×
×
Noi
Citite
Recomandate
Ultima oră
Actualizat acum 12 minute
24 Ore
7 Zile
30 Zile
24 Ore
7 Zile
30 Zile
Data
Luni, 26 iunie 2017, 11:41
EUR (€)
-0.0242 ↘
4.5673 RON
USD ($)
-0.0191 ↘
4.0905 RON
• • •
În paşi de dans printre marile festivaluri italiene
Eleonora Abbagnato în Carmen de Amedeo Amodio
Eleonora Abbagnato în Carmen de Amedeo Amodio

“Festival dei Due Mondi” de la Spoleto, sold out

Celebrul festival de la Spoleto, ajuns şi el la a 59-a ediţie, şi-a obişnuit spectatorii fideli cu exclusivista sa selecţie de dans.

Anul acesta, organizatorii anunţă o noutate. Pentru prima data, Artedanza va prezentat acolo, în 13 iulie, Gala Roberto Bolle and Friends, în care balerinul-étoile va avea alături unele dintre numele cele mai importante ale scenei de balet internaţionale.

O altă programare sold out a fost Decadance cu balerinii Companiei israeliene Batsheva Dance, în direcţia artistică a reputatului coregraf Ohad Naharin. Unele secvenţe ale coregrafiei, cu care Compania Batsheva şi directorul ei artistic Ohad Naharin au sărbătorit în 2000 cei 10 ani de colaborare, au fost reelaborate şi combinate în aşa fel încât să dea publicului noi chei de interpretare. Structura deschisă a Decadance i-a permis lui Naharin să conceapă spectacolul special pentru Teatrul Roman de la Spoleto.

Emanuel Gat, Sărbătoarea

Batsheva Dance Company, înfiinţată sub supervizarea artistică a Marthei Graham, şi-a luat numele de la baroana Batsheva de Rothschild, care, în1964, a convins-o pe Martha Graham să acorde acestei companii, pentru prima dată, permisiunea de a-i relua coregrafiile.

Naharin este iniţiatorul cunoscutului Gaga, un limbaj format din mişcări simple, prin care se poate ajunge la o profundă cunoaştere şi conştientizare a sinelui prin intermediul corpului şi al mişcărilor sale.

Costumele spectacolului sunt create de Rakefet Levi.

O altă prezenţă interesantă, în 8 şi 9 iulie, la Festivalul de la Spoleto este Baletul Naţional din Praga, programat cu Romeo şi Julieta, pe muzica lui Sergei Prokofiev şi libretul semnat de coregraful Youri Vàmos după William Shakespeare şi Leonid Lavrovsky.

Decadance de Ohad Naharin

Bijuterie de nedepăşit a baletului clasic, Romeo şi Julieta este o lucrare centrată pe trei mai teme: viaţa, moartea şi dragostea. Youri Vàmos, cunoscut în toată lumea pentru Ballett Deutsche Oper am Rhein, a plasat tragica poveste a Renaşterii italiene în anii 20 şi 30, perioada în care Prokofiev a creat opera. Bucuria de a trăi şi umanismul personajelor, ritmul, pasiunea, combinate cu emoţionante scene de dragoste străbat întregul balet. Coregraful a conceput baletul, în primul rând, ca o poveste a doi tineri care, în pofida vârstei şi ingenuităţii lor, îşi urmează pasiunea profundă, indiferenţi în faţa consecinţelor. Cei doi solişti, stăpâni pe o tehnică perfectă, se dovedesc în scenă şi doi actori talentaţi.

Şi tot sold out a fost Carmen, cu Eleonora Abbagnato în rolul titular. Baletul în două acte de Amedeo Amodio, după povestirea lui Prosper Merimée, pe muzica lui Georges Bizet cu intervenţii originale de Giuseppe Calì, a aliniat la rampă o trupă excepţională: Alexandre Gasse (în rolul Don Jose), Giorgia Calenda (Micaela).

Helena Waldmann, Made in Bangladesh

Născută la Palermo, Eleonora Abbagnato a fost, la 14 ani, prima italiancă admisă la Şcoala Operei din Paris, devenind, la 22 de ani, prim balerină, interpretând creaţiile celor mai mari maeştri ai coregrafiei: Roland Petit, Pina Bausch, William Forsythe, John Neumeier. Este recunoscută pentru versatilitatea şi inteligenţa interpretărilor sale. Editura Rizzoli a publicat în 2009 autobiografia ei, Un angelo sulle punte (Un înger pe poante), în care ea îşi povesteşte extraordinarul parcurs construit cu energie şi pasiune. În 31 decembrie 2009, Eleonora Abbagnato şi-a văzut împlinit un alt vis: a dansat în Concertul de Anul Nou de la Viena, costumele fiind create special pentru ea de Valentino.

