Constantin Brâncuși călătoreşte în lume

În urmă cu 140 de ani, pe 19 februarie 1876, se năştea, la Hobiţa, cel pe care celebra Peggy Guggenheim îl descria ca fiind „jumătate zeu, jumătate ţăran” – marele Constantin Brâncuși.

Ne mândrim cu numele lui care este o monedă forte a orgoliului atistic românesc.

Anul acesta se împlinesc 140 de ani de la nașterea marelui sculptor Constantin Brâncuși. 19 februarie a fost proclamată zi de sărbătoare națională prin Legea nr. 305/2015. Cu acest prilej, a fost lansat Programul național 140 de ani de la nașterea marelui sculptor Constantin Brâncuși derulat de Institutul Cultural Român în parteneriat cu Centrul de Cercetare, Documentare și Promovare „Constantin Brâncuși“. Totodată, reprezentanțele Institutului Cultural Român din străinătate au pregătit ample serii de proiecte care pun în valoare opera marelui sculptor.

Institutul Cultural Român de la Londra organizează, în 19 februarie, la sediul Institutului, manifestarea cu titlul Brâncuşi – o perspectivă britanică.

Cu prilejul acestei aniversări importante din calendarul artei moderne, Institutul Cultural Român din Londra organizează, la sediu, un eveniment chiar în ziua nașterii sale, care își propune să pună în valoare mai ales conexiunile britanice ale marelui sculptor.

Seara se va deschide cu proiecția documentarului BBC Tony Cragg on Constantin Brancusi (1992, regia Christopher Swayne), în prezenţa cineastului Bruno Wollheim, realizatorul filmului, şi va continua cu o discuţie despre receptarea lui Brâncuşi în Marea Britanie în compania câtorva dintre cei mai cunoscuți exegeți britanici ai acestuia: Sanda Miller, Eric Shanes şi Jonathan Vernon.

Sanda Miller este cercetător la Southampton Solent University şi profesor invitat al Institutului Marangoni, secţia Design vestimentar. Timișoreancă de origine, și-a început cariera la începutul anilor 1980 cu un studiu despre Constantin Brâncuşi şi complexul sculptural de la Târgu Jiu, continuând apoi să publice numeroase cărţi de autor, ediții îngrijite, cataloage și articole de specialitate dedicate artei moderne. Cartea sa Constantin Brancusi: A Survey of His Work (Clarendon Press, 1995) este, probabil, cel mai complet studiu dedicat vieţii şi operei marelui sculptor român în spațiul anglo-saxon, conţinând mai multe piese documentare inedite.

Eric Shanes este pictor, istoric și critic de artă, cu un interes special în exegeza sculpturii moderne. Cartea sa dedicată lui Constantin Brâncuși, publicată în seria “Modern Masters”, s-a vândut în peste 20.000 de exemplare, fiind caracterizată drept “o carte minunată, atât din punct de vedere intelectual, cât şi vizual”. Eric Shanes este considerat o autoritate în opera lui Turner, fiind autorul unui număr impresionant de lucrări despre opera acestuia, dar și vicepreşedinte al Societăţii Turner și editor, între anii 1980 și 1991, al revistei Turner Studies, tipărită de Tate Gallery. Printre cărțile sale exegeză, se mai numără şi studii dedicate lui Dali, Warhol şi impresioniştilor din Londra.

Jonathan Vernon este, începând din 2014, editor al Burlington Magazine, unde a publicat numeroase recenzii la studii dedicate lui Constantin Brâncuşi, dar şi altor mari artiști moderni. Articolele sale au apărut în New Statesman, Gagosian Quarterly și publicațiile specializate ale muzeelor Tate și Courtauld Gallery. Între proiectele sale editoriale cele mai recente figurează realizarea catalogului expoziţiei Generation Painting c. 1955–1965, care se va deschide curând la Cambridge, dar şi un studiu ce urmează să fie publicat în colecția Henry Moore: Sculptural Process and Public Identity a muzeului Tate Britain. În prezent, Jonathan Vernon finalizează o amplă cercetare dedicată marelui Brâncuși.

