Despre ultimul „tun” dat de Guvernul Cîțu cetățenilor: Interceptarea comunicațiilor

Înainte de a fi demis, Guvernul Cîțu a adoptat un proiect de lege în care a fost introdusă o prevedere care a lărgește nejustificat spectrul interceptării comunicațiilor electronice, inclusiv a accesului la datele de trafic, date de conținut și la „conținutul comunicațiilor criptate tranzitate” prin rețelele operatorilor de comunicații, a avertizat joi Bogdan Manolea, jurist specializat în legislația internetului. Proiectul a trecut deja de Camera Deputaților. Proiectul de lege pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul comunicațiilor electronice și pentru stabilirea unor măsuri de facilitare a dezvoltării rețelelor de comunicații electronice a fost adoptat, fără modificări, de către Camera Deputaților la data de 7 decembrie, cu 256 de voturi pentru, 34 de voturi împotrivă și 7 abțineri.

Se cere respingerea proiectului la Senat

Alianța pentru Unirea Românilor (AUR), care spune că e „singurul partid care a votat împotriva interceptării conversațiilor de pe Whatsapp, Telegram și Signal”, cere senatorilor să nu voteze proiectul de lege promovat de Florin Cîțu.

„Guvernul Cîțu a adoptat, cu trei zile înainte de a fi demis de Parlament, un proiect de lege în care a fost introdus pe șest un articol ce lărgește în mod nejustificat interceptările electronice. Atât a putut marele liberal Florin Cîțu, ajuns astăzi în dizgrația tuturor: ziua ca hoții, a dat un ultim atac la drepturile și libertățile cetățenești. AUR a votat împotriva acestui proiect la Camera Deputaților și va fi consecvent la Senat. Cerem o dezbatere publică serioasă pe acest subiect, cu implicarea tuturor specialiștilor din societatea civilă”, a declarat deputatul George Simion, co-președinte AUR.

„Suntem singurul partid politic din afara sistemului și asta se vede și în felul în care a fost votat proiectul de lege în prima cameră sesizată. Facem însă o încercare – un apel la conștiința tuturor senatorilor, pentru a respinge acest proiect nefast. Să nu ne întoarcem la practicile statului totalitar din perioada comunistă. Nu vrem să redevenim o naţiune supravegheată de securiști! AUR își propune să consolideze standardele democratice, nu să le coboare”, a subliniat senatorul Claudiu Târziu, co-președinte AUR.

Ce a sesizat Bogdan Manolea despre această lege

Lărgirea interceptării comunicațiilor – introdusă pe șest de Guvern

Un nou articol (apărut din senin într-o lege care trebuia să reglementeze cu totul altceva) lărgește în mod nejustificat domeniul și spectrul interceptării comunicațiilor electronice, inclusiv a accesului la datele de trafic, date de conținut și la „conținutul comunicațiilor criptate tranzitate”.

Articolul a fost adăugat într-un proiect de lege adoptat de Guvernul Câțu cu doar 3 zile înainte de a fi demis de Parlament, iar proiectul a trecut de Camera Deputaților fără niciun amendament contrar.

I. Mega-plictis, ce să mai.

Doar întâmplarea face că ne-am uitat pe un text juridico-tehnic lung de 300 de pagini pe un text relativ plictisitor, chiar și pentru juriști obișnuiți cu domeniul telecom.

Proiectul de lege pentru transpunerea directivei UE 2018/1972 (Codul european al comunicațiilor), care de fapt înlocuiește alte 4 directive, este un mega-proiect legislativ care transpune măsuri în mare parte interesante doar pentru cei interesați de domeniul comunicațiilor electronice și de ce face ANCOM.

Ministerul Transporturilor și Comunicațiilor a avut proiectul în dezbatere publica încă din noiembrie 2020 (inclusiv cu o întâlnire online) și a inclus în el și alte reglementari de interes pentru același domeniu (ceva clarificări legea infrastructurii, serviciul My ANCOM) și i-au mai dat și un nume generic – „Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul comunicațiilor electronice și pentru stabilirea unor măsuri de facilitare a dezvoltării rețelelor de comunicații electronice”Mega-plictis, ce să mai.

Deși directiva trebuia transpusă până pe 21 decembrie 2020, a zăcut undeva prin Guvern aproape un an până când a plecat USR din coaliție . Apoi, cu doar 3 zile înainte să fie demis (coincidență sau nu?!?)Guvernul Câțu îl adoptă dintr-o dată în ultima ședință de guvern. Pe urmă intră în circuitul parlamentar, iar la Camera Deputaților trece ca prin brânză și este adoptat pe 7 decembrie 2021. Mega-plictis, ce să mai.

