Umorul și tragedia experimentului la BIEFF

Exercițiul sensului

Amenințarea atacurilor cu drone este subiectul peliculei germane „Find Fix Finish“

A debutat a opta ediție a Festivalului Internațional de Film Experimental București (BIEFF). Până pe 1 aprilie, Cinema Muzeul Țăranului și Cinema „Elvire Popesco“ din Capitală își împart proiecțiile din cadrul secțiunilor în care sunt proiectate peliculele selectate pentru a intra în competiție ori în programele speciale dedicate festivalurilor de la Berlin, Sarajevo sau Rotterdam, dar și experimentului autohton.

Manifestarea, al cărei director artistic și curator este Adina Pintilie, recent premiată cu Ursul de Aur pentru filmul său „Nu mă atinge-mă“, și-a propus încă de la primele proiecții să aducă în fața publicului românesc un program care „are ca scop promovarea creaţiilor inovatoare și a unor artişti cu viziuni profund personale asupra realităţii contemporane, care, în acelaşi timp, explorează cu îndrăzneală limitele limbajului cinematografic. Un cinema al libertăţii totale de creaţie, un cinema fără compromisuri“.

Filmul franțuzoaicei Céline Devaux „You Will Be Fine“ este un epilog al unei povești de dragoste

Rock și religie

Regizoarea anunța faptul că „anul acesta competiția internațională este structurată pe cinci teme, fiecare dintre ele reflectând aceeași problematică, a relației complexe pe care o avem cu celălalt“. În deschiderea ediției din acest an a BIEFF a rulat cea mai recentă producție semnată de francezul Bruno Dumont, „Janette: Copilăria Ioanei D’Arc“. Regizorul, celebru pentru aversiunea pe care o are față de filmele cu pretenții moraliste, a pornit de la drama poetului Charles Peguy pentru a scoate la lumină un fel de „La La Land“ medieval, cu un simț al umorului actualizat pe măsură. Încă o proiecție a peliculei muzicale este programată joi, pe 29 martie, de la ora 18.30, la Cinema „Elvire Popesco“.

Una dintre temele des întâlnite în arta taiwanezului Su Hui-yu, visul trece în „Super Taboo“ înspre reveria pornografiei interzise

Ziua intimității

Astăzi este deja prima zi a competiției internaționale BIEFF 2018, astfel că, de la ora 18.00, intră pe ecranul de la „Elvire Popesco“ două programe. Primul este „(Self)Portrait of the Artist as a Young Man“ („Auto/portretul artistului la tinerețe“), care „ne poartă în universul personal și în intimitatea creatorilor, într-un proces de introspecție în care sunt exprimate nevoi emoționale umane și artistice, sunt confruntate cu sinceritate crizele existențiale sau redescoperite amintiri de mult uitate“. Cel de-al doilea program al zilei continuă cu „Intimacy in the Digital Age“ („Apropierea în era digitală“), o selecție care, potrivit organizatorilor, „analizează relevanța conexiunii umane în era digitală. Între vis și realitate, într-o infinitate de posibilități, de adevăruri și interacțiuni, evoluăm și ne conectăm cu ceilalți într-un spațiu în care realitatea și virtualul coexistă, devenind una și aceeași stare de a fi, la fel cum avatarul online devine parte integrată din identitatea noastră reală“.

Bruno Dumont arată că un musical poate să fie radical

Sens și veridicitate

Selecția unor producții care vin din spații foarte diverse, de la Orientul Îndepărtat, Mijlociu, Europa până în Africa de Sud și Statele Unite, oferă o imagine cuprinzătoare a felului în care se mută accentele producției de film experimental în zilele noastre, cu aerul că investigațiile sintactice ale cinematografului sunt sinonime cu nevoia noastră de sens, indiferent de cultura din care venim. „Problematicile astea, care sunt foarte concentrate pe drepturile omului și pe nevoia de empatie, preocuparea pentru aproape fiind foarte acută în lucrările majorității artiștilor contemporani, combinată cu o nevoie de a te elibera de clișeele pe care ficțiunea narativ-realistă le-a împământenit de-a lungul timpului sau în documentarul clasic. Acum observi propuneri foarte diferite de ceea ce alcătuiește norma“, declara Adina Pintilie în prefața festivalului, pentru Digi 24. În zilele următoare vor intra pe ecrane și filmele adunate în secțiuni ca „Human Nature / Mother Nature“ (dedicată relației dintre om și natură), „Embracing the Female Gaze“ (o selecție de filme care surprind perspective ale femeii) și „A Lie That Tells the Truth“ (producții care urmăresc tensiunea dintre realitate și ficțiune în narațiuni concentrate asupra dezinformării și manipulării din epoca postadevărurilor). Festivalul se încheie duminică, atunci când este programată proiecția filmului „The Green Fog“, 62 de minute dedicate peliculei clasice „Vertigo“ de Hitchcock, produs la cererea San Francisco International Film Festival.

Artiști în dialog

Mâine (miercuri) și poimâine (joi) publicul va avea ocazia să discute direct cu creatorii filmelor, la finalul celor trei proiecții BIEFF. Invitați speciali sunt regizorii Bernd Lützeler („Camera Threat“), Joe Namy („Purple“, „Bodies in Translation ‐ Part II of A Yellow Memory from the Yellow Age“ – cu sprijinul Ambasadei Libanului și al CEREFREA Villa Noël), Rawane Nassif („Turtles Are Always Home“ – cu sprijinul Ambasadei Canadei și al Ambasadei Libanului), Sandra Schäfer („Constructed Futures: Haret Hreik“) și Itamar Gov, asistent de regie al filmului „Tashlikh (Cast Off)“, de Yael Bartana, anunță organizatorii BIEFF 2018.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 2
Cosmin Tupa 152 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.