A crăpat conducta prin care se transportă țiței

Consorțiul care operează conducta Caspian Pipeline Consortium (CPC), prin care se transportă țiței din Kazahstan până la malul Mării Negre, în portul rusesc Novorosiisk, a anunțat că în urma unor lucrări obișnuite de mentenanță au fost observate fisuri în echipamentele sub apă. Astfel, giganții ExxonMobil și Chevron sunt nevoiți să reducă din nou exporturile de petrol kazah prin Rusia din cauza respectivelor echipamente deteriorate, a anunțat luni operatorul conductei CPC. Prin Caspian Pipeline Consortium se transportă 1% din țițeiul mondial. Două dintre rafinăriile românești, Petrobrazi și mai ales Petromidia, aflată la malul mării, sunt aprovizionate cu petrol care tranzitează această conductă.

Consorțiul a anunțat că încărcările sunt procesate doar de la SPM-3, în timp ce SPM-1 și SPM-2 erau scoase din funcțiune. Prin urmare, cantitățile de țiței care pot fi încărcate pe vapoare vor trebui reduse. CPC intenționează să înlocuiască piesele de echipamente pe cele două SPM-uri afectate și caută o firmă care să execute lucrările. Consorțiul nu a specificat un calendar al lucrărilor.

Chiar dacă tranzitează teritoriul rusesc, conducta nu este deținută de vreun acționar majoritar din Rusia. Acționarii CPC sunt: Transneft – companie rusă de stat ce gestionează transportul de țiței prin oleoducte (24%) KazMunaiGaz – compania petrolieră de stat a Kazahstanului, cea care deține și Rompetrol (19%) Gigantul american Chevron (15%) Grupul rus Lukoil (12,5%) Mobil Caspian Pipeline Company, subsidiară a gigantului petrolier american Exxon (7,5%) Rosneft-Shell Caspian Ventures Limited – companie mixtă între grupul rus de stat Rosneft și grupul Shell (7,5%) Alte cote mici sunt deținute și de italienii de la Eni, BG Overseas – o altă subsidiară a Shell

Orice perturbare a fluxului de petrol prin conducta CPC ar pune și mai mare presiune pe piața mondială a petrolului care se confruntă cu cele mai mari probleme de aprovizionare de la embargoul petrolului arăbesc impus în anii ’70. De altfel, de când a început războiul din Ucraina, CPC CPC a redus exporturile de mai multe ori, invocâdu-se fie defecțiuni tehnice fie o decizie a unei instanțe (ulterior întoarsă de o altă decizie) de a se opri imediat livrările pe motiv că nu s-ar respecta procedurile în caz de potențiale scurgeri de petrol.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 4
Cosmin Pam Matei 4592 Articole
Author

4 Comentarii

  1. Nu cumva face parte din planul anuntat cu cateva zile in urma, adica reducerea cu 15% a productiei?! Asa pute!

  2. Parcă Hitler voia să ajungă la Marea Caspică să fure petrolul Russiei! Acum s-a crăpat țeava și câte tevi vor mai fi aruncate în aer până la iarna! Succesuri yankei! Go home!

  3. Țevile crapă din cauza concentrației mari de H2S din Marea Caspică.

  4. Nu inteleg, americanii de la Exxon si Chevron care detin actiuni la conducta nu se retrag din afacere? Ca McDonalds? Pai ce fel sanctiuni sunt astea, „Doar cand ne convine”?

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.