BOR a stabilit reguli pentru credincioşi

Patriarhia a transmis regulile privind accesul credincioșilor în biserici, în cimitire și participarea acestora la slujbe.

Vârstnicii sunt rugați să nu vină la slujbele publice, iar spovedania se va face păstrând distanța de doi metri.

De asemenea, s-a stabilit că la slujba de cununie și la cea de botez pot participa maximum 16 persoane, regulă care se va aplica și în cazul înmormântărilor.

Oficialii BOR recomandă evitarea atingerii sau sărutarea icoanelor, iar respectul pentru ierarh şi preot se va arăta printr-un gest de înclinare a capului.

Referitor la redeschiderea cimitirelor, oamenii trebuie să respecte regulile de distanțare de doi metri, cu excepția membrilor unei familii sau cei care trăiesc împreună în aceeași locuinţă.

Redăm regulile transmise de Biserica Ortodoxă Română:

„I. Accesul credincioşilor în lăcașurile de cult
1. Persoanele care au acces în biserică, pentru rugăciune individuală şi spovedanie, vor respecta distanţa de 2 m, așteptând pe un singur rând. Distanța de 2 m între două persoane urmează a fi respectată de la intrarea în biserică până la părăsirea ei.

2. Se recomandă vârstnicilor, persoanelor cu probleme majore de sănătate şi persoanelor din grupele cu risc sporit să rămână acasă în timpul săvârşirii slujbelor publice. Aceste persoane sunt rugate să meargă la biserică înainte sau după slujbele liturgice săvârșite în aer liber, pentru a se ruga individual, spovedi şi împărtăși cu Sfintele Taine, în lăcașul de cult, după un orar stabilit în prealabil de comun acord cu preotul paroh.

3. Persoanele având COVID – 19, persoanele care prezintă simptome de infecție, persoanele aflate în carantină, precum şi persoanele care au intrat în contact cu o persoană infectată nu pot intra în biserică şi nici nu pot participa la vreo slujbă, acestea fiind rugate stăruitor să rămână acasă, pentru a nu răspândi boala. Însă, pot urmări slujbele acasă prin intermediul televiziunii sau internetului (online). Spovedirea şi Împărtășirea acestor persoane se va face la domiciliu sau la spital, cu respectarea tuturor reglementărilor sanitare aplicabile.

4. De asemenea, nu se permite accesul în lăcașul de cult a persoanelor care prezintă simptome de infecție respiratorie (tuse, strănut, rinoree).

5. Ordinea, disciplina, igiena și respectarea acestor măsuri vor fi asigurate prin angajaţi sau voluntari desemnați ai bisericii respective.

6. La Sfânta Liturghie şi la celelalte slujbe liturgice din timpul săptămânii, din duminici şi sărbători, săvârșite în aer liber, lângă lăcașul de cult, pot participa şi credincioşii mireni.
7. La slujbele săvârşite în afara lăcașurilor de cult, distanța între credincioși va fi de 2 m în orice direcție.

8. Folosirea măștilor de protecție este obligatorie pentru toți participanții la slujbe, cu excepția slujitorilor bisericești care rostesc rugăciuni, predică sau cântă la strană.

9. Lăcașurile de cult vor fi deschise zilnic credincioșilor pe întreaga perioadă a săptămânii, astfel încât preoții slujitori să poată răspunde tuturor solicitărilor credincioșilor privind Spovedania, Împărtășania individuală și citirea unor rugăciuni pentru diferite trebuinţe. Astfel, se va evita aglomerația credincioşilor la slujbele de sâmbătă şi duminică.

10. Spovedania credincioșilor și citirea unor rugăciuni pentru aceștia în biserică se vor programa din timp, spre a evita aglomerările de persoane. Atât preotul duhovnic, cât și credinciosul care se spovedește vor utiliza mască de protecție și vor menține distanța fizică sanitară de 2 m. Se recomandă, date fiind dimensiunile reduse ale majorității bisericilor și caracterul secret al Spovedaniei, ca în biserică să rămână doar preotul și penitentul. Dezlegarea oferită de preotul duhovnic se pronunță de la distanță, fără atingerea penitentului.

