Printre ceilalţi premiaţi, Sidi Larbi Cherkaoui, Milo Rau, Tiago Rodrigues, iar actriţei spaniole Nuria Espert i s-a conferit Premiul Special pentru întreaga carieră. Premiile Europa pentru Teatru s-au desfăşurat între 13 şi 17 noiembrie la Sankt Peterburg. După ediţia a XVI-a, care a avut loc la Roma în decembrie 2017, Premiul a revenit la Sankt Petersburg, fiind organizat de Théâtre-Festival Baltic House.
Devenită mai mult decât un festival contemporan, o întâlnire cu spectacole-cult, de relevanţă international, cu reflecţii despre poetica şi personalitatea artiştilor implicaţi în manifestare, cea de a XVII-a ediţie a Premiului Europa pentru Teatru, asociată cu conferirea celui de al XV-lea Premiu Europa pentru Realitatea Teatrală s-a desfăşurat, pentru a doua oară, la Sankt Petersburg. Prin cosmopolitismul, prin globalismul alegerilor istorice şi al promovării fenomenelor şi tendinţelor scenice noi, acest focus cu montări şi recunoaşteri (proiect-pilot al Comisiei Europene, născut în 1986 în Italia, la Taormina, care a găzduit primele 9 ediţii) este de ani de zile un Oscar europen al performanţei live şi al protagoniştilor ei.
Preşedintele juriului a fost criticul de artă George Banu. Printre invitaţii români s-au numărat Constantin Chiriac, directorul Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu, criticii şi specialiştii în teatru, Doina Lupu, Octavian Saiu, Adrian Mihalache, Oltiţa Cîntec, Irina Ionescu, Raluca Rădulescu.
Există mai multe legături cu cultura şi cu arta teatrală, începând cu primul destinatar al premiului, regizorul şi directorul artistic al Teatrului Aleksandrinski din Sankt Petersburg, Valery Fokin, moscovit, ale cărui spectacole Svejk şi Masquerade, se află în programul întâlnirii-festival.
Piccolo Teatro din Milano anunţă, de altfel, pentru perioada 27-29 noiembrie, la Teatro Studio Melato, în cadrul propriului program Le Stagioni Russe In Italia, unele reluări ale spectacolului său, Your Gogol. Last Monologue, spectacol despre criza mistică a lui Gogol care a influenţat activitatea literară a scriitorului. Valery Fokin a fost distins pentru natura sa polivalentă, eclectismul şi devotamentul lui faţă de teatru, atât în calitate de actor, cât şi de regizor. Laureatul acestei ediţii a subliniat în mai multe rânduri marea valoare a artei actorului şi importanţa îmbogăţirii lui din punct de vedere cultural, interior şi spiritual.
Dar, exceptând un alt om de teatru cu un repertoriu amplu, actriţa spaniolă Nuria Espert (născută îm 1936), figură de prim rang a scenelor iberice şi internaţionale încă din 1952, căreia i s-a acordat la Sankt Petersburg Premiul pentru Noche Lorquiana de Federico Garcia Lorca, trebuie relevat faptul că, în timp, renumele inovator al Premiului se datorează atenţiei acordate noilor creatori, noilor regizori, noilor artificii de limbaj din lumea de astăzi, care au fost răsplătiţi cu Premiul Realităţi Teatrale.
S-au afirmat în acest compartiment al noutăţii, coregraful şi dansatorul flamando-marocan Sidi Larbi Cherkaoui, personalitate fluidă şi complexă care a prezentat la Sankt Petersburg Puzzle. Decizia de atribuire a premiului a fost motivată prin capacitatea artistului de a da viaţă unui stil nou de teatru-dans cu caracter universal.
La aceeaşi categorie a fost premiat, pentru interesul său pentru tematici socio-politice, şi unul dintre oamenii de teatru cei mai influenţi, autorul-regizor elveţian Milo Rau, directorul Teatrului Naţional din Gand. El a fost prezent recent la Romaeuropa Festival cu piesa The Repetition.
Portughezul Tiago Rodrigues, cel care “ştie să creeze punţi între oraşe şi naţiuni promovând cooperarea şi înţelegerea între popoare diferite”, s-a impus cu By Heart, Sopro şi Burning the Flag, iar Julien Gosselin, unul dintre regizorii francezi cei mai dinamici şi eclectici ai epocii noastre, a fost apreciat pentru conotaţia modernă pe care a reuşit să o confere conceptului de identitate.
Polonezul Jan Klata a fost recompensat pentru An Enemy of the People de Ibsen, Interesul în ceea ce-l priveşte rezidă în abilitatea lui de a se interoga asupra raţiunilor puterii, asupra identităţii şi echilibrelor naţionale şi internaţionale.
Iar compania suedeză Cirkus Cirkor a prezentat Limits Event/Extracts. În persoana directoarei sale, Tilde Björfors, Circus Cirkör reprezintă o formă teatrală novatoare, capabilă să fuzioneze umorul şi elementele circului fără să neglijeze contactul cu publicul şi temele sociale.
Ceremoniile Premiului Europa pentru Teatru au fost deschise cu Hamlet de Lev Dodin şi s-au încheiat cu Elvira, regizată de Toni Servillo care a şi evoluat în spectacol.
Anul acesta, secţiunea Retours a Premiului Europei pentru Teatru, care găzduieşte producţii ale artiştilor laureaţi la ediţiile precedente, a prezentat deja amintitul Hamlet, regizat de Lev Dodin, şi Alice, The Governor, The Storm de Andreï Mogoutchi.
De la crearea sa, Premiul Europa pentru Teatru a răsplătit personalităţi ca: Ariane Mnouchkine şi Théâtre du Soleil (Franţa) Melina Mercouri, Carlo Ripa di Meana, Peter Brook (Marea Britanie), Giorgio Strehler (Italia), Heiner Müller (Germania), Robert Wilson (Statele Unie), Luca Ronconi (Italia), Vaclav Havel care a primit un Premiu Special înmânat de Preşedintele Premiului Europa pentru Teatru, Jack Lang, Pina Bausch (Germania), Lev Dodin (Rusia), BITEF (Serbia), Ibrahim Spahić (Sarajevo/Bosnia-Herzégovina), Michel Piccoli (Franţa), Harold Pinter (Marea Britanie), ex aequo Robert Lepage (Canada) şi Peter Zadek (Germania), Patrice Chéreau (Franţa), Krystian Lupa (Polonia), Peter Stein (Germania), Yuri Lyubimov, Mats Ek (Suedia), Silviu Purcărete, Isabelle Huppert (Franţa) şi Jeremy Irons (Marea Britanie), Wole Soyinka (Nigeria).
Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.