„Brandurile” Elenei Udrea

În 2009, Elena Udrea a lansat – pentru turismul românesc – brandul „Romania – Land Of Choice”. A fost un eşec răsunător. S-au cheltuit inutil mulţi bani de la buget, iar întreaga afacere a generat un scandal monstru, similar cu cel din aceste zile. Utilizarea în 2009 a imaginii unor foste glorii sportive nu a avut rezultatul scontat. Acum, povestea se repetă.

Scandalul generat de „frunza” Elenei Udrea seamănă cu cel de anul trecut de la lansarea brandului „Romania – Land Of Choice”. şi atunci au fost găsite similitudini cu un alt logo turistic, cel al Croaţiei. Însă brandul lansat anul trecut a reprezentat un eşec răsunător. Dând o căutare pe Google „Romania – Land Of Choice” am găsit vineri dimineaţă (ora 10.00) un număr de 3.730.000 de accesări. Tot pe Google, brandul turistic al Turciei, „Enjoy Turkey”, a atins însă peste 38.000.000 de accesări. O diferenţă care spune totul despre modul în care este privit turismul în Turcia şi cum este privit în România. (Noul scandal din turismul patronat de Elena Udrea declanşat în ultimele 24 de ore a făcut ca accesările la „Romania – Land Of Choice” să crească cu 30.000, vineri, în câteva ore, dar acest fapt demonstrează că accesările au venit în special din partea presei – n.a.)

Nici videoclipurile realizate anul trecut nu s-au bucurat de o vizionarea largă pe YouTube: „Amazing Romania” nu a trecut de 100.000 de vizualizări, în timp ce unul similar al turismului turcesc a atins 409.727 de vizualizări.

Hagi, Nadia şi Ilie Năstase nu au căutare pe internet

Ca şi în 2009, Elena Udrea utilizează imaginea fostelor glorii sportive Gheorghe Hagi, Nadia Comăneci şi Ilie Năstase. De menţionat că drepturile de imagine ale celor trei foşti mari sportive aparţin BRD, iar anul trecut, în Parlament, la comisia de anchetă privind cheltuielile Ministerului Turismului („comisia Udrea”) au fost consemnate o serie de dezvăluiri privind relaţiile ministrului Elena Udrea cu respectiva bancă, care au făcut să curgă fluvii de cerneală în presă.

Se pune întrebarea cât de „eficienţi” pentru turismul românesc sunt cei trei foşti mari sportivi. Dacă este să ne ghidăm după motorul de căutare Google, găsim: 330.000 de accesări în dreptul Nadiei Comăneci, 249.000 în dreptul lui Ilie Năstase şi 7.500.000 în dreptul numelui de Hagi, dar dacă se caută Gheorghe Hagi, numărul accesărilor depăşeşte cu puţin 200.000. Totuşi, dacă căutăm alte nume de foste glori sportive, vedem o diferenţă net defavorabilă celor trei. Astfel, numele fostei mari gimnaste sovietice Nelly Kim (din generaţia Nadiei – n.a.) apare în 2.710.000 accesări pe Google, cel al tenismanului suedez Bjorn Borg (cu 10 ani mai tânăr decât Năstase – n.a.) apare în 2.100.000 de accesări, fostul fotbalist italian, Paolo Maldini, coleg de generaţie cu Hagi, are 743.000 accesări.

Pot aduce turişti străini fostele glorii sportive?

La această întrebare este foarte greu de răspuns. Ahmet Turan, directorul unei agenţii de turism din Turcia, ne-a făcut zilele trecute o evaluare a „brandului Hagi”. „Gheorghe Hagi este perceput în Turcia ca fiind cel mai mare, cel mai bun fotbalist străin care a evoluat în ţara noastră. O recunosc nu doar suporterii lui Galatasaray, unde a evoluat Hagi, ci şi suporterii marilor rivale, Fenerbahce şi Beşiktaş. De numele lui Hagi se leagă cele mai mari performanţe ale unei echipe de club din Turcia. Numai că Hagi este perceput doar ca un fotbalist gigant, este perceput ca un fotbalist român. Da, când eşti în Turcia şi spui că eşti din România, cei cu care intri în contact pronunţă automat numele lui Hagi. Dar acest lucru nu înseamnă că turcii care îi pronunţă numele sunt automat interesaţi şi de România. Pentru ei, pronunţarea numelui de Hagi reprezintă o formă de respect pentru ce a făcut Hagi pentru Turcia şi pentru fotbalul turc. Atât. El nu este perceput ca un ambasador turistic al României. Mai mult, sutele de mii de turci care îl venerează pe Hagi fac parte, în general, din categoria de cetăţeni care foarte greu îşi pot permite vacanţe în străinătate, fie ele şi în România, unde preţurile sunt mai mici decât în, să zicem, Franţa sau Spania. şi antrenorul Mircea Lucescu este venerat la noi, pentru tot ce a făcut la Galatasaray şi Beşiktaş. Dar şi el, ca şi Hagi, este perceput doar prin prisma performanţei sportive. Să luăm numele lui Messi. Este considerat acum cel mai mare fotbalist din lume. Dar toată lumea face în primul rând legătura cu F.C. Barcelona, nu cu ţara sa, Argentina. Un alt exemplu. Sute de mii de turci o admiră pe actriţa Catherine Zeta-Jones. Este, aici la noi, cea mai adulată actriţă din SUA. Dar asta nu înseamnă că turcii se vor înghesui să plece în destinaţii turistice în SUA, pentru că Catherine Zeta-Jones este americancă. Din punctul meu de vedere, fostele sau actualele glorii, indiferent de domeniile în care au activat, nu devin branduri în ceea ce priveşte turismul”, ne-a spus Turan.

La cele spune de Ahmet Turan mai trebuie adăugate o serie de consideraţii: Ilie Năstase şi Nadia Comăneci au ieşit din circuitul sportiv de performanţă în 1980-1981. Cei născuţi spre mijlocul sau sfârşitul anilor ’80, şi care reprezintă un procent foarte ridicat al celor care practică turismul extern, nu prea au de unde să ştie (sau ştiu prea puţine) amănunte despre cele două foste glorii sportive. Ilie Năstase este la ora actuală foarte cunoscut în Franţa şi în Anglia, dar numărul turiştilor din aceste ţări care preferă România este infim. Nadia are o presă foarte bună în Canada şi SUA, dar şi aceste ţări nu reprezintă un izvor de potenţial turişti pentru România. În ceea ce-l priveşte pe Hagi, de turişti turci sau spanioli – în Spania ex-internaţionalul român este cunoscut – nu prea am auzit să vină în România.

Mâine în cotidianul.ro puteţi citi un sondaj realizat în Bulgaria şi Turcia din care veţi afla de ce turiştii din ţările din apropierea României refuză să vină pe litoralul românesc.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Lucian Gheorghiu 3052 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.