Guvernul Orban a dat liber la privatizarea mascată

Bucăţi importante din companii profitabile ale statului, precum Romgaz, Hidroelectrica, Transelectrica, Nuclearelectrica, CEC, se pot vinde fără restricții, după ce Cabinetul Orban a modificat, printr-o OUG, legea 173/2020 care interzicea vreme de doi ani înstrăinarea a participațiilor statului la companiile și societățile naționale, la bănci, precum și la orice altă societate la care statul are calitatea de acționar, indiferent de cota de participație deținută. Totodată, OUG permite și vânzare unor societăți aflate pe pierdere, așa cum sunt Complexul Energetic Oltenia sau Tarom.

”Pe fondul scandalului de la alegerile locale, Guvernul a emis o Ordonanță de Urgență pentru întrăinarea unuor active de bază. Printre acestea, Hidrolectrica, CEC, Exim Bank”, a declarat ieri Marcel Ciolacu, președintele PSD. Analistul economic Adrian Câciu susține că vom avea companii pe hârtie. ”Activele vândute, iar statul va rămâne cu acțiunile care îi vor permite controlul a… Nimic. Pentru multe companii dincolo de activele fizice mai importante pentru concurență sunt brevetele, rețetele și mărcile. Le vor cumpăra pentru a le face dispărute. A se vedea cazul Oltchim unde miza erau rețetele și brevetele. Nici nu vreau să discut de miza imobiliară a activelor fizice sau de miza industrială. Să mai spun de șomajul aferent? Va fi, fiți siguri, e pe cale de consecință. Privatizare prin vânzare de active. Metoda clasică de distrugere a brandurilor naționale. De asta nu a fost cvorum la moțiune? Valoarea companiilor românești este de peste 20 miliarde de euro.”, a spus Câciu.


Ce lege s-a schimbat

Legea 173, care a fost promovată în acest an în perioada stării de urgență, prevedea interzicerea, pentru doi ani de zile, înstrăinarea participaţiilor statului la companiile şi societăţile naţionale, la bănci, precum şi la orice altă societate la care statul are calitatea de acţionar, indiferent de cota de participaţie deţinută. Actul normativ făcea referire și la operațiunile începute anterior intrării în vigoare ”prezentei legi”.

În plus, legea stipula că statul român poate dobândi, în oricare dintre modalitățile prevăzute de lege, participații la societățile care desfășoară activități economice în domeniile: producția și comercializarea de medicamente, dispozitive medicale, seruri și vaccinuri, servicii medicale și paramedicale; industria alimentară, agricultură, silvicultură, exploatarea forestieră; producția, transportul, distribuția și furnizarea de energie electrică și energie termică; explorarea, exploatarea, extracția, producția și prelucrarea resurselor minerale; transportul, construcția și administrarea de infrastructură rutieră, feroviară, navală și aeriană; captarea, tratarea și distribuția apei potabile și a apei pentru irigații; poștă, comunicații și tehnologia informației.

Conform expunerii de motive, Constituția României obligă statul să asigure protejarea intereselor naționale în activitatea economică. Aceste interese sunt reprezentate, între altele, de participațiile pe care statul le deține la companiile și societățile naționale, la bancă și la diverse alte societăți. Toate acestea sunt entități economice la care statul deține acțiuni, ca acționar unic sau în diverse cote de participare. “Declararea stării de urgență, instituită prin Decretul nr. 195/2020 al Președintelui României, încuviințată prin Hotărârea nr. 3/2020 a Parlamentului României, determinată de epidemia CO VID-19, a modificat substanțial regulile după care funcționează economia românească, atât în plan intern, cât și în plan internațional. În esență, valoarea participațiilor fluctuează într-un ritm și în direcții greu de anticipat, ceea ce poate duce la pierderi importante pentru acele companii și societăți la care statul român deține participații. În aceste condiții, pentru protejarea intereselor naționale în economie, se impune interdicția de a înstrăina orice participație a statului român astfel cum este deținută în prezent. În mod evident, efectele negative în plan economic determinate de starea de urgență și de criza COVID-19 se vor prelungi pe o perioadă mai lungă decât cea raportată strict la durata stării de urgență. De aceea, este necesar ca măsura interdicției să opereze pentru o perioadă mai îndelungată, de siguranță. Bineînțeles, în măsura în care se apreciază că efectele negative au încetat, ori că înstrăinarea participațiilor statului ar fi benefică protecției intereselor naționale în economie, tot printr-un act normativ cu putere de lege perioada interdicției ar putea fi scurtată. In mod corespunzător, aceasta poate fi și prelungită”, se arăta în expunerea de motive a legii 173/2020.