11. Sfânta Taină a Botezului şi Sfânta Taină a Cununiei se vor săvârși în lăcașul de cult cu un număr de maximum 16 participanţi (slujitorii bisericeşti, primitorii Tainei, părinţii acestora şi naşii). Aceştia vor respecta în biserică distanţa de 2 m. Nu se va săvârşi Taina Botezului pentru mai mulţi copii odată. După fiecare Botez, cristelniţa se va goli de apă şi se va dezinfecta. La Taina Cununiei, paharul comun („paharul mântuirii”) se va oferi doar mirelui şi miresei (conform rânduielii Slujbei Sfintei Cununii).

12. Slujba de înmormântare va fi săvârşită în biserică (număr de maximum 16 persoane) sau în aer liber, respectându-se toate normele sanitare, distanţă de 2 m şi alte prevederi legale în vigoare.

13. Credincioşii ortodocși români care nu pot participa fizic la slujbele Bisericii pot urmări Sfânta Liturghie şi celelalte slujbe liturgice oficiate în Catedrala Patriarhală la posturile TRINITAS TV şi Radio TRINITAS ale Patriarhiei Române sau prin posturile care preiau transmisia.

14. Credincioşii bolnavi aflaţi la domiciliu sau în spitale pot primi Împărtăşania pentru bolnavi cu respectarea strictă a regulilor sanitare, potrivit îndrumărilor speciale pentru aceste cazuri.

II. Folosirea spațiului liturgic

15. La intrare şi ieșire să nu fie necesară atingerea/prinderea mânerului. Acolo unde este posibil, ușa de intrare trebuie să fie diferită de cea de ieșire, pentru a se evita intersectarea credincioșilor.

16. La intervale de patru ore, potrivit dispozițiilor autorităților, lăcașul de cult urmează a fi bine aerisit.

17. La intrarea în biserică, vor fi amplasate soluții de dezinfectare, iar fiecare credincios care intră în biserică îşi va dezinfecta mâinile.

18. În perioada de pandemie, se va evita atingerea sau sărutarea sfintelor icoane şi a sfintelor moaşte, precum şi a mâinii slujitorilor Sfântului Altar, însă evlavia pentru sfintele icoane şi pentru sfintele moaşte se va arata printr-o închinăciune, însoțită de semnul Sfintei Cruci, iar respectul pentru ierarh şi preot se va arăta printr-un gest de înclinare a capului.

19. Până la normalizarea situației, nu se vor organiza agape în biserică sau în spaţiile anexe ale acesteia.

20. La pangarul bisericii va sta o singură persoană care va purta mască de protecţie şi mănuşi. Se va evita contactul direct al acestei persoane cu credincioşii din biserică. Ca măsură de siguranţă (acolo unde locul destinat pangarului nu este un spaţiu închis), se recomandă montarea unui panou protector din plexiglas cu o deschizătură la partea inferioară.

21. Pentru accesul la lumânărar, se va evita aglomerarea de persoane, prin păstrarea distanței.

III. Desfășurarea slujbelor, reguli pentru săvârşirea Sfintei Liturghii

22. Numărul slujitorilor Sfântului Altar trebuie să fie relativ mic (de pildă, un ierarh, doi preoți, doi diaconi și doi paracliseri), pentru a se putea păstra o anumită distanță de 2 m între ei.

23. Cântarea liturgică se realizează de către maximum 3 cântăreți la parohii și 6 cântăreți la catedrale, care vor păstra întrei ei distanța fizică sanitară.

24. Obiectele liturgice folosite la slujbe se vor curăți înainte și după terminarea slujbelor, iar stranele și pardoseala vor fi de asemenea curăţite.

