Dincolo de „Legenda lui Tarzan”

Warner Bros. Pictures şi Village Roadshow prezintă aventura Legenda lui Tarzan, cu Alexander Skarsgard (Jurnalul unei adolescente şi serialul HBO True Blood) în rolul legendarului personaj creat de Edgar Rice Burroughs.

În film mai apar şi laureatul Premiului Oscar Samuel L. Jackson (Pulp Fiction şi filmele Căpitanul America), Margot Robbie (Lupul de pe Wall Street şi pelicula ce va avea premiera în curând Brigada sinucigaşilor), nominalizatul la Premiul Oscar Djimon Hounsou (Diamantul sângeriu şi Gladiatorul), laureatul Premiului Oscar Jim Broadbent (Iris) şi de două ori laureatul Premiului Oscar Christoph Waltz (Ticăloşi fără glorie, Django dezlănţuit).

Cel mai emblematic Tarzan din istoria cinema-ului rămâne Johnny Weissmüller, născut în 1904, la Timişoara, devenit actor american, care a încarnat acest personaj din 1932 în Tarzan omul-maimuţă până în 1948 în pelicula Tarzan şi sirenele.

Tarzan şi Jane în junglă

Acest fost campion de nataţie a devenit imaginea-simbol a lui Tarzan, pe care l-a interpretat de 12 ori, şi, mai ales, i-a conferit caracteristicile care vor fi reluate de succesorii săi, în special, celebrul strigăt. I-au urmat în rol de-a lungul anilor actori cum ar fi Christophe Lambert în Greystoke, legenda lui Tarzan, în regia lui Hugh Hudson, din 1984.

Din 8 iulie, filmul poate fi urmărit în 3D, IMAX 3D şi 4DX, pe ecranele din România.

Au trecut mulţi ani de când cel cunoscut ca Tarzan a părăsit jungla africană şi şi-a asumat o nouă identitate ca Lordul Greystoke, John Clayton al III-lea. Trăieşte o viaţă liniştită şi luxoasă alături de soţia lui, Jane (Margot Robbie), în momentul în care este rugat să revină în Congo drept emisar al Parlamentului pentru o tranzacţie comercială. Condus de lăcomie şi dorinţa de răzbunare, căpitanul belgian Leon Rom (Christoph Waltz) pune la cale un complot odios împotriva lui John, fără să ştie ce forţe este pe cale să dezlănţuie.

David Yates (ultimele patru filme Harry Potter şi Animale fantastice şi unde le poţi găsi, care va avea premiera în curând) a regizat Legenda lui Tarzan, după un scenariu de Adam Cozad şi Craig Brewer, inspirat de o poveste de Brewer şi Cozad pornind de la povestirile despre Tarzan ale lui Edgar Rice Burroughs. Legendarul producător Jerry Weintraub (Viaţa mea cu Liberace şi trilogia Ocean’s) a produs filmul împreună cu David Barron (filmele Harry Potter, Cenuşăreasa), Alan Riche (Lovitură de stânga) şi Tony Ludwig (Starsky şi Hutch). Susan Ekins, Nikolas Korda, Keith Goldbertg, David Yates, Mike Richardson şi Bruce Berman au fost producători executivi.

O relaţie indestructibilă

Legenda lui Tarzan a fost filmat în studiourile Warner Bros., Leavesden, în Gabon, Africa, dar şi în locaţii din Italia şi Marea Britanie.

Domnul care a fost chemat pe Downing Street nr. 10 de către prim-ministrul britanic este John Clayton III, al cincilea conte de Greystoke şi membru al Camerei Lorzilor. Dar, într-o altă parte a lumii şi în urmă cu aproape o viaţă, el era cunoscut sub un alt nume, un nume care a devenit de atunci o legendă… Tarzan.

După ce a terminat lucrul la ultimele patru filme din franciza Harry Potter, regizorul David Yates mărturiseşte că spera să găsească un alt proiect „care să fie epic şi plin de acţiune şi de spectacol, iar apoi a apărut acest scenariu. M-a prins imediat. Era o abordare foarte plină de prospeţime a acestei figuri emblematice”.

