Chioşcarii, marii beneficiari ai reducerii TVA

Reducerea TVA la alimente de la 1 iunie se simte doar în 50-60% din comerţul autohton, mai exact la cel reprezentat de marile reţele de magazine. În rest, comerţul de proximitate, chioşcarii de la parter sau din colţul străzii operează aceleaşi preţuri de dinainte de scădere a taxei de la 24% la 9%.

Marfa încă scumpă de pe raftul buticurilor creează senzaţia, dar şi revolta lienţilor de cartier că măsura guvernului e total gratuită. Business-ul micilor comercianţi nu se ridică la nivelul marilor reţele însă, spre deosebire de acestea, va beneficia de o creştere de 10-12% fără nici cel mai mic efort.

Toată lumea a fost cu ochii înainte de 1 iunie pe supermarketuri, iar clasa politică, în frunte cu premierul Victor Ponta a apelat la populism, atacând strategiile „anacronice” ale marilor comercianţi de scumpire nejustificată a preţurilor. În fond, discursurile de avertizare s-au dovedit alarme false pentru, că în ultimele două luni, preţurile alimentelor au crescut în medie doar cu 0,33%.

Nimeni nu s-a atins însă de chioşcari, în afară de câteva vizite ale ANAF- Antifraudă. Marea lor majoritate a început să elibereze bonuri fiscale însă doar acelor clienţi care nu sunt obişnuiţii locului. Se ştie că până la 1 aprilie, când amploarea controlelor ANAF a crescut, chioşcarii au făcut evaziune fără nicio oprelişte. În plus, rare au fost momentele de promoţii sau de alte griji pentru păstrarea clientelei. Puţini chioşcari s-au aplecat spre client.

Concurenţa tot mai acerbă venită din partea supermarketurilor, de genul Profi, Mega Image, La Doi Paşi sau chiar Carrefour Expres, a pus oarece presiune pe preţ, iar cotele de piaţă ale buticarilor a scăzut de la 90% acum 10-15 ani, la 40-50% azi.

Spre deosebire de lanţurile de magazine, un mic comerciant nu are puterea să achiziţioneze marfă cu discount din cauza cantităţilor mici. Guvernul a scăzut TVA-ul, marile magazine s-au grăbit să afişeze preţurile cu 24% şi cele cu 9%. La chioşcuri, preţurile sunt încremenite, dar nimeni nu poate lua nicio măsură. De exemplu, în zona Gării Obor-Baicului, din Bucureşti, o sticlă mare de Fanta se vinde tot cu 7 lei, un kilogram de cartofi albi are preţul de 1,5 lei, o pungă de snaks 2,5 lei etc. Preţurile sunt cele de dinainte de 1 iunie. În plus, nici vorbă de bon fiscal.

„Nu putem interveni în politica prețurilor unui magazin. Ceea ce putem noi sancționa este lipsa prețului la raft sau eventuale neconcordanțe între prețul de la raft și cel de la casă. Valoarea prețului nu intră în atribuțiile noastre. Am primit mai multe reclamații, dar nu avem cum să obligăm agenții economici să scadă prețurile”, a declarat Gheorghe Iancu, șeful comisariatului județean Arad de Protecția Consumatorului.

Consiliul Concurenţei a avertizat retailerii că va verifica la nivel naţional evoluţia preţurilor şi după educerea cotei, pentru a vedea dacă efectul este menţinut în timp. După cum se vede, avertismentul se referă doar la 60% din piaţă, nicidecum la micii comercianţi.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4634 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.