Hocus-pocus cu legile Justiției

Proiectul de modificare a legilor justiţiei a fost depus marți la Camera Deputaților, fiind asumat de PSD. Surpriza abia acum vine însă.

Președintele se întoarce în schemă, dar pe jumătate

Președintele țării nu mai este scos din procesul de numire a procurorilor șefi, lucru care se întâmpla în varianta prezentată de ministrul Justiției Tudorel Toader.

Amendamentele depuse la pachetul de legi prevede, printre altele, reintroducerea președintelui în procesul de numire al procurorilor șefi, însă nu ar mai avea atribuţii în revocarea acestora.

„(4) Revocarea procurorilor din funcţiile de conducere prevăzute la alin. (1) se face de către Consiliul Superior al Magistraturii – Secţia pentru procurori, care se poate sesiza din oficiu ori la propunerea ministrului Justiţiei. Cererea de revocare poate fi formulată şi de adunarea generală a procurorilor acelui parchet sau, după caz, de procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casatie şi Justiţie ori de procurorul şef al Direcţiei Naţionale Anticoruptie, respectiv de către procurorul şef al Direcţiei de lnvestigare a lnfracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism , precum i de catre procurorul ef al Directiei pentru lnvesti garea lnfracţiunilor Săvârşite de Judecători şi Procurori , pentru motivele prevăzute la art. 51 alin. (2) care se aplică în mod corespunzător”, se arată în proiectul de lege.

Iordache ia cuvântul

„O modificare pe care noi am cuprins-o în Legea 303 este cea care vizează numirile, cât și revocările în funcțiile importante, fie că discutăm de Parchet, fie că discutăm de Înalta Curte. Acolo ultimul decident este președintele României, astfel încât acesta — am spus noi motivat — nu poate refuza decât odată numirea sau revocarea judecătorilor sau procurorilor. Și în cazul numirii și în cazul revocării noutatea este că președintele României este cel care decide atunci când numește sau când îl revocă să aibă posibilitatea numai o singură dată motivat”, a declarat Florin Iordache, președintele Comisiei care se ocupă de legi.

Noutăți sunt și în ce privește Inspecția Judiciară

Iordache a mai anunțat că se dorește „ca inspecția judiciară să fie o instituție autonomă a cărei activitate și mod de perfecționare a activității să fie dat unui Consiliu Național de Integritate al judecătorilor și procurorilor”.

Proiectul modificat prevede:

„Capitolul VII se modifică și va avea următorul cuprins: ,,Capitolul VII: Înființarea și organizarea Consiliului Național de Integritate a Judecătorilor și Procurorilor și Inspecției Judiciare și statutul inspectorilor judiciari
(1) Se înființează Consiliul Național de Integritate a Judecătorilor și Procurorilor, organism reprezentativ, cu activitate nepermanentă a cărui organizare și funcționare se stabilesc prin lege.
(2) Atribuțiile Consiliului Național de Integritate a Judecătorilor și Procurorilor:
a) numește și revocă conducerea Inspecției Judiciare;
b) primește anual raportul de evaluare și activitate a Inspecției Judiciare;
c) formulează recomandări referitoare la activitatea lnspecției Judiciare;
d) înaintează Consiliului Superior al Magistraturii propuneri pentru organizarea și funcționarea Inspecției Judiciare
e) îndeplinește orice alte atribuții stabilite prin lege sau regulament.
(3) Se înființează Inspecția Judiciară ca structură cu personalitate judirică, ce funcționează la nivel național, ca structură unică, cu sediul în municipiul București, prin reorganizarea Inspecției Judiciare din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii”.

O altă prevedere vizează cariera tinerilor intrați la Institutul Național al Magistraturii, fiind eliminat criteriul de vârstă și vechime.

„După finalizarea primului an de studiu urmează o perioadă de practică de 3 ani de zile și apoi 2 ani de stagiatură, deci practic exista o anumită critică din societate, că ori începi la 30 de ani ori trebuie să ai 5 ani vechime. Am eliminat aceste lucruri pentru că, până la urmă, valoarea nu i-o dă nici vârsta, și era și o chestiune de neconstituționalitate faptul că îi interzici cuiva dreptul de a accede într-o profesie dacă nu are vârsta sau dacă nu are o anumită vechime”, a explicat deputatul PSD.

Florin Iordache a mai anunțat că se înființează o direcție de investigare a magistraților care va fi în subordinea Parchetului General, idee preluată de la Tudorel Toader.

Conform proiectului de lege, ministrul Justiţiei va prezenta Parlamentului concluziile asupra raportului anual al de activitate a Parchetului General, al DIICOT, al DNA şi al DIISJP.

Iordache, acuzat că nu știe ce a semnat

Liderul PNL, Ludovic Orban, a afirmat marți seară că deputatul PSD Florin Iordache, președintele Comisiei parlamentare speciale, nu știe ce a semnat în cazul modificărilor la legile Justiției, acuzându-i pe pesediști că au pregătite la „sertar” amendamente la acest proiect.

„Îi atrag atenția domnului deputat Iordache că nu și-a citit propriul proiect de lege pe care l-a semnat. Domnul Iordache în declarația publică a spus că în conformitate cu proiectul de lege pe care l-a semnat, în privința numirii șefilor de parchete, președintele poate să refuze o singură dată o propunere formulată de ministrul Justiției. Este adevărat că există o asemenea prevedere în textul proiectului de lege, dar această prevedere nu se referă la șefii de parchete, respectiv procurorul șef al Parchetului de pe lângă ÎCCJ, procurorul șef al DNA, ci se referă la președinții și vicepreședinții ÎCCJ. Săracul domnul Iordache nici nu știe ce a semnat. În mod evident că l-a luat gura pe dinainte. (…) Ne așteptăm și suntem pregătiți ca față de aceste propuneri legislative de modificare să fie pregătite de fapt în sertar, așa cum a fost și la proiectul de lege privind amnistia și grațierea, niște amendamente care deja sunt scrise și care nu au fost introduse în proiectul de lege, dar care vor apărea, așa cum s-a întâmplat în trecut luni noaptea, înainte de dezbaterea plenului Camerei decizionale”, a spus Orban, la Parlament.

