De ce îşi urăsc angajații români locul de muncă

Aproape 41% dintre angajaţi sunt nemulţumiţi şi foarte nemulţumiţi de actualul loc de muncă, salariul, relaţia cu managerul şi lipsa recunoaşterii profesionale fiind principalele motive de frustrare, conform celui mai recent sondaj realizat de eJobs.ro şi Up România.

Astfel, potrivit sursei citate, 34% dintre angajaţi exprimă nemulţumiri în legătură cu jobul lor actual, în timp ce 7% se declară foarte nemulţumiţi. La celălalt pol, 54% dintre respondenţi spun că sunt mulţumiţi, iar 6% foarte mulţumiţi de mediul de lucru şi de etapa în care se află cariera lor.

„Întrebaţi de ce nu îşi schimbă jobul pe acest fond de nemulţumiri, 32,3% spun că, deşi ar fi tentaţi să facă acest lucru, nu au găsit încă o variantă mai bună. Lor li se alătură alţi 11,8% care consideră că piaţa nu le oferă alte opţiuni”, se menţionează într-un comunicat al eJobs.

Sondajul mai subliniază că 26,4% deja caută şi aplică la alte joburi şi nu vor mai rămâne mult timp în locul în care se află acum, iar 5,9% şi-au dat deja demisia şi urmează să plece. 7,6% au decis să mai aştepte întrucât consideră că nu este momentul potrivit pentru a face o schimbare de carieră, 5,7% se află într-o zonă de confort şi le este greu să facă o schimbare, 4,6% speră că situaţia actuală se va îmbunătăţi, iar 3,4% s-au obişnuit cu oamenii cu care lucrează.

„Salariul este principalul motiv de nemulţumire pe care îl au angajaţii români, fiind menţionat de 67,3% dintre respondenţi. Este, de altfel, argumentul care cântăreşte cel mai greu atunci când decid să accepte o ofertă de job, dar şi cel care îi poate stârni cele mai mari nemulţumiri. Lipsa oportunităţilor de promovare este un alt motiv de frustrare pentru angajaţi, regăsindu-se în răspunsurile a 29,9% dintre participanţii la studiu. Alte motive care i-ar determina să-şi părăsească locul de muncă actual sunt relaţia cu managerul (28,7%), lipsa recunoaşterii muncii (25,4%), pachetul de beneficii (22,5%), volumul de muncă (22,4%), relaţia cu echipa (21,3%), programul de lucru (20,2%) ori lipsa unui echilibru între job şi viaţa personală (19,5%)”, a declarat Raluca Dumitra, Head of Marketing în cadrul eJobs.ro, citată în comunicat.

Alte motive menţionate în sondaj au mai fost mediul de lucru, proiectele în care sunt implicaţi, instabilitatea job-ului sau lipsa feedback-ului.

Dacă ar fi, totuşi, în punctul de a-şi da demisia pentru o altă oportunitate, 43,9% spun că o contraofertă salarială i-ar putea face să se întoarcă din drum, 12,7% s-ar răzgândi dacă angajatorul actual le-ar oferi un pachet de beneficii mai generos, 10,9% ar avea nevoie de o îmbunătăţire a condiţiilor de lucru, 7,4% de un plan de carieră profesional şi 6,8% ar vrea să primească şansa de a lucra pe alte proiecte în cadrul companiei. 15,9% spun că se află într-o etapă în care nimic nu i-ar mai putea face să se răzgândească.

„În lumina acestor constatări, este esenţial să subliniem importanţa redefinirii conceptului de muncă. Vorbim de o recalibrare necesară în modul în care angajatorii percep beneficiile asociate acesteia. Cu atât mai mult cu cât angajaţii români au deja o perspectivă destul de clară asupra modului în care ar trebui să arate întreg ecosistemul în care îşi desfăşoară activitatea, fie că vorbim despre mediul de lucru, relaţia cu managerul sau colegii până la salariul şi pachetul de beneficii extrasalariale. Printre acestea din urmă, cardurile de masă rămân în topul preferinţelor, fiind apreciate de 52,5% dintre respondenţi, care consideră că ar trebui să fie incluse în orice ofertă de angajare. De asemenea, lista de beneficii este completată de abonamentul medical la o clinică privată (35,1%), programul flexibil (33,5%), asigurarea medicală (29%), posibilitatea de a lucra de acasă (26,4%), sau accesul la o platformă de beneficii extrasalariale (25,2%)”, a spus Loredana Vătăvoiu, Marketing director în cadrul Up România.