Curioasă şi eclectică, ea a fost implicată de mai mulţi ani în lumea modei, având relaţii de amiciţie cu Karl Lagerfeld, şi cu stiliştii Dolce & Gabbana.

Preşedintele Sarkozy a numit-o, în 2010, Chevalier dans l’Ordre National du Mérite. Din 2015, este Director al Baletului Teatrului de Operă din Roma.

“Beautiful Stranger”, la Bolzano

Roberto Bolle şi Alicia Amatriain

Cetate a Dansului din 32 de state, Bolzano găzduieşte, în luna iulie, Festivalul Bolzano Danza – Tanz Bozen. Între 14 şi 30 iulie, festivalul a trasat firul roşu al identităţii sale, pornind de la fenomenul migraţiei, o constantă a zilelor noastre.

“De secole, a explicat directorul artistic al festivalului, Emanuele Masi, artiştii, intelectualii şi oamenii de ştiinţă, dar şi oamenii obişnuiţi, cu un bagaj format numai din poveşti şi speranţe, au depăşit limbile şi graniţele, creând şi reînnoind o koiné (limbă comună) culturală, ale cărei rădăcini sunt atât de împletite, încât sunt imposibil de reconstituit. Ediţia 2016, pe care am dorit s-o numesc Beautiful Stranger, este o explorare a autorilor şi interpreţilor cosmopoliţi, care, prin provenienţă, religie sau culoarea pielii, interpretează şi reprezintă ideea întâlnirii între culturi şi a confruntării cu alteritatea, care caracterizează dezbaterea contemporană în lume şi la noi”.

Desfăşurat în cele două săli ale Teatrului Municipal, pe străzile centrului istoric, în parcurile oraşului, la Museion, în locuri sugestive, programul ediţiei din 2016 propune peste 20 de spectacole dintre care 9 în premieră italiană şi o premieră absolută.

Lali Ayguade, Kokoro

Festivalul va fi deschis, la Teatrul Municipal, cu dansul cristalin al icoanei afroamericane Alonzo King şi al Companiei Lines Ballet din San Francisco, în spectacolul Biophony/Writing Ground, urmaţi de 12 interpreţi de Kathak cu care coregrafa Helena Waldmann povesteşte înfruntările şi emanciparea industriei textile din ţara asiatică, în Made in Bangladesh.

Tot sub semnul dansului indian tradiţional îşi găsesc originea şi parcursurile artistice în Festival ale britanicului Aakash Odedra, a cărui viaţă este simbolul fuziunii elementelor orientale cu cele occidentale: Murmur şi Inked, în care evoluează Lewis Major şi Damien Jalet.

Robb Beresford, Babatunji şi Michael Montgomery în Biophony de Alonzo King

Cvartetul Kokoro, al catalanei Lali Ayguadé este şi el o intersectare de elemente culturale, aşa cum este şi cel al dansatorului legendar al secolului XX, Vaslav Nijinski, pe care coregraful german multi premiat Marco Goecke îl aminteşte în cea mai nouă creaţie a sa, Nijinski, realizată pentru Gauthier Dance//Dance Company Theaterhaus Stuttgart.

O componentă ce nu poate fi trecută cu vederea a programului din acest an este cea franceză, noua cetăţenie artistică a israelianului Emanuel Gat, prezent la Bolzano cu un diptic format din Gold pe Variaţiunile Goldberg ale lui Bach, interpretate la pian de Glenn Gould, şi Sărbătoare, pe celebra Sărbătoare a Primăverii de Stravinsky.

Emilio Calcagno şi Compania sa, ECO, aduc un omagiu Pinei Bausch şi rădăcinilor ei mediteraneene, cu Catania Catania, în premieră absolută.

Aakash Odedra, Murmur

Cu mamă franţuzoaică şi tată algerian, Heddy Maalem aduce la Bolzano ultima sa creaţie, compusă dintr-un solo şi un duet, ambele centrate pe tema identităţii în relaţie cu convieţuirea şi cu dragostea, două titluri poetice inspirate din Cântarea Cântărilor, Nigra sum, Pulchra es, şi dintr-un vers de Victor Hugo, Toujours sur cette mer sauvage.

