CE anchetează ajutoarele acordate Blue Air

Comisia Europeană a iniţiat o investigaţie detaliată pentru a evalua dacă anumite măsuri de sprijin adoptate de România în favoarea companiei aeriene Blue Air Aviation respectă normele UE privind ajutoarele de stat.

Compania aeriană română Blue Air se confrunta cu dificultăţi financiare din 2019 şi, începând din martie 2020, la fel ca alte întreprinderi active în sectorul aviaţiei, a fost grav afectată de pandemia de coronavirus. Din noiembrie 2022, Blue Air a încetat să funcţioneze, deoarece autorităţile române i-au suspendat temporar licenţa de operare, din cauza situaţiei financiare a societăţii.

În august 2020, Comisia a aprobat două măsuri în favoarea Blue Air, şi anume:
– garanţie publică în valoare de aproximativ 28 de milioane EUR (aproximativ 137 de milioane RON) pentru a compensa daunele suferite în contextul pandemiei de coronavirus şi al restricţiilor de călătorie vizând limitarea răspândirii virusului impuse de România şi de alte ţări şi
– garanţie publică de aproximativ 34 de milioane EUR (aproximativ 164 de milioane RON) aferentă unui împrumut de salvare, destinat să acopere parţial nevoile de lichidităţi ale Blue Air în următoarele şase luni.
România s-a angajat să se asigure că garanţia publică aferentă împrumutului pentru salvare va înceta după şase luni sau că va comunica Comisiei fie un plan de lichidare, fie un plan cuprinzător de restructurare a Blue Air în vederea evaluării ajutorului de stat.

În aprilie 2021, România a comunicat pentru prima dată Comisiei un plan de restructurare a Blue Air pentru perioada august 2020 – septembrie 2025. Planul, actualizat de mai multe ori, include o prelungire a garanţiei aferente împrumutului pentru salvare la şase ani (perioadă în care sunt incluse cele şase luni iniţiale ale ajutorului de salvare), permiţându-se astfel rambursarea ajutorului până în 2026, prevede măsuri de restructurare şi preconizează o finanţare privată. În noiembrie 2022, statul român a rambursat împrumutul şi a preluat o participaţie de 75 % în societatea Blue Air.

În această etapă, Comisia este preocupată de faptul că planul de restructurare şi măsurile de ajutor puse în aplicare pentru a sprijini acest plan nu sunt conforme cu normele UE privind ajutoarele de stat, în special cu Orientările privind ajutoarele pentru salvare şi restructurare.

Comisia va efectua o investigaţie detaliată pentru a stabili dacă preocupările sale iniţiale sunt confirmate. În special, Comisia va examina dacă:

– planul de restructurare poate restabili viabilitatea pe termen lung a Blue Air fără ajutor de stat suplimentar sau continuu;
– contribuţia proprie a Blue Air sau contribuţiile de pe piaţă la costurile de restructurare sunt reale, efective, suficiente şi nu implică acordarea de ajutor, astfel încât să se asigure faptul că ajutorul de restructurare este proporţional;
– există măsuri adecvate pentru a se limita denaturările concurenţei create de ajutorul de restructurare pe piaţa internă a serviciilor de transport aerian.

Iniţierea unei investigaţii aprofundate oferă României şi părţilor terţe interesate, inclusiv beneficiarului ajutorului, posibilitatea de a prezenta observaţii. Faptul că a fost iniţiată o investigaţie nu anticipează în niciun caz rezultatul acesteia, precizează CE.

Compania aeriană Blue Air a intrat în insolvență, în urma unei decizii a instanței. ”Admite cererea debitorului BLUE AIR AVIATION SA. În temeiul art. 71 alin.1 din Legea nr.85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolvenţă deschide procedura generală împotriva debitorului BLUE AIR AVIATION SA”, se arată pe site-ul Tribunalului Bucureşti.

Instanța a dispus conexarea dosarului nr. 6050/3/2023, adica cel prin care Air Claim a cerut în instanţă insolvenţa Blue Air şi anunţă că are de recuperat de la operatorul aerian aproximativ 85.000 euro, relatează ZF.

Printre creditori se numără ROMATSA, BALADEI THIRDWAY TRANSPORT SRL prin lichidator judiciar Alpha Insolvency IPURL, ALC B378 43309 LLC, BLUE AIR TECHNIC SRL, AIR CLAIM SA, AEROPORTUL INTERNATIONAL AVRAM IANCU CLUJ R.A, dar şI mai multe persoane fizice, conform datelor de pe siet-ul Tribunalului.

Blue Air avea în septembrie 2022 datorii cumulate de 230 milioane euro, suma în care nu sunt incluşi banii pe care trebuie să îi returneze clienţilor cărora le-au fost anulate zborurile începând cu 6 septembrie.

