Surprize de proporţii în etapa a 10-a din Turul Italiei

Etapă câştigată de o echipă de liga II printr-un rutier “neo”. Manevră total neobişnuită în pluton. Toate clasamentele la zi.

Amator în 2015, câştigător de etapă în 2016

Etapa a 10-a Turului Italiei, prima în care rutierii urmau să treacă peste o căţărare de categoria 1 şi cu finish pe o căţărare de categoria 3, era una în care era de aşteptat ca favoriţii să dea atacuri pentru a încerca să preia tricoul roz sau să se aproprie la cât mai puţine secunde de acesta. Favoriţii au vrut, dar nu au putut, mai mult, etapa s-a încheiat cu o surpriză de mari proporţii. A fost câştigată de Giulio Ciccone un rutier foarte tânăr, 21 de ani, un neo-profesionist, aflat la primul lui sezon în curse importante, şi evident, debutant în Turul Italiei. Dar cu asta n-am spus totul. Până în decembrie 2015 a alergat pentru echipa de amatori Colpack, iar acum se află sub contract cu Bardiani-CSF, echipă pro continentală, deci din liga a II-a a ciclismului. În 6 luni, Ciccone a făcut saltul de la o echipă de “judeţ” la câştigarea unei etape dificile din Turul Italiei.

2 în 1 curse

Etapa a 10-a a fost nu doar una foarte spectaculoasă, dar şi total atipică. Practic, în ultima parte a asistat la două curse “diferite”, dar atenţie, fără favoriţi în rolurile principale. Şi nu a fost vorba de un “non-combat” ci, repetăm, de neputinţă, eventual generată de momente surpriză. Până cu cca 35 de km înainte de final, desfăşurarea etapei a fost una clasică. Un grup de 9 evadaţi, controlat la 4 minute distanţă de pluton, şi ulterior de un mini-pluton al favoriţilor. Nu erau probleme pentru favoriţi, mai ales că au rămas cu unul mai puţin, Mickel Landa (Sky), favorit de 4 stele, a căzut şi a fost nevoit să abandoneze. Cu 17 km înainte de final, din grupul evadaţilor se desprind trei rutieri: Damiano Cunego de la “Nippi”, Pirazzi şi Ciccone de la Bardiani. Toată lumea credea că trio-ul s-a desprins pentru a lua punctele (deloc puţine) de la Pian del Falco, finalul căţărării de categoria 1. De regulă, după ce-şi rezolvă punctele de pe o astfel de căţărare, rutierii în cauză îşi termină treaba. O primă surpriză, cei trei continuă să se depărteze şi să forţeze câştigarea etapei. Era “clar” pentru toată lumea că Stefano Pirazzi urma să câştige etapa, el fiind un specialist al finalurilor în căţărare. A doua surpriză: Pirazzi avea misiunea de a “lucra” pentru puştiul Ciccone. Şi a făcut-o chiar cu exces de zel. Cu 12 km înainte de linia de sosire, pe o coborâre, îl acroşează pe Cunego, suficient pentru ca acesta să piardă 3 sau 4 secunde cu redresarea şi suficient pentru Cuccione să atace şi să se desprindă decisiv pentru câştigarea etapei. Când era clar că etapa va fi câştigată de un outsider, atenţia s-a mutat spre grupul favoriţilor. Unde s-a desfăşurat a “doua cursă” a zilei. Cine ataca pe ultima căţărare avea şansă să devină lider în clasamentul general.

Sacrificiul “tricoului roz”