După succesul de anul trecut cu Tenir le temps, Rachid Ouramdane noul co-director al Centrului Coregrafic Naţional din Grenoble, prezintă acum două proiecte distincte: spectacolul Tordre, piesa sa cult, prezentată pentru prima data în Italia, şi instalaţia-spectacol în trei etape, de la Museion pentru serata Museion Façade. Intitulată Les yeux tournent autour du soleil (Ochii se întorc după soare), instalaţia-coregrafie, realizată în colaborare cu artistul de circ Yoann Bourgeois şi cu videastul Mehdi Meddaci, va inaugura Bolzano Danza în 14 iulie, la Museion. Proiectul va avea apoi noi declinări ale Museion Façade în 21 şi 28 iulie.

Claudia Catarzi, 40.000 de centimetri pătraţi

Susţinerea acordată de Festival noilor talente, în colaborare cu Anticorpi XL, prevede prezentarea a trei spectacole ale unor tineri autori semnalaţi de critică pentru capacităţile lor expressive: solo-ul extraordinarei dansatoare Claudia Catarzi, intitulat 40.000 centimetri pătraţi, duetul de teatru-dans semnat de Francesca Penzo şi Tamar Grosz despre dinamicile specific relaţiilor feminine, şi trio-ul lui di Gabriele Valerio privind explorarea instinctelor primordiale.

Festivalul de la Ravello, cu diferite stiluri coregrafice

Cubania de Carlos Acosta

Un bogat calendar de spectacole de dans, conceput de Laura Valente, este afişat la Festivalul de la Ravello, ajuns la a 64-a ediţie, alături de teatru, concert, operă, expoziţii, ce se desfăşoară din iulie până în toamnă.

Karole Armitage, caracterizată drept “balerina punk” pentru forţa creaţiilor sale, concepute în afara canoanelor tradiţionale, dar care se bazează pe o solidă formaţie clasică, aduce în festival American Dream. O seară dedicată influenţelor diferitelor stiluri coregrafice vizibile atât în filosofia, cât şi în tehnica dansului american din secolele al XX-lea şi al XXI-lea, cu participarea prim balerinilor de la Alvin Ailey şi de la New York City ballet.

Coregrafiile lui Dimitris Papaioannou, unul dintre cele mai apreciate talente ale dansului contemporan, vor povesti, cu Primal Matter, noua realitate politică şi socială din Grecia, în timp ce directorul Bienalei de Dans, Virginio Sieni, va reprezenta Italia ca una dintre cele mai importante scene europene ale teatrului-dans, cu noua sa lucrare, La Mer, pe muzica lui Debussy, fără a renunţa să improvizeze cu publicul în Di fronte agli occhi degli altri, dedicat victimelor unuia dintre cele mai mari mistere italieneşti, vrăjitoarele din Ustica.

Rachid Ouramdane, Tordre

O seară dedicată păcii americano-cubaneze,va oferi un regal cu Cubanìa en el Ballet, cu solişti ai celebrului Ballet Nacional al Aliciei Alonso, ai noii companii a lui Carlos Acosta şi balerini cubanezi care lucrează în alte ţări ale lumii, de la Miami la Madrid, de la Londra la Roma, toţi formaţi însă de Şcoala Naţională de Balet a Cubei.

Li se adaugă, în cadrul unui Omagiu adus lui Shakespeare la 400 de ani de la moarte, spectacolele Killing Desdemona de Michela Lucenti, şi coregrafia inspirată de Furtuna, intitulată Before Breack de Bardo. Ciclul închinat marelui dramaturg se încheie cu prezentarea în grădinile Villei Rufolo, a creaţiei Fairy Queen.

Magdalena Popa BulucPublicat Sâmbătă, 09 iulie 2016
5282
 | 4
 | 0
+Adaugă
Comentarii
2000
Trimite
Recomandate
Marș, blocat cu gloanțe la Istanbul
Publicat acum 16 ore şi 9 minute
 Lista pentru premier s-ar fi redus la două nume
Publicat acum 19 ore şi 36 minute
Lista rușinii: rateurile DNA
Publicat acum 23 ore şi 17 minute
Centrul Atenţiei
alarm off
Fotografiile bunicilor
25 articole/ Actualizat acum 19 ore şi 4 minute
alarm off
NUMAI DOUĂ ÎNTREBĂRI
130 articole/ Actualizat Vineri, 23 iunie 2017
Ioan Viştea

Trebuie să recunoaştem un fapt: scandalurile cu tentă de război fratricid, răfuielile dintre facţiuni ale PSD, îndelung mediatizate, purtate cu poalele ridicate în cap şi cu tot izul de mahala fanariotă, au şi partea lor bună.

Ioan VişteaPublicat acum 17 ore şi 37 minute