Compania Air Claim, care asistă pasagerii să-și recupereze banii pe care companiile aeriene le datorează ca urmare a anulării sau întârzierii peste măsură a zborurilor, a cerut în instanță insolvența Blue Air, conform dosarului 6050/3/2023 deschis la Tribunalul București, în data de 27 februarie.

”Cererea de insolvență depusă reprezintă un demers juridic firesc, care poate contribui chiar la notorietatea AIR CLAIM, având în vedere că am fost primul creditor care a solicitat deschiderea procedurii de insolvență (iar presa a relatat acest aspect). Insolvența sau chiar falimentul BLUE AIR nu este de natură a afecta semnificativ veniturile AIR CLAIM. Costurile cu cesionarea respectivelor creanțe fiind puțin relevante, prin raportare la cifra de afaceri a societății. Cu toate acestea, se impune mențiunea că, dacă costurile sunt totuși limitate în ceea ce privește situația BLUE AIR, în ipoteza în care sumele respective nu vor fi recuperate, vor exista potențiale venituri ce rămân nerealizate (diferența dintre valoarea creanțelor și costul de achiziție). Valoarea de recuperat
de la BLUE AIR, în momentul de față, se ridică la aproximativ 85.000 EUR. Operatorul BLUE AIR a făcut plăți considerabile (amiabil ori prin executare silită) pe parcursul anului 2022”, se arată într-o informare făcută de Air Claim Bursei de Valori București.

Air Claim susține că acționează în instanță mai mulți operatori, Blue Air nefiind singurul sau cel mai important, fiind o distribuție echilibrată. Air Claim a cesionat creanțe privind TAROM, WIZZ AIR, HISKY și AIR BUCHAREST. De asemenea, activitatea de cesionare a creanțelor (la o fracție din valoarea principalului) a fost intensificată, în momentul de față fiind depuse 150-200 de dosare lunar. Spre comparație, dosarele BLUE AIR depuse în cererea de deschidere a insolvenței sunt în număr de 120 (practic mai puțin decât o lună de activitate).

Anul trecut, pe 6 septembrie, Blue Air a suspendat toate cursele programate până pe 12 septembrie motivând că Ministerul Mediului a pus poprire pe toate conturile companiei. Administraţia Fondului pentru Mediu a anunţat o zi mai târziu că a decis suspendarea popririi şi stabilirea unui grafic pe 12 luni pentru achitarea creanţei, însă compania a anunţat ulterior că va relua zborurile abia din 10 octombrie, argumentând lipsa banilor pentru combustibil şi pentru celelalte cheltuieli operaţionale. Și acel termen a fost însă amânat.

În data de 19 august 2020 Guvernul României, condus atunci de Ludovic Orban, a aprobat Ordonanța de urgență nr. 139/2020 privind instituirea cadrului legal pentru acordarea unor ajutoare de stat Societăţii „Compania naţională de transporturi aeriene române – TAROM” – S.A. şi Societăţii Blue Air Aviation – S.A. pentru compensarea pierderilor economice suferite în contextul pandemiei de COVID-19 publicată în Monitorul Oficial al României nr. 763/20.08.2020, Partea I.

Pentru Societatea Blue Air Aviation – S.A., Ministerul Finanțelor Publice a fost autorizat să garanteze, în numele şi contul statului, în procent de 100% unul sau mai multe împrumuturi, precum și dobânzile și comisioanele aferente, în limita sumei de 300.775.000 lei, pe o perioadă de până la 6 ani, cu titlu de ajutor de stat şi ajutor de salvare, contractarea împrumutului/rilor urmând a se realiza până la data de 31 octombrie 2020, iar disponibilizarea fondurilor către companie se va realiza până la data de 31 ianuarie 2021. Nota de fundamentare a actului normativ scrie negru pe alb că emiterea scrisorii de garantie la acel moment prezinta un risc major de executare și de nerecuperare a sumelor platite de stat, prin Ministerul Finanțelor Publice, în contul  ajutorului de stat acordat.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 1
Cosmin Pam Matei 4595 Articole
Author

3 Comentarii

  1. Tipic mafiei PSD PNL securiste , ar merge o anchetă și lasă jaful din asigurări sau energie

  2. Foarte f f bine punctat .

    Este inca o divagatie , o Perdea de Fum , organizata de sekuristii din PSD & PNL .

  3. Nu ar fi rau ca statul, aflat sub atacul concentric al WIZZAIR (sorosh), sa cedeze avioanele BLUEAIR catre TAROM.
    Daca nu, pasagerul romanesc, va vedea ce inseamna dispretul unguresc fata de romani, in anii ce vor veni.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.