Bruno Wollheim, fiul filosofului britanic Richard Wollheim, este un cunoscut producător și regizor de filme documentare, care conduce în prezent compania Coluga Pictures. Printre producţiile sale cele mai apreciate, atât de critici, cât și de public, se numără seria de documentare Artists’ Journeys, realizată pentru BBC, în care importanți artişti contemporani discută influența pe care diferiți maeștri din trecut au exercitat-o asupra lor. Parte a acestei serii, Tony Cragg on Constantin Brancusi prezintă călătoria în România a renumitului sculptor britanic, în căutarea surselor geniului brâncușia

Institutul Cultural Român de la Viena prezintă un documentar Brâncuşi realizat de Cornel Mihalache.

Brâncuşi este un documentar de artă care urmăreşte firul cronologic al celor mai importante momente din viaţa artistului român, folosindu-se de amintirile existenţei sale, precum fotografii, notiţe, locuri.

1897: „Costache n-are decât douăzeci şi unu de ani şi ce-şi poate dori un tânăr de douăzeci şi unu de ani decât să vadă lumea? O călătorie la Viena şi două luni de lucru acolo trebuie să-i satisfacă deopotrivă curiozitatea şi să-i lărgească experienţa de lucrător.

Profitând de vacanţă, înarmat cu o scrisoare de recomandare dată de profesorul de sculpură, Sicherls, şi a celui de strungărie, Zefeld, către o firmă vieneză, se îmbarcă la Turnu Severin pe un vaporaş de linie cu destinaţia Viena. Ni-l putem închipui rezemat de parapet, urmărind cu nesaţ defilarea malurilor Dunării, când nu se odihneşte întins pe punte având traista cu merinde căpătâi.

Ajuns la Viena, Costache se plimbă – nu e îndoială – pe bulevardele oraşului imperial, printre palatele somptuoase şi reci, privind cu atenţie statuile ce se înalţă în mai toate parcurile şi răspântiile.

Şi-a găsit, ajutat de scrisoarea de recomandare, repede de lucru, la un anume Herr Roth, patron al unui atelier de prelucrare a lemnului. Dar se pare a se şti că a lucrat şi în construcţii, împreună cu nişte compatrioţi. De la înălţimile clădirilor cu zece etaje, cu aspect de cazaramă, ale Vienei, priveşte înălţimile lanţului muntos despre care, spre surprinderea lui, cineva îi spune că se continua până în dreptul Hobiţei.

Abia aşteaptă venirea duminicii pentru a trece prin sălile muzeelor. Din incinta Muzeului de Artă Antică trebuie să fie dat afară de personal la ora închiderii. Apoi, aflat sub impresia copleşitoare a celor văzute, zăboveşte adesea aşezat la măsuţele berăriilor oraşului imperial.

Dar două luni trec repede şi tânărul trebuie să pornească spre casă. Nu omite să ceară un certificat de calificare de la fabrica unde a lucrat, pe care să-l folosească la nevoie mai târziu. Şi fabrica îi eliberează certificatul”, scrie Alexandru Buican în Brâncuşi – O biografie, Editura Artemis, 2006.

Filmul se bazează pe un text real documentar, lucruri nu «spuse» de Brâncuşi, deci neatestate ştiinţific, ci scrise, notiţe rămase la prieteni sau în custodia legatarilor testamentari. Toate fotografiile folosite în film îi aparţin marelui sculptor. Iar locurile de filmare sunt cele atinse de trecerea lui Brâncuşi, sau a operelor sale: satul natal Hobiţa, biserica Cişmeaua Mavrogheni din Bucureşti, în corul căreia a cântat, biserica română din Paris, unde a fost paracliser în primii ani, restaurantul Chartier, unde a spălat pahare să se poată întreţine, Place Dauphine 19, unde a locuit la mansardă, Montparnasse 54, locul unde a fost atelierul din Impasse Ronsin 11, mărturiseşte autorul peliculei.