Ce spune Guvernul

Membrii Cabinetului au invocat în favoare demersului lor de eliminare a interdicției de doi ani o decizie a Curții Constituționale care spunea că sintagma „participaţiile statului” are în sfera de cuprindere atât acţiunile şi părţile sociale, ca valori mobiliare emise de societăţi comerciale, cât şi activele, activele funcţionale sau cu caracter social, ca bunuri sau ansambluri de bunuri din patrimoniul unei societăţi care desfăşoară activităţi comerciale. Eliminarea interdicției amintite va duce, potrivit Guvernului, la fluidizarea activităţii economice in anumite domenii de activitate în care sunt implicaţi atât operatori economici la care statul exercită calitate de acționar cât şi operatori economici aflați sub autoritatea unităţilor administrative teritoriale. De asemenea se va evita riscul falimentarii sau scaderii drastice a capacitatilor de productie a societăților comerciale deținute de stat, consecinţa cea mai gravă în acest caz reprezentând-o pe de o parte creșterea somajului si pe de alta amânarea/întârzierea implementării unor proiecte de investiţii majore, cu impact social şi economic de interes general.

Mizele

Foarte multe dintre companiile statului sunt extrem de profitabile. Hidroelectrica, de exemplu, societatea considerată perla coroanei energiei românești, Hidroelectrica şi-a bugetat pentru 2020 un profit brut de 1,42 miliarde de lei. De asemenea, producătorul de gaze Romgaz a prognozat un profit brut de 1,57 miliarde lei. De altfel, societățile de stat au sfidat pandemia și au scos profituri consistente. Nuclearelectrica, singurul producător de energie nucleară din România, a raportat un profit net de 128 milioane de lei aferent T2/2020, în creştere de la 71 milioane de lei din aceeaşi perioadă a anului precedent. Pe de altă parte, rezultatele semestriale arată o creştere de 18% a profitului net la 343 milioane lei dar o scădere de 2% a veniturilor la aproximativ 1,16 miliarde de lei. Transportatorul naţional de energie electrică, Transelectrica, a înregistrat în primul semestru al acestui an un profit net de 116 milioane de lei, în creştere cu 282% faţă de perioada similară a anului trecut. Transgaz Mediaş, operatorul național de transport gaze naturale, a raportat, pentru primele şase luni ale acestui an, un profit net de aproape 231,17 milioane de lei, cu 18% peste cel din primul semestru a lui 2019. În S1 2020, profitul net al CEC Bank s-a ridicat la 184,4 milioane de lei, peste nivelul bugetat, reprezentând aproximativ 49% din profitul înregistrat la nivelul întregului an 2019.

Ani de zile s-a tot discutat de vânzarea unor pachete importante ale unor companii de stat pe bursă. Unele dintre cele mai aprinse discuții au vizat Hidroelectrica. Cu puțin timp înainte de pandemie, compania a lansat procedura publică având ca obiect achiziția de ”Servicii avocațiale de consultanță și asistență juridică ale unui consultant juridic internațional” care se va ocupa de listarea pe bursă a companiei. Valoarea estimată a contractului se ridica la 700.000 de euro fără TVA. Se urmărea astfel ducerea la bun final a deciziei din 2013, prevăzută de HG 1066, de listare a 10% din acțiunile producătorului de energie electrică. Virusul și pandemia au dat peste cap planurile companiei iar legea 173 a pus pe butuci demersurile. În schimb, Hidroelectrica a trecut la vânzarea de active. Acționarii au fost solicitați să aprobe vânzarea de microhidrocentrale conform strategiei de valorificare propusă prin Nota de fundamentare a Directoratului nr. 74326/14.07.2020A. Potrivit Actului constitutiv al Hidroelectrica, actualizat în decembrie 2019, se pot încheia acte de dobândire, înstrăinare, închiriere, schimb sau de constituire în garanție a unor active din categoria activelor imobilizate ale societății, ale cărăr valoare depășește , individual sau cumulate, pe durata unui exercițiu financiar, 1% din totalul valorii contabile a activelor imobilizate ale Hidroelectrica, minus creanțele.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 3
Cosmin Pam Matei 4565 Articole
Author