Liderul PSD Liviu Dragnea a declarat, anterior marţi, referindu-se la proiect, că i-a transmis lui Florin Iordache să ţină cont de poziţiile sale publice în legătură cu procedura de numire a procurorilor şefi.

Întrebat ce amendamente aduce PSD în proiectul privind legile Justiţiei depus la Camera Deputaţilor, Dragnea a răspuns: „De-abia a fost depus la Comisia specială, am înţeles că membrii Comisiei speciale au redactat împreună un proiect comun şi încep dezbaterile în acea comisie pe acel proiect de lege”.

„Eu i-am spus domnului Iordache să ţină totuşi cont de poziţiile mele publice în legătură cu procedura de numire a procurorilor şefi. I-am rugat să ţină cont de poziţia mea publică pentru că, aşa cum am spus mereu, nu au apărut până acum pentru mine argumente serioase ca să se schimbe actuala procedură”, a adăugat Liviu Dragnea.

Întrebat despre Inspecţia judiciară, Dragnea a răspuns: „Vorbiţi cu domnul Iordache, e un proiect de lege pe care l-au gândit, redactat şi depus ei, e bine să luaţi informaţii de acolo. Inspecţia judiciară nu cred că e bine să treacă în subordinea ministerului Justiţiei, se pare că nici actuala formă nu e cea mai bună, cred că trebuie gândit un sistem, mecanism, structură care să facă din Inspecţia judiciară o instituşie autonomă, e rolul lor”.

Întrebat dacă va exista o lege separată pentru Inspecţia judiciară, liderul PSD a răspuns: „Nu ştiu, poate nu”.

Liviu Dragnea a afirmat de mai multe ori în trecut că președintele țării ar trebui păstrat în procedura numirii procurorilor șefi.

Potrivit legii actuale în vigoare, procurorii-șefi sunt numiți de președintele României, la propunerea ministrului Justiției, cu avizul consultativ al Consiliului Superior al Magistraturii.

Varianta modificată a lui Tudorel Toader prevedea: ”Procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, prim-adjunctul şi adjunctul acestuia, procurorul șef al Direcției Naţionale Anticorupţie și al Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism, adjuncţii acestora, procurorii şefi de secţie ai Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, ai Direcției Naţionale Anticorupţie și Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism sunt numiţi de Consiliului Superior al Magistraturii – Secția pentru procurori, la propunerea ministrului justiţiei, dintre procurorii care au o vechime minimă de 10 ani în funcţia de procuror, pe o perioadă de 4 ani, cu posibilitatea reînvestirii o singură dată”.

 

 

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Ioana Radu 8516 Articole
Author

7 Comentarii

  1. Pai daca Dragnea scoate individul din procedura de numire a procurorilor, poate sa se duca singur la brutarie! Si in plus, nu a mincat degeaba sorici cu Coldea, Maior, Luluta si ceilalti!

  2. Banditii din Parlament au respins propunerea ca 26 octombrie sa fie declarata ca Ziua Victimelor Comunismului, astia sunt securistii care ne conduc.

  3. De ce Dragnea trebuie sa hotarasca ????? Cine-i el de trebuie sa decida ca in numirea procurorilor generali si de parchetetrebuie sa ramana implicat Iohanis ????? Nu era mai bine, mai curajos si mai cinstit sa se astepte raspunsul Comisiei de la Venetia , si daca ar fi st da, sau nu, sa se aplice fara atata tevatura ???? Acest Dragnea este odios . Nimeni nu poate conta pe ce zice el azi, caci maine se rasuceste. Cine-l intelege ????Bietele legi ale justitiei gandite de Tudorel Toader vor ajunge varza. Ce lume, ce popor, ce parlamentari de doua parale…. Chiar ca este bnecesar un Tepes ( dar nu Kovesi) care sa-i traga in teapa pe toti neghiobii politicii romanesti, in frunte cu Dragnea si, sa se refaca totul de la 0.

  4. Este cel mai important lucru : PSD-ul sa reglementeze rapid IMPOZITAREA (cifra de afaceri si TVA) MULTINATIONALELOR. Riguros, corect si simplu.Toate scandalurile, profesionist intretinute, se vor opri brusc! Toata sabotarea guvernarii, actiunile” binomului” sri-dna, Soros cu o.n.g..-urile si presa propaganda, Basescu, doamnele Pralong cu presedintele Iohanis si Guseth, toate se vor opri pentru ca totul este finantat de lobby-ul multinationalelor. Cand totul va fi reglementat riguros lobby-ul nu va mai avea rost si va fi stopat. Totul, daca avansezi in analiza din treapta-n treapta duce la loby-ul multinationalelor care vor sa mulga nestingherite, fara impozitare, Romania. Vor evaziunea, furtul cu miliardul! Asa zisa” dereglementare”. Pentru asta mint, scuipa, fac crime (vezi Colectiv), finanteaza sabotaje. Totul pentru a nu se ajunge la reglementare, impozitare riguroasa. Daca este facuta totul se va opri si vom putea sa ne dezvoltam.

  5. Mare secatura este Dragnea!
    Cum este posibil ca numai secaturi sa ajunga la conducerea partidelor?

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.