Cornel Mihalache, regizor de film documentar, s-a născut în 1963 la Bucureşti. Urmează cursurile liceului de cinematografie şi poligrafie şi este absolvent al Academiei de Teatru şi Film „I.L. Caragiale“ (promoţia 1991). Lucrează în Televiziunea Română din 1997, unde a realizat emisiunile Cu ochii în patru şi Curat Caragiale! Parol!. În calitatea de regizor, Cornel Mihalache a lucrat la filmele Căpşuni în aprilie şi Brâncuşi. A primit Premiul pentru anchetă oferit de Asociaţia Profesioniştilor de Televiziune din România (1997), un premiu UNITER pentru Cel mai bun spectacol de teatru (2002), precum şi premiul Clubului Român de Presă pentru ancheta 1989. Sânge şi catifea (2005).

Evenimentul deschide seria proiecţiilor organizate în anul 2016 la sediul ICR Viena în cadrul programului Rumänisches Kino in Wien, care prezintă periodic producţii cinematografice româneşti.

Această serie sincronizată de manifestări culturale care urmează a fi organizată în data de 19 februarie 2016 de către reprezentanțele Institutului Cultural Român din străinătate reprezintă atât marcarea unei însemnate inițiative legislative, cât și, mai cu seamă, un debut fecund pentru mari proiecte dedicate memoriei marelui sculptor pe parcursul acestui An Brâncuși, dar și în anii următori, conform obiectivelor fixate prin strategia multianuală a Institutului Cultural Român.

Domnișoara Pogany

Institutul Cultural Român de la Lisabona marchează Ziua Brâncuși, 19 februarie, la sediul Institutului, cu manifestarea constând într-o prelegere cu titlul Viziuni ale infinitului – realizată de echipa Institutului, urmată de proiecția a două documentare artistice cu titlul Constantin Brâncuşi. Coloana sau lecţia despre infinit, în regia lui Laurenţiu Damian și Concert pentru clarinet, domnişoara Pogany şi Brâncuşi în regia lui Francisc Mráz.

Prelegerea este o prezentare realizată de echipa ICRL a principalelor etape de creație ale sculptorului, ce va fi însoțită de o ilustrare în powerpoint a ansamblului de la Târgu Jiu și a Atelierului parizian.

Intrată de mai bine de o jumătate de veac în patrimoniul artei mondiale, opera lui Constantin Brâncuși suscită și azi discuții și exegeze ample. La fel ca în jurul oricărei opere capitale – capabilă să schimbe jaloanele gustului și reperele înțelegerii gestului artistic – se țes comentarii entuziaste și încercări din ce în ce mai susținute de decriptare a unui mesaj și a unui stil care și-au depășit epoca. În contextul în care, în Portugalia, fenomenul Brîncuși nu este îndeajuns cunoscut – sau este cunoscut superficial, fără o asociere fermă cu ființa profund românească a artistului – ICR Lisabona a considerat utilă organizarea, la 19 februarie a.c., cu ocazia împlinirii a 140 de ani de la nașterea marelui sculptor, a unui eveniment celebrativ care să aducă în atenția publicului lusitan etapele de creație brâncușiene și o prezentare sintetică și ieșită din șabloane (filmul lui L. Damian) a Coloanei de la Tg. Jiu. Pelicula lui Laurenţiu Damian, a cărei imagine este semnată de Dănuţ Pădure, Mălin Muşatescu, Doru Segall şi care beneficiază de comentariul Soranei Gorjan, a fost distinsă cu Premiul pentru film documentar – UCIN – 2002

În octombrie 1996, Coloana fără sfărșit a fost demontată. După patru ani de expertize tehnice, lucrările de restaurare au fost iniţiate în toamna anului 2000 şi finalizate la începutul iernii. Filmul surprinde acest proces probabil unic, în contextul mai larg al operei şi personalitaţii lui Constantin Brâncuşi. Este vorba nu doar despre valoarea de document a imaginilor, ci şi despre conlucrarea dintre perspectiva exegetică şi cea poetică.

