Între două festivaluri de teatru: Arad şi Sfântu Gheorghe

Învață din viață! la Festivalul Internațional de Teatru Nou de la Arad

 

De câteva zile, la Arad se caută și se oferă experiențe teatrale de tot felul. Și asta pentru că, în ultimii ani, fenomenul teatral a devenit un instrument extrem de personal de a oferi emoție, zâmbete, fenomen ce mai deunăzi era închistat în tehnici și metode. La Arad este organizat un festival de teatru nou, un festival al spectacolelor-experiență.

Preț de 9 zile, Aradul va căpăta un suflu nou. O ediție bogată, ce are în vizor viața de zi cu zi, cotidianul. O ediție bogată în spectacole despre oameni și percepții, despre prejudecăți, superstiții. Un festival cu spectacole care incită la reflecții, cu spectacole despre descoperirea unor lumi, despre singurătatea din mijlocul mulțimii, despre familia tradițională, despre slăbiciuni. Spectacole din viață din care avem ce învăța.

Focusul ediției a 6-a a Festivalului Internațional de Teatru Nou de la Arad (12-20 mai) este Înv(i)ață! Teatrul se schimbă, fenomenul teatral capătă noi forme, noi sensuri, iar succesul sau eșecul său depind de public. Cei cărora nu le e frică de noi experiențe și de altfel de experimente sunt invitaţi să învețe din viețile altora, transpuse în cele 22 de spectacole ale festivalului.

8 (opt) spectacole fac parte din focusul Înv(i)ață, al experiențelor și experimentelor: OMG! – Organisme Modificate Genetic, un spectacol de Ioana Păun, Teatrul Andrei Mureșanu din Sfântu Gheorghe; Pe jumătate cântec, în regia Cristei Bilciu, Teatrul Odeon București; M.I.S.A Părut de Alexa Băcanu, regia Dragoș Alexandru Mușoiu, Compania Reactor de creație și experiment Cluj-Napoca; Tatăl meu, preotul de Gabriel Sandu, regia Leta Popescu, Teatrul Național Târgu-Mureș, Compania „Liviu Rebreanu”; Rovegan, regia Catinca Drăgănescu, Asociația Arena & Centrul de Teatru Educațional Replika București; Familia fără zahăr de Mihaela Michailov, regia Radu Apostol, Teatrul Mic București & Centrul de Teatru Educațional Replika; Öröm és boldogság/ Bucurie și fericire de Székely Csaba, regia Andi Gherghe, Teatru 3G Târgu Mureș; 90, scenariu colectiv, regia și dramaturgia David Schwartz, Asociația O2G& Macaz Teatru Coop București.

Festivalul a început în stradă, în mijlocul spectatorilor, pe Platoul din faţa Palatului Administrativ, cu un one man show Pau Palaus, produs de Compania Contaminando Sonrisas, Spania. Fané solamente este un spectacol de clownerie presărat cu sute de incidente neprevăzute, la finalul cărora rămân doar intensitatea și unicitatea fiecărui moment din viaţă.

A urmat Teatrul de Nord din Satu Mare care a prezentat Iluzii de Ivan Vîrîpaev, în regia lui Cristian Ban. Un spectacol în care primează povestea. O poveste spusă cu umor de actorii Raluca Mara, Ioana Cheregi, Romul Moruțan, Cătălin Mareș, despre noi acum și despre noi la bătrânețe.

Călătoria teatrală a primei seri a continuat cu Familia Ou. Un spectacol colectiv realizat sub bagheta lui Bogdan Untilă, la Teatrul Recul din București, despre intuiția feminină, relații vechi și noi, despre familia tradițională, despre fragilitatea omului asemeni unui ou. Un sketch-comedy cu momente de improvizație extrem de bine create de actorii Adriana Bordeanu, Andrei Negoiță, Delia Riciu și Mihaela Georgescu.

Prima seară de festival s-a încheiat cu spectacolul Grounded de George Brant, în regia Ligiei Ciornei, producție a Doctor’s Studio şi Teatrul Unteatru, Bucureşti. Grounded este un one woman show Isabela Neamțu despre epoca modernă care suprapune existenţele şi arhivează toate momentele vieţii noastre. Despre epoca big brother, în care totul se înregistrează.

Cea de a doua zi de festival a debutat cu spectacolul trupei de teatru pentru elevi și studenți Amifran Arad, o prezență constantă în festival încă de la prima ediție. Anul acesta, ajutați de regizorul Florin Didilescu care a intrat în jocul lor, cei 11 liceeni se joacă în „România, această imensă casa-scărilor de bloc!”, Jim cară molozul, după un text de Ioan Peter-Pit.