Alexander Skarsgard, cel care joacă rolul principal, este de acord. „Am fost impresionat de scenariu. Are toate emoţiile de care ai nevoie, dar are şi personaje realiste şi relaţii ţesute extrem de frumos. Îmi plac filmele care sunt mari şi pline de distracţie, dar care se preocupă şi de oameni şi de ceea ce li se întâmplă lor.”

Tarzan revine în junglă

Producătorul David Barron remarcă faptul că filmul duce personajul dincolo de ceea ce s-ar putea aştepta publicul. „Tarzan este unul dintre eroii originari, dar acest film îi va uimi pe cei care cred că ştiu povestea. El a fost crescut în junglă, de către maimuţe, aşa că are abilităţi fizice incredibile şi simţurile foarte ascuţite.”

În această nouă aventură, Tarzan se confruntă cu un inamic formidabil care ameninţă să distrugă totul şi pe toată lumea la care ţine. După ce a petrecut mulţi ani printre nobilii britanici, el se confruntă şi cu pericole grave din partea unor vechi adversari care abia aşteaptă să revină în Africa.

La începutul filmului, povesteşte Yates, „John este invitat de regele Leopold al Belgiei să revină în Congo, pentru a cunoaşte toate operele de caritate pe care le-a înfăptuit regele, cu toate că acest gest măreţ nu e decât un şiretlic, o capcană. El este, de fapt, atras de înşelătorul reprezentant al regelui, Leon Rom, care vrea să-l prindă pe Tarzan şi să-l predea unui vechi duşman, în schimbul unei averi în diamante”.

Skarsgard explică: „John a crescut printre maimuţe, dar a lipsit din acea lume aproape zece ani, aşa că ezită destul să se întoarcă, unde ar trebui să înfrunte şi vechi duşmani. Pentru că istoria lui acolo e destul de întunecată şi se teme de omul care a fost, revenirea lui acolo e înspăimântătoare”.

Margot Robbie şi Alexander Skarsgard

Jane insistă să meargă cu el în Africa, locul pe care ea îl consideră acasă şi, în ciuda logicii, John este de acord.

Margot Robbie, cea care joacă rolul lui Jane, a apreciat abordarea contemporană a acestui cuplu. „Acţiunea se desfăşoară în anii 1800, dar filmul are o atmosferă foarte modernă, cu teme universale care sunt valabile indiferent de epocă sau de momentul în timp în care ne plasăm”, spune ea. „Este o aventură fanstastică, având în centrul ei o poveste romantică foarte frumoasă. Îmi place că nu este tema originală a lui Tarzan şi a lui Jane care se întâlnesc în junglă. Relaţia lor este mai complexă acum.”

Scenariul pentru Legenda lui Tarzan a fost scris de Adam Cozad şi Craig Brewer. „Un lucru care a fost foarte important pentru mine şi care, de asemenea, a contat şi pentru David Yates, a fost povestea romantică dintre John sau Tarzan şi Jane.”

„Am fost un mare fan al cărţilor”, îşi aminteşte Brewer, „aşa că mi s-a părut esenţial să introduc anumite personaje şi locuri din poveştile lui Burrough şi, desigur, am început cu Tarzan şi cu Jane. Dar noi voiam să ancorăm povestea în realitatea istorică din perioada în care regele Leopold a ocupat Congo, aşa că am fost interesat să ţes o intrigă în care să implic oamenii din acel timp loc”.

Calităţile fizice ale lui Skarsgard egalează valoarea sa scenică

Cu toate că Tarzan şi Jane sunt personaje ficţionale, interacţionează cu două personalităţi care sunt bazate pe oameni care chiar au existat: George Washington Williams, un soldat curajos care a devenit binefăcător, interpretat de Samuel L. Jackson, şi principalul personaj negativ, Leon Rom, interpretat de Christoph Waltz.

Yates remarcă: „Povestea se derulează în contextul istoric a ceea ce s-a întâmplat în Congo la acea vreme, ceea ce mi s-a părut interesant. Şi, de asemenea, existau nişte teme care pe mine m-au interesat, un personaj care încă încerca să-şi dea seama cine este şi care îi este locul cu adevărat. Cel mai important, când am citit scenariul, mi-am dat seama că am dat peste o inimă mare”.