Movistar, echipa favoritului de 5 stele, Alejandro Valverde, iniţiază un fals atac (sau un posibil joc la două capete) prin Andrey Amador. Movistar avea două variante. Amador scutura plutonul, atrăgea răspunsurile şi Valverde termina primul din grupul favoriţilor şi prelua tricoul roz. A doua variantă: dacă Amador nu era prins, se miza pe el să preia tricoul roz , el fiind chiar mai bine plasat, cu câteva secunde faţă de colegul său Valverde. Totul se petrecea cu cca 16-17 km înainte de linia de sosire. Şi în acest moment se produce a doua mare surpriză a zilei. Purtătorul tricoului roz, Gianluca Brambila, de la Etixx – echipă care nu are obiectiv şi nici oameni pentru câştigarea turului – îi răspunde lui Amador, îi anihilează desprinderea şi trece la trenă. O imagine unicat în cursele pe etape: “tricoul roz” aflat la trena plutonului, sau, a mini-plutonului. De regulă, rutierul aflat la trenă este “terminat”, el nu mai contează la finish. La un moment dat, după ce-şi termină treaba se retrage în spate pentru a face loc colegului care trebuie să obţină un loc cât mai bun. Super-favoriţii nu au avut nicio reacţie la faptul (total neobişnuit) că liderul cursei se afla la trenă. Şi s-au mulţumit că nu este nevoie să-şi trimită locotenenţi la trenă. Numai că gestul lui Brambilla a fost unul perfect calculat. El şi-a dat seama că nu va rezista pe ultimii km şi astfel echipa sa va pierde tricoul roz. Drept urmare s-a sacrificat – acesta este fără exagerare cuvântul – pentru colegul său Bob Jungels, aflat după etapa a IX-a pe locul 2 în clasamentul general, şi care a reuşit astfel, fără să facă eforturi mari, să vină în acelaşi timp cu ceilalţi favoriţi şi să preia el tricoul roz, pecetluind a doua mare surpriză a zilei. Dacă la trenă s-ar fi aflat rutieri de la Movistar, Astana sau Orica, atunci, cu siguranţă, Bob Jungels ar fi fost distanţat şi nu ar mai fi intrat în posesia tricoului roz. Şi un amănunt de ordin statistic: Jungels este din Luxemburg. Ultimul rutier din Luxemburg care a îmbrăcat tricoul roz a fost Charly Gaul, în anul 1959, când a şi câştigat turul. Etapa a 11-a este una pentru sprinteri, adică pentru Andre Greipel, pentru că Marcel Kittel s-a retras după ce a căzut în etapa de contratimp de duminică, iar Elia Viviani s-a retras şi el tot din cauza unor probleme medicale. Şi cum Peter Sagan şi Mark Kavendish sunt în acest moment în Turul Californiei, iar Cofidis, echipa lui Nacer Bouhanni nu este în Il Giro, nu are cine să-l bată pe germanul de la Lotto-Soudal.

Etapa a 10-a: Campa Bisezia – Sestola (219 km)

  1. Giulio Ciccone (IBardiani-CSF) – 5:44:32
  2. Ivan Rovny (Tinkoff) + 00:42
  3. Darwin Atapuma (BMC Racing Team) + 01:20
  4. Nathan Brown (Cannondale) + 1:53
  5. Damiano Cunego (Nippo-Vini Fantini) + 2:04

„Tricoul roz” – Clasamentul general

  1. Bob Jungels (Etixx-Quick Step) – 40:19:52
  2. Andrey Amador (Movistar Team) + 0:26
  3. Alejandro Valverde (Movistar Team) + 0:50
  4. Steven Kruijswijk (LottoNL-Jumbo) + 0:50
  5. Vincenzo Nibali (Astana Pro Team) + 0:52
  6. Gianluca Brambilla (Etixx-Quick Step) + 01:11
  7. Rafael Majka (Tinkoff) + 01:44
  8. Jakob Fuglsang (Astana Pro Team) + 01:46
  9. Ilnur Zakarin (Team Katusha) + 02:08
  10. Esteban Chavez (Orica GreenEDGE) + 02:26

174. Eduard Grosu (Nippo-Vini Fantini) + 1:39:14

„Tricoul roşu” – Clasamentul pe puncte

  1. Andre Greipel (Lotto Soudal) – 119 de puncte
  2. Arnaud Demare (FDJ) – 91 de puncte
  3. Maarten Tjallingii (LottoNL-Jumbo) – 82 de puncte
  4. Giacomo Nizzolo (Trek-Segafredo) – 78 de puncte
  5. Tom Dumoulin (Giant-Alpecin) – 58 depuncte

„Tricoul albstru” – Clasamentul căţărătorilor

  1. Damiano Cunego (Nippo-Vini Fantini) – 56 puncte
  2. Giulio Ciccone (Bardiani-CSF) – 27 puncte
  3. Tim Wellnes (Lotto Soudal) – 25 puncte
  4. Stefano Pirazzi (Bardiani-CSF) – 18 puncte
  5. Giovanni Visconti (Movistar Team) – 17 puncte)

„Tricoul alb” – Clasamentul rutierilor tineri

  1. Bob Jungels (Etixx-Quick Step) – 40:19:52
  2. Davide Formolo (Cannondale) + 5:32
  3. Carlos Verona (Etixx-Quick Step) + 7:01

45. Eduard Grosu (Nippo-Vini Fantini) + 1:39:14

(47 de rutieri – din 198 câţi au luat startul se încadrează la această categorie)

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Lucian Gheorghiu 3052 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.