CNAIR recunoaște că nu are ”câini de pază” pe toate șantierele

CNAIR recunoaște că sunt întârzieri înregistrate în cazul anumitor proceduri de atribuire aferente contractelor de supervizare și spune că acestea sunt generate de contestațiile introduse împotriva documentațiilor de atribuire de către anumiți operatori economici. Conform reprezentanților Companiei de Autostrăzi, prin aceste contestații se urmărește reducerea substanțială a penalităților și/sau eliminarea mai multor pârghii contractuale de verificare a prestatorilor, astfel încât CNAIR să plătească sume importante prestatorului fără a avea și modalitatea efectivă de constrângere a acestuia la îndeplinirea obligațiilor asumate prin contract.

Această informare vine după ce Asociația Pro Infrastructura, care urmărește evoluția lucrărilor de infrastructură de la noi din țară, a atras atenția că pe autostrăzi care cumulează 400 de kilometri și care sunt estimate la 6 miliarde de euro nu există un supervizor, așa numitul ”câine de pază” al șantierelor. Potrivit asociației, rolul supervizorului, al dirigintelui de șantier denumit și „consultant”, „inginer FIDIC” sau simplu „inginer”, în implementarea în teren a unui proiect de infrastructură de transport este esențial: se asigură că lucrările puse în operă de constructor sunt conforme și respectă caietul de sarcini, oferta asumată și normativele în vigoare, adică standardele de calitate necesare.

CNAIR a semnat anul trecut 16 contracte de supervizare a lucrărilor de construcție pentru 276,28 km de autostradă, valoarea acestora fiind de 277.881.895,15 lei fără TVA.

Comparativ, în anul 2020 au fost semnate 8 contracte de supervizare pentru 145,99 km cu o valoare totală de 182.157.908,16 lei fără TVA, iar în 2021 a fost semnat un singur contract pentru supervizarea lucrărilor de construcție a 19 km, iar valoarea acestuia a fost 21.464.235,50 lei fără TVA.

În prezent, CNAIR are lansate procedurile de atribuire pentru 26 de contracte de supervizare, acestea aflându-se în diverse stadii (avizare ANAP/depunere oferte/ clarificare/evaluare).

Pro Infrastructura acuză CNAIR tergiversează lansarea licitațiilor pentru aceste servicii esențiale ori, în dulcele stil „timpul trece leafa merge”, tărăgănează procedurile de achiziție publice pornite în urmă cu mai bine de un an de zile în unele cazuri. ”În lipsa consultantului care să fie zilnic pe șantier și să certifice lucrările executate de antreprenor, se lasă liber la abuzuri, „scurtături” și „optimizări” care cresc riscul ca drumul să aibă probleme pe termen lung și cresc artificial profitul constructorului. Contractarea supervizării este URGENTĂ pe cele 7 loturi ale Autostrăzii A7 dintre Buzău și Bacău, adică 178 km, unde constructorul a intrat în teren sau este pe cale să înceapă execuția (până) în primăvară. Aceeași situație pe lotul 3 de lângă Buzău și pe cele trei sectoare ale Bacău-Pașcani unde suntem în licitație de lucrări, dar ne așteptăm ca să fie și ele parafate cu antreprenorii până în vară.
Mai mult, scandalos este că încă nu avem supervizor pe Autostrada A0 Nord tronsonul 2 (între Corbeanca și Afumați) deși se apropie cu pași rapizi de inaugurare în decembrie 2023! La fel pe 1 (în contestații, probabil vom avea constructor până în vară) și 3 (în procedură semnare contract de lucrări)”, spun cei de la Pro Infrastructură.

Aceștia adaugă că nu există timp de pierdut nici pe secțiunile de munte ale A1 Sibiu-Pitești unde antreprenorii vor face proiectare în 2023 dar probabil la anul vor pune utilajele la treabă. ”Nu trebuie să fii expert să-ți dai seama că ai nevoie de diriginte de șantier pe 68 de kilometri prin creierii munților pe Valea Oltului și Valea Topologului. Nici pe ciotul Holdea-Margina al A1 nu există consultant! Tot în 2024 ar trebui să se înceapă și aici lucrările. Doar aceste exemple de autostrăzi amintite mai sus însumează aproape 400 kilometri și au o valoare contractuală/estimată totală de peste 6 miliarde de euro! Iar din urmă vin noi sectoare aflate în licitație, precum A13 Boița-Făgăraș sau capetele din PNRR ale A8 Târgu Mureș-Târgu Neamț. Desigur, lor li se adaugă și multe alte proiecte rutiere mai mici și mai puțin mediatizate care nu au supervizor pe șantier”, au mai spus cei de la Pro Infrastructură.

Situatie supervizari – proceduri in derulare

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4577 Articole
Author

1 Comentariu

  1. La bugetul pe care-l are CNAIR-ul ar trebui să „aerisească” câțiva conbirouari.E misto să fi inginer constructor de acasă, dacă se poate, on line. De asta nu prea există specia respectivă printre migratorii de Germania.Acolo e mai knapp vorbăria si mai gross arbeitul.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.