Importurile de petrol rusesc în UE prin Bulgaria au crescut

Cantitatea de petrol rusesc importată în UE prin rafinăria Lukoil din Bulgaria a crescut semnificativ în ultimele luni, a declarat Martin Vladimirov, principalul analist energetic al Centrului pentru Studierea Democrației (CSD), pentru Euractiv Bulgaria într-un interviu exclusiv.

„Acest lucru înseamnă un profit suplimentar în valoare de sute de milioane pentru compania rusă în ultimul trimestru al anului”, a menționat Vladimirov .

Grupul de reflecție bulgar monitorizează în mod activ importul de țiței rusesc prin Bulgaria către UE, iar luna trecută, împreună cu alte două organizații europene, a tras un semnal de alarmă cu privire la transbordarea carburanților din țițeiul rusesc în Bulgaria pentru export în Europa de Vest.

Lukoil a răspuns că nu a încălcat sancțiunile pentru că exporta benzină cu octan scăzut în UE, care nu este acoperită de sancțiunile UE împotriva Rusiei.

În același timp, compania rusă a amenințat că va închide rafinăria bulgară dacă interzicerea importurilor de țiței rusești era impusă prea repede.
Lukoil este prezentă și în România, cu rafinăria Petrotel din Ploiești și cu peste 300 de stații de distribuție carburanți.

Bulgaria intenționează să pună capăt derogării de la embargoul UE la 1 martie 2024. Disputa cu privire la rafinăria bulgară a Lukoil poate cauza probleme pe piața regională a combustibilului, deoarece este cel mai mare din regiune și singurul producător de combustibil pentru avioane din Balcani.

Potrivit analizei CSD, Lukoil nu are niciun motiv economic să-și submineze poziția dominantă pe piața bulgară a combustibililor, chiar și cu retragerea scutirii pentru importul de țiței rusesc.

Vladimirov a comentat că nici puterea politică de la Kremlin nu are niciun motiv să creeze probleme. Totuși, el a avertizat că Bulgaria ar putea fi folosită pentru a „spăla” petrolul rusesc, care va intra în continuare în UE, dar sub o altă etichetă.

„Ar fi mult mai ușor pentru Lukoil să încerce să spele petrolul rusesc prin petrol kazah și azer în Bulgaria. Nu m-aș mira dacă, la 1 martie 2024 (când este programat să fie interzise importurile de petrol rusesc), amestecul procesat de rafinărie ar conține 100% petrol kazah. În acest fel, banii pentru bugetul Kremlinului vor curge lin. În fiecare lună, scutirea este prelungită este un profit uriaș pentru Rusia”, a adăugat Vladimirov.

Vânzarea afacerii

Expertul în energie prezice că fereastra pentru vânzarea rafinăriei Lukoil din Burgas se va deschide după suspendarea importurilor de petrol rusești în țară.

Vladimirov a explicat că Lukoil nu este interesat să rămână pe piața bulgară dacă nu își menține poziția preferențială cu derogarea pentru importul de țiței rusesc.

„Când va scadea derogarea, compania va fi interesată să vândă pentru că a realizat un profit uriaș în ultimul an și jumătate. Aceasta face parte dintr-o strategie mai amplă a Lukoil de a vinde active în sectoarele de rafinare a petrolului și distribuție de combustibili”, a spus el.

Potrivit analizei CSD, regimul de la Kremlin a câștigat peste 3 miliarde de dolari doar din operațiunile sale în Bulgaria de la începutul invaziei ruse a Ucrainei. Martin Vladimirov prezice că rușii vor fi probabil de acord să-și vândă afacerea bulgară anul viitor.

„Cel mai logic lucru de făcut este să vinzi rafinăria Burgas, deoarece presiunea autorităților bulgare și situația geopolitică vor face afacerea destul de dificil de manevrat”, a adăugat el.

Interes din Azerbaidjan

Potrivit informațiilor neoficiale obținute de Euractiv, cel mai serios interes pentru cumpărarea rafinăriei este compania de stat SOCAR din Azerbaidjan, care deține deja aproximativ 30% din vânzările de gaze din țară.

Întrebat dacă există riscul înlocuirii companiei ruse cu un alt mare jucător care reprezintă un regim autoritar, Vladimirov a spus: „Există un astfel de risc. Dacă suntem sinceri, această infrastructură, care se află pe litoralul Mării Negre, este practic o enclavă folosită în trecut pentru tot felul de operațiuni. Au existat suspiciuni de trafic de arme, evaziune fiscală și sancțiuni. Un astfel de activ ar trebui să cadă în mâinile unui investitor strategic occidental.”

Potrivit acestuia, unul dintre riscurile majore este legat de intenția Bulgariei de a construi conducta de petrol Alexandroupolis-Burgas, care este „complet inutilă din punct de vedere economic”.

„Acest proiect poate fi folosit drept pretext de către autoritățile bulgare pentru a crea o situație similară cu cea din Slovacia, Cehia și Ungaria, și anume dorința de a continua derogarea petrolului rusesc și după 2024. Cercurile pro-ruse fac presiuni pentru construirea de conducta Alexandroupolis-Burgas. Acesta va fi folosit ca argument pentru menținerea status quo-ului la Lukoil Neftochim”, a explicat el.

Potrivit analistului, afirmația că petrolierele pot trece cu greu prin Bosfor este un argument fals în fața Bruxelles-ului.

„Toate tipurile de țiței pot trece prin Bosfor și, chiar și acum, rafinăria Lukoil cumpără petrol norvegian și saudit, care trece fără probleme prin Bosfor. Pretențiile că vor fi probleme cu Bosforul sunt complet aiurea. Aceasta este o încercare de a bloca statul bulgar într-un proiect pe termen lung care va duce, pe de o parte, la consolidarea rețelelor de influență rusești și, pe de altă parte, la menținerea status quo-ului în sectorul petrolier”, a spus Vladimirov.

Analistul a spus că a existat un interes din partea investitorilor occidentali pentru rafinăria bulgară, dar nu a fost strategic.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 3
Cosmin Pam Matei 4631 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.