Doamna Lupșea

Din călătoria mea la Oradea am rămas în urmă cu un articol cu care sunt dator. Și pentru oraș, și pentru cititori. Între cei cîțiva orădeni pe care i-am cunoscut în cele două zile petrecute la Oradea se află și o doamnă dinamică și distinsă, coborîtă parcă din albumele despre lumea civilizată și aristocratică, plină de farmec și tact și, în același timp, cu o vocație de organizator cum nu am întîlnit în prea multe locuri din țară. Este vorba de doamna Angela Lupșea, director executiv la Fundația „Oradea Heritage”.

Doamna Angela Lupșea este „executivul” acestei fundații dedicată promovării unor valori ale orașului, un fel de responabil cu punerea în valoare a unor valori arhitecturale ale județului Bihor. Vrînd-nevrînd îmi fuge gîndul și la București și la Cluj, unde o asemenea grijă este înghițită de zeci de alte preocupări și priorități sau care generează situații exact pe dos. La Cluj, „patrioții” au muncit din greu la minimalizarea unor monumente românești, în vreme ce la București, proiectul dedicat Centenarului Marii Uniri a fost tîrît de Gabriela Firea în procese și scandaluri. La Oradea, doamna Lupșea și-a asumat domeniul privind punerea în valoare a unor monumente istorice, emblematice pentru oraș, preluarea cheilor de la Casa Davas-La Roche și Templul francmasoneriei Oradea. Doamna Lupșea a preluat cele două clădiri ale orașului, goale și fără măreția de altădată. Primăria Oradea a inclus clădirile într-un program de finanțare pe fonduri europene și, astăzi, Oradea are, pe lîngă alte monumente, două obiective unice. Un muzeu al francmasoneriei, clădire ridicată în 1901 de doi arhitecți maghiari cunoscuți mai ales în Transilvania (Balint Zoltan și Jambor Lajos) exact cu scopul de a fi sediul Lojii masonice din oraș.

Doamna Lupea a adunat de peste tot obiecte, fotografii și îmbrăcăminte din colecțiile lojilor masonice din Oradea și din Transilvania și, într-o perioadă destul de scurtă, a deschis acest muzeu neobișnuit. Oradea are astfel primul Templu al francmasoneriei din țara noastră, un loc care atrage curioși și călători, mai ales tineri. Templul Francmasoneriei îi ajută să decripteze o mare parte din misterele care înconjoară acest ordin despre care unii vorbesc numai în șoaptă.

Am însoțit copiii unei școli care în cadrul săptămînii „Școala altfel” se întîlneau pentru prima dată cu universul masonic. Fără inhibiție și teamă, ba uneori cu umor, elevii au trecut prin Sala Pașilor pierduți, prin Cabinetul de reflecție, prin Biroul maestrului Lojii și au admirat faimoasele costume cu șorțuri și obiecte de cult. Au pus întrebări, au primit răspunsuri, au făcut fotografii și „gata”! Foarte repede au înțeles despre ce este vorba și au plecat spre alt muzeu al orașului.

Tot doamna Lupșea este responsabilă de evenimentele din Casa Darvas-La Roche. Și aceasta face parte dintr-un program discret de atragere a călătorilor. Ce poate face un călător în Oradea în două-trei zile? Dar într-o săptămână? Primarul Florin Birta zicea că, fără obiective și fără tentații, turistul pleacă repede și nu se mai întoarce. „Noi ne-am gîndit să-i propunem mai multe decât poate cuprinde în cîteva zile și să-i oferim argumente să se întoarcă”.

Casa Darvas-La Roche este ca o cutie cu minuni. O deschizi și de fiecare data arată altfel. Zilnic se petrece altceva, uneori dimineața se ține o conferință, seara, o recepție sau cu totul altceva. Este unul dintre cele mai frumoase monumente arhitecturale (restaurate pe fonduri europene) și conservări de curent Art Nouveau din România, amenajat tematic și pentru expoziții, pentru reuniuni de doamne sau evenimente profesionale, cu exponate semnificative, alese cu mare gust. În fapt, Casa Darvas-La Roche este singurul muzeu de Art Nouveau din România. Casa a aparținut unui industriaș evreu, Imre Darvas, finanțat în afacerile sale cu lemn de baronul elvețian Alfred La Roche. Cu anii, casa a ajuns într-o stare nemeritată pentru frumusețea ei și a fost achizitionată de Primăria Municipiului Oradea de la succesori și data în grija Fundației ”Oradea Heritage”. Adică pe mîna doamnei Lupșea care, împreună cu echipa sa, au adus-o la starea și la importanța de acum. Cîteva ore în casa Darvas-La Roche înseamnă o întîlnire aproape duioasă cu lumea anilor 1900 și o lecție despre Art Nouveau. Mi-a plăcut profesiunea de credință exprimată simplu:
”Noi nu vindem un bilet de vizitare, noi oferim o experință celui care vine în casă. Vizitatorii noștri sunt transpuși în lumea începutului de secol, ambianță, rafinament pînă la mirosul creat în camere. Noi valorificăm din plin noul trend al expozițiilor imersive”, spunea doamna Lupșea.

Pe lîngă Turnul Primăriei și cele două sinagogi (Sinagogă Neologă Sion și Sinagoga Ortodoxă Aachvas Rein), sunt tot în grija Fundației. Oradea prezintă pe lîngă faimoasa Cetate, restaurată și plină deja de viață, și un Muzeul Țării Crișurilor dar și unul dedicat lui Iosif Vulcan. Palatul Baroc recent restaurat este și el o altă atracție turistică, chiar lîngă gara centrală.
La Oradea mai mult ca oriunde funcționează o politică a restaurării și a integrării monumentelor istorice și arhitecturale în viața orașului.
Cred că, în zilele noastre, Oradea reprezintă un răspuns calm și inteligent la chestiuni care țin de identitate, de etnie, de istorie și de conviețuire într-un oraș cu adevărat european.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 31

44 de Comentarii

  1. Bravos, maestre, frumos te-au împachetat! Cea mai mare realizare a Dracului este să ne facă să credem că nu există! Așa și cu francmasoneria, vai, cw frumos se joacă copii, Jiji vino să vezi! Un poc de luciditate, maestre, ce dracu!

