„Dreptul la reparare” – s-a votat Directiva!

Parlamentul European a adoptat marți directiva privind așa-numitul „drept la reparare” pentru consumatori, cu 584 voturi pentru, trei împotrivă și 14 abțineri. Normele clarifică obligațiile producătorilor de a repara bunurile și încurajează consumatorii să prelungească ciclul de viață al produselor reparându-le.

Obligația de a repara

Potrivit unui comunicat de presă, noile norme prevăd că producătorii au obligația să furnizeze servicii de reparații în timp util și la costuri accesibile și să informeze consumatorii în legătură cu dreptul lor la reparare. Bunurile reparate în perioada de garanție vor beneficia de o prelungire de un an a garanției legale. Astfel, consumatorii vor fi încurajați și mai mult să aleagă să repare produsul în loc să îl înlocuiască.

După ce expiră perioada de garanție, producătorii vor avea în continuare obligația să repare produsele comune de uz casnic, care pot fi reparate din punct de vedere tehnic conform legislației Uniunii. În această categorie intră mașinile de spălat, aspiratoarele și chiar telefoanele mobile. Lista categoriilor de produse poate fi extinsă în timp. Totodată, consumatorii pot să împrumute un dispozitiv cât timp dispozitivul lor este reparat sau pot să opteze pentru unul recondiționat ca alternativă, dacă produsul nu mai poate fi reparat.

Informații despre condițiile și serviciile de reparare

Consumatorii pot primi un formular european de informații privind repararea, care îi va ajuta să evalueze și să compare serviciile de reparare. Formularul va include detalii despre prețul și durata reparării, în funcție de defectul constatat. Pentru a ușura procesul de reparare, va fi creată o platformă europeană online, cu secțiuni pentru fiecare țară. Accesând-o, consumatorii vor găsi cu ușurință ateliere locale de reparații, vânzători de bunuri recondiționate, cumpărători de bunuri defecte sau inițiative de reparare din cadrul comunităților, ca de pildă așa-numitele „cafenele de reparații”.

Revitalizarea pieței reparațiilor

Noile norme urmăresc să consolideze piața reparațiilor din Uniune și să reducă costul reparațiilor suportat de consumatori. Producătorii vor avea obligația să ofere piese de schimb și ustensile la un preț rezonabil. De asemenea, le va fi interzis să utilizeze clauze contractuale și tehnici legate de componente sau de programele informatice care împiedică repararea. Mai precis, producătorii nu vor putea să împiedice reparatorii independenți să utilizeze componente second-hand sau imprimate 3D și nici nu vor putea să refuze să repare un produs doar din motive economice sau fiindcă a fost reparat anterior de altcineva.

Promovarea reparațiilor la prețuri accesibile

Pentru a face reparațiile mai accesibile, fiecare țară a Uniunii va trebui să aplice cel puțin una dintre următoarele măsuri: să ofere vouchere și fonduri pentru reparații, să desfășoare campanii de informare, să ofere cursuri de reparare sau să sprijine inițiativele din domeniu de la nivelul comunităților.

Raportorul René Repasi (S&D, Germania) a declarat: „Dreptul consumatorilor de a repara produse va deveni acum o realitate. A repara va fi mai ușor și mai ieftin în loc de a cumpăra produse noi, scumpe. Aceasta este o reușită semnificativă pentru Parlament și angajamentul său de a sprijini consumatorii în lupta împotriva schimbărilor climatice. Noua legislație extinde garanțiile legale cu 12 luni atunci când se optează pentru reparații, oferă un acces mai bun la piesele de schimb și asigură reparații mai ușoare, mai ieftine și mai rapide.”

Următorii pași

După ce directiva va fi aprobată oficial de Consiliu și publicată în Jurnalul Oficial al UE, statele membre vor avea la dispoziție 24 de luni pentru a o transpune în legislația națională.

Potrivit Comisiei Europene, eliminarea prematură a bunurilor de consum produce 261 de milioane de tone de emisii echivalente de CO2, consumă 30 de milioane de tone de resurse și generează 35 de milioane de tone de deșeuri în UE în fiecare an. Consumatorii pierd, de asemenea, aproximativ 12 miliarde EUR pe an prin înlocuirea bunurilor, în loc să le repare. În plus, se preconizează că noile norme vor aduce în UE 4,8 miliarde EUR sub formă de creștere economică și investiții.

Directiva completează alte norme noi ale UE privind proiectarea ecologică și consolidarea rolului consumatorilor în vederea tranziției verzi.