Alan Riche, care a fost producător al filmului, alături de partenerul lui Tony Ludwig, comentează: „Dezvoltarea proiectului pentru acest film a fost o adevărată călătorie, dar David Yates a fost cel care ne-a ghidat spre casă. Talentul său şi al celor din echipa şi din distribuţie s-au unit pentru a oferi o experinţă cinematografică unică”.

Barron, care a mai colaborat cu Yates la filmele Harry Potter, mărturiseşte: „David a venit cu toată experienţa sa de la acele filme la Legenda lui Tarzan. Uşurinţa sa de a lucra cu o distribuţie mare, cu decoruri masive şi cu multe cascadorii, plus înţelegerea efectelor vizuale sunt exact ceea ce era necesar pentru acest film. David este cea mai amabilă persoană de pe această planetă – un om cu mult bun-gust şi cu integritate – iar în adâncul său zace o forţă extraordinară. El are o părere foarte bine conturată şi ştie ce vrea să facă şi ce nu vrea să facă. Este un ascultător foarte bun, un om inteligent, gata mereu să primească un sfat, atunci când acesta este bun”.

Din nou alături de familia sa din junglă

Christoph Waltz notează: „David are o viziune specifică, dar este foarte deschis la sugestii, aşa că era foarte plăcut să ai impresia că eşti cu adevărat ascultat. El avea sarcina monumentală de a aduce la un loc toate laturile acestei producţii, iar eu am vrut să fac tot ceea ce depindea de mine pentru a susţine asta. El este cel mai amabil om din câţi există. Şi, fiind amabil, obţine tot ceea ce vrea”, zâmbeşte actorul.

Sentimentele lor sunt împărtăşite şi de Samuel L. Jackson, care adaugă: „Acest film este despre relaţii – nu numai între personajele noastre, dar şi relaţia cu pământul, relaţiile dintre triburi, cu animalele şi cu tot ceea ce le iese în cale. David a dat atenţie acestor lucruri şi ne-a permis să nuanţăm lucrurile în asemenea mod, încât oamenii să se simtă implicaţi în relaţiile umane şi în trăirile emoţionale, la fel de mult ca în întreaga aventură”.

„David este un vizionar şi a lucra cu el a fost o experienţă uimitoare”, adaugă Robbie. „Atmosfera pe un platou unde se filmează o peliculă este creată de regizor, iar la aceste filmări a fost o plăcere să lucrez. Datorită lui David. El ştie cum să ceară lucruri cu calm”.

Mai era o persoană influentă pe platoul de filmare care a lăsat o impresie puternică asupra tuturor: producătorul Jerry Weintraub. Distribuţia şi echipa sunt recunoscători că au avut ocazia de a lucra cu unul dintre uriaşii acestei industrii, Skarsgard afirma: „Faptul că Jerry Weintraub a produs filmul este unul dintre lucrurile care m-a atras la acest proiect. El este un profesionist şi un om remarcabil, minunat”.

Christoph Waltz în rolul personajului malefic Leon Rom

Yates reflectează: „Jerry a fost blând, dar exigent, plin de idei, amuzant, un adevărat om de divertisment. A avut încredere deplină în oamenii cu care a ales să lucreze, iar asta i-a făcut pe toţi să se simtă foarte bine. A fost un adevărat campion al filmului Legenda lui Tarzan, la care lucra de câţiva ani. A fost o onoare pentru toţi să realizăm un film pe care el era decis să-l ofere lumii. Ne este dor de el”.

„Mai mare decât viaţa este o frază folosită adesea, dar, în cazul lui Jerry Weintraub, acest lucru era adevărat”, spune Barron. „Omul este unic: pasionat, un bun vorbitor, atent, cunoscător şi simpatic. El era foarte entuziast în ceea ce priveşte producţia Tarzan şi ştiu că ar fi fost foarte mândru de film, aşa cum a ieşit el. M-am bucurat de colaborarea noastră prea scurtă şi regret că nu voi mai avea o asemenea ocazie”.

Producţia pentru Legenda lui Tarzan a însemnat o combinaţie de design genial, de imagini din aer extrem de bine realizate şi de efecte vizuale de ultimă generaţie, toate menite a prezenta peisajele uimitoare şi spectaculoase din Africa, precum populaţia sălbatică de aici, cu toate că mare parte din filmări s-au realizat pe platourile de filmare din Leavesden, în Anglia. Şi, cu toate că personajele din film interacţionează cu o mare varietate de specii africane, pentru filmări nu s-au folosit animale adevărate. Toate creaturile, de la gorile la lei şi elefanţi, au fost aduse la viaţă prin efecte speciale uimitoare.