  2. Domnule Cornel Nistorescu de ce nu te muți dumneata la Oradea și să convingi de primarul Birtá să pună în centru blasfemia mușuroi numită Monumentul Unirii? Că monumentele maghiarilor sunt deja mai multe decât ungurii. Din peste 700 cuvinte ale articolului 20 pomenesc și despre români. De unde Slava și promovarea a ungurului evreu Imre Darvaș, sigur finanțator și a lui Miklós Horthy, care bărbierind lemnul județului Hunedoara ca să-l vândă baronul elvețian Alfred La Roche nu a construit școli pentru români ci casă pentru masoni? Ce mândru sunteți că copiii unei școli în cadrul săptămînii „Școala altfel” nu sunt duși la Muzeul Crișurilor, pomenit de conveniență, că aici le pute domnului Nistorescu, doamnei Lupșea și dascălilor învățământului orădean a büdös oláh, ci la Templul (???) francmasoneriei Oradea. I-auzi! Ca atare nu învață despre satele și portul românesc ci sunt îndoctrinați prin stradinia lui tanti Angela Lupșea cu faimoasele costume cu șorțuri și obiecte de cult din Biroul maestrului Lojii!!! Să nu te trezești strigând “Cine-au îndrăgit străinii…”

  3. Sunt român. Nu sunt adept al unor clasificări, diferențieri, ierarhizări samd cu iz naționalist.
    Lista Wikipedia de personalități orădene cuprinde, însă, puține nume românești, iar dintre cele enumerate, multi sunt … fotbaliști ?!
    Felicitări orădenilor pentru înfățișarea de azi a orașului.

  4. Nea Cornele cum nbre de o tot amintesti pe Gabriela ,ce ai cu ea ,crezi ca numai ea e vinovata .

  5. Romania este in Europa. Si are trasaturile sale specifice. Nu e nevoie sa maimutarim occidentul. O fi Oradea „occidentala” dar pare ca o grefa occidentala neizbutita pe trupul batatorit al patriei. Nu convinge cum nu convinge orice imitatie. Cat despre masonerie, a se scuti.

  6. Copiii nu știu bine Istoria Rommâniei dar se dorește inițierea lor în francmasonerie (probabil a unei aunume loje), cine / de ce / de când vrea acest lucru care se regăsește pe același palier cu actuala politică LGBTQ+, politica de gen, etc.; Ministerul Educației, via Inspectoratul Școlar, știe / este de acord cu așa ceva ?!

  7. pentru obiectivitate jurnalistica cititi si ‘Răzbunarea, arma directoarei: Angela Lupșea continuă să-și „taxeze” subordonații care au reclamat-o'( bihoreanul 2021)
    nu va lasati sedusi de catecul sirenelor de la Cotidianul

  8. Fascinatia pe care Oradea o exercita asupra lui Nea Cornel cred ca o sa ma molipsesca mai eficient decat a reusit VIRUSUL BOLSEVIC chinez fabricat de Armata ROSIE „populara” la Wuhan si exportat in mod judicios, fara discriminari majore in intreaga Lume…

    In loc sa profite de tema FRANCMASONERIEI” dezvoltand-o, Nea Cornel se rezuma la a ne asigura ca se stie totul, ignorand locul ei
    in traditia milenara a societatilor umane de creare de SOCIETATI SECRETE, laice si religioase…Fiind deja din prima jumatate a secolului 18 o societate secreta mondiala, era firesc sa-i trezeasca interesul TERORISTULUI UNIVERSAL Marx, la fel cum i-a trezit interesul Istoria religiilor si caracterul ei de „opiu al popoarelor”! Si astfel a preluat in „noua sa religie” CONSPIRATIVITATEA
    si RITUALURILE FRANCMASONERIEI creand Asociatia mondiala a muncitorilor ca prima etapa a Internationalelor Socialiste…

    Intrucat cu micul Indrumator al TERORISMULUI IDEOLOGIC, fitzuica „Manifestul PARTIDULUI COMUNIST” nu prea a avut succes ingrozind
    societatile europene, Marx nu a mai numit Internationala COMUNISTA, apeland la notiunea mai blanda „SOCIALISTA”, dar a structurat
    aceasta INSTITUTIE MONDIALA A GENOCIDULUI pe doi piloni unul la vedere pana la scoaterea in afara legii si altul deplin conspirat
    functionand ca O URIASA AGENTURA SUBVERSIVA, o parte din LIDERI avand ACOPERIRE FRANCMASONA!!!

    De aceea exista tica calosi care pedaleaza pe apartenenta la francmasonerie a AGENTILOR SOVIETICI de marca din Romania…

  9. Unse se afla acum statuia lui Mihai Viteazul din Oradea ?
    Va spun eu, nu mai exista…
    In schimb avem statuile altora, mult mai putini insemnati in istorie.
    Arata bine Oradea, dar unora le este rusine sa fie romani, Gyorgyi Basta le multumeste edililor orasului.
    „Totusi, unde au fost romanii cand a fost taiat Viteazul?”

  10. @Emile – @george
    va multumesc pentru excelentele dvs. comentariile !!!
    poate intelege si Nistorescu ce propaga !

