Berlinala 66: Confirmări la ora palmaresului

La ora palmaresului, ediţia cu numărul 66 a Berlinalei a confirmat ideea că cinemaul cu adevărat important reverberează tendinţele şi îngrijorările lumii de azi. Aşa cum anticipam în prima mea corespondenţă, docu-drama italiană Fuocoammare de Gianfranco Rosi despre refugiaţii africani care ajung mai mult morţi decît vii pe insula mediteraneană Lampedusa a cucerit sufragiile juraţilor pentru Ursul de aur. Apreciat, în declaraţia juriului citită de Meryl Streep, ca un film care „combină declaraţia politică şi arta”, lungmetrajul lui Rosi pune la încercare sensibilitatea şi capacitatea noastră de a înţelege care sunt problemele majore ale prezentului. Iar locuitorii insulei de pescari printre care regizorul a trăit, împreună cu echipa, mai mult de un an, sunt exact acest tip de oameni care au înţeles că disperaţii care îşi riscă viaţa traversînd marea în ambarcaţiuni improvizate merită atenţie şi ajutor. Enorma compasiune pe care filmul lui Rosi o emană este rezultatul unei îndelungate şi cinstite munci de documentare şi a unor soluţii estetice inspirate, care feresc rezultatul de didacticism şi de acuzaţia de oportunism conjunctural. Rosi şi-a definit un stil propriu de aborare a documentarului de factură antropologică şi succesul lui berlinez vine firesc în continuarea celui de la Veneţia, unde a obţinut un Leu de aur cu Santo Gra, în urmă cu trei ani.

Dais Tanovic a fost distins cu Ursul de Argint

Şi alte filme din palmaresul competiţiei principale probează vocaţia cinematografului de a portretiza neliniştile contemporane. O bună dovadă este fimul bosniacului Denis Tanovič, Moarte la Sarajevo care, pornind de la o piesă de teatru de Bernard Henri-Lévi, imaginează o tentativă de repetare a atentatului de la Sarajevo la comemorarea centenarului acestuia, în încercarea de a genera o meditaţie asupra destinului Europei unite de azi. Pentru eficienţa regiei bazate pe o mizanscenă care urmăreşte permanent protagoniştii în mişcare, într-un hotel cu niveluri încărcate de sensuri simbolice, pelicula a primit Premiul Ursul de Argint şi unul dintre Premiile FIPRESCI .

Perceput ca o operă cu ambiţii experimentaliste modelate de aşteptările festivaliere,coproducţia Filipine-Singapore Cântec de leagăn pentru misterul întristător de Lav Diaz, pariul experimental al competiţiei principale care a încercat să figureze o istorie a luptei anticolonialiste a Filipinelor într-o naraţiune fragmentară, derulată pe parcursul a opt ore, a obţinut Premiul Alfred Bauer pentru „filme ce deschid noi perspective”.

Lav Diaz a obținut Premiul Alfred Bauer

O formulă înnoitoare abordează şi pelicula poloneză Statele Unite ale iubirii de Tomasz Wasiliewski, o poveste cu naraţiuni întretăiate, distinsă cu Premiul pentru scenariu. Urmărind destinul a patru femei frustrate sau înşelate în amor, în ultimii ani ai comunismului, filmul revelează aspiraţiile şi nemulţumirile ascunse ale celor patru eroine portretizate surprinzător, cu ajutorul operatorului român Oleg Mutu, a cărui contribuţie a fost elogiată de regizor în timpul conferinţei sale de presă.

Filmul Statele Unite ale iubirii de Tomasz Wasilewski, distins cu Premiul pentru scenariu

Palmaresul competiţiei principale a reţinut şi alte titluri importante prin cele două Premii de Interpretare. Cel mai bun rol feminin a fost declarat cel interpretat de Trine Dyrholm în filmul autobiografic Comunitatea al danezului Thomas Winterberg, în timp ce varianta masculină a trofeului a revenit tunisianului Majd Mastoura pentru creaţia din Hedi de Mohamed Ben Attia (câştigător al Premiului pentru debut).

Declaraţia de intenţie iniţială a preşedintei juriului Meryl Streep de a susţine femeile din industria filmului s-a materializat în Premiul pentru regie oferit franţuzoaicei Mia Hansen Löve, fost critic la faimoasa revistă „Cahiers du cinema”, pentru pelicula Viitorul.

Mia Hansen-Loeve, Premiul pentru regie

Teoria că cele mai înnoitoare estetic pelicule s-au aflat în secţiunile Forum şi Panorama a fost din nou confirmată. Aşa cum se putea anticipa din reacţille criticilor acreditaţi la Berlinale şi ale publicului, care au apreciat subtila intersectare dintre obsesiile trecutului şi ale prezentului în viaţa personajelor, precum şi calitatea interpretării, filmul Ilegitim de Adrian Sitaru nu a rămas nerecompensat, câştigând Premiul CICAE (al Confederaţiei Europene a Cinematografelor de Artă), ceea ce va înlesni distribuţia europeană a peliculei. Dintre peliculele celor două secţiuni amintite, palmaresul a mai reţinut coproducţia elveţiano-franceză Aloys de Tobias Nöle, premiat cu Premiul FIPRESCI pentru că „transformă o naraţiune detectivă într-o meditaţie asupra singurătăţii urbane şi a cinematografului însuşi”, şi câştigătorul din secţiunea Forum al aceluiaşi premiu, Revoluţia nu va mai fi televizată de Rama Thiaw, o captivantă demonstraţie a legăturii dintre muzica rap şi revolta socială din Senegal. Nici filmul nostru studenţesc, selectat în secţiunea Generation plus 14, O noapte la Tokoriki de Roxana Stroe nu a rămas în afara palmaresului, câştigând Premiul special dotat cu 2.500 de euro.

Majd Mastoura, Premiul pentru cea mai bună interpretare masculină

Trine Dyrholm, Cel mai bun rol feminin

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Dana Duma 34 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.