26 de Comentarii

  1. CE Oltenia are in proprietatea bisericii si terenuri de fotbal la care plăteşte impozite şi taxe locale, dar care nu-i aduc niciun profit.Nu e normal sa le poata vind e la interesati ?Plus tot felul de cabane ascunse privirii,declarate puncte de lucru si care nu aduc profit..
    Hidroelectrica are inca zeci de MHC-uri partial distruse,partial in functiune care nu ii aduc profit !Nu e normal sa le vanda la mici proprietari care chiar vor sa le reabiliteze?
    CEC Bank are sedii proprii in care nu mai intra nimeni,prin diverse orasele,nu e normal sa scape de ele?Au 500 de sedii rurale, localitati cu potential de piata redus

    • Nene …ai rude in guvern !!! urmeaza sa te mufezi la ceva. Asa a facut Orban si cu pacanelele.Toate erau inchise ..la pacanele liber. Impozitul pe profit il platesc fimele..la pacanele se scad 33%. Pe prietenie ..dar sa revenim- participatia statului se refera la actiuni.Vine unu si cumpara un procent de actiuni. Apoi se aduna mai multi actionari minoritari si decid cum e cu dividendele.Asa au facut la fondul Proprietatea. Pentru ca au vrut sa-si ia toti banii nu au mai avut cu ce sa repare aeroportul Otopeni. de ex….

    • Da,istetule,de ce nu spui ca reabilitarile se vor face in profitul noilor proprietari,posibil al tau daca le cumperi in privat.In niciun caz in favoatea statului.Sau doar te dai inteligent si in rest ești gramada lor.

  2. Injuram comunismul dar traim mai mult de 30 de ani din vanzarea averii stranse sub comunism. Asta e renumita prostie romaneasca, inconfundabila si incurabila.

  3. Vindeti, vindeti, noroc ca v-a lasat Ceausescu ce sa vindeti. Daca pandemia se lungeste un an, doi, si cusurile raman online, vindeti si scolile, bisericile sunt tot ale statului, si ele pot fi vandute sau privatizate, ca tot nu va place ce zice BOR, care deja este asimilat cu PSD si CCR, vindeti tot. Dar pastrati palatul parlamentului si Palatul Cotroceni, nu ca n-ar fi fost construite sau renovate tot de comunisti, dar sa aveti de unde sa va dati in barci.

    • Bisericile sunt ale parohiilor, ale comunitatii, nu ale statului (ca daca erau ale statului le inchideau comunistii demult, dar ideea de comunitate ii oprea).

  4. @Lili
    Asta e ticalosia unui guvern care viseaza sa se legitimeze prin alegeri masluite dar si cu largul concurs al prostimii digitalizate. Electoratul progresist, cica. Ce mai eram aratati cu degetul si facuti in toate felurile cind strigam: „Nu ne vindem tara!” Ca doara nu pleaca nimeni cu ea in spinare, nu-i asa?? Nu, dar se trimit vagoane cu pamint fertil de la noi iar cit mai este pe-aici nu ne mai apartine in buna parte, tiruri incarcate cu padurile noastre, gazul pe conducte catre alte tari si tot ce mai produce profit vindut si instrainat aici, pe loc. Iar in frunte,ticalosul-sef care-si lauda guvernul pentru ca buna treaba face. Al doilea mandat este cel in care liftele straine ne vor lasa in pielea goala si infometati. Cu largul concurs al cozilor de topor autohtone.