  11. Editorial frumos , interesant . Oradea , este un oras frumos , un oras demn de Europa Centrala . Un mare merit il are primarul ILIE BOLOJAN . Intimplator este membru PNL . Dar si daca era de la alt partid , el ar fi facut la fel … caci omul sfinteste locul ! Textierii psd care au impinzit site-ul Coti , nu au cum sa inteleaga , ei au” decit” texte stupide . Ciudata pare pretentia lor de a trai intr-o tara civilizata , dar nu cu oameni ca Bolojan , ci ca Firea !

  12. Justinianus olahus Anonimus doru popescu ALOGENUS-APATRIDUS printre alte numeroase pseudonime de front isi mai zice si „george”
    cand nu-si zice foarte rar in ultima vreme, Emile, de cand s-a spart HAITA muschetarilor Cpt core/Core zis „Istorie”…

    REINTREGIREA de-O ZI, nerecunoscuta de puterile europene, NU SE COMPARA cu REINTREGIRILE de sub REGELE ROMANIEI Mici Carol I si de sub REGELE ROMANIEI MARI Ferdinand!!! Acest ADEVAR ISTORIC neminimalizand FAPTELE DE ARME ale VOIEVODULUI Mihai Viteazul care NU PUTEA TRECE CARPATII FARA SA AIBA SPATELE ACOPERIT, stiind ca REINTREGIREA Transilvaniei la TRUPUL REGATULUI GETO-DAC NU O SA RAMANA FARA O REACTIE ARMATA austriaca si ungureasca!!! Statuia REGELUI ROMANIEI MARI Ferdinand ISI MERITA PLASAMENTUL, numai ca trebuia sa stea FATZA IN FATZA CU A VOIEVODULUI Mihai Viteazul, consfintind in bronz si piatra NAZUINTA ROMANILOR de REINTREGIRE MONARHICA/VOIEVODALA!!!

  13. Io (în originalul slavon Ιω sau IωNЬ) este un titlu domnesc, purtat de domnitorii români din Moldova și Țara Românească în Evul Mediu.

    Originea particulei Io în titlul domnesc a rămas un subiect de dispută între istorici. Principalele teorii sunt:
    Io provine de la numele țarului vlah Ioniță Caloian, căci toți țarii de după acesta i-au purtat numele.
    Io provine din grecescul „Ioannes” (Ιωάννης), care înseamnă „unsul lui Dumnezeu” sau „cel ales de Dumnezeu”, ceea ce justifică prezența sa într-un titlu domnesc.

    Strainii cei TEUTONI, UZURPATORI de TRON DOMNESC PAMANTEAN si de RELIGIE de tip AUTOHTONA/straveche PAMANTEANA … NU AU FOST (NICIODATA) AUTORIZATI (de catre POPORUL nostru cel PAMANTEAN) sa poarte aceasta PARTICULA strict de tip DOMNESC si PAMANTEAN !

    Conducatorii nostri medievali au purtat DOAR numele de PRINTI si DUCI/(271-1300 AD), DOMNI si DOMNITORI/(1300-1881) !
    Dupa Anticele denumiri IMPERIALE din vremea PRINCIPATULUI si DOMINATULUI latin/(250-610 AD), epoca in care peste 40 de IMPARATI ROMANI s-au nascut pe taramurile stravechi PIE/3000 BC si IE/1500 BC ale BASILEILOR cei GETO-DACICI din neamul TRACIC.
    Numele de ‘voievod’ era un nume slavic care denumea ‘conducatorii armatei’ si nu ‘conducatorii statali’.

  14. BUREBISTA era numit BASILEU chiar de catre PROPRIUL sau POPOR si chiar pe PROPRIUL sau TARAM ! NIMENI NU POATE NEGA DECRETUL DIONYSOPOLITAN ÎN CINSTEA LUI ACORNION (inscriptie sapata in piatra/lapidarium) si NICI aceasta TITULATURA folosita (“βασιλέως Βυραβε[ισ]τα” ) . Ai citit acest text ? Cred ca nu !
    In cetatea Buridava (Ocnita –jud Valcea) a fost descoperit un vas cu inscriptia „Basileus Tiamarcos”, datat cu aproximatie in perioada 40 BC-10 AD. Stiai despre adescoperire ARHEOLOGICA ? Cred ca nu !
    DECI, conform inscriptiilor de pe acest taram … NOI/geto-dacii ne NUMEAM conducatorii nostri tribali (alesi in mod AGNATIC) NUMAI cu numele de BASILEI ! Si nu cu numele de wanax/wax, ‘vax de tip regal’ al ALOGENILOR de neam NEpamantean !

  15. Reîntregitorii preamăriți de marele expert criptocomunist, Șarlă, au strâns, din sudoarea muncii lor, castele, păduri, averi fără număr din afaceri !
    Au luptat la ’77, la ‘916, au studiat terenul până la Odessa, în vederea luptelor împotriva Rusiei comuniste, au protestat eroic împotriva cârdășiei Occidentului la instaurarea comunismului în România.
    Urmașa lor trăiește, azi, cu averi recuperate, dar și cu subvenții grase de la regimul KGB-GRU-COMINTERN-SECU-NOMENCLATURA. Alta, lipsită, de griji, pasionată de lupte de cocoși. Pe un alt … „de România”, se preface Alinuța că îl caută pe afară.

  16. Istoriografia universala consemnata inca de la originile ei STATUEAZA TITULATURILE de REGI GETI si REGI DACI si dupa CADEREA IMPERIULUI ROMAN de Apus formatiunile PRE-STATALE de la nordul Dunarii au fost denumite CNEZATE, ulterior VOIEVODATE, datorita imfluentei slavone, ceea ce NU A INSEMNAT ca acestea erau „slave”, la fel cum „Io” nu-i transforma pe VOIEVOZII ROMANI si nici VOIEVODATELE in fruntea carora s-au aflat in „greci”, respectiv „grecesti”, cum nici sub FANARIOTII GRECI NU AU TRANSFORMAT VOIEVODATELE in „formatiuni statale grecesti”!!!

