„La Traviata” haute couture, în regia Sofiei Coppola

Măcar pentru o noapte, Roma s-a întors la splendorile sale de odinioară, uitând tot ceea ce, de jur împrejur, nu funcţionează. Timp de patru ore, Teatrul de Operă a fost luat cu asalt de peste 1.500 de oaspeţi la un eveniment aşteptat de mult, la care au fost vândute bilete în valoare de 1,2 milioane de euro, proiectul costând 1,8 milioane.

O seară strălucitoare, cu Monica Bellucci, Keira Knightley şi cu bărbaţi îmbrăcaţi toţi în smoking. O producţie a stiliştilor Valentino Garavani şi Giancarlo Giammetti, care au inventat un spectacol haute couture, având-o ca regizoare pe Sofia Coppola.

Violetta în actul al II-lea, într-o creaţie roşie semnată Valentino

La premieră au asistat vedete din lumea cinematografului, dar şi a modei, a teatrului, artişti fotografi şi oameni politici. Rochii de seară somptuoase, măşti care ofereau şampanie. O seară mondenă în care adevăraţii pasionaţi de Operă au fost de această dată în minoritate.

Sofia Coppola

Nu s-ar putea spune că a fost o mare Traviata, deşi au abundat scenele de o eleganţă fastuoasă, semnate de scenograful englez Nathan Crowley, care a imaginat bogate saloane pariziene din secolul al XIX-lea, cu ample vitralii şi impunătoare scări din marmură, tablouri, magnolii…

La Traviata, pe scena Operei din Roma

Soprana Francesca Dotto în rolul Traviatei

O punere în scenă mai tradiţională era greu de conceput. După cum mărturisesc criticii de specialitate, şi regia a cam lipsit, întrucât interpreţii s-au mişcat timid pe scenă, fără a releva o personalitate bine definită. În duetul de dragoste din primul act, dintre Alfredo şi Violetta, aceştia nu se privesc, nu se ating, par cât se poate de străini unul de altul. Ceva mai bun, duetul Violetta-Germont din actul al II-lea. Traviata Sofiei Coppola pare mai mult o operă în formă de concert. Regizoarea declara că s-a inspirat după filmul lui Visconti cu Maria Callas din 1950. Din păcate, a lipsit dramatismul.

În ceea ce priveşte celebra muzică a lui Verdi, la pupitru s-a aflat tânărul maestru cremonez Jader Bignamini, dirijor asociat al Orchestrei Verdi din Milano şi al Festivalului Verdi din Parma, care nu s-a dovedit prea introspectiv, orchestra realizând un sunet fără nerv şi nici măcar extrem de precis. Ritmul teatral a fost ca o bulă de săpun în aer.

Rochia Traviatei creată de Valentino Garavani

Valentino şi Sofia Coppola

Violetta a fost interpretată de soprana Francesca Dotto, în care teatrul ar trebui să investească mai mult. Din punct de vedere stilistic, Francesca Dotto este precisă, dar soprana nu sondează suficient personajul.

Mai bine în rol, Antonio Poli, care desenează un Alfredo superficial, cum este poate şi personajul. În schimb, Roberto Frontali îl încarnează bine pe Germont, tatăl burghez. Baritonul cu mare experienţă a furat scena tuturor.

Maria Grazia Chiuri, Valentino Garavani, Sofia Coppola şi Pierpaolo Piccioli

Rolul Violettei este interpretat alternativ de Francesca Dotto şi Maria Grazia Schiavo, în timp ce Rodolfo este, pe rând, Antonio Poli şi Arturo Chacón-Cruz.

Sofia Coppola a pus în scenă prima sa melodramă lirică. New York Times i-a dedicat o întreagă pagină cu prilejul acestei premiere din 18 mai. Dar se aştepta cu mult mai mult de la regizoarea filmului Maria Antoanetta, în care a demonstrat o extraordinară sensibilitate estetică şi muzicală, într-un echilibru între clasic şi modern.

Schiţă de costum pentru Traviata

Francesca Dotto în rolul Violettei, într-o rochie neagră cu coadă verde

”M-am concentrat asupra partiturii şi asupra personajului Violettei. Violetta mea? E legată de modul meu de a fi, adică o femeie contemporană”, spune regizoarea.