Legislația răspunde direct solicitărilor cetățenilor, exprimate în cadrul Conferinței privind viitorul Europei – mai concret, propunerile 5(6), 5(7), 5(10) și 11 (2) privind consumul sustenabil și creșterea sustenabilă și inovarea: lansarea unei „platforme de reparare”; introducerea unor măsuri de promovare a dreptului la reparare” și de acces la piese de schimb; luarea de măsuri la nivelul UE pentru a stimula consumatorii să utilizeze produse mai mult timp; și abordarea obsolescenței planificate și asigurarea dreptului la reparare.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Author

11 Comentarii

  1. …haine vechi cumpeeerr!…pe de alta parte spuneti sa nu se mai repare masinile mai vechi de 15 ani…

  2. Alta data problema se rezolva prin pretul care incadra automat produsul in categoria „bun de folosinta indelungata”. Asta a generat si o meserie de „mester reparator”. „Tot inainte”, ca inainte era mai bine !

  3. IDEEA este fff BUNA, in Principiu si ma ingrijoreaza … 😊😊😊
    Sa FIE Destepti deodata, DIN Idioti Statornici si InDarjiti, ASTA pute POLITIC si devenii banuitoriu .. …
    Se mai miscoreza Deseurile si RISIPA Tembala.
    SA vedEM CE iese, ca MEREU din CEVA BUN teoretic, SE alege Prafuu’.
    AIA DeLaUE, din TOATE CotloaneleAdministrative, CeiCarePunInOperaDeciziile sunt la FEL de Tembeli si cu PreGatiri Aproximative ca SI CeiPrasiti AICI, de 34 de Ani si Sapte Luni, SCOSI de Urechi TOT, To’arashi FROM the Pho_PHOs POLITICE DeGenerate ale Mamaikiilor lor CRESCUTE in Egeria UE.
    DeGENERAT din DeGENERAT, CE sa IASA?
    TOT CE au facut ca IDIOTZII de 34 de Ani, de CAND se vazura SINGURI pe Lume,
    DIN Prostia Imbecilului POLITIC UNIC in Istoria in Gneral Murdara de TAMPITA sau InTampita din Murdaria VIOLENTEI TEMBELE,
    „Daniil Prepeliakov” au fost Numai si Numai NARODNess Sinistre si au ADUS Lumea in Pragul ANIHILARII Fizice TOTALE,
    ACUM fiind in Curs ANIHILAREA MORALA a Lumii prin Slobozirea in PUTERI si ARME a Tuturor, To’ashi CAZATURILOR Abjecte DIN Ms DOSuu’ …
    Stiti VOI al CUI 😊😊😊
    Poate sa LE fi scapat f’UN DOBBITOCK Beat, adormit Acasa si lipsa la Apelul IDIOTILOR Politici

  4. un prim pas spre normalitate si ‘dechinizificare’ a lumii dupa modelul de productie si supravietziure asiatic..
    in plus mai face oamenii sa gindeasca multidisciplinar…
    s-a saturat lumea de destia care nu stiu sa faca nimic…
    femeile vor fi mai atente cind is iau barbat 🙂

  5. Miroase tot mai clar a sărăcie programată.
    A, și a ecologeală cu orice preț, evident.

  6. Ajungem de unde ne-am pornit..
    Am avut un frigider fabricat în Polonia.Electrolux..Volumul lui și acum poate fi optimal. Mai mare nu doresc. Însă sau schimbat standardele și am fost nevoit, din cauza ca nu se găsește o mică piesă, să-l dau la utilizare….??

  7. Ce faci cand o piesa costa cat jumatate din pretul bunului? Iei in considerare vechimea sau, ca sa salvezi planeta, prelungesti agonia? O spun din propie experienta si nu sunt decis ce sa fac

  8. alta directiva nesabuita. In primul rand marea majoritate a produselor contemporane sunt proiectate si construite sa nu poata fi reparate incat sa se vnda multe. Ca sa repari un astfel de produs intre costul piesei de schimb si timpul pierdut nu se merita reparatia. In plus nu mai exista ateliere de reparatii si nici meseriasi reparatori. O noua garcara ca aproape toate cele.

  9. Nemții ziceau că mașinile germane produse pâna , parcă, 2007 în sunt proiectate de ingineri dar cele de după, de directori.Am un Gorenje din ’97 parcă, pe care l-am reparat(cu mâna mea) de vreo 4 ori cu tot cu schimbatul rezistenței.Spăl odată, de două ori/stm și merge brici.Mai am un Candy ’76 la care trb să-i dreg sau să-i schimb programatorul.Am un amic care a rămas în pană cu o masină cu un nit desenat pe ea după trei ani.S-au rupt gumele ce țineau motorul.Măsura a excelenta și daca pun și piese de schimb la bătaie, băieți descurcăreți pot pune de o afacere cinstită cu bani buni în ea.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*


Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.