În timpul post-producţiei, Josh Ponte, care a petrecut ultimii 15 ani încercând să salveze viaţa sălbatică şi resursele naturale ale naţiunii africane a Gabonului, a aranjat ca un elicopter militar să-l ducă pe David Yates să vadă splendoarea pădurilor, crestelor, râurilor şi cascadelor acestei ţări. Regizorul a petrecut patru zile analizând şi admirând frumuseţea terenului care se întindea sub elicopter şi a ştiut că şi-a găsit peisajul. Acele locaţii retrase – filmate în timpul unei şederi de şase săptămâni acolo, după încheierea filmărilor din Leavesden – au oferit imagini din peisaje geografice reale care s-au combinat foarte bine cu decorurile lui Stuart Craig.

Djimon Hounsou

După ce a condus prima călătorie de cercetare în Gabon, Ponte a continuat să fie consilier tehnic al proiectului, devenind un consultant foarte valoros pentru toate departamentele. „A fost incredibil să-l avem pe Josh cu noi”, confirmă Barron. „El a stat foarte mult timp în Africa, mai ales în Gabon, şi ştia foarte multe despre toate, de la contextul istoric al poveştii, la cultura satelor şi la animale”.

„Filmul Legenda lui Tarzan ne poartă către o lume a aventurii în adâncurile Africii, un loc uimitor şi exotic”, spune Yates, „Am vrut să facem un film care să fie incitant şi care să atingă temele familiei, comunităţii şi protejării mediului natural. Filmul sărbătoreşte majestatea acestor peisaje, demnitatea oamenilor care locuiesc acolo şi minunăţia florei şi faunei locurilor. Povestea are aşa de multe laturi care credem noi că au făcut-o să fie o experienţă incitantă pentru cei care merg la cinema”.

John a renunţat la viaţa sa ca Tarzan şi a devenit Lodrul Greystoke, alături de soţia sa, Jane.

Cu toate acestea, în ciuda faptului că a trăit acolo mai mulţi ani, „John încă face efortul de a se adapta la viaţa din Anglia victoriană”, spune Skarsgard. „Există o latură a sa pe care a reuşit să o ţină ascunsă în tot acest timp, iar înţelegerea acestui lucru a fost un pas important în conturarea personajului. Îmbinarea dintre om şi bestie a fost fascinantă pentru mine, iar la un personaj cum este John, această combinaţie este extremă. Îl vedem la început ca lord britanic, extrem de pedant, iar apoi, treptat, toate aceste straturi se desfac şi cad, iar el redevine Tarzan. A fost minunat să joc această transformare”.

Christoph Waltz

În pregătirea pentru rolul său, Skarsgard şi-a impus un program de antrenament, pe care antrenorul Magnus Lydgback l-a adaptat la personajul pe care-l juca Alex. „Am început cu ridicat de greutăţi şi cu exerciţii cardio. Am avut o sală pe platoul de filmare. Dar, când joci un rol ca acela al lui Tarzan, care trebuie să fie agil şi să se mişte prin junglă ca o panteră, nu este suficient să stai la sală. Am făcut şi înot, alergări, box şi tot felul de arte marţiale”.

Skarsgard e actorul potrivit pentru rolul principal din acest film. „Avea totul, începând cu faptul că este un actor foarte înzestrat. Desigur, avea şi dimensiunile potrivite şi putea reda atributele eroice ale lui Tarzan, dar, în acelaşi timp, putea fi profund, fragil şi vulnerabil. Această combinaţie l-a făcut să fie perfect, pentru că Tarzan are mai multe straturi, este o fiinţă umană complicată. Alex a putut să redea toate acestea”.

O calitate esenţială pentru distribuirea lui Skarsgard şi Robbie a fost chimia dintre cei doi actori. Era vital să se simtă de la bun început dragostea dintre John şi Jane, pentru că ei sunt despărţiţi la scurtă vreme după sosirea în Africa. Cu toate că stau departe unul de celălalt multă vreme, trebuia ca publicul să creadă că relaţia lor este indestructibilă.