25. Pentru Biserica Ortodoxă Universală, nu există obiecte sacre (sfinţite) de unică folosinţă, ci de folosinţă perpetuă (Potir, disc, steluţă şi linguriţă), obiecte care se curăţă înainte de folosire şi după folosirea acestora. În practica Bisericii Ortodoxe Universale, folosirea linguriței comune, la împărtășirea euharistică, nu a fost în trecut şi nici în ultimele două luni de pandemie sursă de contaminare pentru vreun credincios ortodox.

26. Prin urmare, Biserica Ortodoxă Română, potrivit tradiţiei sale liturgice multiseculare, nu poate accepta, nici în vreme de pandemie, utilizarea potirului şi linguriței de unică folosință pentru împărtășirea comună a credincioşilor în timpul Sfintei Liturghii. În acest sens, cu aprobarea majorității membrilor Sfântului Sinod, consultați în scris în data de 11 mai 2020, modalitatea de împărtășire comună a credincioşilor în timpul Sfintei Liturghii, în vreme de pandemie, va fi hotărâtă după data de 1 iunie 2020, în consens cu celelalte Biserici Ortodoxe.

IV Accesul în cimitire

27. În cimitire, credincioşii trebuie să respecte regulile de distanță de 2 m între persoane, cu excepția membrilor unei familii sau cei care trăiesc împreună în aceeași locuinţă.

28. Activitatea social-filantropică sau caritabilă a parohiilor şi mănăstirilor se va adapta la noile nevoi sociale şi medicale, respectiv sprijinirea persoanelor care nu se pot deplasa în vederea aprovizionării cu alimente sau medicamente, dar cu respectarea tuturor măsurilor de igienă şi protecție stabilite de autorităţi”.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Author

22 de Comentarii

  1. banii, banii fraierilor, ii puneti la un singur loc?
    Madam Firea, ce spune, anul asta cate sute de milioane va sponsorizeaza??

  2. III.26 !! Deci, „s-a aranjat, nu se poate !” Se va folosi deci tot aceeasi „lingurita de unica folosinta”, probabil folosita si de catre primii crestini fugariti de romani ! Sa speram totusi ca, dupa 1 iunie, „celelalte Biserici Ortodoxe” sa fie mai rationale si sa recomande eliminarea acestei aberatii (inca o data, macar temporar, in conditiile actuale) (ps : daca spovedania, definita ca „taina”, se va desfasura la distanta definita in mod tembel drept „sociala” de 2 metri, inseamna ca, vorba aia, ” e un secret pe care il stie doar spoveditul, preotul si restul lumii” !)

  3. Cata vreme bucurestenii au ales-o pe ea si pe restul consilierilor majoritari, ce treaba ai tu din padurile mocanesti cu hotararile primariei capitalei???

  4. De cate ori vede patriarahul Daniel un „Logan”,isi mai comanda un „Mercedes”,din superstitie!(presa pusa pe bancuri)
    BOR-ul are acum o flotila de mertane..

  5. Un nou spectru bântuie lumea globalizata: teroarea biologică.
    Această pictură a „furtunilor microbiene” reflectă o amplificare considerabilă a ideii de securitate a sănătății și o plonjare amețitoare în ficțiune când vine vorba de definirea prevenirii împotriva amenințărilor microbiene și procedurile de gestionare a crizelor epidemice. Patrick Zylberman („Tempêtes microbiennes : essai sur la politique de sécurité sanitaire dans le monde transatlantique” , Gallimard )identifică trei domenii principale ale securității sănătății:
    1.Rolul în creștere acordat scenariilor (ficțiuni care prefac realitatea prin propunerea unor situații imaginare, dar favorabile învățării reflexelor și comportamentelor care vizează controlul evenimentelor);
    2.Alegerea sistematică a logicii gravitatii ca regim de raționalitate pentru criza microbiană. Cu toate acestea, evenimentul depaseste prognozele: este întotdeauna altceva.
    3.Organizarea corpului civic: în speranța de a consolida adeziunea la instituțiile politice și de a face față dezorganizării sociale provocate de criza epidemică, democrațiile sunt din ce în ce mai tentate să impună „civismul la superlativ” ( accent pe îndatoririle și obligațiile cetățeanului, precum și pe nevoia de a demonstra altruismul), fie că este vorba de carantine, vaccinare sau chiar de constituirea rezervelor de sănătate pe modelul securitatea civilă.
    În acest sens, securitatea globalista a sănătății contribuie la criza statului național. Pentru a stăpâni problemele cu exactitate internațională, statele adoptă soluții globale…https://www.stiripesurse.ro/giorgio-agamben-biosiguranta-noua-apocalipsa-moderna-mai-poate-fi-definita-societatea-noastra-ca-fiind-umana_1464876.html

