Eduard Uzunov finanţează programe pentru adolescenţi supradotaţi

”Ateneul e atât de aproape încât adesea simt cum energia sunetelor de violoncel sau pian traversează strada aceasta îngustă şi se răspândeşte în toată galeria”, ne-a ieşit în întâmpinare Eduard Uzunov.

Sunt aproape sigură că înainte să intri în spaţiul pentru artă Rotenberg-Uzunov, oricine ai fi, te opreşti câteva secunde şi contempli: de-o parte Ateneul, cu felul lui neoclasic elegant şi sobru, păstrat dintr-un timp care s-a trecut, dar care şi-a lăsat urme atât cât să te prindă în vrajă şi, de cealaltă parte, o intervenţie subtilă şi cu apreciere, prin artă contempornă, în existenţa unei alte clădiri frumoase, una dintre cele mai frumoase din Bucureşti, creată în stilul cuceritor neoromânesc, şi ea murmurându-ţi poveşti de acum mai bine de o sută de ani.

Pergola paznic de noapte

”Am primit premiul secţiunii «design» la categoria «design de obiect» al Anualei de Arhitectură, în 2013. Pergola e un obiect de design urban. Închisă, devine o cortină foarte grea, din oţel, un fel de paznic devotat al operelor de artă din interior. Deschisă, intensifică bucuria pe care ne-o dăruiesc lucrările. Se transformă oricând, neaşteptat, într-o grădină fermecată şi păstrează ancora în prezent prin elementul median cu rol de reclamă”. Placa din metal foarte greu este perforată după conturul literelor care formează numele galeriei. Prin aceste fante percepem interiorul iar noaptea primim lumină.

Totul, de la aşezare şi până la detaliile dinaintea intrării, face parte dintr-un ritual. Iar surpriza e cu atât mai puternică când intri: Raid şi formele lui versatile, mixuri între pictură şi artă digitală, între tehnici ale clasicului şi contemporan, clarificând scopul de a fi acceptate în orice alte universuri, nu doar ale galeriilor.

”Lucrările lui atrag. Poveşti în poveşti şi alte poveşti, în culori, în asocieri imprevizibile care cuceresc un public activ, antreprenori, oameni cu vieţi dinamice, care călătoresc des. Iar instalaţiile şi sculpturile sunt create de Sorin Maxim. A lui e această «Piramidă a lui Maslow». Și tot a lui e şi «Europa». Cu această introducere prin artă contemporană, în galerie îşi petrec din ce în ce mai mult timp din ce în ce mai mulţi tineri. Raid au ales şi fetele mele pentru decorarea spaţiilor lor de acasă. Îi preţuiesc mult pe aceşti adolescenţi. Am creat câteva programe prin care le asigur materialele de care au nevoie: culori, pânze, hârtii speciale, suporturi. Preţuiesc visurile lor şi le ofer resurse. În curând voi expune o artistă care are 17 ani. Fragilitatea şi forţa lucrărilor ei sunt deosebite. Urmează să plec la Viena pentru câteva zile. Va avea loc un eveniment al galeriştilor şi curatorilor din toată lumea. Le voi arăta ce fac acești copii”.

În adolescenţă Eduard Uzunov a studiat pianul la ”George Enescu”. Azi este antreprenor în domeniul imobilelor de lux. Și-a fondat compania cu aproape 20 de ani în urmă. Cam în aceeaşi perioadă a început să colecţioneze şi artă.

”Priveşti un Traian Bilţiu Dăncuş. Am găsit un catalog al acestui artist. E fabulos. S-a născut la Ieud, în Maramureș. În spatele achiziţiilor pe care le fac sunt biblioteci întregi de astfel de cataloage, istorii, zile şi zile prin anticariate. E mare volatilitatea preţurilor iar piaţa de artă nu are vreo legătură cu economia, la noi. Portretul acesta, «Mama», e pictat de Corneliu Baba. Este unul din tablourile pe care le preţuiesc cel mai mult”.

Magdalena Rădulescu, Portretul Cellei Serghi (8000 euro)

Ciucurencu, Arthur Segal, Aman, Piliuţă, Arthur Verona, Tia Peltz, Petraşcu, Ion Andreescu, Iosif Iser, Băncilă, Grigorescu. Doar o parte dintre lucrările de care ne-am bucurat. Achiziţiile lor n-au avut vreun criteriu de rentabilitate: „Multe dintre opere le-am descoperit prin casele vechi pentru care am intermediat vânzări. Aşa cum am făcut eu, îndemn pe oricine: cumpără artă când vibraţia acelei lucrări trece prin tine şi o trăieşti. Galeria aceasta nu e o afacere. E un privilegiu, un loc pentru suflet. Aici, în acest spaţiu, nu intră oricine. Aici doar prietenii sunt primiţi. Petrec din ce în ce mai mult timp în încăperile acestea”. Mai sunt două detalii care caracterizează galeriile Rotenberg-Uzunov: lumina caldă, impecabil echilibrată şi adaptată fiecărei opere şi coloana sonoră.

Galeria contemporană

Cine cumpără operele al căror preţ variază de la câteva sute de euro – schiţe şi grafică – la câteva zeci de mii de euro? Nu doar străini. Din contră, din ce în ce mai mulţi antreprenori şi, încurajator, din ce în ce mai mulţi antreprenori foarte tineri.

Alexandru Tomescu şi Eduard Uzunov

„Îmi amintesc că în plină criză economică, când erau variaţii mari ale situaţiilor financiare, când aveam de confruntat momente de cumpănă, mă retrăgeam atât cât să fiu înconjurat de artă, căutam albume şi cataloage şi după câteva ore deveneam mult mai energic. Galeria aceasta nu este o altă linie de afaceri. Am scopuri foarte limpezi despre cum va fi ea, însă nu mă încarc cu obiective. Dacă pentru Regatta ştiu că voi încheia anul cu o cifră de afaceri de 1,5 milioane de euro, vreau ca această galerie să existe ca o sursă pentru bucurie trăită intens”.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Anca Dobrescu 68 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.