„Cred că povestea de dragoste dintre ei este cea care dă latura emoţională a poveştii şi mai ales a finalului acesteia, pentru că, până la urmă, toată lumea vrea ca ei să se regăsească”, spune Robbie. „Îmi plac poveştile de dragoste frumoase, iar simpla idee că Tarzan ar face orice pentru a o regăsi pe Jane, îţi dă oarece emoţii, mai ales dacă e vorba de Alexander Skarsgard”, zâmbeşte ea. „El are o prezenţă uimitoare şi este foarte implicat în acest rol, dar dincolo de aceste lucruri, e un tip minunat şi este un vis să lucrezi cu el”.

Sentimentul a fost reciproc. „Margot e minunată şi are o personalitate efervescentă”, spune Skarsgard. „A fost o plăcere să lucrez cu ea. Ea este o australiancă destul de dură şi a încercat să-i transmită aceste calităţi şi lui Jane”.

Lupta dintre Tarzan şi şeful tribului Mbolonga

Regizorul declara că forţa lui Robbie a fost motivul pentru care a vrut-o pentru acest rol. „Jane trebuie să fie plină de pasiune şi de forţă. Ea nu este o floricică firavă care trebuie să fie salvată, ci poate lupta singură. Margot nu numai că este o actriţă remarcabilă, dar are şi acel zvâc care îmi place. A făcut din Jane o femeie formidabilă, contemporană”.

Robbie explică: „Nu am vrut niciodată să fiu domniţa la ananghie, iar Jane nu este deloc aşa. Eu şi David am fost de acord că ea trebuie să fie percepută ca o persoană puternică, aşa că am fost încântată. Ea poate să lupte, ceea ce creează o dinamică extraordinară între ea şi personajul lui Christoph Waltz, principalul personaj negativ. Între ei sunt multe jocuri ale minţii, ceea ce este interesant, pentru că, deşi sunt multe lupte fizice, ai parte şi de o luptă intelectuală”.

Waltz joacă rolul lui Leon Rom, un emisar belgian care intră într-o afacere diabolică – viaţa lui Tarzan pentru o avere în diamante, suficiente cât să umple cuferele goale ale regelui Leopold. Rom întinde capcana printr-o invitaţie la adresa Lordului Greystoke de a reveni în Congo, dar nu anticipează că Jane va fi prinsă în acea capcană. Cu toate acestea, odată răpită, ea devine un pion de valoare în jocul lui mortal. O momeală pentru ţinta sa.

„Rom este un personaj cumplit şi e o provocare pentru Jane să se confrunte cu el”, spune Robbie. „Şi, cu siguranţă, în viaţa de zi cu zi, ideea de a juca alături de Christoph m-a intimidat la început. M-a ţinut permanent în priză, dar a fost foarte distractiv”.

Margot Robbie, o Jane puternică şi modernă

Cu toate că este un personaj ficţional, Leon Rom a fost inspirat de o persoană care a existat la acea vreme. Waltz remarcă: „Asta îl ancorează în istorie, lucru la care te aştepţi de la o poveste de aventuri ca aceasta. Şi în acest caz, totul e făcut cu mare eleganţă”.

Yates îşi aminteşte: „Am mers într-o adevărată călătorie cu Christoph, pentru a dezvolta personajul său, iar el i-a adus multe îmbunătăţiri, lucru care e de apreciat. Instinctul lui merge dincolo de personaj, el a fost implicat în film, a intervenit în poveste şi în context, ceea ce a făcut din el un partener minunat în întregul proces. Am avut discuţii profunde şi am descoperit un Rom care ne-a intrigat pe amândoi”.

Rom nu este singurul care ar vrea ca Tarzan să revină în Africa. Atunci când John Clayton refuză invitaţia regelui Leopold, un american, pe nume George Washington Williams, îl îndeamnă să accepte, din motive diferite de cele ale lui Rom. Samuel L. Jackson întruchipează personajul care este vag inspirat de o persoană a acelor vremuri. Actorul ne spune: „George are nevoie de Tarzan, vrea ca acesta să meargă în Congo, pentru ca să meargă şi el. El are nevoie să găsească o dovadă că este adevărat ceea ce bănuieşte, anume că, în ciuda tuturor negărilor, acolo încă există sclavie”.