Concert pentru Domnişoara Pogany, clarinet şi Brâncuşi de Francisc Mráz, scurtmetraj realizat în 1997, este un eseu vizual având ca motiv central faimoasa lucrare Domnişoara Pogany a inovatorului sculpturii secolului 20, Constantin Brâncuşi. Filmul regizorului Francisc Mraz combină imaginile artistice cu forţa expresivă a Concertului pentru clarinet şi orchestră al compozitorului Aurel Stroe (1932-2008), interpretat de către Aurelian Octav Popa.

Editura Video, Premiul II la Festivalul Filmului de Artă București, Premiul III la Festivalul naţional de Documentar de Artă – 1997

Institutul Cultural Român de la Varşovia deschide seria manifestărilor organizate în Anul Brâncuși cu Expoziția de fotografie în aer liber la sediul Ambasadei României la Varșovia, intitulată Omagiu lui Constantin Brâncuși – Ansamblul Sculptural Constantin Brâncuşi de la Târgu Jiu. Expoziţia de fotografie este consacrată celor trei lucrări – Coloana fără sfârșit, Poarta Sărutului și Masa tăcerii – opere ce constituie ansamblul monumental instalat în aer liber de artistul român în 1937-1938. Dedicat eroilor căzuți în timpul Primului Război Mondial pe Valea Jiului, în regiunea natală a artistului, ansamblul este din punct de vedere artistic o sinteză a creației brâncușiene și singurul proiect arhitectural și urbanistic realizat de artistul român. Fotografiile, prezentate pe cele douăzeci și două de planșe, sunt realizate de Ionuţ Macri, special pentru expoziția varșoviană. Expoziția rămâne deschisă publicului până la data de 30 aprilie.

Totodată, pentru a marca Ziua Brâncuși, Institutul Cultural Român de la Varşovia va organiza, la 18 februarie, în Salonul Ambasadei României la Varșovia, evenimentul cu titlul Omagiu lui Constantin Brâncuși – 140 de ani de la naștere, în cadrul căruia criticul și istoricul de artă Cristian-Robert Velescu va susține o prelegere intitulată titlul L’Œuvre de Constantin Brancusi, entre avant-garde et modernité (Opera lui Constantin Brâncuși, între avangardă şi modernitate), însoțită de materiale video. După această prelegere, va fi proiectat filmul Constantin Brancusi: l’ensemble sculptural de Târgu Jiu – Roumanie, realizat de Doina Lemny.

Evenimentul se înscrie în seria Saloanelor francofone, inițiate de GADIF (Groupe des Ambassades, Délégations et Institutions Francophones). În prezent, România deține președinția GADIF Polonia. La evenimentu va participa un public format din membrii corpului diplomatic, invitați din instituțiile guvernamentale și de stat poloneze, invitați francofoni.