  5. Cumva s-a facut un referendum pentru bunurile acestei tari scoase la vanzare si nu stiu eu?
    Cumva sunt proprietatile acestui guvern sau a oricarui guvern in functie?
    Cumva au muncit guvernele la constructia acestor institutii de vinde tot din tara?

  6. PNL criminal este cel care a vandut ROMTLECOM – alta perla a economiei romanesti, unei casute postale din CIPRU (HA! HA!), in guvernul CDR Emil Constantinescu, ministrul Economiei fiind atunci un PNL-pungas de frunte Sorin Pantis. Spaga varsata in buzunarele PNL-pun gasilor, a fost mai mare decat pretul varsat la Buget, de catre CP cipriota – INFORMATIA a rasuflat de la SRI.
    PNL-pungasii atat stiu sa comita pt Romania si pt fraierii care au votat pe „liberali” – sa vanda munca de-o viata a romanilor. Apoi, nenorocitii astia, dispar in paradisuri calde.

  7. la inceputul anului 90, toti directorii din IPRS Baneasa, au inlocuit poza lui Nicolae Ceausescu din propriile birouri cu Icoane. Unii s-au inscris in FSN direct din PCR, altii s-au inscris in PNL, tot direct din PCR, iar ulterior au fost dati afara. Dupa alegerile din 96, la conducere au fost adusi fostii directori dati afara, care intre timp facusera master-uri in strainatate, conducerea a fost preluata de PNL-isti, iar FSN-istii au fost concediati. In trei luni IPRS a intrat in faliment si a fost vanduta lui Becali pe 1 Euro. Dupa inca sase luni, Becali le-a spus tuturor sa ia fiecare ce vrea din fabrica pentru ca are nevoie de teren.
    Iar noi vorbim de economie capitalista eficienta, bazata pe concurenta, pe competitivitate , de pregatire profesionala reala, in care persoanele cu performanta recunoscute sa fie numite in functiile de conducere ….

    • Aceasta este diferenta dintre capitalismul Securistanului si cel al Cehiei, Poloniei sau al Ungariei…

  8. @Doru Anton: Figura cu icoanele o vazut-o,era larg raspandita printre directori!:))) Toti borfasii de directori pusi de sindicatele hoate,traiau printre icoane ca niste maici intr-o manastire de taici,credeau ca ii apara de DNA!Mai tarziu au inceput numirile politici,cand retardat sa fi,krva proasta sa fi,daca plateai birul la partid erai numit director,sau in CA,in CS,etc,sau mandatar la insolventa,tot felul de inventii de produs bani nemunciti..

  9. Întrebare: DE CE trebuie să le privatizăm/vindem? Aceasta este o concepţie depăşită, din anii ’90, ani în care economia României era blocată macro-financiar, fabricile cu tehnologii învechite produceau pe stoc, pierdusem şi piaţa CAER etc. Chiar şi atunci, privatizările gen Romtelecom (cu monopol pe telefonia naţională), Petrom (tot petrolul României) etc. au fost şi rămân controversate.
    Dar care este logica în prezent a vânzării către firme private a activelor economice ale României? Devalizarea României? Plafonarea dezvoltării prin cedarea controlului economiei către străini, să nu ajungem să le facem vreodată concurenţă? Nu înţeleg… Nu trebuie vândut nimic.

    • Romania e scoasa la mezat pentru a avut grija Câțu sa indatoreze tara cat toate guvernele de pana acum la un loc. Si ce poate face un falit organic, o gasca de impotenti care n-au creat nimic in toata viata lor, decat sa vanda ce mai au prin casa? Dupa ei potopul.

  10. O altă întrebare: dacă vinzi Hidroelectrica, Romgaz, Transelectrica, Nuclearelectrica, pământul arabil, pădurile etc., CE FACI CU BANII? E ca şi cum ai spune îmi vând casa, maşina, afacerea, nevasta şi copiii că iau un preţ bun, aşa mi-au spus nişte domni de pe Wall Street. Mi se pare că este vorba despre o altă noţiune aici, nu de privatizare ci de SINUCIDERE COLECTIVĂ.

