Dacă iubiţi Opera…

Sacre du Printemps

„Iubire nesfârșită (Opus 73) și ,,Sacre du Printemps”, pe scena ONB

Nu pierdeţi spectacolul de balet „Iubire nesfârșită (Opus 73)” de Ludwig van Beethoven și ,,Sacre du Printemps” de Igor Stravinsky. Regia și coregrafia poartă semnătura lui Renato Zanella. Scenografia a fost creată de arhitectul Octavian Neculai, iar la pupitrul dirijoral se va afla maestrul Vlad Conta.

Pentru acest spectacol coregraful și regizorul Renato Zanella vine cu o concepție modernă, după cum însuși mărturisește:

„Dragă public spectator al Operei Naționale București,

Sunt încântat să vă prezint noul nostru spectacol de balet dedicat celor doi giganți ai istoriei muzicii: Ludwig van Beethoven și Igor Stravinsky.

Aceste lucrări create pentru Wiener Staatsoper, pe când eram directorul baletului și coregraf șef, vor fi prezentate într-o formă revizuită. Inspirația puternică pe care am primit-o de la balerinii Operei Naționale București și noua concepție scenografică a lui Octavian Neculai m-au ajutat să aduc creația mea cu un pas mare mai în față.

OPUS 73 (Iubire Nesfârșită)

Concertul de pian Nr. 5 în E major, Opus 73, de Ludwig van Beethoven, cunoscut lumii și sub numele de Concert Imperial, este o capodoperă. Concepția sa, fluiditatea, forța, echilibrul, maturitatea și inspirația, au făcut ca ultimul concert de pian pe care l-a scris să fie un punct de referință în universul muzical.

Această coregrafie este un omagiu pentru compania de balet a Operei Naționale București, o companie cu o puternică bază clasică, și cu un potențial formidabil în toate formele de dans.

Concertul de pian, care este divizat în Allegro în E major, Adagio în B major şi Rondo: Allegro dar nu foarte mult în E major, nu urmărește un fir narativ.

Există urma unei posibile dedicații lui Napoleon (fostul împărat al Franței) și măreției sale, iar titlului i-a  fost adăugat de către un editor englez, Baptist Cramen, Opus 73. Cu siguranță există elemente maiestuoase în această muzică și o măreție unică, dar și o sensibilitate incredibilă pe care o putem găsi în a doua mișcare.

Personal, consider că adagio este o scrisoare de dragoste către persoana iubită. Șapte note care pot crea un univers de sunete, cinci poziții care pot crea un univers al mișcării. Muzică, dans și respect, despre aceste elemente este vorba în creația mea, Opus 73.

SACRE DU PRINTEMPS

Igor Stravinsky a fost un revoluționar care a împins limitele creației  muzicale. Le Sacre du printemps este unul dintre  exemplele majore. Cu premiera pe care a avut-o pe Champs Elysees în 1913 a provocat o schimbare radicală în dans și în istoria compoziției dansului. Interpretarea mea a fost inspirată de războiul din Iugoslavia, timpuri grele pentru întreaga europă. Personal, am fost marcat de complexitatea contextului etnic și religios, și mai ales, de brutalitatea conflictului”.

Distribuția spectacolului din 14 martie 2018 de pe scena ONB:

Iubire nesfârșită OPUS 73 de Ludwig van Beethoven

Niță – Egoitz Cristina Dijmaru – Ovidiu Matei Iancu

Mihaela Soare – Bogdan Cănilă

Lorena Negrea – Robert Enache

Andra Ionete – Valentin Stoica
Ada Gonzalez – Sergiu Dan

Greta Niță – Egoitz Segura

Cu participarea extraordinară a pianistului Toma Popovici

În LE SACRE DU PRINTEMPS de Igor Stravinsky au evoluat

Cristina Dijmaru – Ovidiu Matei Iancu

Bogdan Cănilă – Alexandra Gavrilescu

Valentin Stoica – Lorena Negrea

Sergiu Dan – Adina Manda

Cu participarea Orchestrei și Ansamblului de Balet al Operei Naționale București

Noua producție „Don Carlo”, pe scena Operei Naționale București

Don Carlo

ONB prezintă vineri, 16 martie, începând cu ora 18:30, cea mai nouă producție din repertoriul actual, Don Carlo, operă în patru acte de Giuseppe Verdi.

Regia, decorul, costumele și luminile spectacolului poartă semnătura lui Mario De Carlo. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Tiberiu Soare. Corul Operei Naționale București va fi pregătit de către Daniel Jinga. În distribuția spectacolului se regăsesc atât nume sonore ale primei scene lirice românești, cât și artiști recunoscuți pe plan internațional.

,,Rolul de regizor (și decoruri, costume și lumini) în cazul Don Carlo este ca și cum te-ai arunca de pe stânca din Acapulco. Chiar dacă știi că vei scăpa cu viață – pentru că alții au făcut asta înaintea ta – riscul de a fi rănit este mare; și, mai presus de toate, tensiunea adrenalinei se ridică la niveluri critice. Emoțiile atât de puternice și pline de satisfacții un sunt ușor de demonstrat, în fața altor titluri.

În Don Carlo ne aflăm față în față cu personaje enorme. Este adevărat că acest lucru se întâmplă în multe lucrări de Verdi (să ne gândim la Violetta, la Rigoletto, Azucena, dar nu numai), însa aici toți sunt giganți și se mișcă toți împreună!”, mărturiseşte  Mario de Carlo

Cu un libret în limba franceză semnat de Joseph Méry şi Camille du Locle, după tragedia lui Friedrich Schiller, opera Don Carlos i-a fost solicitată lui Verdi de către Opera din Paris – unde a avut loc și premiera la data de 11 martie 1867. Compozitorul a revenit apoi asupra lucrării sale, dăruind contemporanilor şi o versiune în limba italiană care a fost prezentată la Teatro alla Scala din Milano la 10 ianuarie 1884. Astfel, opera Don Carlos comandată de francezi va fi denumită în ţara lui Verdi Don Carlo, versiune reprezentată frecvent în paralel cu cea originală, în limba franceză.

Povestea lucrării are ca punct incipient situaţia politică şi socială din Europa secolului al XVI-lea. Căsătoria tânărului Carlo, fiul regelui Filip al II-lea, cu prinţesa Elisabeta de Valois, fiica regelui Henri al II-lea, are ca scop aducerea păcii între Franţa şi Spania, țări aflate în război la acea vreme. În ciuda aşteptărilor, cei doi se îndrăgostesc, însă regele Spaniei se împotriveşte dorinţei lor, căsătorindu-se el însuşi cu tânăra prinţesă. Istoria, politica, religia și dragostea se împletesc ingenios într-un subiect ce conţine şi o mare parte de ficţiune, acurateţea istorică e relativă de dragul poveștii.

În distribuţie: Daniel Magdal – invitat, Madeleine Pascu, Dragoljub Bajic – invitat, Cătălin Țoropoc, Oana Andra, Marius Boloș, Iustinian Zetea, Cristina Eremia, Andrei Lazăr, Mihaela Stanciu

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 2
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.