    SILUIREA ISTORIEI UNIVERSALE e o OPERATIUNE TIPIC MARXISTOID/BOLSEVICOID/NAZISTOIDA pt „justificarea noii forme de stat republica bolsevica” NELEGITIMA, instaurata peste tot in Europa si Asia prin DOUA MACELURI BOLSEVICE MONDIALE, prin APLICAREA MACULATURII marxistoide care a prevazut ca metoda de COMUNIZARE RAZBOIUL!!! Provocarea unui razboi local-regional-continental putea sa impuna doar temporar o schimbare de sistem, cum s-a intamplat la 1848, de aceea solutia DISPERATA a fost PROVOCAREA RAZBOIULUI MONDIAL
    care prezenta „avantajul” DISTRUGERILOR si HECATOMBELOR!!! Simplu si la indemana DESCREIERATILOR IDEOLOGICI!!!

  17. Tocmai l-au prins și în spiritul DNA l-au arătat pe televiziuni pe tânărul arhitect 30 de ani frumos și liber care a maculat cu scrieri și simboluri aiurea monumente, garduri sau ziduri de biserici din București. La întrebările răstite ale jurnaliștilor s-a declarat simpatizant mason. Iată roadele zelului Angélicei și executoarei doamne Lupșea în demersul promovării Fracmasoneriei de Oradea. Și ca printre tinerii educați de statul România să fie în continuare asemenea rătăciți în săptămâna Școala altfel dascălii orădeni duc copii să vadă șurțele fracmasonilor!!! După lauda renovării clădii fracmasoneriei și a celor doi arhitecți maghiari așteptăm pe domnul Nistorescu să ne spună cum din fonduri europene primarul Birtá a renovat casa bijutierului evreu orădean care a făcut potcoavele de argint pentru calul cu care Horthy a intrat în Cluj și a dat semnalul hoardelor antiromânești: Nincs Kegyelem“ (Nu există milă şi îndurare). La Oradea statuia lui Ladislau de la 1100, la Cluj manifestarea Untold și la pământ statuile românilor, la Alba Iulia statuia principelui Bethlen Gabor, la Carei statuii poetului Kölcsey Ferenc, autorul imnului Ungariei, la Sibiu statuia lui Brukenthal guvernatorul sub care au fost schingiuiți Horia și Cloșca… “Treceți batalioane Carpații. Ardealul, Ardealul, Ardealul vă cheamă.”

  18. Dezamăgitor dle Nistorescu. Să nu vedeti măsurile antiromânești luate de administrația locală și favorizarea altor etnii, prin îndepărtarea statuii lui Mihai Viteazul din Piata Centrala și aducerea statuii regelui Ungariei, eliminarea stații lui Emanoil Gojdu și depozitarea ei in Cimitir, statuia lui Mihai Eminescu acoperita cu placaje de lemn și neîngrijită ani buni de zile și lista continua, cu alte fapte antiromânești ale administrației PNL din Cluj-Napoca (vezi monumentul Memorandiștilor, statuia lui Racoviță), Turda (statuia lui Avram Iancu) și UDMR la Satu Mare (monumentul ostașilor români).

  19. o tot datzi cu francmasoneria….
    nu mai e de mult ce a fost…in occident vorbesc…
    o gasca de mosi reshapatzi imbracatzi comic
    ii vezi la londra pe strada linga templu…
    te umfla risul
    mai ales cind te gindesti la romanii masoni care se baga in seama singuri sau ii impresioneaza pe ailaltzi romani mai needucatzi si mai slabi de inger decit ei…
    mi-e sila…
    NU INSEAMNA NIMIC MASONERIA IN ZILELE NOASTRE..

  20. „Teoria Conspiraţiei este întotdeauna o explicaţie comodă pentru oamenii neinformaţi. (…) Oculta mondială a fost „inventată” odată cu „Protocoalele înţelepţilor Sionului”, o diversiune a Ohranei ţariste concepută la începutul secolului trecut” – Eugen Ovidiu Chirovici

    „În general se confundă traseul unor masoni cu cel al Masoneriei, ca instituţie. Prezenţa unor masoni în miezul unor evenimente istorice a creat confuzii, acţiunile lor fiind atribuite organizaţiei, în ansamblul său. Masoneria nu crede în revoluţii, ci în evoluţii” – Eugen Ovidiu Chirovici

    În perioada interbelică, dar şi în timpul dictaturii carliste, a regimului antonescian, sau în perioada comunistă, din pricina aversiunii faţă de o organizaţie care nu putea fi controlată ideologic, rolul intelectualilor masoni care au clădit această lucrare împotriva intereselor unor mari imperii, a fost negat.

    Loja „Moldova”, înfiinţată de Ionică Tăutu, la Iaşi, Loja „Societatea filarmonică” fondată de Ion Heliade Rădulescu şi Ioan Cîmpineanu. Influenţaţi de moda masonică franceză, fiii de boieri reveniţi în ţară au pus bazele primelor Loji paşoptiste,
    „Lumina” la Bucureşti, „Fraternitatea” la Iaşi Membrii acestor Ateliere sunt intelectualii emancipaţi care au modernizat România, prin Revoluţia de la 1848 şi Unirea de la 1859: Nicolae Bălcescu, Vasile Alecsandri, Mihail Kogălniceanu, Costache Negri, Alecu Russo, Costache Negruzzi, Ion Ghica, Nicolae şi Dinicu Golescu, Grigore Alecsandrescu, Ion C. Brătianu şi generaţia Junimei.