  11. de ce tac romanii oare prostimea si sleata de pensionari daca ar merge la vot si ar vota psd sa de a dracu jos ciuma galbena sa l suspende pe mut si sa l trimita la prostime sa l spulbere la referendum oare de ce romanii nu mai sunt romanii hu

  12. Sa mai incerce cu moțeunea, poate-poate.

    Ii tot trageau unii, tot politicieni, cu independenta energetica, acum ceva ani, cica sa avem, sa facem si sa dregem.

    Acum suntem gata sa dam robinetii si intreruptatoarele altora, de pe alte meleaguri.E ilogic si stupid, cui foloseste asa ceva ?

    Aici nu poate fi vorba decat de cretinism sau tradare de tara, asta cred.

    In ambele cazuri e nevoie de actiune, si nu de meditatie si critică.

  13. Pentru străini și pentru viermii din politica românească, logica cinică a privatizărilor este plafonarea salariilor din România și menținerea forței de muncă la nivel salarial scăzut față de Europea Occidentală, ACEASTA ESTE MIZA. Jecmănirea și EXPLOATAREA forței de muncă din România pentru o cifră de afaceri mai frumoasă a corporațiilor. Aceasta se poate face ușor prin cartelizarea economiei intrată complet pe mâinile altora, din care noi toți, adică statul român, suntem eliminați, ne scoatem prectic singuri din joc. Companiile multinaționale nu-și propun dezvoltarea economică a angajaților lor sau scoaterea din subdezvoltare a țării, ci doar propria lor prosperitate economică. Astea înseamnă că îi poți da firmei X cadou o perlă economică super-profitabilă precum Transelectrica, iar ei pot să închidă jumătate din agregate, să vândă terenul pentru alte destinații, să concedieze, să „negocieze” salarii ca pentru lumea a treia cum ne consideră, să schimbe complet destinația și anvergura afacerii. Statul român trebuie să știe să profite de oportunitățile istorice și să împingă salariile în sus, el dictează mediului privat ce gen de afaceri se pot face în România, nu invers. Un stat fără active economice în spate, e un stat de carton, cu 0 capacitate de influență și de negociere. Asta vrem? Aici nu e Mozambic sau Sierra Leone, tată, asta trebuie să spună statul român tuturor corporațiilor care vin să șmanglească munca de generații a românilor.

  14. dupa cum mai spuneam: catu&CO va pleca (si vor) pleca doar cand vor indeplini misiunea primita de scufundare a Romaniei…credeti ca injuraturile ar avea vreun efect??!…asa ma gandeam si eu!…ciudat ca noua ni se impune „izolarea” si „virtualizarea” dar economia reala ( a energiei, a resurselor REALE, etc) este singura ravnita si vanduta de catre aceasta gasca de jigodii IMPUSE romanilor ca „autoritati”…mai derbedeilor credeti ca proverbele romanilor nu sunt si pentru voi???…

  15. pai e normal!!! rezistentii, sorosistii, tefelistii corporatistii…..prin frauda, prin minciuna, manipulare au acaparat toata puterea !!!
    cei care i-ai scos in piata sa protesteze pentru „justitea” independenta patronata de ambasadele occidentale…rezistentii tefelisti corporatisti sorosisti, alaturi de individul parazit in geaca rosie, tipau in favoarea multinationalelor si corporatiilor pentru apara privilegiile si a ne trata ca pe sclavi in continuare cum o fac de 30 de ani de „valori” occidentale !
    iar noi sa stam cuminti…cu botnita…fara sa scoatem un cuvant, fara sa ne impotrivim…fara sa-i suparam cumva pe alogeni, corporatii, multinationale, banci…cu taxe si impozite corecte…Dragnea i-a suparat si acum e la inchisoare pentru asta !

  16. Foarte bine fac! Sa vanda toata tara, ca sa-i sature pe dobitocii care ii voteaza cand s-or vedea ca Romania este vanduta toata.
    Votati-i bhai!

