Familia, Credința și Căminul pictorului Gheorghe Tattarescu

După întoarcerea de la studii din Italia (1845-1851), cea mai mare parte din activitatea artistică a lui Gheorghe Tattarescu și cea mai cunoscută a fost dedicată artei religioase, cu peste 50 de astfel de ansambluri picturale, unde a dezvoltat un stil personal, între academismul italian şi iconografia tradiţională postbizantină. Această activitate îl va consacra drept cel mai important pictor muralist modern din țara noastră. Muzeul Municipiului București completează această imagine dezvăluind, prin expoziția ,,Familia, Credința și Căminul pictorului Gheorghe Tattarescu”, o latură a complexității vieții cotidiene a maestrului, unde atât publicul larg, cât și specialiștii vor avea ocazia de a explora o filă din biografia artistului.

La peste 200 de ani de la nașterea pictorului, timpul validează meritele acestui mare artist și totodată mare patriot și motivează cu prisosință propunerea noastră de a aduce un omagiu celui care a fost o personalitate exemplară a secolului al XIX-lea, un adevărat modelator al gustului pentru frumos al contemporanilor. Pictor de talent, autor de mari ansambluri picturale bisericești, fondator al Școlii de Belle-Arte din București și mentor al unei întregi generații de artiști, membru activ în cele mai importante mișcări socio-culturale ale vremii, Gheorghe Tattarescu (1820-1894) este un nume reprezentativ al culturii române moderne.

Expoziția ,,Familia, Credința și Căminul pictorului Gheorghe Tattarescu” își propune să evoce portretul cultural eterogen al acestui artist, dar și cadrul familial ca nucleu social. Ambientul căminului său eclectic prin dubla sa formare, orientală și occidentală, este parțial realcătuit din mărturiile materiale menite să evoce latura spirituală – credința ortodoxă, pe cea culturală – implicarea sa în problematica socială a epocii și profesoratul, dar și latura cotidiană, tihna ce o oferă portretele de familie și ale celor dragi și obiectele personale de natură să adauge expoziției o extensie memorială. În felul acesta, un patrimoniu compus din ceramică românească și europeană de secol XIX, icoane tradiționale, dar și icoane pictate de artist, câteva cărți din biblioteca pictorului, relevante pentru preocupările sale culturale, grafică mică, caiete de schițe și fotografii de familie, va încerca remodelarea iconografiei unei familii importante din secolul al XIX-lea bucureștean, cu detalii din sânul căminului ce o adăpostea.

Acestă poveste vizuală ce descrie și pe alocuri interpretează conținutul imaginilor își propune menținerea în atenția publicului larg și de specialitate personalitatea și importanța pictorului Tattarescu în cultura și arta modernă românească, aducând în prim plan mărturii valoroase atât pentru valorificarea patrimoniului, cât și pentru cercetarea istoriei artei și a societății bucureștene a secolului al XIX-lea.

Toate bunurile culturale mobile expuse fac parte din patrimoniul Colecției Muzeului Gheorghe Tattarescu.

PS.Expoziţia poate fi vizitatã la Palatul Suțu/Muzeul Municipiului Bucureşti, pânã la 29 ianuarie 2023

 

Articol scris de Rodica Ion/Muzeul Municipiului Bucureşti

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 3
Author

2 Comentarii

  1. Picturile lui Tattarescu, cu care acesta a impodobit multe biserici din Romania sunt de o perfectiune desavarsita, care depaseste cu mult picturile lui Grigorescu. Picturile lui Grigorescu sunt mai grosolane, in timp ce picturile lui Tattarescu sunt de o finete greu de imaginat.
    Operele lui sunt comparabile cu cele ale marilor pictori clasici din scoala italiana…….[Rumburak]

  2. Dar pe când reabilitarea atelierului pictorului Tăttărescu(imobil aflat in ”buricul” capitalei)?

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.