    Cat despre „renovarea casei bijutierului evreu orădean” probabil ca acesta a fost deposedat de bunurile sale în urma legilor de românizare din vremea regimului Antonescu iar dupa 1948 a intrat in stapanirea poporului muncitor.

  21. Un caz:

    De un teren de casă și grădină, care a aparținut familiei avocatului dr. Lazăr Matyaș, un evreu de frunte din Sibiu prin deposedarea de bunurile sale în urma legilor de românizare din vremea regimului Antonescu, a beneficiat familia înaintașilor deputatei Brandl, mai exact a soților Fleischer. Potrivit legilor românizării, Guvernul Antonescu a urmărit deposedarea evreilor de proprietățile lor și scoaterea acestora la licitație, pe sume derizorii. De această legislație au beneficiat din plin și liderii Grupului Etnic German, acolo unde această formațiune paramilitară funcționa ca ”stat în stat” (de exemplu, Sibiu, Brașov).
    Astfel, jurnaliști de Ancheteonline în colaborare cu Catavencii au prezentat cum a încercat Hildegard Bradl să-și recupereze imobilele dobândite de familia sa în vremea Grupului Etnic German, fâcând referire la „procesul deschis de deputatul PNL Hildegrad Brandl (în calitate de mandatară a familiei sale), o apropiată a Iohanniștilor, pentru recuperarea mai multor imobile și terenuri din Sibiu, care ar fi aparținut înaintașilor ei“…

  22. nici ziaristii nu mai sunt ce erau odata … lumea se schimba , oamenii se schimba si ni se propun valori ale altui timp , ceea ce a fost bun trebuie sa dispara ! In templul masonilor , initierea era de toata jena ! In afara de faptul ca apartin unor gasti care fac si desfac de ce ar trebui sa stie copiii din scoli de existenta lor ?

  23. Mă miram eu de unde, mai peste tot, dar mai ales la Cotidianul, atâta laudă pe capul lui Bolojan și felului în care arată Oradea sub înțeleapta lui ocârmuire, de fapt masonică din temelii.
    Și cum masonerie fără ovreime e vrei, nu vrei lipsită de sens, vin tare din urmă și realizările nu a una, ci a d ouă sinagogi, cu s mare ca să ne intre bine în cap cu cine și ce avem de-a face !
    Mda ! E la modă și se poartă !
    Tot ce are legătură cu suferința acestui neam cu realizările lui în vremuri la fel de ostile ca și acum, că se pare pe-acolo nimic nu s-a schimbat ( numele lui Bolojan este vânturat și pe la alt palat, actualmente ocupat de un alt alogen , ca mai toți cei care s-au perindat pe acolo 😎 ) trebuie trecut în desuetudine, trebuie minimalizat și trecut la fapt divers în timp ce alte curente la modă fac ravagii printre tineri încă de la vârstă preșcolară. Cum să duci o clasă de elevi să viziteze o stână tradițională, eventual să guste dintr-un balmoș, când poți să-i iei nu numai ochii, ci și mințile , prezentându-i măreția și rafinamentul unei vieți prospere , odată cu înrolarea încă de tânăr în francmasonerie, mai ales că avem iată cu ce-i momi, datorită unor angelice doamne și isteți domni !Mai rămâne ca la Sibiu, sau prin Bucovina să se deschidă palatul Schweinhoferilor ca să avem o hartă și mai completă a cuceririi noastre pe timp de pace. Pace între câteva dobitoace, vorba cântecelului !

  24. Tot la polemică și tot cordială :
    Să aduci în susținerea unei idei , tocmai pe cele ale șefului ei, E.O. Chirovici , nu prea-i koucher !
    La fel ca și faptul că toți cei care au plecat în Palestina au fost despăgubiți de Statul Român ( cei care nu și-au vândut singuri averile pentru un preț mai bun) , iar astăzi pretind a li se înapoia gratuit toate clădirile, fără a li se reține măcar întreținerea lor de-alungul anilor !

    Și-ar mai fi…..dar nu s-ar povesti . 😉

  25. cRED CA UN PIC ACEST domn pierde din echilibru. Oare dumnealui nu citeste comentariile ori se pune bine cu masonii, cu viitorul. Sa faca la el in Turmas, un templu masonic si ce mai vrea, dar noua romanilor sa ne dea pace…

  26. Bre, Ceausescu a fost mason?
    Sau cavaler sau cu alte functii sioniste sau catolice??

  27. Cum tot spun, Cpt core/Core e un ceausist resovietizat monstruos mai ales cand isi zice „Istorie” CITAND DIN ALTII, cum altfel, atunci cand nu citeaza din wiki, fara sa posede cunostinte in acest domeniu brizant, SOCIETATILE SECRETE!!!

    Deci, repet, OHRANA era de peste un deceniu sub controlul ILTERNATIONALISTILOR marxisti narodnicizati si bolsevizati de Lenin,
    „rusul”, vorba unui tembel de pe forum, Lenin care era de fapt o corcitura nipono-chinezeasco-calmuca!!! Seful OHRANA cand s-a organizat DIVERSIUNEA „Protocoalelor Sionului” taman culturnicul prolet Peskov, alias Maxim Gorki, care in corespondenta lui Lenin era numit „MAMA” ca sa-i trimita „BANI”, intrucat MILIARDARUL in toate valutele mondiale, Lenin, poza in „sarantoc”, sumele cerute INDICAND NUMARUL ASASINATELOR COMISE in POGROMURI si in ATENTATE sau REBELIUNI…

