Noul PNL conduce în intențiile de vot ale românilor

„Măsurătoarea sociologică realizată la sfârșitul lunii aprilie nu indică schimbări majore în ceea ce privește intenția de vot pentru partide în cazul în care duminica viitoare s-ar organiza alegeri anticipate”, potrivit unui barometrul Inscop Adevărul despre România dat publicității miercuri.

„Noul PNL format prin fuziunea dintre PNL și PDL conduce cu 44,7% (44,2% în februarie și 41,7% în decembrie 2014) din totalul celor care au indicat o opțiune clară de vot. Pe locul doi se clasează Alianța PSD-UNPR-PC cu 39,1% dintre opțiuni (37,4% în februarie și 38,8% în decembrie 2014)”.


„Cele două formațiuni/alianțe cumulează 83,8% din totalul voturilor. Chiar dacă organizațiile politice clasate pe primele două locuri sunt formate din mai multe partide, perspectiva ireversibilă a unei fuziuni în cazul noului PNL și o alianță permanentizată între PSD și UNPR ar transformă România de facto într-o țară cu sistem bipartid, cel puțin din punctul de vedere al intențiilor de vot declarate cu un an și jumătate înainte de alegerile din 2016.

Confirmarea la viitoarele alegeri a actualelor alianțe și a distribuții a voturilor va avea consecințe importante asupra jocului majorităților parlamentare și a stabilității politice pe termen lung.

Singura formațiune care mai reușește să depășească pragul parlamentar de 5% este UDMR cu 5,2%. Reducerea pragului parlamentar la 3% ar crește șansele de a accede în Parlament pentru Partidul Mișcarea Populară (2,8%). Restul partidelor obțin scoruri mici, amplificând tendința de polarizare a scenei politice românești. PLR – 2,2%, PRM – 2%, PNȚCD – 1%, PPDD – 1%, Alt partid – 2%.

Cea mai interesantă informație furnizată de măsurarea intenției de vot pentru partide în perspectiva alegerilor parlamentare este creșterea ponderii nehotărâților cu aproape 10 procente de la 15,5% în februarie la 25% la sfârșitul lunii aprilie. Explicațiile pentru această evoluție pot fi cel puțin două: pe de o parte, pe măsură ce ne îndepărtăm de momentul electoral de la finalul anului 2014 (alegerile prezidențiale) identificarea partizană a populației tinde să se estompeze, ceea ce duce, evident, la scăderea intenției declarate de vot pentru un partid sau altul; pe de altă parte, un alt factor de influență poate fi legat de starea generală de dezamăgire a populației față de toate partidele – lucru remarcat de indicatorul ”încredere în partide politice” care practic s-a prăbușit în aprilie la un minim istoric – ceea ce poate alimenta bazinul unor nehotărâți aflați probabil în așteptarea unor formule politice noi; acest lucru este susținut de datele care indică o disponibilitate ridicată a românilor de a vota un partid politic nou”.

Sondajul a fost realizat de Inscop Research la comanda „Adevărul” în perioada 23-30 aprilie.

Cum votează utilizatorii Internet şi Facebook

„Accesul la internet pare a modifica opțiunile politice ale românilor. Astfel, intențiile de vot ale respondenților care declară că au acces la internet (65% din totalul eșantionului) în privința pricipalelor două partide sunt oarecum diferite față de cele ale votanților în ansamblu. 48.8% dintre cei care declară că au acces la internet și indică o opțiune clară ar vota cu noul PNL format din PNL și PDL, în timp ce 34,4% dintre cei care au internet ar vota cu Alianța PSD-UNPR-PC.

Clasamentul se inversează în cazul populației care declară că nu are acces la internet (35% din totalul eșantionului). Astfel, 46,7% dintre cei care nu au acces la internet și indică o opțiune clară ar vota Alianța PSD-UNPR-PC, în timp ce 37,8% ar vota noul PNL.

Un alt indicator – deținerea unui cont pe o rețea de socializare – pare a influența orientarea votului.

Intențiile de vot ale respondenților care declară că au un cont de Facebook sau Twitter (45% din totalul populației investigate) în privința pricipalelor două partide sunt de asemenea diferite de cele ale ale populației în ansamblu. 50.2% dintre cei care declară că au cont de Facebook și Twitter și indică o opțiune de vot ar alege noul PNL format din PNL și PDL, în timp ce 34,3% dintre cei care au internet ar vota cu Alianța PSD-UNPR-PC.

Clasamentul se echilibrează în cazul populației care declară că nu are cont de Facebook și Twitter (55% din totalul eșantionului). Astfel, 42,2% dintre cei care nu cont pe o rețea de socializare și indică o opțiune clară ar vota Alianța PSD-UNPR-PC, în timp ce 41% ar vota noul PNL.

Sondajul a fost realizat de Inscop Research la comanda „Adevărul” în perioada 23-30 aprilie. Volumul eșantionului a fost de 1.085 persoane și este reprezentativ pentru populația României de 18 ani și peste 18 ani. Eroarea maximă admisă a datelor este de plus/minus 3%, la un grad de încredere de 95%. Metoda folosită a fost cea a sondajului de opinie pe baza unui chestionar aplicat de operatorii de interviu la domiciliul respondenților.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Paul Dumitrescu 5138 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.