O întâlnire de poveste cu actorul Ion Caramitru, Ambasadorul Shakespeare

În anul 2016, British Council a anunţat debutul Programului „Shakespeare Lives”, un demers global fără precedent, care include o serie de evenimente şi activităţi menite să readucă în atenţia publicului opera şi viaţa lui William Shakespeare, la împlinirea a 400 de ani de la moartea sa.

Actorul Ion Caramitru, Director al Teatrului Naţional Ion Luca Caragiale, a fost desemnat Ambasador Cultural Shaskespeare în România.

O întâlnire de poveste cu actorul Ion Caramitru. Un manifest pentru iubirea de teatru. Un superb recital de la Marin Sorescu la Shakespeare, care a dezvăluit încă o dată talentul său fără margini, dar şi ancorarea în conjunctura prezentă a acelui a fi sau a nu fi, to be or not to be.

”Este o onoare şi o plăcere sa îţi înmânez această medalie ca simbol al respectului nostru şi al recunoaşterii oficiale că eşti cel mai de seamă Ambasador Shakespeare”, a afirmat Directorul Consiliului Britanic la Bucureşti, Nigel Townson, în cadrul ceremoniei organizate de Ambasada Marii Britanii şi Consiliului Britanic din Bucureşti, în cadrul programului Shakespeare Lives.

Lansarea oficială, în România, a programului de evenimente consacrate – sub motto-ul ”SHAKESPEARE LIVES ” (”Shakespeare trăieşte”) – a 400 de ani de la dispariţia celui mai important creator al culturii britanice, William Shakespeare, a avut loc la Teatrul Naţional ”I.L.Caragiale” (Sala Media), sub auspiciile Ambasadei Britanice şi ale Consiliului Britanic din Bucureşti.

În deschiderea serii, Excelenţa Sa Ambasadorul britanic Paul Brummel a prezentat (în limba română!) semnificaţia acestui program consacrat comemorării, pe plan mondial, a marelui Will. Una din iniţiativele lansate în acest context este desemnarea, în fiecare ţară unde se desfăşoară programul, a unei personalităţi drept ”Ambasador Shakespeare”.

Ion Caramitru şi Nigel Townson, Directorul British Council

”…Peste 50 de ani de carieră shakespeariană şi, în tot acest timp, a menţinut o relaţie extrem de strînsă cu teatrul britanic şi cultura britanică în sensul cel mai cuprinzător…”, a încheiat Nigel Townson discursul său de însoţire a acordării titlului de ”Ambasador Shakespeare” lui Ion Caramitru.

Peste 50 de ani de carieră shakespeariană şi o relaţie foarte strânsă cu teatrul şi cultura britanică. Ion Caramitru este un bun cunoscător al textelor shakespeariene. Să ne reamintim de Furtuna în viziunea lui Liviu Ciulei, în care interpreta rolul lui Ferdinand, alături de marele actor George Constantin, care era Prospero. A revenit pe scena TNB în rolul lui Prospero din Furtuna în regia lui Alexander Morfov, un regizor cu experienţă, care acesta a propus o nouă formulă, aceea a teatrului în teatru.

Dintre rolurile shakespeariene să amintim şi Octavius din Iulius Cezar, în regia lui Andrei Şerban, Malcolm din Macbeth, în regia lui Liviu Ciulei, Pericle, din piesa cu acelaşi nume, în regia lui Dinu Cernescu, Romeo din Romeo şi Julieta, în regia lui Vlad Mugur, Eduard al III-lea, în regia lui Alexandru Tocilescu, Macbeth, un studiu, în regia lui Radu Penciulescu.

Un rol în care a strălucit este Hamlet, pentru care a fost nominalizat printre cei mai buni 10 interpreţi ai personajului, care au existat vreodată, de către Michael Boyd, directorul artistic al Royal Shakespeare Company. În excelentul spectacol în regia lui Alexandru Tocilescu, Duhul apărea anunţat live de pianul lui Dan Grigore, iar vorbele veneau din eter. ”De altfel, piesa aceasta, indiferent în ce ţară s-a jucat, dacă spaţiul acela era umbrit de tiranie, întotdeauna a avut un impact social mare”, declara Ion Caramitru într-un interviu din volumul Lecţia de Shakespeare. Adăugând: ”Shakespeare a scris piesele sale istorice, deci şi politice, inspirat de Războiul celor Două Roze. Mă gândesc cum ar fi fost dacă Shakespeare s-ar fi născut în România şi ar fi scris despre personajele noastre, infinit mai complexe ca psihologie decât ceea ce l-a inspirat pe el. Toată ocupaţia otomană, austro-ungară… de la Decebal la Vlad Ţepeş şi Mihai Viteazul sunt personaje legendare, care, sub condeiul unui Shakespeare, într-o analiză psihologică cred că ar depăşi orice Henric şi orice Richard. Niciun autor nu oferă atâtea faţete personajelor sale cum face Shakespeare. Niciunul dintre marii dramaturgi nu are această consistenţă pe care o oferă el”.

La înmânarea diplomei de Ambasador, cu emoţie firească, Ion Caramitru, exemplarul interpret al marilor partituri shakespeariene, a mărturisit: ” Este o numire simbolică, mai mult sau mai puţin… Mă bucură mai mult să iau titlul acesta de Ambasador Shakespeare decât un Oscar, căci Oscar nu ştim cine a fost, ştim că a creat statueta, pe când Shakespeare ştim cu siguranţă cine a fost. Un ambasador are menirea de a sluji interesele teritoriului pe care îl reprezintă. Mă angajez, aşadar, să port de grijă…intereselor Marelui Will şi să-l slujesc în continuare”.