Teatrul „Nottara” din București a revenit la Arad cu spectacolul Somnambulism de Iaroslava Pulinovici, în regia lui Alexandru Mâzgăreanu. Cu Ion Grosu, Crenguţa Hariton, Diana Roman și Iulian Mihai Cristea despre amăgiri, vise neîmplinite, rătăciri, iluzii și realitate.

Al patrulea teatru din București care a urcat pe scena Festivalului de Teatru Nou a fost Teatrul de Artă, cu Andreea Bibiri, creatoarea unui one woman show de excepție. O femeie singură, pe texte de Dario Fo și Franca Rame, în regia lui Daniel Grigore-Simion și scenografia lui Adrian Pitica, vorbește despre îndatoriri de tot felul, despre cotidian și despre singurătatea din mijlocul oamenilor.

În următoarele zile la Arad ajung 7 trupe din 4 orașe: Teatrul ACT București, Teatrul „Andrei Mureșanu” Sfântu Gheorghe, Teatrul Avangardia București, Teatrul Odeon București, Teatrul Municipal Baia Mare, Teatrul Excelsior București și Compania Reactor de creație și experiment Cluj-Napoca.

Săptămâna a debutat în forță alături de Marcel Iureș și Florin Piersic Jr., în cea mai nouă producție a teatrului de pe Calea Victoriei din București, Teatrul ACT. Un spectacol care merge până în back stage și scoate la iveală tensiunile dintre două generaţii de actori: Stage Dogs – inspirat de A Life In The Theatre de David Mamet – în regia lui Florin Piersic Jr.

Pe scena Sălii Studio a urcat trupa Teatrului „Andrei Mureșanu” din Sfântu Gheorghe cu spectacolul OMG! – Organisme Modificate Genetic. Regizoarea Ioana Păun alături de scenograful Cătălin Rulea și de actorii Elena Popa, Paula Rotar, Costi Apostol, Sebastian Marina, Alexandrina Ioana Costea, Fatma Mohamed și Abdel Fatahou re-crează un spectacol care „te lovește peste față cu un adevăr frust despre deruta generală a lumii în care trăim, despre degradarea lăuntrică a ființelor umane și despre interesele de tot felul care fac milioane de victime nevinovate”, scrie Mirela Cara.

Marți, 15 mai, a trecut pragul Festivalului, Teatrul Avangardia cu Marius Manole și Șerban Pavlu, în piesa Demnitate, textul și regia Ignasi Vidal, un spectacol plin de emoție, care vorbește despre Prietenie. Politică. Corupție. Loialitate.. „Un spectacol deosebit despre… noi. (…) Emoție la superlativ”, apreciază Ileana Lucaciu

La Sala Studio, actrița Anda Saltelechi a putut fi văzută într-un one woman show premiat la multe festivaluri de teatru din țară. Producție a Teatrului Odeon din București, în regia Cristei Bilciu, Pe jumătate cântec este o poveste despre ratare, despre ce se întâmplă atunci când nu ai curajul să îţi urmezi visele şi te încurci în propria ta viaţă, ca într-o haină cu câteva numere prea mare. Este o poveste din care se poate învăța. Așadar, Înv(i)ață!

Seara s-a încheiat în Club Flex, când a intrat în acțiune, într-un dublu recital actoricesc, Andrei Dinu și Andrei Stan, cu un spectacol regizat chiar de ei, după texte de Eric Bogosian, Plex, una dintre cele mai spectaculoase producții ale Teatrului Municipal din Baia Mare, care a fost prezent pe scena POINT București și pe scena Teatrului de Nord din Satu Mare.

La jumătatea festivalului, miercuri, 16 mai, publicul se va bucura de prezența a două trupe: Teatrul Excelsior din București și Compania Reactor de creație și experiment Cluj-Napoca.

De la ora 19.00, la Sala Mare, arădenii vor intra în atmosfera unui musical extrem de apreciat, Our Ladies of Perpetual Succour (Fecioarele noastre grabnic ajutătoare) de Lee Hall, după romanul “The Sopranos” de Alan Warner. Regia și coregrafia poartă semnătura lui Răzvan Mazilu, din distribuție făcând parte Alina Petrică, Meda Topîrceanu,Aylin Cadîr, Daniela Tocari,Oana Pușcatu, Ana Bianca Popescu. Un spectacol despre care Răzvan Mazilu spunea că este „o punere în scenă dinamică, cu surprize, cu energie, cu umor, dar în același timp cu imagini puternice, încărcate de poezie. O poezie „croită” pe sensibilitatea publicului tânăr de azi”.