  28. Oraşul Oradea este atestat documentar de la 1113 ca reşedinţă episcopală catolică.
    Principele Gabriel Bethlem pentru a reface ţara distrusă de război, acordă privilegii pentru străini, inclusiv pentru evreii din Ardeal, cu drept de stabilire în aşezări împrejmuite, libertatea negoţului, religiei, libera circulaţie în ţară (1623).
    În timpul stăpânirii otomane (1660-1692) evreii au desfăşurat un intens negoţ. Primul jude evreu al cărui nume s-a păstrat este Brod Samu (1788).
    În urma reformelor introduse de împăratul Iosif al II-lea (1785), cea mai mare parte a evreilor stabiliţi în Bihor proveneau din apus, din Moravia şi Cehia şi numai foarte puţini au sosit din Polonia.
    Tradiţia evreiască cerea încă din vechime ca membrii săi să aibă parte de educaţie, să ştie să scrie şi să citească.
    Iosif al II-lea le-a permis să se ocupe de agricultură, să practice meserii, să ridice fabrici. Evreilor li s-a permis frecventarea şcolilor superioare şi chiar a universităţilor de stat.
    Evreimea din Oradea şi-a adus contribuţia şi la lupta de eliberare din 1848. Revoluţia odată înfrântă, guvernul vienez ia o serie de măsuri împotriva evreilor, considerând că au sprijinit revoluţia.
    In 1867 se realizează dualismul austro-ungar. Parlamentul ungar a anunţat la Oradea la 16 ianuarie 1868, emanciparea evreilor.
    Din 1870 incepe perioada de dezvoltare nemaiîntâlnită a oraşului care dintr-un târg ajunge unul din cele mai importante oraşe ale ţării, centru comercial, industrial şi cultural. Se introduc în oraş cele mai moderne facilităţi, telefon, iluminat stradal, apă curentă, canalizare şi toate acestea si cu contribuţia întreprinzătorilor evrei care au studiile necesare, spiritul de iniţiativă şi un puternic sentiment de patriotism local.
    Sinagoga ortodoxa din Oradea, 1890, una dintre cele mai decorate sinagogi din fosta monarhie austro-ungară.

  29. Oradea este mentionata pentru prima data in 1113 Ccetatea era loc de conviețuire pentru un mozaic etnic care a contribuit la stabilirea componenței etnice de astăzi a Oradei: români, maghiari, austrieci, slovaci, evrei, ruteni și turci.

    La 12 octombrie 1918 în casa dr. Aurel Lazăr a fost redactată o declarație care a proclamat dreptul românilor transilvăneni la autodeterminare. La 3 noiembrie s-a constituit Comitetul Național Român, compus din Aurel Lazăr (președinte), Roman Ciorogariu, Coriolan Pop, Iacob Radu, etc. Tot acum se înființează Consiliul Militar Român. La 1 decembrie 1918, un număr mare de delegați ai județului Bihor participă la Marea Adunare Națională de la Alba Iulia, într-o dorință unanimă de a consfinți Marea Unire cu Regatul României.

    În 30 august 1940, în urma celui de al doilea Dictat de la Viena, România a trebuit să cedeze Ungariei o parte din teritoriul Transilvaniei, teritoriu în care intra și Oradea. Imediat au început relocări masive ale celor două comunități, română și maghiară.

    Persecuția antisemită s-a întețit treptat și mai ales după ocuparea Ungariei de către Germania.
    La 30 aprilie 1944, secretarul de stat Endre László, dispune mutarea tuturor evreilor din Oradea și împrejurimi 33 000
    După ce evreii au fost jefuiți de absolut toate bunurile lor, între 23 mai – 27 iunie 1944, a avut loc operațiunea de deportare a populației evreiești în lagărele de exterminare hitleriste.

    La 12 octombrie 1944 a avut loc atacul decisiv asupra Oradei; trupele ungare și germane s-au retras din oraș, lăsând în urmă doar grupuri mici, cu misiunea de a distruge clădirile mai importante. Ocuparea orașului s-a făcut de către trupele sovietice și române.

    Începând cu 2 mai 1990, prin hotărâre de guvern, ia ființă Universitatea Tehnică din Oradea, fiind actualmente unul dintre cele mai însemnate centre universitare din zona de vest a țării.

  30. @ „george”, 12 ian. 2024 la 10:26
    N-a existat nici un „Viteazul”, papagalule! A existat „dăcît” o SLUGĂ (bitangu’ unui grec, născut la Tîrgu’-dă-Floci – fost pe Dunăre lîngă Feteștii regățenești – impostor care se revendica ca fiu ne-legitim a’ lu’ Pătrașcu-vodă) angajată – după ce A CERȘIT MILĂ, ANI ÎN ȘIR – de Curtea de Habsburg ca să conducă o OASTE DE MERCENARI plătită tot de Curtea de Habsburg ca să intervină în războiul civil (religios) din Transilvania AL UNGURILOR!
    Oastea slugii a cîștigat la Šallembriχ (zis Șelimbăr) doar pentru că SECUII CATOLICI au trecut de partea oastei Curții de Habsburg CATOLICE!
    Nu ne interesează „Unse se afla acum statuia lui Mihai Viteazul din Oradea”! Sper s-o dea la topit, dacă nu vreți s-o cumpărați voi, regățenii șovini impotenți care nici măcar o astfel de statuie nu aveți!
    …”statuile altora, mult mai putini insemnati in istorie”? Nagyvárad a fost oraș maghiar și așa va rămîne.
    „Gyorgyi Basta”? …condotierul se numea Djordje („George”) Basta, era ALBANEZ din minoritatea migrată în Italia în urma invadării Albaniei, pe-atunci creștine, de Imperiul Otoman musulman!