II. Și diavolul e în 10^2

Doar ca între varianta din dezbatere publică și cea adoptată de guvern apare o nouă adăugire în motivație numită „Schimbări legislative relevante pentru domeniul securităţii naţionale” (sic!), două definiții (scrise evident de persoane care nu au lucrat în domeniu, după formulările absolut improprii) și art 102 inserat într-o zonă care n-are nimic de a face cu subiectul celorlalte 299 de pagini:

Art.10^2. — (1) Furnizorii de servicii de găzduire electronică cu resurse IP şi furnizorii de servicii de comunicaţii interpersonale care nu se bazează pe numere au obligaţia să sprijine organele de aplicare a legii şi organele cu atribuţii în domeniul securităţii naţionale, în limitele competenţelor acestora, pentru punerea în executare a metodelor de supraveghere tehnică ori a actelor de autorizare dispuse în conformitate cu dispoziţiile Legii nr. 135/2010 privind Codul de procedură penală, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Legii nr. 51/1991 privind securitatea naţională, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv:

a) să permită interceptarea legală a comunicaţiilor, inclusiv să suporte costurile aferente;

b) să acorde accesul la conţinutul comunicaţiilor criptate tranzitate în reţelele proprii;

c) să furnizeze informaţiile reţinute sau stocate referitoare la date de trafic, date de identificare a abonaţilor sau clienţilor, modalităţi de plată şi istoricul accesărilor cu momentele de timp aferente;

d) să permită, în cazul furnizorilor de servicii de găzduire electronică cu resurse IP, accesul la propriile sisteme informatice, în vederea copierii sau extragerii datelor existente.

(2) Obligaţiile prevăzute la alin. (1) lit. a) – c) se aplică în mod corespunzător şi furnizorilor de reţele sau servicii de comunicaţii electronice.

 

III. Cine sunt ăștia???

Pentru cei pierduți în textul ce pare un acrostih dar nu este, sa explicăm trei termeni:

Furnizorii de servicii de găzduire electronică cu resurse IP”  sunt de fapt aceiași cu furnizorii de găzduire web (de fapt, deja reglementați în legea 365/2002), care oferă serviciile „pe teritoriul României” conform definiției nou inventate din art 4 alineatul (1), noul punct 9^5.

Serviciu de comunicații interpersonale care nu se bazează pe numere” – este ce se numea acum câțiva ani „mesagerie instatanee sau mesaje chat și practic intra în categoria asta Skype, WhatsApp, Facebook Messanger, Signal, Wire, Telegram sau pentru cei mai nostalgici Yahoo Messanger, AIM, ICQ sau chiar IRC. Pentru o minte (sau altceva) mai creață, ar fi un serviciu de comunicații interpersonale care se integrează perfect în definiția imberbă din art 4 alineatul (1), noul punct 9^3 chiar și Chaturbate sau LiveJasmin. (ca să se clătească și ochiul lor, că să zic așa). Atenție, aceștia nu sunt doar cei care oferă serviciile „ pe teritoriul României”. (cuvânt cheie- indiciu: „tranzitat”)

Organele cu atribuţii în domeniul securităţii naţionale”- este aceiași terminologie vagă deja declarată neconstituțională în 2008 (și alte decizii). Oricum nimeni nu este în stare sa facă lista lor, cu atât mai mult cu privire la atribuțiile exacte, legea din 1991 find la fel de vagă și astăzi.

IV. Ce trebuie să facă???

Aspectele legate de interceptarea legală comunicațiilor, cu toate garanțiile de rigoare (ma rog, până la noi decizii de neconstituționalitate, eu zic ca decizia din 2016 e doar prima dintr-un șir dacă nu se rezolvă niște probleme de fond) sunt prevăzute de Codul de Procedură Penală (CPP). În mod logic, dacă ar fi vreo problemă sau este nevoie de actualizarea lor s-ar face tot printr-o modificare la acest cod. (indiciu: e o lege organică, greu de modificat).