Cristian-Robert Velescu este prof. dr. în Arte Vizuale al Universității Naționale de Arte București, coordonator de doctorate în arte vizuale, scriitor, istoric de artă, autor a numeroase studii apărute în România, Franța, Germania, Slovacia, Belgia. Printre cărţile de specialitate publicate se numără: Brâncuşi iniţiatul, Edit. Editis, Bucureşti, 1994; Brâncuşi alchimist, Edit. Editis, Bucureşti, 1996; Concepte ale poeticii lui Constantin Brâncuşi, Edit. Univers Enciclopedic, Bucureşti, 1999; Ion Ţuculescu [catalog], Muzeul Naţional de Artă al României / Muzeul Colecţiilor de Artă, Bucureşti, 1999; Formă şi semnificaţie în arta românească modernă – exemplul lui Brâncuşi, Edit. Univers Enciclopedic, Bucureşti, 2002; Brâncuşi inedit – însemnări şi corespondenţă românească (ediţie de Doina Lemny şi Cristian-Robert Velescu), Bucureşti, Humanitas, 2004; Victor Brauner d’après Duchamp sau drumul pictorului către un suprarealism „bine temperat”, Edit. Institutul Cultural Român, Bucureşti, 2007; Avant-gardes et modernités: Brâncuși, Duchamp, Brauner, Voronca, Tzara & comp., Editura ICR, 2013.

Cumințenia pământului

Institutul Român De Cultură și Cercetare Umanistică de la Veneţia va marca cei 140 de ani de la naşterea marelui sculptor Constantin Brâncuşi la data de 19 februarie, în Sala „Marian Papahagi” a Institutului, evenimentul constând într-o Prelegere despre opera, viaţa şi activitatea lui Constantin Brâncuşi, susținută de prof. univ. dr. Aurel Chiriac, directorul Muzeului Ţării Crişurilor din Oradea. După prelegere, va fi proiectat filmul Brâncuşi, regizat de Cornel Mihalache.

Aurel Chiriac este cercetător ştiinţific, professor la Universitatea din Oradea. Este autorul multor volume şi sudii de istoria artei, având ca subiect pictura religioasă din nord-vestul Româiei (secolele XIV-XIX), obiecte de cult, tradiţiile şi folclorul din zona Bihorului, arhitectura din nord-vestul României între secolele XII-XIX, dar şi arta contemporană

Accademia di Romania din Roma organizează manifestarea cu titlul Omagiu lui Constantin Brâncuși – 140 de ani de la naștere. Evenimentul va avea in 19 februarie în Sala de conferințe a Institutului, constând într-o Conferință despre opera lui Constantin Brâncuși, însoțită de materiale video din viaţa şi opera marelui sculptor pe fundal, susținută de criticul și istoricul de artă Grigore Popescu Arbore. La finalul conferinței va fi proiectat filmul documentar Brâncuși, regizat de Cornel Mihalache în anul 1996.

Institutul Cultural Român de la Beijing organizează manifestarea Cinstirea lui Brâncuși, geniul român, la sediul Institutului și la Shanghai, la sediul Asociației de Prietenie China – România, filiala Shanghai. Evenimentul va debuta cu proiecția filmului Brâncuși și va fi urmat de dezbateri. La sediul Institutului, dezbaterea va fi deschisă de către Constantin Lupeanu, directorul Institutul Cultural Român de la Beijing, în cadrul căreia vor lua cuvântul profesori universitari și artiști plastici, jurnaliști chinezi și alte presonalități culturale. La sediul Asociației de Prietenie China-România din Shanghai va lua cuvântul Zhou Mingde, profesor și traducător, reprezentantul Asociației de Prietenie China-România. Se vor purta discuții libere despre opera și personalitatea lui Brâncuși. La finalul discuțiilor va fi proiectat filmul Brâncuși, regizat de Cornel Mihalache.

Muza adormită

Institutul Cultural Român „Titu Maiorescu“ de la Berlin marchează Ziua Brâncuși prin manifestarea cu titlul Centenarul Constantin Brâncuși partea 1 / Proiecție holografică cu mapare dedicată Coloanei Infinitului, care va avea loc la la Literaturwerkstatt (Kulturbrauerei Berlin). Evenimentul va debuta cu prezentarea unei proiecții holografice cu mapare, realizată de Modulab. Aceasta va avea ca punct central de interes Coloana Infinitului a lui Brâncuși, însoțită de diverse elemente tradiționale românești.