  31. Cu o ora de Istorie pe saptamana la scoala vorbim de musonerie la Oradea ?

  32. Asa precum Burebista si Tiamarcos au fost numiti BASILEI de catre POPORUL nostru cel STRAVECHI si PAMANTEAN de GETO-DACI …
    Asa si conducatorii nostri din epoca medievala timpurie s-au numit PRINCIPI si DUCI (dupa titulatura de PRINCIPAT a Imperiului Roman de la anii 250 AD) (precum Ducele Ramunch din țara Valahilor/Țara Românească mentionat in epoca lui Attila/450 AD, precum si Ducii Glad, Gelu si Menumorut/mentionati in Gesta in epoca anilor 903 AD) …
    Asa si conducatorii nostri din epoca medievala tarzie s-au numit DOMNI si DOMNITORI (titulatura ABSOLUT de tip AUTOHTONA si ORIGINALA a CONDUCATORILOR nostri de INSPIRATIE de la numele de DOMINAT a Imperiului Roman de dupa anii 275 AD) (precum domnii si domnitorii din Țara Românească/dupa anii 1310, din Moldova/dupa anii 1350, precum si din România/de dupa anul 1859).
    Doar foarte tarziu, post anii 1400 AD, conducatorii nostri au fost numiti in alte moduri de catre UNELE popoare STRAINE de acest TARAM stravechi (si conform propriilor lor titulaturi) !

    DEH … ce sa ne facem daca neamul nostru GETO-DACIC s-a nascut ca POPOR (traco-getic) si ca LIMBA (traco-getica) pe TARAMUL cel Balcanic … locuit si de catre GRECI, cei care ne-au cunoscut si mentionat PRIMII (dpv. documentar Herodot/450 BC, Tucidide/420 BC), numele CONDUCATORILOR nostri cei PAMANTENI cu numele NOSTRU cel STRAVECHI de BASILEI de tip PIE din Epoca Bronzului/3000 BC si IE din Epoca Fierului/1500 BC) !

  33. Cat de putin cunosc unii ISTORIA acestui TARAM stravechi …
    Asa precum Burebista/(80-44 BC) si Tiamarcos/(40 BC-10 AD) au fost numiti BASILEI de catre POPORUL nostru cel STRAVECHI si PAMANTEAN de GETO-DACI …
    Asa si conducatorii nostri din epoca medievala timpurie s-au numit PRINCIPI si DUCI (dupa titulatura de PRINCIPAT a Imperiului Roman de la anii 250 AD) (precum Ducele Ramunch din țara Valahilor/Țara Românească mentionat in epoca lui Attila/450 AD, precum si Ducii Glad, Gelu si Menumorut/mentionati in Gesta in epoca anilor 903 AD) …
    Asa si conducatorii nostri din epoca medievala tarzie s-au numit DOMNI si DOMNITORI (titulatura ABSOLUT de tip AUTOHTONA si ORIGINALA a CONDUCATORILOR nostri de INSPIRATIE de la numele de DOMINAT a Imperiului Roman de dupa anii 275 AD) (precum domnii si domnitorii din Țara Românească/dupa anii 1310, din Moldova/dupa anii 1350, precum si din România/de dupa anul 1859).
    Doar foarte tarziu, post anii 1400 AD, conducatorii nostri au fost numiti in alte moduri de catre UNELE popoare STRAINE de acest TARAM stravechi (si conform propriilor lor titulaturi) !

    DEH … ce sa ne facem daca neamul nostru GETO-DACIC s-a nascut ca POPOR (traco-getic) si ca LIMBA (traco-getica) pe TARAMUL cel Balcanic … locuit si de catre GRECI, cei care ne-au cunoscut si mentionat PRIMII (dpv. documentar Herodot/450 BC, Tucidide/420 BC), numele CONDUCATORILOR nostri cei PAMANTENI cu numele NOSTRU cel STRAVECHI de BASILEI de tip PIE din Epoca Bronzului/3000 BC si IE din Epoca Fierului/1500 BC) !

  34. Care Ungarie intre 1541-1686 ?
    Pașalâcul Buda (cunoscut și ca Eyaletul, Vilaietul ori Provincia Budin / Buda; în limbile turcă otomană: Eyâlet-i Budin, turca modernă: Budin Eyaleti, maghiară: Budai vilajet, sârbă: Будимски вилајет Budimski vilajet, croată: Budimski vilajet) a fost o unitate administrativă a Imperiului Otoman în Europa Centrală și Balcani. A fost format pe teritoriile pe care Imperiul Otoman le-a cucerit (intre 1541-1686) de la Regatul medieval al Ungariei și Despotatul Serbiei. Capitala provinciei a fost orașul Budin (Buda).
    In perioada dintre 1541-1686 a existat Imperiul Habsburgic si cele trei TARI ROMÂNESTI (Țara Românească, Moldova si Transilvania)/unite de catre Mihai Viteazul, domnul Țării Românești între 1593-1600 !
    Ungaria DISPARAND practic (ca un simplu PASALAC Otoman) de pe harta Europei acelor timpuri !

  35. PE NOI, cei STRAVECHI de pe acest TARAM, NU NE-A INTERESAT ‘Istoriografia universala consemnata’ CI DOAR MODALITATEA in care NOI NE-AM NUMIT pe CONDUCATORII nostri cei AUTOHTONI si PAMANTENI (sub numele de BASILEI, PRINCIPI, DOMNI) !

    SILUIREA ISTORIEI UNIVERSALE si a ROMÂNIEI ‘e o OPERATIUNE TIPIC STRAINEASCA’, de tip NEromânească si ANTIromânească !
    OPERATIUNE TIPIC STRAINEASCA … DE SILUIRE si MISTIFICARE a ISTORIEI noastre STRAVECHI si AUTOHTONE/cea PAMANTEANA a ROMÂNIEI !

  36. PE NOI, cei STRAVECHI de pe acest TARAM, NU NE-A INTERESAT ‘Istoriografia universala consemnata’ CI DOAR MODALITATEA in care NOI NE-AM NUMIT pe CONDUCATORII nostri cei AUTOHTONI si PAMANTENI (sub numele de BASILEI, PRINCIPI, DOMNI) !