Este interesant că Jackson a descoperit recent că arborele său genealogic îl leagă de Gabon, ceea ce, spune el, „mi-a dat posibilitatea de a mă lega emoţional şi artistic de acel loc, de a înţelege cine este personajul meu. George Washington Williams a fost, în realitate, unul dintre primii afro-americani care a mers în Congo, după ce regele Leopold l-a declarat al său. Având în vedere momentul în care s-a născut, el era la o generaţie distanţă, cel mai probabil, de a fi capturat şi trimis în sclavie. În film, asta este ceva ce-l impresionează şi mie mi-a dat ocazia de a-l înţelege şi a mă apropia de personaj la nivel personal”.

Din punct de vedere fizic, George habar nu avea în ce se bagă şi nu este deloc pregătit pentru a ţine pasul cu Tarzan în junglă, ceea ce devine sursă de tensiuni, dar şi de umor. Skarsgard detaliază: „Este un teren pe care el nu-l cunoaşte, aşa că John îl avertizează că îi va fi imposibil să ţină pasul. Dar George este mereu acolo, cu doar câţiva paşi în urmă, gâfâind”, râde el.

Samuel L. Jackson şi Alexander Skarsgard

În timp, ei se apropie unul de celălalt şi se leagă o prietenie. „L-am vrut de la bun început pe Sam pentru acest rol, pentru că, din punctul meu de vedere, e unul dintre cei mai mari actori de la ora actuală. Punct! El a conferit autoritate, demnitate şi convingere acestui rol, alături de un minunat simţ al umorului”.

Înţelegerea pe care Leon Rom o face este cu un vechi duşman al lui Tarzan, Mbonga, şeful tribului Mbolonga, gardienii regiunii Opar, care e bogată în minerale, inclusiv în diamante.

Cel care joacă acest rol, Djimon Hounsou afirmă: „Mbonga ştie cât de bogată este ţara sa, dar nu înţelege că această bogăţie poate fi periculoasă dacă ajunge în mâinile cui nu trebuie. El este un personaj puternic, dar speriat de ceva ce s-a întâmplat în trecut cu Tarzan. După atâţia ani, furia sa a crescut şi a pus stăpânire pe el. El face o înţelegere cu Leon Rom, pentru a-l atrage pe Tarzan în Africa, dar este orbit de dorinţa de răzbunare şi nu-şi dă seama că face o înţelegere cu diavolul”.

Născut în Africa, Hounsou reflectează: „Am iubit întotdeauna frumuseţea Africii, dar, din păcate, acesta este încă un continent fără voce din foarte multe puncte de vedere. Cu toate că povestea este pur ficţională, unele dintre teme sunt relevante într-un mod foarte concret”.

„Djimon este minunat”, spune Yates. „Am vrut foarte mult ca el să joace acest rol, al lui Mbonga, şi am fost încântat când a acceptat. Aveam nevoie de un actor care să aibă substanţă, graţie şi forţă şi o emoţie reală, iar Djimon le are pe toate acestea”.La sosirea în Africa, Jane şi John se reîntâlnesc cu familia băştinaşă, tribul Kuba, care sărbătoreşte reîntâlnirea. Cântecele şi mare parte din dialogul actorilor care au interpretat rolurile membrilor clanului Kuby, precum şi replicile lui Skarsgard şi Robbie, au fost în dialectul Lingala.

„Să vorbesc în Lingala a fost, pentru mine, cel mai dificil lucru”, spune Robbie. „A fost o scenă în care Jane are multe replici în Lingala şi am avut o frază pe care, pur şi simplu, nu puteam s-o scot. După mai multe încercări, a devenit caraghios şi toată lumea izbucnea în râs, ceea ce nu făcea ca treaba să fie mai simplă. Măcar a fost amuzant”.

O autoritate în istoria africană a secolului al XIX-lea, Ponte a avut cursuri de pregătire cu actorii şi cu figuranţii născuţi în Anglia. Ponte a ajutat şi la crearea aranjamentului pentru unele dintre cântecele pe care le auzim în sat, pornind de la experienţa sa, dar a descoperit că unele cântece nu puteau fi învăţate. „Le-am pus un strigăt şi o incantaţie pe care le înregistrasem şi le-au învăţat imediat. I-am spus apoi lui David, că trebuie să-i lăsăm. În Gabon, asta înseamnă că au venit spiritele. Veniseră!”

