De ce distrage atenţia scandalul homeschooling de la concursurile pentru directori de şcoală

Înfiinţarea Tel Verde 0800.801.100 şi monitorizarea audio-video sunt cele mai noi informaţii despre concursul pentru ocuparea funcţiilor de directori şi directori adjuncţi din învăţământul preuniversitar, după conferinţa de presă care a avut loc marţi, 20 septembrie, la Ministerul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice. Până acum, la concurs s-au înscris 1.300 de persoane pentru aproximativ 9.000 de posturi. Conform metodologiei aprobate prin Ordinul de Ministru nr 5080/31 august 2016 şi publicat în Monitorul Oficial pe data de 9 septembrie, înscrierile se pot înregistra electronic până duminică, 2 octombrie.

Din 1 septembrie, când ministrul Mircea Dumitru a anunţat ”reprofesionalizarea conducerii şcolilor” şi până azi, s-au petrecut mai multe evenimente controversate, fiecare dintre ele cu referire la concursul organizat de MENCS. Chiar dacă, prin declaraţii, toate partidele politice au susţinut nevoia de depolitizare a şcolilor, chiar dacă şi instituţiile statului responsabile de organziarea şi administrarea învăţământului au colaborat pentru împlinirea unei misiuni într-un timp foarte scurt, concursul pentru ocuparea funcţiilor de directori şi directori adjuncţi din şcolile româneşti a devenit o cauză pe care doar David o mai poate câştiga, căci Goliat e un gigant. În acest moment, se află în plină derulare un puternic conflict între partidele politice şi un altul care se agravează de la zi la zi, între cadrele didactice şi MENCS.

De remarcat că în vreme ce această temă va afecta milioane de elevi, profesori şi părinţi, mass-media alocă spaţii ample unui alt subiect (homeschooling, lansat de o pereche de actori) care, prin intensa lui promovare, distrage atenţia de la nevoia concentrării pe calitatea viitorilor conducători de instituţii de învăţământ şi a organizării unui concurs fără probleme. Dar ele sunt. Le descriem mai jos.

PSD vs PNL departe de lumea… civilizată

Sursa care a alimentat controversele politice a fost creată pe 14 septembrie. În şedinţa Comisiei pentru educaţie a Senatului, al cărei preşedinte este Ecaterina Andronescu, senator PSD, s-a introdus un paragraf la articolul 257 al Legii Educaţiei Naţionale, ale cărui prevederi ar amâna concursul până la vară. Aparent în regulă, în realitate adăugirea este făcută într-o propunere de modificare a legii (amendată din 2011 şi până azi de cel putin 60 de ori) care viza articolul 352, referitor la un cu totul alt subiect, consilierea în carieră a elevilor. Comisia a întrunit cvorumul. Însă, pentru a-şi continua traseul spre plenul Senatului, documentul avea nevoie de semnătura preşedintelui şi a secretarului comisiei, senatorul PNL Dumitru Oprea. Senatorul Dumitru Oprea a lipsit de la această şedinţă. Însă apare semnătura unui vicepreşedinte al comisiei, senatorul PNL Cristian Dănuţ Mihai. Niciunul dintre cei doi senatori PNL nu şi-a recunoscut ulterior semnătura.

Tonul declaraţiilor şi al acuzaţiilor politice este atât de ridicat încât acoperă cel de-al doilea conflict, cel din zona şcolii şi a MENCS.

Imediat după publicarea în Monitorul Oficial a Ordinului de Ministru, au apărut succesiv răspunsuri din mediul educaţional: scrisoarea deschisă, pe care Florentina Gaspar, directorul Colegiului Naţional „Iuliu Maniu”, i-a adresat-o ministrului, a fost urmată de comentarii publice lansate de o mulţime de profesori, de alte scrisori deschise şi de o adresă a profesorului Simion Hăncescu, preşedintele Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţământ.