Institutul Cultural Român de la Budapesta organizează, la sediul Institutului, primul eveniment dedicat celebrării a 140 de ani de la naşterea lui Constantin Brâncuşi. Seara dedicată omagierii lui Constantin Brâncuşi va cuprinde Prelegerea susținută de Krisztina Passuth, istoric de artă, coordonatoare a albumului intitulat Brancusi és Brâncuşi / Brancusi şi Brâncuşi apărut la editura Noran din Budapesta, în 2005, urmată de o Expoziţie de carte despre Constantin Brâncuşi, din colecţia Bibliotecii Institutului Cultural Român de la Budapesta și proiecţia unor fragmente din filmul documentar Brâncuşi în regia lui Cornel Mihalache.

Pasăre în spațiu

Institutul Cultural Român „Mihai Eminescu“ de la Chişinău organizează trei manifestări pentru a celebra Ziua Brâncuși. Primul eveniment, cu titlul Suită de evenimente prilejuite de inaugurarea anului Brâncuşi în Republica Moldova, va avea loc în perioada 19-21 februarie 2016, la Teatrul Republican Luceafărul și la Casa de cultură din Leova. Evenimentul dedicat anului Brâncuşi va cuprinde trei reprezentaţii cu spectacolul de pantomimă, poezie şi muzică Pasăre în văzduh şi expoziţia Constantin Brâncuşi – pasărea măiastră.

Cel de-al doilea eveniment, Expoziția Constantin Brâncuși – Pasărea măiastră, va avea loc la Galeria La Rond, vernisajul având loc la data de 19 februarie. Expoziția aduce în fața publicului o serie de documente și fotografii legate de parcursul biografic al lui Brâncuși, imagini ale operelor sale, exegeze critice, articole, scrisori și mărturii referitoare la crezul artistic și existențial al lui Constantin Brâncuși considerat de critica de specialitate drept cel mai important sculptor al secolului XX. Expoziția va fi deschisă publicului până la data de 8 martie.

Cel de-al treilea eveniment, Proiecţia filmului documentar Brâncuşi de Cornel Mihalache, va avea loc în 24 februarie, la cinematograful Odeon din Chişinău și se înscrie în seria de manifestări dedicate celebrării Anului Brâncuşi în Republica Moldova.

Institutul Cultural Român „Dimitrie Cantemir“ de la Istanbul organizează, cu prilejul Zilei Brâncuși, o conferință și o proiecție de film la sediul Institutului. În prima parte a manifestării va avea loc o Conferință dedicată complexei personalităţi a omului şi artistului Brâncuşi, susținută de asistentul universitar de origine română Dalila Özbay, iar în a doua parte va fi proiectat filmul documentar Brâncuși, cu subtitrare în limba engleză, realizat de Cornel Mihalache.

Pasarea măiastră

Institutul Cultural Român de la Madrid organizează manifestarea cu titlul 140 de ani de la nașterea marelui sculptor Constantin Brâncuși la sediul institutului. În cadrul evenimentului va avea loc o prelegere dedicată vieții și operei artistului, suținută de prof. dr. Ileana Bucurenciu, urmată de proiecția documentarului Brâncuși regizat de Cornel Mihalache.

Institutul Cultural Român de la New York organizează proiectul cu titlul BRANCUSI 140 la The Wild Horses of Stable Island Gallery. Celebrarea Zilei Brâncuși la New York debutează cu vernisajul Expoziției de fotografii ale ansamblului monumental de la Târgu-Jiu realizate de artistul Robert Dutesco, urmat de Expoziția de carte cu volume aparținând Bibliotecii Institutului – volume dedicate operei și personalității lui Constantin Brâncuși și proiecția de fragmente din documentarul Brâncuși, în regia lui Cornel Mihalache.

Institutul Cultural Român de la Paris organizează proiecția filmului documentar Brâncuși regizat de Cornel Mihalache. Acest proiect deschide seria evenimentelor organizate de Institutul Cultural Român de la Paris pentru a marca Anul Brâncuși.