Doar că dincolo de a impune obligații similare și unor alte categorii furnizori (care oricum, nu au legătura cu ANCOM) pe unde se plimbă în 2021 conținutul și legal, și ilegal. (poate de discutat, dar atunci ar trebui în CPP și nu pe șest), textul lărgește mult spectrul de acțiuni de interceptări și acces, pe care CPP nu le prevede. Mă opresc doar la 2 aici:

  • accesul la conţinutul comunicaţiilor criptate tranzitate în reţelele proprii;” nu există în CPP.Dincolo de faptul ca un furnizor (inclusiv cei de comunicații) ar trebui să își creeze un sistem de depistare a conținutului criptate tranzitat, eu cred că ținta sunt furnizorii care oferă astfel de servicii. Aici sunt 2 variante – fie vor conținutul decriptat direct de la furnizor sau pentru ca vor să spargă criptarea? (cât de legal, ilegal ar fi, este o altă discuție) , fie vor conținutul criptat pentru că vor să obțină/determine partea care are cheia de criptare să o dezvăluie cumva. Astea, ca și altele din același spectru ridică niște subiecte de privacy și security mult prea complexe pentru a le rezolva în 2 propoziții (dau însă 2 linkuri – Bugs in our Pockets: The Risks of Client-Side Scanning și un document leak-uit de la Comisie)

    Să nu mai zicem că textul Directivei de implementat zice exact pe dos – promovați criptarea, nu o subminați: ar trebui promovată de exemplu utilizarea criptării, end-to-end dacă este cazul, și, dacă este necesar, criptarea ar trebui să fie obligatorie în conformitate cu principiile securității și protejării vieții private în mod implicit și din faza de proiectare

  • să permită, în cazul furnizorilor de servicii de găzduire (…) accesul la propriile sisteme informatice, în vederea copierii sau extragerii datelor existente.”nu există în CPP.O terminologie la fel de vagă ca cea din defuncta lege a securității cibernetice (declarata neconstituțională în 2015) face ca să ai practic acces la orice conținut de pe orice server din România în condiții total neclare. (asta e demnă de capabilitățile NSA) Vrei acces la documentația unui jurnalist? Nu accesezi redacția, ci serviciul de găzduire al redacției. Oricum presa era la amenințări de „securitate națională”, nu? Capisci?

V. Deci: Încolonarea și înregistrarea

Ca să poată probabil să justifice cumva integrarea în această lege, propunerea normativă mai și creează o obligație de înregistrare a acestor noi furnizori la ANCOM, ceea ce contrazice flagrant legislația europeană în domeniu (în principal directiva e-commerce, implementată la noi prin legea 365/2002). Dar ce mai contează o obligație europeana, când e în joc „securitatea națională”? Important e că le putem impune să își creeze, pe costuri proprii, infrastructura de interceptare și când vine o hârtie de la „organ” să dea tot.

VI. Concluzie?

Dincolo de orice discuție pe fond, a propune astfel de soluții legislative de interceptare a comunicațiilor pe ușa din dos, evitând orice dezbatere publică nu este doar profund nedemocratică, dar chiar jignitoare la adresa unui popor exact într-un moment în care ar trebui să fie convins de același stat că îi vrea binele prin măsurile propuse, nu că de fapt sunt niște cobai, inclusiv pentru unele măsuri de supraveghere „semnate ca primarul.”

Sau cine știe poate se trezește Senatul, presa sau cetățenii să îi ia la niște întrebări – cine a propus, de fapt, textul? De ce acum? De ce aici? De ce acest text și nu altul? De ce nu în CPP? De ce nu s-a făcut vreo dezbatere publică?

PS: Am atașat la articol un document unde am OCR-izat textele relevante strecurate după dezbaterea publică, pentru a nu vă obliga să căutați în peste 900 de pagini cu imagini exact unde sunt textele cu pricina…

 

 

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 5
Ioana Radu 8527 Articole
Author

14 Comentarii

  1. Știm deja de mult timp că această colonie este un simplu poligon de încercare a rețetelor de globalizare
    Pas cu pas .. .

  2. Pe final de mandat toti isi platesc datoriile fata de cei care i-au ajutat, sau fata de stapanii lor ce i-au numit in functie.
    Iliescu nu a incercat sa-l gratieze pe Miron Cozma in ultima zi de mandat? Asa si Citu, executa ordinele celor care l-au impins pe scaun, la spartul targului, sa nu se mai stie (cum se dau deseori legi in preajma sarbatorilor, gen Craciun, revelion samd, ca lumea nu e atenta).
    Pe scurt, e edificator relativ la statele de plata pe care s-a aflat si se afla Citu. Iar problema neo-securismului, logic incurajat de orice putere straina, ramane si nu are deocamdata rezolvare.
    Una din cai ar fi ca IT-istii de la noi sa INCETEZE SA MAI COLABOREZE cu fortele de ocupatie, dar pana cand acesti tineri isi vor da seama ca-si construiesc propriul esafod, mai dureaza.