Luminile s-au stins şi a început sărbătoarea. Frumoasă, rafinată. Elegante costume semnate de Valentino, strălucitoare rochii lungi pentru doamne. Dar istoria se opreşte aici. Eleganta casă de ţară de pe colinele din Île-de-France, interesantă casa Florei, tenebroasă scena jocului de cărţi. Impozantă şi camera agoniei, mult prea mare pentru condiţia eroinei. Dar, cum nu a fost reprezentată nicio dramă, în spectacol nu există nici suferinţă. Spaţii elegante pentru sentimente superficiale. Niciun moment de palpitaţie. Ritmul teatral este practic inexistent, exceptând finalul salutat de ovaţiile publicului din sală.

Pe covorul roşu în seara premierei

Directorii de creaţie ai Casei Valentino, Maria Grazia Chiuri şi Pierpaolo Piccioli, au realizat costumele pentru Flora şi pentru Cor, în colaborare cu croitoria Teatrului de Operă din Roma, în timp ce costumele pentru Violetta au fost desenate de Valentino în atelierul haute couture al Casei. Valentino consideră această producţie ca pe un mare vis al său care a devenit realitate, el fiind fascinat de arta lirică şi având capacitatea de a crea lumi fantastice prin muzica fără timp.

Keira Knightley într-o rochie roşie

Kim Kardashian şi Kanye West

În prima scenă domină tonurile de albastru şi gri, iar Violetta coboară scara albă din marmură îmbrăcată într-o rochie neagră cu o lungă coadă verde-petrol, capabilă de a câştiga chiar şi pe cei care nu sunt interesaţi de modă, apoi, în actul al II-lea, într-o încântătoare rochie lungă, roşie, culoarea simbol a Casei Valentino. Camerista Violettei, Annina, este uimitoare, îmbrăcată când într-o tunică din catifea de mătase, cu o bluză din dantelă macrame albă, părând un personaj dintr-un tablou al lui Vermeer, actualizată de un fotograf contemporan. Frumoase şi costumele Corului.

Nicoleta Romanoff

Să ne aducem aminte de pasiunea cu care Valentino a realizat în 1994 costumele pentru opera lirică inspirată de Rudolf Valentino, The Dream of Valentino, pusă în scenă la Kennedy Center din Washington, cât şi de splendidele costume de la Gala Valentino de la New York City Ballet.

Monica Bellucci, la premieră

Valentino mărturisea: ”Nu mi-am dorit o Traviata modernă şi ridicolă, cum sunt multe azi, ci o Traviata clasică şi splendidă şi de aceea am apelat la Sofia Coppola, care şi-a imaginat-o pe Maria Antoanetta, ultima regină a Franţei, cu atât de mult glamour. Marii maeştri, de la Visconti la Zeffirelli, de la Callas la Piero Tosi, m-au inspirat în această nouă întreprindere a mea”.

Opera şi cinema-ul, două realităţi paralele, se întâlnesc din când în când, ca două planete care dansează în spaţiu.

Dirijorul Jader Bignamini

Dintre invitaţi, au ieşit în evidenţă Keira Knightley, într-o splendidă creaţie roşie, Elizabeth Hurley super-sexi în alb, actorul sex-simbol Luke Evans, perechea americană Kayne West-Kim Kardashian şi cea a politicii italiene, formată din Ministrul Maria Elena Boschi şi de candidatul la Primăria Romei, Roberto Giachetti. Cunoscutul regizor Francis Ford Coppola ”nu a văzut, nu a simţit, nu a vorbit”. A răspuns numai unor întrebări puse de jurnaliştii de la Huffington Post, afirmând: ”Sunt nu numai tatăl ei, ci mai mult decât atât” (mentor în regie)… Privirile au fost atrase de Monica Bellucci nominalizată anul trecut drept cea mai frumoasă femeie din lume, îmbrăcată într-o rochie lungă din catifea albastru-noapte şi cu un colier de perle şi briliante, Vanessa Beecroft, cu o capă romantică, Nicoletta Romanoff, îmbrăcată în roşu Valentino, Bianca Brandolini d’Adda, într-o superbă rochie cu spatele gol, Kim Kardashian, într-o rochie albă, semnată Vivienne Westwood... Alături de ele şi alţi actori de renume, Sergio Castellitto şi Margareth Mazzantini, Alba Rohrwacher, Stefania Sandrelli

Maria Elena Boschi, ministrul Reformei

O Violetta capabilă de a trăi marile pasiuni. De data aceasta, îmbrăcată în creaţii haute couture.

Aplauze, standing ovations, dar fără exagerare.

S-ar putea spune că adevăratele protagoniste ale serii au fost fastuoasele costume.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.