    SILUIREA ISTORIEI UNIVERSALE ‘e o OPERATIUNE TIPIC STRAINEASCA’, de tip NEromânească si ANTIromânească !
    OPERATIUNE TIPIC STRAINEASCA … DE SILUIRE si MISTIFICARE a ISTORIEI noastre STRAVECHI si AUTOHTONE/cea PAMANTEANA a ROMÂNIEI !

  37. Cum o fi cum n-o fi, Oradea are un aer de Bratislava, curată și aranjată, nu se compară cu interminabilele șantiere ale Aradului, cu căsoaiele cu pene negre ale jerpelitei Timișoare, cu abandonata Devă, cu Craiova prăfuită, încremenită-n timp sau mizerabilul București.Că s-o fi îndrăgostit dl.Nistorescu de respectiva doamnă, asta e altă treabă dar vă recomand un city break la Oradea, unde mai pui că băile termale nu sunt departe.Ungurii de aici știu f.bine românește, sunt oameni de treabă, calmi și primitori.Lăsați-vă copitele dacice acasă, istoria e care e dar e-n trecut așa că uitați-vă la ce aveți politic la București și comparați cu Budapesta , treceți peste episodul 1921 cu opinca pe parlamentul maghiar și mergeți acolo pentru că merită.Și vb vine, nu vă cere nimeni buletinul pe la vamă.

  38. Oradea … ATESTATA in Repertoriul Arheologic Naţional (33 de situri arheologice). Spicuiri de situri stravechi si stratificate:

    26573.46 Aşezarea paleolitică de la Oradea – Dealul Viilor – Podgoria. Aşezare Paleolitic.
    26573.07 Aşezarea neolitică de la Oradea – Parcul Petofi. Aşezare Neolitic timpuriu (6100-5500 B.C, Starčevo – Criş).
    26573.03 Situl arheologic de la Oradea – Sere. Aşezare Epoca bronzului timpuriu (Nir/Sanislău), Epoca bronzului mijlociu (Otomani), Hallstatt timpuriu (Gáva), La Tène (geto-dacică / B2-C2), Epoca romană (sec. II-III), Epoca postromană (sec. V-VI), Epoca medievală timpurie (sec. XI-XII).
    26573.13 Situl arheologic de la Oradea- Salca- Gheţărie. Aşezare Epoca neolitică (Oradea Salca – Herpaly), Eneolitic (Tisa), Epoca bronzului timpuriu (Coţofeni), Hallstatt, Epoca daco-romană (sec. III-IV), Epoca medievală timpurie (sec. VIII – XIX).
    26573.06 Aşezarea geto-dacică de la Oradea – Dealul Viilor. Aşezare La Tène (sec. I BC – I AD, geto-dacică).

  39. Daca copii n-au fost dusi si la catedrala greco-catolica, arsa in incendiu acum citiva ani, n-au vazut nimic(romanesc)!!

  40. Despre MUNICIPIUL Bucuresti … Capitala GETO-DACIEI a lui Burebista/(80-44 BC) sub numele de Argedava, atestat ducumentar sub acest nume/1459, Cetatea de Scaun a Țarii Românesti/1480, Capitala Țării Românești/1659, Capitala României/din 1859 …
    Rezultatele cercetărilor arheologice atestă că teritoriul pe care se află Bucureștiul a fost locuit neîntrerupt încă din epoca paleolitică (așchii tăioase din cremene si silex descoperite pe malul Lacului Fundeni, Pantelimon, Mihai-Vodă și Radu-Vodă). Au fost scoase la iveală numeroase așezări neolitice din perioada culturii Dudești s-au descoperit urme la Dudești, pe malul Lacului Cernica, pe malul Lacului Fundeni. Din perioada culturii Boian s-au găsit urme la Glina, Dudești, Cățelu, Bucureștii-Noi, Giulești, Dealul Spirei, Pantelimon. La Cernica s-a găsit una din cele mai mari necropole din Europa din perioada Boian. Din perioada culturii Gumelnița s-au găsit așezări la Glina, Jilava, Măgurele ș.a. S-au descoperit urme din cultura Tei (a doua etapă a bronzului) precum securi de bronz, cuțite, vârfuri de săgeți, din epoca fierului, care coincide și cu începutul culturii geto-dacilor. Urme ale unei locuiri îndelungate s-au găsit sub mănăstirea Mihai-Vodă. Descoperirile din secolul al IV-lea confirmă coexistența în zona Capitalei a unor populații dacice și faptul că existau relații cu romanii. Din secolele VI-VII s-au descoperit pe malurile Colentinei și Dâmboviței unelte casnice, ceramică. În secolele X-XIV urme de așezări s-au găsit pe malurile tuturor apelor din zonă, ceramică fină, monezi, urme ale culturii Dridu La Pipera, în Bucureștii Noi, în Piața de Flori, la Crângași și la Giuleștii-Sârbi au fost descoperite așezări ale populației vechi românești din secolele X-XI, iar în pădurea Pantelimon, pe malul Lacului Tei, așezări din secolele XII-XIV.

  41. Eugen Ovidiu Chirovici, născut în 1964, la Făgăraș, într-o familie mixtă, româno-germano-maghiară.

    Economist, istoric, pictor, poet, scriitor. Are multe carti traduse in mai multe tari dintre care Cartea oglinzilor (The Book of Mirrors) tradusa in 39 de limbi, Cartea secretelor (Blad Blood)…

    Mare Maestru al organizației francmasonice Marea Lojă Națională din România între 2003 și 2010.
    Daca el nu stie cum este cu francmasoneria, atunci cine?

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.