Reglare de conturi pe platforma online a reformelor

Documentele, foarte asemănătoare din punctul de vedere al subiectelor, subliniază că în Ordin, actul care aprobă şi metodologia de concurs, apar încălcări ale legii cu privire la calendarul concursului – întrucât posturile de directori sunt posturi ale administraţiei publice, HG 1027/2014 prevede obligaţia de a fi publicate în Monitorul Oficial şi pe site-ul GOV.RO, cu cel puţin 15 zile înainte; întrucât prima etapă, dosarul de candidatură se încheie pe 2 octombrie 2016, depăşeşte termenul prevăzut de lege şi condiţiile ei (articolul 7, pct.1 si pct 5). Alte acuzaţii sunt: că în bibliografie sunt incluse şi manuale şi studii, care, nefiind publicate în România, nu pot fi achiziţionate în timpul necesar, că directorii în funcţie au cel mai intens program de activităţi la începutul anului, că metodologia nu ţine cont de recent adoptatul ”Statut al Elevului”, că membrii comisiei de evaluare care reprezintă autorităţi publice locale pot avea un nivel al studiilor inferior celui solicitat prin regulament candidaţilor, că platforma electronică utilizată pentru concurs este parte dintr-un program care s-a derulat cu finanţare europeană – PODCA SMIS 37655, „Creşterea calităţii sistemului educaţional preuniversitar din România prin implementarea de instrumente moderne de management şi monitorizare” – implementat de Ministerul Educaţiei Naţionale în parteneriat cu Asociaţia pentru Implementarea Democraţiei, în perioada februarie 2014-octombrie 2015 (program despre care profesorii menţionează că nu şi-ar fi împlinit obiectivele, adică introducerea unui amplu număr de date personale şi profesionale ale unui număr de 1000 de profesori), că sunt multe şcoli care vor rămâne fără directori după concurs.

Marele absent a marcat din nou sau a pierdut definitiv?

Monica Anisie, secretar de stat al MENCS şi cea care a coordonat organizarea concursului (fost consilier al preşedintelui Traian Băsescu şi o persoană apropiată Ancăi Boagiu), a comunicat ulterior că s-au modificat condiţiile pe care un candidat le avea de împlinit pentru înscrierea la concurs, conform metodologiilor publicate pe 9 septembrie în Monitorul Oficial şi Mirabela Amarandei, purtătorul de cuvânt al ministerului, a postat, mai întâi pe pagina personală de FB şi ulterior prin canalele de comunicare ale ministerului, că platforma este un produs al unui program cu finanţare europeană.

Toate acestea reprezintă subiectele unei discuţii deosebit de valoroase reformei în învăţământ, dacă ar fi avut loc, aşa cum nenumăraţi profesori au solicitat MENCS. Într-una dintre declaraţii, Florentina Gaspar, profesor de fizică, menţiona un aspect: „Conform Legii nr. 1 din2011, aEducaţiei Naţionale, acest concurs se putea organiza încă din 2012; nu s-a întâmplat de atunci şi azi ne grăbim să-l facem împotriva timpului, a nevoii autentice a şcolii de a fi reformată, a nevoii de dialog a noastră, a profesorilor cu cei care administrează curricula din educaţia preuniversitară. Concursul nu este un scop în sine. Scopul lui este profesionalizarea conducerii şcolilor”.

MENCS a inovat învăţământul preuniversitar schimbând data la care a început anul şcolar – 12 septembrie. Ministrul Mircea Dumitru ar putea intra în istoria reformei din educaţie prin derularea acestui concurs. Aşteptările sunt pentru o şcoală fără influenţele partidelor politice, o şcoală condusă cu viziune şi competenţă. Nicio aşteptare nu este însă împlinită, dacă strategia e strâmbă şi acţiunile care o compun nu au coerenţă.

Câteva date despre concursul de ocupare a posturilor de directori şi directori adjuncţi din învăţământul preuniversitar:

Calendarul concursului

  • 13 septembrie – 2 octombrie– depunerea electronică a dosarelor de concurs (potrivit Procedurii de înscriere electronică, disponibilă pe site-ul inspectoratului şcolar judeţean)
  • 12 octombrie – proba scrisă
  • 17 octombrie – 17 noiembrie – interviul şi evaluarea CV-ului
  • 18 noiembrie– afişarea rezultatelor concursului
  • 21 – 23 noiembrie – depunerea contestaţiilor
  • 24 noiembrie – 9 decembrie – soluţionarea contestaţiilor şi afişarea rezultatelor finale
  • 16 decembrievalidarea în consiliul de administraţie al inspectoratului şcolar a rezultatelor finale şi transmiterea acestora la minister

Probele concursului

I. test-grilă, cu subiecte elaborate de minister; vor fi evaluate aptitudinile cognitive şi competenţele manageriale ale candidaţilor, ambele cu o pondere de 50%; timp de lucru: maximum 120 de minute;

II. două probe la nivelul comisiilor judeţene, cu monitorizarea observatorilor desemnaţi de minister:

  1. analiza CV-ului – realizată în plenul comisiei de concurs, în prezenţa candidatului, prin acordarea de puncte potrivit criteriilor şi punctajelor prevăzute de metodologie şi pe baza documentelor din dosarul de înscriere care dovedesc cele afirmate în CV;
  2. interviu în faţa comisiei de concurs- în care se apreciază scrisoarea de intenţie, calitatea şi susţinerea de către candidaţi a ofertei manageriale şi a unui plan operaţional pentru un an;desfăşurare: maximum 30 de minute.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Anca Dobrescu 68 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.