  6. bugetul capitalei il fac doar bucurestenii sau toti locuitorii Romaniei?
    Madam firea, primeste si bani de la buget?
    Ia sa te vad stii, nemocanule?
    As fi mandru sa fiu mocan!

  7. Mocane, orban confisca 85% din banii capitalei. Este un sabotaj pe fata. Guvernul le-a dat bucurestenilor (atunci cand le-a dat) maruntis din banii confiscati.

  8. Cea mai mizerabilă și infectă organizație mafiotă din romania este BOR,.Uneori am impresia că de fapt ei dictează și politicului de ce au sau nu au voie să facă să zică,.Au o putere financiară poate mai mare ca banca romaniei,..Dețin domenii, păduri imobile, după care evident nu plătesc nici o taxă, de lparcă ar fi in ungaria..Clar iși bat joc de credincioși. Prostesc lumea după placul lor de borfași..Li se iartă orice. Demonstrat fac trafic ilegal cu de toate, incă din primele zile ale ”revoluției”.. Cred că pot fi acuzați exact la fel ca și politicul de starea nației, de situația economică, de sănătate și invățământ,..Sunt cel puțin la fel de vinovați.

  9. prima data ii dau dreptate Ursului.
    Cat despre Firea, afla ca au ales-o numai 15% din bucuresteni. Sa o vedem si la urmatoarele alegeri!

  10. Este dovedit ca padurile aflate in proprietatea BOR sunt neatinse de parjolul catastrofal facut de shmenarii austrieci ai sasului nostru. Iar in legatura cu impozitele ori nu ai habar, ori dezinformezi perfid.

  11. Din toate declaratiile BOR va fii tot ca in Evul Mediu, cu pandemie sau fara. Acum cateva zeci de calugari de la manastirea Putna au acest virus. De vreme ce Duhul Sfant este in toate,si miracolul Impartasaniei cu aceleasi obiecte nu i-a aparat de loc. Religia este un suport psihologic dar de noi depinde cum ne aparam de corona si nu de altcineva.

  12. Padurile BOR sunt exploatate dupa vrerea lor si nu dau date de nici un fel. Platesc impozite foarte mici, raportat la veniturile si bunurile ce le detin. Casele lor de oaspeti, adica turisti, nu se stie ce numar si ce bani castiga. Numai un exemplu.

  13. Pe cand credintele religioase nu erau institutionalizate , credinciosii experimentau in puritatea lor sentimentele, trairile spirituale…Evolutia,Adaptarea au impins omenirea inainte, spre progres, spre „complexitate”. O complexitate ce poate aduce sfarsitul speciei . Crestinismul, ultima mare religie, rezista de 2000 de ani . Mai are insa un viitor? Un documentar foarte interesant ( mai ales pentru cunoscatorii si drumetii platoului Bucegilor ) realizat de o romanca stabilita in US cu contributia unor specialisti americani, prezinta ipoteze asupra unei culturi preistorice ab initio de pe teritoriul actual al Romaniei https://www.youtube.com/watch?v=wLS1li_tJTw
    https://www.youtube.com/watch?v=dOtpPxlkD2w

