Dacă e luni, e Teatru TV

În preajma Zilei Mondiale a Teatrului, din 27 martie, Televiziunea Română difuzează spectacolul „Cafeneaua”, o comedie spumoasă, adaptare a piesei „Wally’s Cafe” de Sam Bobrik & Ron Clark, preluată de Casa de Producţie TVR în 2013. Spectacolul poate fi urmărit luni, 24 martie, de la ora 20.10, la TVR 2, TVR HD şi online pe TVRplus.ro.

Difuzarea spectacolului de excepţie prefigurează ceea ce va însemna un Regal al Pasiunii şi Talentului, Ziua Mondială a Teatrului. Sărbătoarea a fost fondată în anul 1961 de către “Institutul Internaţional de Teatru”.

Cu acest prilej TVR spune slujitorilor Thaliei, pe care îi elogiază pentru tenacitate şi entuziasm, pentru bucuria pe care ne-o împărtăşesc, pentru miracolul teatral pe care îl trăim, îl învăţăm, care ne seduce şi ne inspiră: „Lumea-ntreagă e o scenă şi toţi oamenii-s actori” (William Shakespeare, “Cum vă place”).

Regia artistică a acestei comedii spumoase este semnată de Horaţiu Mălăele, care şi interpretează unul dintre rolurile principale, alături de Dana Dogaru şi de Emilia Popescu.

Spectacolul debutează duplicitar, în limitele unui cinism liric; actorul şi măştile sale se desprind de convenţia clasică din dorinţa de a transforma mesajul dramatic într-o poveste accesibilă, despre „o bucată sângerândă de viaţă”.

Clocotul de comedie în care graniţa dintre râs şi plâns alunecă, dramatismul şi gingăşia ipostazelor umane pe care le descoperim în jocul-minune al celor trei excepţionali actori creează un lanţ empatic.

De la bun început suntem atraşi în capcana timpului: Louise (Dana Dogaru) şi Wally Murdock( Horaţiu Mălăele) sunt văzuţi la 30, 50 şi 70 de ani. Tânăra Janet (Emilia Popescu), câştigătoarea concursului de Miss Zarzavat, din Ohio, într-un miez de noapte atemporal, intră în viaţa lor şi le oferă o reprezentaţie absurdă, hilară, sugestivă pentru o provincială cu aspiraţii de Hollywod.

Personajele eşuează în încercarea lor de a se desprinde de ritmul unei vieţi dominate de deşert. „Viaţa este o boală mortală cu transmisie sexuală”, declară Wally în primul act şi intră în capcana neputinţei.

Existenţe umile, anonime, sub semnul nisipului, O CAFENEA în inima deşertului, iată reperele unei lumi în destrămare care se va salva prin iubire.

„Wally nu uită, Wally se transformă…”

Emilia Popescu face un rol remarcabil în Tânăra Janet

La întrebarea „ce a însemnat, ce înseamnă acum spectacolul “Cafeneaua”, regizorul Horaţiu Mălăele, care a primit pentru rolul din această comedie Premiul UNITER în 1998 pentru cel mai bun actor, a răspuns: „Împotriva tuturor spectacolelor formaliste, în sensul concepual al cuvântului, promovate excesiv şi inexplicabil de noua nomenclatură teatrală, «Cafeneaua» reprezintă în primul rând victoria artei actorului şi, totodată, confirmă o lege teatrală străveche potrivit căreia regia şi textul unui spectacol trebuie să locuiască pe acelaşi palier. Între ele poate exista o relaţie conflictuală sau de prietenie, cu condiţia de a exista în acelaşi plan. Altfel lucrurile o pot lua razna. M-am apropiat temător de textul acesta. Ca într-o imensă oglindă, fereastra morţii, cum o numeşte Borges, mai limpede ca orice, mi-am descoperit ambiţiile şi slăbiciunile, norocirile şi nenorocirile, viaţa mea, a voastră, a noastră şi toate la un loc, răsturnate în viaţa acestei familii imaginate – oglindă vie şi spăimântătoare a trecerii noastre pământene. Rezistenţa spectacolului pe piaţa teatrală reprezintă pentru mine adevărul celor sus amintite şi al unei emoţii comune”.

Horaţiu Mălăele posedă un registru expresiv ce descinde din Marele Tănase, trecând prin subtilitatea introvertă a lui Ciulei, ca apoi să ne vindece sensibilitatea, dincolo de iniţiere, printr-un umor sănătos ce l-am intuit adesea în personalitatea lui Toma Caragiu.