George Banu scria: ”Actorului care joacă într-o piesă de Shakespeare îi trebuie curajul de a trăi un rol şi, totodată, de a se îndepărta de el, de a se identifica şi distanţa… de a nu rămâne la aceeaşi distanţă, de a o varia şi a o modula pentru a desemna un caracter de altădată şi a nu se sacrifica pe sine ca om actual, prezent şi neindiferent la ceea ce îl înconjoară”.

Diploma de Ambasador Cultural Shakespeare

E ceea ce a realizat şi Ion Caramitru în toate rolurile lui shakespeariene, învăluind publicul într-o adevărată magie.

A urmat un emoţionant moment artistic, moderat de Marius Constantinescu, la care au participat numeroşi invitaţi, care s-a desfăşurat într-o ambianţă scenografică menită să îl evoce pe marele dramaturg englez: afişe ale spectacolelor shakespeariene din repertoriul TNB, o selecţie de costume de epocă, precum şi un superb bust în bronz, semnat de Dimitrie Paciurea, din colecţia Muzeului TNB. Ambianţa sonoră a serii a fost asigurată live de Cvartetul Adrian Naidin (Adrian Naidin, Sorin Zlat, Giani Amarandei, Gabriel Bălaşa).

Publicul a putut urmări un fragment video dintr-un dialog cu Michael Pennington dintr-un workshop susţinut cu ani în urmă la Craiova, precum şi un mini-recital live, bilingv – în română şi engleză, susţinut de Ion Caramitru şi îndelung aplaudat de cei prezenţi.

”De ce lecţia de Shakespeare? Pentru că Shakespeare este o şcoală obligatorie în teatru şi în viaţă. Pentru că istoria teatrului unviersal se calculează înainte şi după Shakespeare. Petrnu că opera lui este Biblia teatrului. Sau… privilegiul actorilor şi libertatea regizorilor. Shakespeare a fost provocator de revoluţii şi evoluţii în teatrul românesc”.

Omul, artistul, lumea, viaţa, realitatea, ficţiunea… Discursul scenic a fascinat întreagă sală. Ion Caramitru s-a dezlănţuit cu o pasiune devoratoare. Pentru el teatrul este singularitate, este iubire. Acolo, în acea seară, miracolul poeziei, miracolul scenei au prins viaţă.

Planeta Shakespeare

Ion Caramitru, recitând din Shakespeare. Foto Florin Ghioca

În ianuarie 2016, Institutul de film britanic (British Film Institute) va lansa un proiect de anvergură care celebrează opera lui Shakespeare pe marile ecrane. Proiectul va include filme datând din anii 1899 până în zilele noastre, toate adaptate şi inspirate din lucrările lui Shakespeare.

Calendarul cultural „Shakespeare Lives” vine în sprijinul tuturor instituţiilor culturale care se vor dedica, pe parcursul anului 2016, celebrării operelor Marelui Bard.

La Stratford-upon-Avon, New Place, locul în care se ştie că scriitorul şi-a petrecut cei mai mulţi ani din viaţa de adult, va face obiectul unei reconstituiri îndelung plănuite, iar clasa în care a învăţat, la King Edward VI School, va putea fi vizitată pentru prima dată în istorie

Royal Shakespeare Company are vise mari, care se vor dezvolta pe mai multe planuri. Pe de o parte, sunt aşteptate montări noi după Hamlet sau Visul unei nopţi de vară. La Swan’s Theatre, vizitatorii care se vor grăbi (pentru că accesul se face numai cu rezervare, iar rezervările încep în ianuarie) vor putea vedea expoziţia The Play’s the Thing, care se va deschide în iunie şi va da seamă despre fascinaţia Shakespeare în teatru, invitând, printre altele, la o revizitare a celor mai puternice spectacole shakespeariene montate în oraşul Bardului în ultimul secol. Cu câteva luni mai devreme, în aprilie, va începe Page to Stage, proiect neconvenţional care va scoate la lumină nu mai puţin de 30.000 de costume din spectacole celebre sau mai puţin celebre. Tururi ghidate, spectacole de acrobaţie inspirate de poveşti shakespeariene, focuri de artificii vor întregi imaginea. Pe 23 aprilie, evenimenul va fi transmis în direct pe BBC2. Actori care vor ghida vizitatorii pe urmele lui Shakespeare, momente de improvizaţie şi drumuri mai lungi – de exemplu, de la Globe Theatre, de pe malul Tamisei, până la râul Avon, în compania actorului James Howard de la National Theatre, care a jucat în peste 15 montări shakespeariene – îşi aşteaptă, şi ele, participanţii.

Teatrul Globe va face un fel de cinema uriaş în aer liber, pe malul stâng al Tamisei, cu 37 de ecrane pe care vor rula, în 23-24 aprilie, filme speciale pentru fiecare piesă a lui Shakespeare. Şi la National Theatre sau Tate Modern se pregătesc evenimente, iar Filarmonica din Londra promite că va pune în lumină compoziţii care au stat sub aceeaşi fascinaţie în şapte concerte speciale, despre care urmează să ofere informaţii în scurt timp.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.