  14. Să-mi explice careva patriot de ce trec hoteluri din stațiunile balneoclimatice, gen Covasna, din proprietatea statului direct in proprietatea BOR ?? Să-mi explice cineva cum au intrat BOR in posesia pădurilor din valea superioară a Mureșului, care demonstrat sunt și azi in proces de retrocedare spre vechii proprietari ?? Să-m explice cineva, care este impozitul plătit de BOR pentru catedralele construite in orașe din secuime uneori și câte două pe o stradă,.. și cum a intrat BOR in posesia acestor terenuri pe care a construit noile ”lăcașuri de cult ” ??

  15. BOR avea in 2006 o avere de peste 3 miliarde de euro. Adica 40.000ha padure de 400mil.euro,50.000ha teren arabil de 25mil.euro, 100 mil.venituri anuale, participatii la 15 firme,hotelier, media, energie, agricol,expl. si prel.lemn, constructii, 4,4 mil.euro conturile bancare la BCR ale Patriarhiei, 6 mitropolii,10 arhiepiscopii.In plus, mai primeste anual donatii de 90 milioane euro.Doar 16 mil.euro a cheltuit pe opere de binefacere.Vaticanul avea venituri anuale in 2005 de 200mil.euro. De cate ori au multiplicat acestw valori sa o spuna cei de la BOR, din 2006 pana in 2020?!!.

  16. @micul urs. Nu exista ‘secuime’ bai re.ardatule. teritoriul Romaniei nu are gauri. Biserica Ortodoxa are proprietati mai multe sau mai putine conform legii. Sau ti e necaz ca Biserica nu se pune pres in fata voastra cum fac autoritatile vandute ale statului.

  17. Unde ești tu, Cuza-Vodă, ca să mai naționalizezi o dată averile inutililor ăștia?

  18. Minoritatea etnica a secuilor exista. BOR pentru a contrabalansa religia catolica din judetele unde sunt prezenti a sprijinit construirea mai multor lacase de cult ortodoxe, desi nu au atatia enoriasi, doar ca imagine.Asa ca stimabile ABC, mai citeste si informeaza te, caci esti inca la clasa pregatitoare. Apoi toate institutiile religioase si laice ar trebui sa fie egale la taxe si impozite. Si adevarata credinta cere smerenie si nu bogatii fara margini.

  19. Sunt ortodox, nu fervent, recunosc. Despre Daniel Prea Fericitul am aflat mai multe doar din Wikipedia.
    Cunoaște, la vremuri tulburi, ce înseamnă clar și răspicat?

  20. Dupa modelul Vaticanului si BOR s-a redefinit in epoca postcomunista asemeni unei corporatii. Are puncte de lucru peste tot pe unde sunt „resurse umane” credincioase. Dar si celelalte Biserici institutionalizate actioneaza dupa principii pragmatiste, ale economiei de piata. Biserica catolica este campioana la afaceri imobiliare, mai ales in Transilvania. Biserica reformata e mai mult o agentura a lutheranilor din Germania si Ungaria. Am vazut la TM ,undeva pe malul Begai, o constructie noua a Bisericii reformate maghiare : este de un kitsch insuportabil, de inspiratie asiatica; dar milioanele au venit de la guvernul ungar.Biserica greco-catolica pare cea mai modesta:putini enoriasi, putine pretentii,deocamdata…Bisericile neoprotestante sunt adanc implicate in afaceri; retelele lor de „agenti de vanzari ai pocaintei” sapa adanc in basilicile si comunitatile ortodoxe…

  21. @anonimus: taxele sunt in general pe profit. Biserica nu face profit. Toate bisericile sunt scutite dar voi onegistii aveti trasata directiva sa denigrati numai pe ortodocsi. In plus Biserica Ortodoxa nu plateste taxe in urma unei intelegeri mai vechi dupa ce le au fost confiscate proprietatile de catre comunisti.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.