  17. Nu se spune care sunt acele „active imobilizate”,la care aplica contabilii, economistii brokeri,a la Catu,ex-somerul Orban cunoscand ca bunurile imobile nu pot fi instrainate adica-clădiri, construcţii, terenuri, căi ferate, canale ele fiind necesare productiei,ci doar- bunurile mobile-materii prime, combustibil, piese de schimb, semifabricate, produse finite etc.Bunuri economice sunt si cele sub forma bunurilor spirituale,necorporale ca brevete, licenţe, mărci de comerţ, creanţe, stocul de informaţii etc.care permit,conditioneaza procesul d e productie,tehnologic si ele sunt proprietatea proprietarului -Romania-intuituu personae-si deci nu pot fi instrainate tertilor.Prin Lg. nr.66 din 7 octombrie 1993,ctr.de management,a fost creata fictiunea „entitatea patrimoniala”printr-un simplu ctr.de management soc. comerciale in care statul detine 50% din capitalul social al acestora, precum si regiile autonome incredinteaza-org., conducerea si gestionarea activitatii sale,in schimbul unei plati,unor pers.romane sau straine.Intreprinzătorii sau managerii îndeplinesc înnume propriu toate actele juridice de conducere, administrare şi gestionare ci acţionează în numele societăţii,ei nu îşi angajează patrimoniul propriu, ci pe cel al societăţii, întreaga răspundere materială revenind acesteia,adica se alege cu datoriile aduse in sarcina lui de catre „asociati”prin aportul lor de capital,cu imprumuturile,creditele facute de acestia „intreprinzatorul,managerul”Catu,considera RO,doar o „soc.comerciala”pt.care angajeaza credite,si se imprumuta,desi soc.de mai sus sunt profitabile!AFARA PNL!!!!

  18. De cand o Ordonanta de Urgenta este mai puternica si bate o lege? Ce faceti acolo in parlament domnilor deputati si senatori? Dormiti in bocanci ori ati pactizat cu guvernul tradator iohanniSS+orban si asteptati sa va luati partea din aceste privatizari?
    Oare nu ar trebui ca problema privatizarii societatilor romanesti sa fie reglementata printr-un referendum national?

  19. Comisiile parlamentare sunt intesate de afaceristi,interlopi, neoliberali,influente straine ale multinationalelor,incasatori de mote, santajisti si santajati,de pilda tb.stiut ce rol ale Chiriotiu de la Concurenta,aici.
    Comisiile zac,doar se aleg pe mandat sau mandate multe,altfel ar fi vazut ca au si ele un rol.
    Crearea pietei autohtone nici dupa 30 de ani nu exista,inghitita inainte de a se naste,un avorton prin bunavointa inclusiv a acestui Parlament care a votat toate nerniciile prin „comisiile”sale de tragatori de tepe asupra poporului roman.
    Care a plecat,luinddu-si lumea in cap,ramanand ei sa se umfle cu famiglia,pt.secole ,averea noastra pt.care s-a muncit peste o jumate de secol incapand pe mana „legiuitorilor”burta verde ce fac donatii,cadouri in cele 4 vanturi,maputin celor ce au realizat bogatiile de care dispun ei,in plus controland tara.Ei nu controleaza Guvernele,Securitatea ,CSATul,nimic din ce ar trebui sa controlez,satu ani sa-si atribuie privilegii.Dau „Comisiile”in parlament vreun raport fata de popor,sa stie si sa afle cine ia bucati din CEC,Hidrolelectrica etc.pt.ca trebuie sa stie cei care i-au votat si eia cum intorc spatele?Au avut aceste „parlamente”o activitate transparenta,publica ,de respect fata de electorat?Stau si se uita,in prezent inclusiv acea comisie 4. Comisia specială comună a Camerei Deputaţilor şi Senatului pentru eleborarea, modificarea şi completarea propunerilor legislative în materie electorală-vizavi de fraudarea alegerilor recente?Ce propuneri,ce masuri a facut?I mai sunt unele de „ancheta si control”care zac precum mortul in papusoi, dar lefurile grase de pretutindeni merg, statul paralel merge, Iohannis merge spre victorie prin fraude ,Sa va fie rusine !

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.