  3. Vor sa faca politie politica impotriva grupurilor antisistem , antiglobalism si antiplandemie .. Sau acces la comunicatiile criptate ale unei televiziuni incomode ca Nasul TV a lui Radu Moraru …
    Cel mai grav aspect este complezenta si colaborationismul de care dau dovada parlamentarii in votarea ca prin branza – Asta indica un fenomen accentuat de antagonizare intre patura parazita politruc-administrativa si popor , tot mai supravegeat , si prezumat ca dusman, ostil si potential infractor.
    Totusi ,securistii nu vor putea face mai nimic daca un numar foarte mare de utilizatori se unesc intr-o cauza comuna sau in jurul unui organism de presa…

  4. Se confirma banuielile multora inca de anul trecut : Catzu hranit din ţâţa invartosata a Securitatii inca din eprubeta , „scolit” la vrajeala prin Occident si plasat cu forta in fruntea PNL. De aici se poate intelege si colapsul generalizat al economiei produs de acest nenorocit cu scopul precis de declansare a inflatiei , prabusirii monetare si sincronizarea cu agenda Cabalei Transnationale.. Structurile securiste sunt instrumentele INDISPENSABILE de supraveghere si control al Noii Ordini Mondiale Luciferiene 666.

  5. Am scris de miercuri despre subiect, pe 17 este aprobat tacit și definitiv în Parlament! Ciudat este că a fost votat de majoritatea deputaților!
    La cum se manifesta mișcă senatorii, va fi aprobat tacit!
    E sărbători, maică ?
    Să-i vedem cum votează și să auzim și explicațiile deputaților.

  6. Voi aveți de gând să vă treziți sau nu? Lucrurile sunt simple: democrație, PA! Comunismul chinezesc: Bine ai venit! De ce se întâmplă asta? Pentru că China a luat-o înainte tehnologic cu decenii față de restul lumii! Cum poate SUA-UE recupera? Tehnologie (5G), sclavie (Identitatea digitală) și distrugerea oponenților (neinjectatii și cei care se vor mai trezi pe viitor). Mai repet o dată: vreți libertatea de dinainte? Nu folosiți certificatul verde, precursorul sclaviei digitale! Neinjectatilor (inclusiv eu) noi suntem linia întâi, câștigăm timp pentru injectații care nu mai vor următoarele doze să se trezească! Noi vom fi primii uciși dintr-un singur motiv: suntem perturbatorii sclaviei, suntem rezistenta! Întotdeauna în război cei din linia întâi mor primii. E datoria noastră pentru familiile noastre, pentru libertatea noastră, pentru credința noastră!

  7. Ce puține comentarii….Așa că ” dormiți liniștiți, Big Brother are grija de noi”…

  8. Cum drak sa se trezeasca Senatul si sa respinga aceasta lege comunist-securista cand seful lui pare ca este acum Citu?

  9. Cine are ceva de ascuns, să spună direct. Cine nu – să doarmă liniștit. Omul cinstit nu are de ce să se teamă. Corupții, hoții, mafioții, depravații să tremure! Sabia Justiției nu-i va cruța.

  10. „Sabia justiției nu îl va cruța”!!!!
    Desigur, depinde CINE tine Sabia și cine decidă ce sa faca cu ea. ..
    In rest…Totul e minunat.

  11. Aceleasi masuri de stat politienesc au inceput sa fie implementate rapid si in alte state cam de anul trecut. In Australia, „organele” au voie sa iti acceseze orice cont de social-media, pot sa si modifice/stearga continutul, pot sa-ti restrictioneze accesul… daca e sa ajungi la instanta, nu prea sunt multe lucruri care sa-i opreasca in a prezenta ceva fals, trunchiat, s-au modificat cat sa arate vinovatia. Mare adevar ca persoanele care vor sa-si sacrifice libertatile pentru siguranta, nu merita niciuna si o sa le piarda pe amandoua.

  12. Inca o dovada ca ” statul de drept mafiot „duduie sub inaltul patronaj al cocotatilor penali mana in mana cu Campul tactic securist. Urmeaza si alte ” drepturi fundamentale ” dupa cum mai alaltaieri,Esuatul ne prevenea aluziv pt. cine are urechi de auzit si minte de priceput.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.