
Cât timp urmărești un clip pe care îl consideri de prost gust? Citești comentariile lui? Răspunzi la ele? Te jenează faptul că tot apar videouri asemănătoare? Iată cum rezolvi problema.
Mulți români nu știu că social media se bazează acum pe un algoritm. Nu mai afișează nimic în ordine cronologică și nici nu prea mai vezi ce postează rudele sau prietenii. În schimb, paginile principale ți-au fost inundate de content care se numește ragebait. Ragebait-ul este menit să provoace reacții și să capteze atenția prin conținut șocant, rușinos sau enervant.
Ce este algoritmul, mai exact?
Este un amestec între inteligență artificială, sisteme de supraveghere și urmărire, și ecuații matematice complexe. Pe scurt: platforma urmărește cât timp vizionezi un video, notează că te-a interesat (pentru că te-ai uitat pentru mai mult de câteva secunde) și împinge același tip de video în următoarele scroll-uri, pentru a vedea dacă există interes real despre subiect.
Aici, intră creația obiceiurilor nocive: din cauză că nu știm despre algoritm, îi dăm de înțeles că dorim să vedem conținut care ne provoacă reacții negative.
Algoritmul, creatorul de echo chambers
Suntem atrași de ragebait și vom avea mereu tendința să intrăm în comentarii, pentru a ne valida propria reacție. Așadar, algoritmul ne împinge încet, încet, într-un echo chamber. Ce înseamnă un echo chamber?
Echo chamber: o fațetă a mediului online, în care conținutul consumat atrage persoane cu interese identice, păreri asemănătoare și comportamente similare cu ale tale. Astfel, ideile tale devin validate, chiar dacă ar fi greșite. Scopul echo chamberelor este de a ne diviza.
Deci, data viitoare când vezi ceva pe internet, care îți creează o reacție negativă, de exemplu, întreabă-te: de ce a dorit acel video să te panicheze, să te enerveze și să creeze impresii negative despre subiectul prezentat?
Cum se crează algoritmul, ca să înțelegem cum se poate manipula
Dacă vei căuta des pe internet runde gratuite fara depunere, de exemplu, vei primi multe videouri, reclame și tot felul de materiale de marketing legate de jocuri de noroc.
Poate intenția ta nu e de a juca, poate e doar de curiozitate, sau poate căutai, de fapt, site-ul oficial al cazinoului pentru a te auto exclude. Indiferent de motivul căutărilor, cert este că acum vei vedea mai des, ca utilizator, lucruri despre acest subiect. Algoritmul se aplică la orice tip de conținut: politică, entertainment ș.a.m.d.
Cum se “dresează” algoritmul?
- Dacă vezi conținut care te deranjează, sari peste imediat. Dând scroll mai departe, transmiți algoritmului că nu vrei să vezi acel conținut.
- Evită să petreci mult timp pe pagini, site-uri sau videouri tip ragebait.
- Revizualizează videouri care te interesează cu adevărat.
- Începe să cauți conținut radical diferit: dacă te uitai la meme-uri cu pisici, caută nișe educaționale sau subiecte complexe precum filosofia. Aceste lucruri pot da de gândit algoritmului, pentru a-ți oferi un feed diversificat în încercarea de a-ți găsi noi interese.
De ce ai vrea să diversifici algoritmul?
Pentru că suntem creaturi sociale, căutăm conexiunea cu alte persoane. Un feed mai divers oferă perspective noi ce te pot pune pe gânduri (și pe scurt, vei deveni mai smart dacă încerci să înțelegi alte puncte de vedere). În plus, când vezi ceva nou în fiecare zi, vei găsi interese care vor crea noi experiențe în viața reală, cum ar fi un hobby.
Internetul nu mai e ce a fost – hai să ne protejăm cum trebuie.
Asta și dorește algoritmul – să derulezi și să derulezi feedul până te oprești ca să te ștergi. Cât ai derulat atâta ai mâncat. Cu cine ce cum unde de ce ai mâncat. Temperatura biberonului, unii o iau la încheietură, alții cu pistolul de carantină.