Sâmbătă – paradă a tramvaielor în Bucureşti

Pe ce traseu se va desfăşura parade. Cine va „defila”. Scurt istoric. Ce controverse a generat introducerea tramvaiului electric.

Un model preluat de la alte state din UE

Pe 9 decembrie s-au împlinit 120 de ani de la darea în folosinţă a primului tramvai electric în Bucureşti. Evenimentul este celebrat de RATB printr-o paradă a tramvaielor existente care se va desfăşura sâmbătă în capitală. Vor traversa o porţiune bună a Bucureştiului tramvaie fabricate de-a lungul anilor în România. Din păcate, bucureştenii nu vor putea vedea câteva tipuri de tramvaie care circulau la începutul anilor 50, deoarece toate au fost casate. Astfel de acţiuni se desfăşoară regulat în multe state din Europa, accentual fiind pus în special pe mijloacele de transport de epocă. În plus, în majoritatea statelor UE există muzee ale transporturilor, în unele chiar muzee separate pentru pe tipuri de transport.

Parada se va desfăşura pe următorul traseu cu începere de la ora 10.00
• Depoul Victoria – şoseaua Ştefan cel Mare – Obor – Calea Moşilor – Piaţa Sfântul Gheorghe

Participă:

• Modelul Thomson V056 (copie a modelului SUA Thomson Houston V09
• Tatra T4R
• V2A – V2A-2S
• V3A – V3A-2S – V3A-93 – V3A-93M Faur
• V2A-T
• V2S-T
• V3A-93CH-PPC
• V3A-2010-CA
• Bucur LF

Muzeu în interiorul unui tramvai de epocă:
• între orele 08.00-21.00, terminalul Sfântul Gheorghe

Istoric

• 1871 se înfiinţează SRT (Societatea Română de Tramvaie); apar primele tramvaie tractate cai (tramcar); În 1929 este ultimul an în care circulă tramvaiul tractat de cai.
• 9 decembrie 1894 se dă în folosinţă primul tramvai electric în Bucureşti pe următorul traseu: Uzina electrică Grozăveşti (dincolo de grădina Botanică – n.a.) – Splaiul Independenţei – Podul Domniţa Maria – Bulevardul Elisabeta – Bulevardul Academiei – Bulevardul Carol I – Pache Protopopescu – Şcoala Iancului.
• Tarife: tramcar – 30 de bani; tramvai electric – 10 bani.

Controverse

Introducerea tramvaiului electric a generat numeroase controverse. De fapt, noua formă de transport nu era agreată de concurenţă, adică de promotorii tramvaiului tractat de cai. Inclusiv în Parlament au existat numeroase interpelări care vizau evitarea introducerii tramvaiului electric:
• Romania traieste din agricultura. Caii care trag vagoanele au nevoie de fan, ovaz, orz, care se produc pe camp. Fara cai, fanul nu-l va mai cosi nimeni si-l vor napadi buruienile, ogoarele cultivate astazi cu orz si ovaz vor ramane pustii, iar bietii tarani vor saraci.
• Avem in tara cei mai buni potcovari din toate tarile vecine, iar potcovarii nostri s-au dovedit cei mai buni luptatori in timp de razboi. Daca nu va mai fi nevoie de potcoave, ei se vor duce sa lucreze in alte tari, iar prezenta lor ne va lipsi tocmai in vremuri de restriste.
• O multime de oameni muncesc cu spor sa produca hamuri, biciuri si altele necesare cailor. Meseria lor se va degrada si poate chiar va disparea, iar oamenilor fara meserie nu le va ramane decat sa cerseasca la coltul strazii, ca sa traiasca din mila altora. (Sursa: bucurestiivechisinoi.ro).

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Lucian Gheorghiu 3052 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.