Nu toate întâlnirile sunt cu oameni. „Legenda lui Tarzan” are şi o gamă largă de creaturi minunate. Cu toate acestea, niciun animal nu a fost folosit pentru a face acest film. David Barron accentuează: „Nu am folosit animale adevărate, pentru că este foarte greu să găseşti animale sălbatice, feline, elefanţi, maimuţe, să faci cu ele ceea ce-ţi trebuie pentru film şi să o faci cât mai blând cu putinţă, fără să le chinuieşti, tratându-le aşa cum trebuie să fie tratate. Având în vedere evoluţia tehnologiei din zilele noastre, acest lucru nici nu a fost necesar. Animalele create pe calculator fac exact ceea ce vrei tu să facă, când vrei tu să facă, iar asta e minunat”.

Răpirea lui Jane

Coordonatorul pentru efecte vizuale Tim Burke a colaborat cu mai multe firme de specialitate, între care Framestore, MPC şi Rodeo FX, pentru a aduce pe ecran menajeria necesară într-un mod extrem de credibil. În cazul fiecărui animal în parte, echipele au început prin a urmări documentare, pentru a studia comportamentul diferitelor animale în sălbăticie. Unii au mers şi la grădina zoologică, pentru a urmări mişcările animalelor şi pentru a vedea diferenţele de comportament în captivitate faţă de sălbăticie. Pornind de la aceste materiale, animatorii au creat o faună africană, pe care o puteţi vedea în film, care include gorile, lei, elefanţi, gazele, zebre, hipopotami, struţi, crocodili şi multe alte animale.

Standardele au crescut şi mai mult în situaţiile în care animalele interacţionau direct cu Tarzan, fie că era vorba de a mângâia o leoaică, a se minuna de nobleţea elefanţilor sau de reîntâlnirea cu gorilele Mangani, care i-au fost cândva familie. „Unul dintre lucrurile care mi-au plăcut la Tarzan a fost capacitatea sa de a comunica, de a vorbi cu animalele”, spune Yates. „Cred că este un aspect magic al acestui film”.

Cele şase săptămâni de filmări în Gabon au oferit echipei lui Burke imaginile de fundal care au creat decorul mare. Burke ne explică: „Cele şase camere cu care am filmat ne-au oferit un unghi de 180 de grade, dar apoi am filmat înainte, apoi în spate şi în lateral, ceea ce ne-a oferit o imagine la 360 de grade, care era foarte reală şi care putea fi folosită în orice cadru. Rezultatele sunt minunate, pentru că totul este live, aşa încât totul pare foarte real. Aş spune că am deschis un teren nou în ceea ce priveşte filmările. Eu unul ştiu că nu am mai făcut niciodată ceva aşa de avansat şi de aventuros.

Legenda lui Tarzan a marcat a cincea colaborare a lui Yates cu scenograful Stuart Craig, despre care regizorul spune că s-a bucurat de deplina sa încredere că va putea crea Africa în Leavesden. „După toţi anii în care am lucrat la Harry Potter, am ştiut că poate să creeze această lume… Am vrut să avem impresia că suntem în Africa, dar să avem o versiune romantică a acestui continent, accentuată într-un mod care să să scoată în evidenţă sentimentul de epic şi de uimitor al acestui film. Întregul proces a început cu Stuart şi cu desenele sale, apoi am sintetizat acele decoruri şi am lucrat şi la efectele speciale create cu ajutorul imaginilor filmate în Gabon, care ne-au oferit un control complet asupra mediului”.

Decoratoarea Anna Pinnock şi coordonatoarea Lucinda McLean au mers în Olanda pentru a face rost de cât mai multe plante exotice care să le umple pădurea tropicală. Luminile speciale şi un sistem de irigare au fost montate pentru a păstra vii plantele, transformând platoul într-o adevărată seră.