Institutul Cultural Roman de la Praga organizează Evenimentul aniversar Constantin Brâncuși, la sediul Ambasadei României în Republica Cehă. În cadrul evenimentului vor fi proiectate filme de animație realizate de Mariana Pachis prin tehnica Sand Art, urmate de un worksop de modelare a nisipului prin tehnica Sand Art și de proiecția filmului Brâncuși, regizat de Cornel Mihalache.

Institutul Cultural Român de la Stockholm organizează manifestarea Mari români: Aniversare Constantin Brâncuşi. Evenimentul va consta într-o Conferință dedicată vieţii şi întregii activităţi a sculptorului, susținută de Mircea Iliescu, conferenţiar şi fost profesor la catedra de Istoria Artei a Universităţii din Stockholm. Conferinţa va fi urmată de proiecția filmului documentar Brâncuși, în regia lui Cornel Mihalache.

Institutul Cultural Român de la Tel Aviv organizează manifestarea cu titlul Sărbătorirea a 140 ani de la naşterea sculptorului Constantin Brâncuşi, la 18 februarie, la sediul Institutului. În cadrul evenimentului va avea loc vernisajul Expoziției de grafică și sculptură dedicată sculptorului Constantin Brâncuși aparținând artistului israelian Dan Reisner, urmat de proiecţia filmului documentar Brâncuşi, regizat de Cornel Mihalache.

Muzeul Național de Artă al României organizează în perioada 18 februarie – 29 mai 2016, în Sălile Kretzulescu, expoziţia Brâncuși. Forme în alb și negru.

Expoziția face parte din Programul naţional 140 de ani de la naşterea marelui sculptor Constantin Brancuşi inițiat de Ministerul Culturii și propune o selecţie de 40 de tiraje moderne după clișeele realizate de Brâncuşi la Paris: aspecte din atelier şi sculpturi aflate în diferite stadii de lucru.

Pe lângă fotografii, în expoziţie se regăsesc şi două module interactive din atelierul Pasărea ascunsă-n piatră, găzduit în corpul Ştirbei al muzeului. Atelierul a fost conceput de specialiştii de la Centrul Georges Pompidou din Paris pentru a-i familiariza pe copii cu lucrările lui Brâncuşi. Cele două module aduse în expoziţie oferă acum unui public mai larg posibilitatea de a descoperi în mod ludic universul sculptorului.

Atât fotografiile, cât şi modulele interactive au fost donate Muzeului Naţional de Artă al României de Muzeul Naţional de Artă Modernă – Centrul Georges Pompidou din Paris în 2006, respectiv 2007.

Primele fotografii ale lucrărilor lui Brâncuşi au fost făcute de fotografi anonimi de la începutul secolului XX. Curând însă, artistul începe să folosească el însuşi aparatul de fotografiat, din 1921 luând lecţii de fotografie cu Man Ray, celebru deja în domeniul fotografiei de avangardă. Pentru Brâncuşi, care era preocupat în mod special de exploatarea efectelor de lumină în sculptură, trecerea la fotografie a fost cât se poate de firească.

Se pare că această hotărâre a fost luată în urma unei dispute cu un fotograf aflat în atelierul său. În timpul unei şedinţe foto, a observat că unul dintre bronzurile sale nu are strălucirea obişnuită; din discuţia cu fotograful, a aflat că acesta pudrase lucrarea pentru a-i atenua efectele de lumină. De atunci, Brâncuşi a decis să-şi fotografieze singur lucrările, promovându-şi astfel mai eficient opera şi în afara Parisului. Atent la reacţia publicului, el a început să răspândească imagini ale atelierului, precum şi ale diferitelor stadii sau variante ale lucrărilor.

În ziua de 19 februarie 2016, în expoziția Brâncuși. Forme în alb și negru intrarea este liberă.

Poarta sărutului

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.