim flori cultivate, dar şi flori de câmp în culori vii, cărora li se adaugă o nuanţă de maron sau de galben. Adeseori, lângă ele apar peşti fantastici, pictaţi pe farfurii mari, ovale, ce au alături un decor realizat din lămâi care accentuează efectul naturalist al vaselor. Monocromia, deseori întâlnită în albastru, prezintă variabile de la culoarea cerului la un albastru intens. Decorul Bérain este inspirat de Jean Bérain il Vecchio, scenograful şi ornamentalistul de la curtea lui Ludovic al XIV-lea. Stilul său a cunoscut o extraordinară răspândire atât pe mobile, pe bronzuri, dar şi pe tapiserii, prezentând arhitecturi lejere, ghirlande şi personaje ale Commediei dell’Arte. Decorul à la Rouen, în schimb, îşi ia numele de la cunoscutul oraş din Normandia, unde, în secolele al XVII-lea şi al XVIII-lea, a înflorit o adevărată artă a majolicei. Caracteristice sunt decorurile cu flori, arabsecurile şi motivele geometrice dispuse în jurul unei teme centrale.

Patru farfurii diverse în majolică

Icoana majolicii lodiene este supiera declinată în zeci şi zeci de modele. Adesea ea are un capac bombat, decorat cu numeroase picturi. Tipice sunt şi farfuriile „de paradă”, cu decoraţii în maniera lui Bérain, plăci în diverse formate, cu borduri pictate. Destul de rare sunt ceştile în stilul bordalou. Piesele de majolică din Lodi sunt deosebit de căutate de colecţionari pentru rafinamentul lor. Piesele cele mai dorite sunt cele din secolul al XVIII-lea, pictate cu fructe în stil baroc. O ceaşcă cu acest decor poate să valoreze circa 4 mii de euro. O frumoasă supieră din fabrica lui Antonio Ferretti oscilează între 5 şi 10 mii de euro, în timp ce o zaharniţă valorează 33 mii de euro şi o farfurie cu figurine între 7 şi 8 mii de euro. Cotaţiile depind de oscilaţiile integrităţii pieselor.

Supieră realizată în fabrica lui Antonio Feretti în 1770

Pictură realizată de Antonio Dossena

Manufactura de la Lodi este reprezentată deseori în casele de licitaţii. O farfurie cu diametrul de 43 de centimetri, având marginea pictată cu decorul ceramicii din Rouen din prima jumătate a secolului al XVIII-lea, a fost vândută la Milano cu suma de 6.500 de euro. O cafetieră cu flori a fost cumpărată cu 1.400 de euro. O supieră decorată cu trandafiri, având un capac pictat cu fructe de pădure, a fost adjudecată la o licitaţie de la Genova cu 1.600 de euro. Deosebit de căutate sunt piesele de la fabrica lui Simpliciano Ferretti, astfel încât o fântână de perete de la 1765 a fost achiziţionată la suma de 18.000 de euro. La fel şi un platou de la 1735, de la fabrica lui Antonio Maria Coppellotti, a atins suma de 14.000 de euro. O zaharniţă din aceeaşi fabrică a lui Antonio Ferretti, din a doua jumătate a secolului al XVIIIlea, a fost adjudecată cu 21.000 de euro.

O frumoasă farfurie de la Lodi

Din expoziţia de la Lodi, serviciu de masă

Expoziţia se deschide cu istoria urbanistică a localităţii Lodi, fiind marcate locurile în care ceramica a ocupat un loc important, traversând cinci secţiuni în diferite culori: albastru, verde, galben, violaceu, alb, regrupând piese articulate după tipologia decorului de la floră la legume, de la peşti la flacără, de la chinezării până la manufacturi cu decoruri mitologice. Un spaţiu particular este dedicat supierelor, emblema ceramicelor Lodi, dar şi vaselor ornamentale.

Vas atribuit lui Giorgio Giacinto Rosetti

Vas bizonat în forma unei fântâni de perete

Piesa forte a expoziţiei este o masă pregătită pentru diferite evenimente, la care este evidenţiată toată frumuseţea serviciului de masă, aşa cum apărea ea la marile mese aristocratice.

Expoziţia se încheie cu un omagiu adus ceramicii contemporane, dar care a păstrat expresia vechilor piese lucrate de artizani. După câte se poate observa, EXPO 2015 Milano, axată pe tema alimentaţiei, realizează în această expoziţie un adevărat ritual estetic, demonstrând eleganţa ce trebuie să domine în aranjarea unei mese.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.