C.P. Tăriceanu despre scrisoarea miniştrilor de Interne francez şi german

Scrisoarea franco-germana privind amanarea aderarii la spatiul Schengen reflecta modul in care este vazut regimul Basescu in tarile Uniunii Europene

Cred ca scrisoarea franco-germana prin care se cere amanarea aderarii Romaniei la spatiul Schengen nu este atat o stire neasteptata (in realitate ea a fost prefigurata de mult timp prin declaratii repetate ale oficialilor francezi), cat un semnal politic extrem de clar transmis regimului Basescu cu privire la modul in care Franta si Germania evalueaza situatia din tara noastra.

De aceea, apreciez ca ceea ce trebuie spus din capul locului este faptul ca Romania a primit acum un mesaj politic fara manajamente, din partea a doua dintre tarile cele mai importante din cadrul UE. Iar acest mesaj poate fi rezumat destul de simplu : actualul regim politic de la Bucuresti este pe o cale gresita.

In numai un an de zile, regimul Basescu a intors tara noastra cu mai mult de 10 ani in trecut, in perioada de dinainte de inceperea negocierilor de aderare la UE, cand Romania era privita cu reticenta, din motive politice, de toate tarile importante ale Uniunii Europene. Fara nici o indoiala, Romania este acum in punctul cel mai jos, din toate punctele de vedere, fata de momentul aderarii la UE.

Care este cauza ?

Persecuta cineva Romania, asa cum pare a crede Traian Basescu ? In nici un caz, iar insusi faptul ca am putut adera la UE sta marturie.

Este vinovata opozitia, asa cum au insinuat acum catva timp niste trompete prezidentiale ? Evident ca nu opozitia poarta raspunderea pentru evolutia de acum a Romaniei.

Adevarul este ca de un an de zile Romania a primit permanent semnale care aratau ca intrarea in spatiul Schengen nu va fi decisa doar pe baza criteriilor tehnice, ci decizia finala urmeaza a fi luata si pe baza unor considerente politice. Chiar si acest fapt era un semnal de alarma, pentru ca aceasta decizie trebuia luata, in mod normal, numai pe baza evaluarii tehnice. Mai mult, se stie ca membrii mai vechi ai UE au fost indulgenti, in trecut, in ceea ce priveste evaluarea altor tari. Dar adevarul este ca acele tari nu aveau probleme politice atat de mari.

Iar acum vine scrisoarea de care vorbim care reflecta tocmai aceste considerente politice si arata ca problema este chiar modul in care tarile Uniunii Europene interpreteaza actiunile de politica interna ale regimului Basescu.

Nu este o chestiune care tine de domeniul politicii externe. Ea este de ordin intern. Am ajuns aici in primul rand datorita modului de functionare a justitiei. Este vorba de controlul politic evident exercitat de Traian Basescu asupra unei parti a sistemului de justitie si de incercarile permanente si intense ale acestuia de a influenta deciziile judecatorilor. Tentativele recente de ingerinta in ceea ce priveste componenta CSM, incercarile Ministrului justitiei de a intimida judecatorii care au dat sentinte favorabile personalului bugetar in litigiile cu Guvernul referitoare la diminuarea salariilor, presiunile facute in public asupra Curtii Constitutionale pentru a se obtine verdicte favorabile punctelor de vedere ale lui Traian Basescu (cazul Legii educatiei) sau abuzurile facute cu ocazia numirii de catre Parlament a unor judecatori ai Curtii Constitutionale (reluarea votului Camerei Deputatilor) desigur ca nu au putut trece neobservate de partenerii nostri europeni. Nu in ultimul rand, protectia politica acordata pe fata de catre PDL unor persoane acuzate de procurori, asa cum se intampla in cazul Monica Iacob Ridzi, arata faptul ca actualul regim nu este capabil sa faca nimic impotriva coruptiei.

In realitate la nivelul tarilor UE este inteles faptul ca, sub guvernarea PDL, coruptia efectiv a explodat, la toate nivelurile. De aceea este firesc sa existe semne de intrebare cu privire la securitatea bazelor de date asa cum este la fel de firesc sa fie formulate indoieli cu privire la modul in care sunt controlate granitele. Sa nu uitam ca in 2010 contrabanda cu produse precum tigarile a crescut exponential iar toate acestea sunt aduse ilegal pestre granita. Amploarea fenomenului arata clar ca el nu ar putea exista fara a fi pus in legatura cu controlul politic al PDL asupra administratiei de stat.

In plan mai larg, nu trebuie ignorate nici derapajele tot mai frecvente de la democratie care caracterizeaza actualul regim politic. Sa amintim, in primul rand, coruptia politica prin care a fost constituita o majoritate parlamentara pentru sustinerea unui Guvern PDL ce nu a fost votat niciodata de electorat. Pe de alta parte, trebuie spus ca este firesc sa existe dubii cu privire la capacitatea de a lupta cu coruptia din partea unui regim politic care utilizeaza fara jena resursele tarii, adica bugetul de stat, pentru a-si finanta propria masinarie electorala si politica (parlamentarii si alesii locali).

De toate aceste lucruri este responsabil in mod direct si clar Traian Basescu iar anul 2010 reprezinta momentul in care adevarata natura a acestui regim politic a iesit cu putere la suprafata. In perioada de pana in 2008, cand PNL a fost la guvernare, astfel de excese din partea lui Basescu nu erau posibile. El nu putea sa faca tot ceea ce face acum, cand nu mai este cenzurat de nimic.

In afara de problemele de fond care, o spun inca o data, sunt de ordin intern, evident, suntem si in fata unui esec al politicii externe. In fapt, Basescu este singurul care actioneaza in acest plan, iar Emil Boc nu are nici un rol, dar acest lucru nu insemna ca el este fara vina. Premierul este cel care patroneaza sistemul corupt care ne-a adus in acesta situatie.

Totusi, putem nota ca Romania nu a avut o strategie de politica externa in ceea ce priveste abordarea acestei probleme. Poate ca au existat niste iluzii din partea lui Basescu cu privire la un ipotetic sprijin venit din partea PPE, dar vedem cum initiativa de a amana accesul Romaniei in spatiul Schengen vine tocmai din partea liderilor francez si german, doua dintre figurile cele mai importante ale PPE. Chiar si numai acest lucru arata cu claritate care este perceptia asupra regimului Basescu nu doar in Europa pe ansamblu, ci chiar si in cadrul PPE.

Semnalul primit este cu atat mai serios, cu cat el vine din partea Frantei si Germaniei. Sa nu trecem cu vederea faptul ca Franta a fost cel mai solid ajutor al Romaniei in planul politicii externe atat in ceea ce priveste aderarea la NATO cat si integrarea in UE. Pe de alta parte Germania este cel mai important partener economic al Romaniei. Cu toate acestea, cele doua tari au trecut peste aceste orice consideratii de acest fel, fara indoiala ca urmare a modului in care au evaluat, la nivel politic, adevarata fata a regimului Basescu.

In orice tara democratica, in fata unui astfel de esec de proportii in planul politicii externe se impunea demisia presedintelui („jucator”) si a premierului.

Acum se vede ca Romania se confrunta acum nu numai cu un dezastru economic, ci si cu unul politic si moral. Perceptia din afara completeaza acest bilant dezastruos al regimului Basescu, asa cum a fost el definit dupa 2008.

Sursa: http://www.tariceanu.ro/Blog

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.