Capitolele la care vecinii surclasează net România!

O analiză realizată de Consiliul Fiscal arată că la toate cele cinci tipuri de impozite și taxe în structură economică (pe consum,pe muncă, pe capital, de mediu, respectiv pe proprietate), România încasează mai puțin – uneori, semnificativ mai puțin – decât Polonia sau Ungaria, state aflate la un nivel similar de dezvoltare.

Țara noastră a intrat în anul 2019 în grupul țărilor cu venituri înalte („high income countries”), respectiv a acelor țări care au un PNB/locuitor de peste 12.695 dolar. Mai mult decât atât, România și-a reînnoit recent eforturile pentru a fi primită în OCDE, organizația statelor puternic dezvoltate. În ceea ce privește PIB/locuitor exprimat la Standardul Puterii de Cumpărare (SPC), România a înregistrat în anul 2020 un nivel de 72% din media Uniunii Europene, la mică distanță de Ungaria (74%) sau Polonia (76%), dar cu mult peste Bulgaria (55% din media UE), se spune în studiul „Consolidarea bugetară și creșterea veniturilor fiscale – necesitate vitală pentru stabilitatea și securitatea economică a României”

O analiză a datelor aferente anilor precedenți (2016-2019) evidențiază că România se poziționează pe ultimul loc în rândul statelor alese pentru analiza comparativă, la distanță de minimum 3,3 puncte procentuale și maximum 4,9 puncte procentuale față de Bulgaria (statul cu cea mai mică pondere a veniturilor fiscale în PIB din grupul Bulgaria, Cehia, Polonia și Ungaria), respectiv la o distanță de minimum 10 puncte procentuale și maximum 13,2 puncte procentuale față de Ungaria (statul cu cea mai mare pondere a veniturilor fiscale în PIB din grupul Bulgaria, Cehia, Polonia și Ungaria).

Nivelul foarte redus al veniturilor fiscale este cauzat de trei factori distincți (sau de o combinație a acestora): un grad scăzut de colectare a impozitelor și taxelor datorate, inclusiv din cauza unei economii informale extinse; o multitudine de exceptări și scutiri care diminuează baza impozabilă, precum și regimuri preferențiale de taxare în anumite sectoare de activitate și pentru anumite categorii de contribuabili; în unele cazuri, cote de impozitare foarte joase în comparație cu cele ale statelor din Europa Centrală și de Est.

România înregistra, în anul 2020, un decalaj (gap) de încasare a veniturilor fiscale de aproximativ 4 procente din PIB față de Bulgaria și de circa 9 procente din PIB față de Polonia și Ungaria. Dacă – așa cum ar fi normal – raportarea se face la aceste din urmă state, România ar trebui să își propună ca, pe termen mediu și lung, să crească veniturile fiscale până la aproximativ 35-36 % din PIB. Or, este evident că numai printr-o colectare mai bună a sumelor datorate la buget decalajul fiscal respectiv de încasare nu se va închide, fiind necesară eliminarea unor scutiri, exceptări și regimuri preferențiale și, după caz, creșterea unor rate de impozitare care sunt la un nivel considerabil inferior față de standardele europene sau ale țărilor din Europa Centrală și de Est.

În materie de impozite directe, decalajul de circa 3 puncte procentuale din PIB față de Polonia și Ungaria, respectiv de circa 1 punct procentual din PIB față de Bulgaria poate fi atribuit, în cea mai mare măsură, impozitului pe venit. Acesta are cea mai mică rată statutară, de 10%, similar cu Bulgaria (deși aceasta încasează semnificativ mai mult), dar sub rata statutară din Ungaria, de 15%, pentru a nu mai vorbi de Polonia (rata marginală 32%). Ponderea ridicată a veniturilor din contribuții de asigurări datorate de angajați (aferente salariilor brute) se corelează cu încasările mai mici din impozitul pe venit, pentru că sunt deductibile din salariul brut.

Încasările din impozitul pe profit și din alte impozite directe par a fi în linie cu celelalte state de comparație (chiar dacă Bulgaria colectează și aici marginal mai bine). În mare măsură colectarea din România este influențată negativ de maniera în care sunt definite și impozitate microîntreprinderile (1% din cifra de afaceri anuală sub 1 milion de euro) și de înlocuirea impozitului pe profit cu impozitul specific pentru sectorul HoReCa.