Cu toate că aproape jumătate dintre respondenţi recunosc că sunt nemulţumiţi sau foarte nemulţumiţi de jobul actual, 31% cred că interesul şi implicarea lor în activităţile pe care le desfăşoară în companie sunt mult mai ridicate comparativ cu anii precedenţi. În cazul a 14% se observă o uşoară scădere, în timp ce 7% spun că sunt mult mai scăzute. Pentru 29% au rămas constante, iar pentru 19% au crescut.

Sondajul mai arată că, de partea angajatorilor, lucrurile se văd astfel: 38% consideră că între 60% şi 80% dintre membrii echipei sunt performanţi; 27% observă această performanţă în peste 80% dintre colegii lor; la fel de mulţi spun că doar 40%-60% dintre membrii echipei sunt performanţi, iar 8% remarcă un nivel crescut de performanţă în mai puţin de 40% dintre membrii echipei.

„Atunci când vine vorba despre angajatori, principala metodă prin care încearcă să reţină oamenii în companie pe termen lung este legată de crearea unui mediu de lucru plăcut, după cum spun 56,8% dintre companiile participante la acelaşi sondaj. 45,5% dintre ei fac şi evaluări anuale şi măresc salariile în funcţie de performanţă. 38,2% oferă bonusuri drept recompensă pentru realizări deosebite, iar 36,4% adaptează constant pachetul de beneficii”, a subliniat Raluca Dumitra.

Dacă un angajat valoros decide, totuşi, să părăsească echipa, 30% dintre manageri spun că încearcă să evite o astfel de pierdere printr-o contraofertă salarială. 20% propun proiecte noi care să-i stârnească interesul, 15% iniţiază o discuţie despre posibilităţile de avansare, 9% plusează la capitolul beneficii, 7% oferă flexibilitate sau posibilitatea de a lucra de acasă, în timp de 19% consideră că nu îl mai pot motiva în această etapă şi, prin urmare, nu întreprind nicio acţiune.

Atunci când performanţa unui membru al echipei scade, 67% dintre manageri poartă o discuţie pentru a încerca să afle motivele, 9% pun la dispoziţie training-uri pentru îmbunătăţirea abilităţilor, 8% ajustează sarcinile pentru a se potrivi cu obiectivele individuale, iar 7% implementează un plan de mentorat sau de coaching. 7% reevaluează programul de muncă şi 4% oferă sesiuni regulate de feedback.

Sondajul a fost realizat în perioada martie – aprilie 2024, pe un eşantion de 4.086 de angajaţi şi 380 de companii.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda

7 Comentarii

  1. Pentru ca in bugetar sefii sunt numiti politic si nu pe competente, in privat pt ca nu stiu sa comunice si sa isi pretuiasca salariatii. Multi isi bat joc de ei.

  2. Pentru ca sunt obligati sa cotizeze 45 la suta din venituri cel putin 35 de ani pentru speciali, pentru ca nu mai au sperante de pensionare la 65 de ani cand speranta de viata este putin peste… Pentru ca grupele de munca au fost anulate desi toti angajatorii cer „rezistenta la stress” stiind probabil ca acest stress este generat de idiotii cu care lucrezi!

  3. N-or fi nici angajații model, dar și managerii au dat răspunsuri mai mult din manual decât din practica lor.

  4. Isi urasc locul de munca din cauza ca muncesc. Ia puneti-i sefi, cu salarii grase si sa invarta doua hartii/zi. Sa vedeti cum nu-si mai urasc locul de munca.
    Ati vrut capitalism, na-va capitalism…….[Rumburak]

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*


Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.