Medicii prescriu în continuare prea multe medicamente scumpe

Analiza pe care Consiliul Concurenței o face pe piața farma a relevat faptul că în continuare pacienții sunt nevoiți să plătească mult mai mult pe medicamente pentru că medicii le prescriu așa numitele produse innovative, nicidecum variantele lor mai ieftine.

„Ce am văzut noi în cadrul acestei analize este că în continuare se prescriu surprinzător de mult medicamentele mai scumpe, așa-numite medicamente inovative, și nu variantele lor mai ieftine, care sunt medicamentele generice. În general, eforturile suplimentare le suportă pacientul, deci cine pierde din acest lucru este mai degrabă pacientul.

Pentru că medicii prescriu, iar pacienții îi ascultă pe medici, ceea este firesc. Iar medicii prescriu influențați în parte și de sumele mari pe care le au la dispoziție firmele farmaceutice pentru promovarea medicamentelor. Lanțul ar fi: prețuri mai mari aprobate de stat pentru același medicament, ceea ce face să existe mai mulți bani la dispoziția anumitor companii care pot folosi aceste fonduri suplimentare ca să stimuleze medicii să prescrie respectivele medicamente”, a declarat șeful Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu.

Potrivit acestuia, analiza va fi gata săptămâna viitoare. Chirițoiu susține că există companii care pierd, pentru că plătesc un claw-back (o taxă aplicată în industria farmaceutică și presupune ca toți producătorii de medicamente să contribuie la finanțarea sistemului public de sănătate cu o sumă de bani ce variază între 5% și 11%, din veniturile realizate prin vânzarea produselor), o reducere mai mare decât ar trebui, și pierd pacienții care plătesc mai mulți bani din buzunar decât ar trebui. Conform reprezentantului autorității de concurență, concluziile analizei vor fi puse în dezbatere public.

“Vom avea o lună să primim reacții din partea celor interesați. Apoi, când toate acestea vor fi definitivate, le vom discuta cu factorii de decizie, care sunt Ministerul Sănătății, Casa Națională de Sănătate și Agenția Națională a Medicamentelor”, a susținut Chirițoiu. Acesta spus că firmele din domeniul industriei farmaceutice au bugete substanțiale de marketing pentru promovarea medicamentelor. “Formele sunt diverse, forme legale, cel puțin. Sunt cele care vizează activități științifice, participarea la congrese, prezentarea de studii și așa mai departe”, mai declarat Chirițoiu. Investigația sectorială privind piața farmaceutică din România a fost demarată în 2013. Cu doi ani mai devreme, un studio finalizat de Consiliul Concurentei a relevant faptul că pe anumite piețe se comercializau cu precădere medicamente inovative.

„Deși drepturile de proprietate intelectuală ale acestora expiraseră și medicamentele generice (cu aceeași substanță activă, dar mai ieftine) ar fi trebuit să câștige cotă de piață în detrimentul medicamentelor inovative, acest lucru nu se întâmplă”, susținea Consiliul în urmă cu trei ani. După spusele lui Bogdan Chirițioiu de azi, această situație persistă în continuare.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4565 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.