În ceea ce privește impozitele indirecte, cea mai mare problemă se găsește la nivelul TVA, unde România încasează cu circa 3 puncte procentuale din PIB mai puțin decât statele peers. Problema se datorează mai puțin ratelor statutare ale TVA, de 19%, respectiv de 9% sau 5% (rate reduse). Acestea par să fie similare cu cele din Bulgaria (20/9%), deși aceasta colectează cu 3 procente din PIB mai mult. Este drept însă că în Polonia și Ungaria ratele statutare pentru TVA sunt semnificativ mai înalte (23/8/5, respectiv 27/18/5.

Alte impozite indirecte unde România încasează semnificativ mai puțin decât statele de comparație sunt taxele pe produse (excluzând TVA și taxele pe importuri), respectiv alte taxe pe producție;

O discuție specială, se spune în analiză, o necesită încasările bugetare din contribuții de asigurări sociale. Deși contribuțiile de asigurări plătite de angajați par disproporțional de mari față de alte state, acest lucru se datorează modificărilor legislative din anul 2017 (devenite operaționale de la 1 ianuarie 2018), care au mutat sarcina fiscală aproape în totalitate pe umerii angajatului, fapt nemaiîntâlnit în alte țări. Per total, însă, încasările din CAS, de 11,1 procente din PIB, par a fi în linie cu cele din Polonia și Ungaria și puțin peste cele din Bulgaria. În mod cert, România colectează mai slab decât celelalte state având în vedere cotele statutare ale contribuțiilor de asigurări (37,25%, versus 33% în Bulgaria, 36% în Ungaria, 40,6% în Polonia, aproape 45% în Cehia).

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 1
Cosmin Pam Matei 4596 Articole
Author

7 Comentarii

  1. Sper sa constatati toti compatriotii din Romania ca Romania se bazeaza doar pe minciuni si fals in acte in interiorul tarii dar mai abitir in exterior. Unde naiba au gasit acest studiu ca Romania are, citez: „un PNB/locuitor de peste 12.695 dolar.”, daca majoritatea cetatenilor din tara nu au din ce trai o luna de zile?

  2. Nenicutule, dle PIM, PIB-ul ala de care vorbesti nu este al poporului roman, ci al stapinilor, adica al strainilor si multinationalelor! Romanul nu are nici 4000 euro pe cap de locuitor! Asa ca, mai usor cu statistica! Aia sunt bogati, iar 3 milioane de familii din Romania au sub 4000 de euro pe cap de persoana!!

  3. @parere
    Simplu iau Pinul si se imparte la nr de locuitori.

    Eu ce nu inteleg este de ce vorbim de necesitatea de taxe mai mari, pentru ca asta e ceea ce vrea de fapt articolul si de ce face comparatie intre Romania si Cehia,Polonia.. Cand acesteau au venituri salariale mult mai mari decat aici si nici nu sunt in pozitia Romaniei cu mai bine de 30% muncitori traind pe salariul minim

  4. Iti sta mintea de ce tampenii se pot intampla in tara asta din cauza incompetentei si jafului institutionalizat ! Noul sef de la ANAF , anunta triunfalist,ca ANAF va intensifica eforturile pentru colectarea datoriilor pe care le au unii rai platnici , catre stat ! Zau ! Sa mori tu sefule ?! Da pana acuma ce a facut firma pe care cu onor , ati ajuns sa o pastoriti ? De ce abia acum ? De ceeeee? Pana acum ce a facut , cu ce s-a ocupat, afara de semnarea statelor grase de salarii ? Pentru lenea si incompetenta de pana acum cine raspunde ? Nimeni, desigur ! De ce ? Pentru ca traim in Romania , tara unde orisice magarie este posibila !

  5. In traducere, pentru ca statul nu e in stare sa colecteze TVA, plus exceptiile pregatite pentru baieti destepti si „famiglie”… suntem in urma, asa ca in loc sa punem ANAF-ul sa atace problema marilor corporatii care jongleaza din pix profiturile si exporta banii afara pe baza contractelor de „know-how” catre firmele mama, sau sa atace evazionistii fiscali specializati in falimente, o sa fie nevoie sa taxam populatia

  6. Consiliul Fiscal ce-i asta , cine sunt astia daca il au in cap pe un securist ca Daianu ?

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.