Printre plantele naturale, decoratorii au pus o mare varietate de copaci, creaţi ca nişte sculpturi, după cum spune Craig. „Pe măsură ce am evoluat, ne-am dat seama că nu trebuia să îngropăm copacii în frunze, ci să punem funzele în spatele lor, pentru a contura silueta copacului. Este ca un fel de artă a aranjării florilor, dar la scară mare”, râde el.

Piesa centrală a decorului era o cascadă. Coordonatorul de efecte speciale Davvid Watkins se destăinuie: „Ne-am străduit mult să creăm senzaţia că totul este real şi să nu pară că toarnă cineva apă într-un decor. Am folosit pompe diesel, pentru a arunca apă pe mai multe platouri, ceea ce a creat senzaţia de straturi”.

S-a filmat şi în câteva locaţii din Marea Britanie, cea mai notabilă fiind Kedleston Hall, care a fost reşedinţa Greystoke. Clădirea din secolul al XVIII-lea, din Derbyshire, proprietate a National Trust acum, avea toate calităţile pe care le voiau realizatorii pentru casa lui Clayton. Craig confirmă: „Este o casă masivă, cu coloane de marmură, o minune de arhitectură neoclasică. Austeritatea ei a fost esenţială, pentru că aveam nevoie de aşa ceva în descrierea situaţiei lui John Clayton”.

Copacul minunat sub care John şi Jane împărtăşesc un moment romantic a fost ales datorită crengilor sale mari, orizontale. Acesta a fost găsit la Highclere Castle, un loc devenit cunoscută datorită serialului Downton Abbey.

Costumele lui Alexander Skarsgard au fost create de Ruth Myers, oglindesc situaţiile în care e personajul, care trece printr-o schimbare treptată, dar distinctă, atunci când reapare Tarzan. Myers spune: „Era foarte important ca hainele din Londra ale lui John Clayton să pară a-l ţine încorsetat, chiar dacă sunt bine croite. Apoi, pe măsură ce trece timpul, hainele sale sunt tot mai deconstruite, mai afectate, până la punctul în care sunt pline de noroi şi de mizerie, ceea ce-i oferă un aspect organic”.

Garderoba lui Jane este şi ea, la început, mai restrictivă, chiar dacă Jane, chiar şi în Londra, dă semne de rebeliune împotriva modei zilei. „Când o vedem prima dată, am vrut să se vadă că Anglia o încorsetează, pentru că ea a crescut mai liberă, în Africa. Hainele ei au fost create ţinând cont de perioadă, dar fără a fi foarte adaptate la vremuri. Ea nu poartă niciodată tot ceea ce ar fi purtat doamnele vremii. Senzaţia creată este că ea e un pic rebelă”.

Myers s-a distrat cel mai bine şi şi-a permis să fie extrem de creativă cu hainele tribale, între care şi costumul de leopard al lui Djimon Hounsou, care, evident, nu conţinea piele de leopard. „A fost o sarcină grea”, spune Myers. „A durat mult până ce am creat masca de pus pe cap şi ghearele. Eu şi David Yates am stat ore în şir şi ne-m uitat la tot felul de prototipuri, până ce am ajuns la imaginea finală. Costumul este foarte impresionant, cu umeri masivi, şi este menit a înspăimânta”.

Temele africane sunt reflectate şi de coloana muzicală compusă de Rupert Gregson-Williams, care surprinde latura emoţională a Africii pentru Tarzan. S-au folosit apoi multe instrumente – tobe şi fluiere africane”.

Regizorul concluzionează: „Ceea ce e plăcut la a face filme e că poţi purta publicul într-un loc mitic precumAfrica. Asta e minunat! Nu este nevoie ca ei să călătorească. E suficient să intre în sala de cinema şi sunt purtaţi într-un alt timp şi către o lume pe care poate că doar şi-au imaginat-o. Asta este minunat la munca de realizator de film!”

Echipa din spatele camerelor i-a inclus pe directorul de imagine Henry Braham (Busola de aur şi Gardienii galaxiei vol. 2), scenograful laureat al Premiului Oscar Stuart Craig (Legături periculoase, Pacientul englez, filmele Harry Potter), editorul Mark Day (Harry Potter şi Talismanele Morţii – părţile 1 şi 2) şi creatoarea de costume Ruth Myers, nominalizată la Oscar (Emma). Muzica este compusă de Rupert Gregson-Williams (Oameni mari şi fără minte).

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.