Rafinamentul experienţei estetice, dublat de candoare şi umanism, intrigă, bucură, emoţionează. Participare şi negare, surpriză şi ironie, accente din “Commedia dell’arte”, univers factual şi duioşie mascată.

Arta lui Horaţiu Mălăele nu are graniţe: autodepăşirea, introspecţia, lecţia spiritualităţii balcanice, toate se topesc în creuzetul tulburător ce poartă marca sufletului şi visului românesc. Horaţiu Mălăele are vocaţia visului, construieşte o lume intensă, provocatoare şi incitantă.

Nu poţi să nu-l iubeşti pe Mălăele atunci când metamorfozele sale scenice comunică adevăruri simple.

Horaţiu Mălăele şi Dana Dogaru

Actriţa Dana Dogaru se destăinuie cu această ocazie: „«Cafeneaua» a însemnat pentru mine bucuria întâlnirii cu doi actori remarcabili care de-a lungul celor şaptesprezece ani mi-au devenit mai mult decât prieteni. Practic am devenit un soi de familie. Horaţiu, un actor cu geniu comic, s-a dovedit a fi un regizor extrem de coerent, sever, talentat. Datorită lui spectacolul a crescut, nu a îmbătrânit odată cu noi. Publicul vede şi revede spectacolul, plânge şi râde cu noi, ne răsplăteşte cu aplauze greu de definit. Ce ne-am mai putea dori. Astăzi, ca şi acum şaptesprezece ani, aştept cu bucurie şi emoţie să joc «Cafeneaua»”.

La rândul ei, Emilia Popescu afirmă: „«Cafeneaua» a fost la început un vis împlinit, acela de a lucra cu Horaţiu Mălăele (făcusem împreună filmul «Divorţ din dragost »). A juca alături de Dana Dogaru, de asemenea, era o provocare. Cei doi au fost actorii adolescenţei mele şi, în secret, mă visam alături de ei pe scenă! Cu timpul, această bijuterie fină, căci aşa văd eu acest spectacol, s-a transformat într-o experienţă de viaţă. «Cafeneaua» s-a «maturizat» odată cu noi, a căpătat dramatism, umorul a devenit mai amar, pe alocuri şi legătura noastră, o căsnicie reuşită. O căsnicie unde fiecare are grijă de celălalt, în care transpare dragostea pe care o avem unul pentru celălalt. Am jucat multe alte roluri, între timp, viaţa şi-a văzut de drum, am pierdut, am câştigat, dar reîntoarcerea la «Cafeneaua» este drumul către Casă.

«Cafeneaua» e Acasă. Aşa se întâmplă când se întâlnesc oameni care au acelaşi set de valori. Aşa se întâmplă când oamenii sunt împreună cu adevărat. «Cafeneaua» e gura mea de oxigen, într -o lume pervertită şi egoistă. Întrebat odată cât crede el că se va mai juca acest spectacol, Horaţiu a răspuns: «până când vom muri şi puţin după aceea». Testul longevităţii acestui spectacol e publicul. S-au schimbat generaţii, dar omul, în esenţa lui, e acelaşi, nu?

Oamenii au nevoie de emoţie, de oglinda pe care le-o punem în faţă şi, chiar dacă doare, uneori ei îşi doresc să se recunoască în povestea noastră. Lor le datorăm această extraordinară călătorie … «Cafeneaua»… de 17 ani… Chiar dacă va deveni «majoră», va rămâne copilul nostru”.

Horaţiu Mălăele şi Emilia Popescu

Mai mult decât un spectacol, mai mult decât un joc atrăgător şi apreciat de public, CAFENEAUA a devenit un spaţiu de întâlnire şi de consacrare.

Spectacolul „Cafeneaua” a avut premiera în anul 1997 şi a devenit cel mai longeviv spectacol din repertoriul Teatrului “Bulandra”, ultima reprezentaţie fiind în anul 2009, bucurându-se de aceeaşi distribuţie excepţională pe care o vor putea urmări luni telespectatorii.

Spectacolul regizat de Horaţiu Mălăele este seducător, transmite acea stare de duioşie şi întristare, de reflexie şi umanism, este spectacolul fiecăruia şi al tuturor.

Decor: Mihai Mădescu şi Gheorghe Rasovszky. Costume: Nina Brumuşilă. Montaj: Andrei Selejan. Producător: Diana Dumitru.

Redactor: Florin Mihăilescu.

Spectacolul „Cafeneaua” a fost preluat ulterior de Agenţia de Impresariat “GEC Artistic”, care îi organizează reprezentaţiile în formula care l-a consacrat.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.