M.I.S.A Părut de Alexa Băcanu, regia Dragoș Alexandru Mușoiu, face parte din Focus Înv(i)ață! și oferă un studiu de caz asupra scandalului mediatic legat de Mișcarea de Integrare Spirituală în Absolut și relația ei cu justiția din România.

Ce este normal? Cât de periculoasă e o presă în căutare de scandal cu orice preț? Ce moștenire în atitudine și gândire ne-a rămas de la regimul comunist? Cât de mult preț punem pe libertatea individuală versus tradiție? Ce se întâmplă când morala e confundată cu legea? sunt întrebări retorice pe care actorii Cătălin Filip, Raluca Mara, Oana Mardare și Bogdan Bob Rădulescu le „joacă” extrem de dinamic și expresiv.

Producția Companiei Reactor de creație și experiment Cluj-Napoca va fi pe scenă de la ora 21.30 la Sala Studio.

Zile de foc, zile în care experiențele teatrale ajung la cote maxime, trei zile în care la Festivalul Internațional de Teatru Nou de la Arad sunt prezentate spectacole pentru toate gusturile, trei zile de teatru de calitate de care meritați să vă bucurați.

Festivalul este organizat de Teatrul „Ioan Slavici”, în parteneriat cu Primăria și Consiliul Local ale Municipiului Arad.

Retrospectivă REFLEX4, o „călătorie“ spre aflarea sensului de a fi în Univers

Festivalul REFLEX a devenit un adevărat brand al oraşului Sfântu Gheorghe, pe care îl promovează drept un spaţiu multicultural, cu identitate unică, capabil de a găzdui întâlniri artistice între Centrul, Vestul şi Estul Europei teatrale.

Ajuns la cea de-a patra ediție, Festivalul Internațional de Teatru REFLEX, care se va termina astăzi, a devenit deja un punct de atracție pentru iubitorii de artă teatrală din întreaga țară, fiind unul dintre cele mai așteptate evenimente din domeniu.

Selectând atent spectacolele incluse în agenda festivalului, organizatorii au surprins încă din primele zile publicul care a putut urmări unele dintre cele mai interesante propuneri regizorale. Deși variate prin forma de prezentare, prin modul de abordare, interpretare și artificii de regie, spectacolele de până acum s-au intersectat într-un punct comun, respectiv tematica REFLEX4, care invită la o „călătorie“ spre aflarea sensului de a fi în lume și în Univers.

Astfel, în prima zi a festivalului, artistul spaniol Farruquito și trupa sa au introdus publicul în atmosfera de sărbătoare a festivalului pe ritmuri de flamenco, surprinzând prin talent, autenticitate și puterea de a improviza, așa cum anunțau încă din denumirea show-ului, Improvisao. Prezența spaniolilor pe scena de la Sfântu Gheorghe a fost posibilă și prin aportul Institutului Cervantes din București, partener al evenimentului.

Cel mai impresionant spectacol al primelor zile de REFLEX4 a fost declarat de public ca fiind Songs of Lear, realizat de regizorul polonez Grzegorz Bral de la Song of the Goat Theatre din Wrocław, a cărui abordare inedită a celebrei piese shakespeariene Regele Lear a cutremurat spectatorii la fiecare reprezentație.

Extins și către Miercurea Ciuc, REFLEX4 a pus iubitorii de artă teatrală față în față cu puterea corozivă a regretelor, a mustrării de conștiință și a remușcărilor, aducând duminică pe scena Casei de Cultură a Sindicatelor povestea unei familii incapabile să își trăiască prezentul din cauza unei prea puternice legături cu trecutul maladiv. Prin prezența lor impunătoare, timp de peste trei ore, actorii Teatrului Maghiar de Stat din Cluj-Napoca și regizorul de origine ucraineană Andriy Zholdak au ținut spectatorii cu sufletul la gură cu scene memorabile din cadrul spectacolului Rosmersholm.

Directorul Teatrului Tamási Áron din Sfântu Gheorghe, cunoscutul regizor Bocsárdi László, a pus într-o lumină nouă povestea celebrei Alice, personajul inventat de prozatorul britanic Lewis Carroll. Într-un show muzical, cu efecte vizuale spectaculoase și apariții stranii ale unei lumi plăsmuite de imaginația eroinei, a fost adusă în atenția publicului tematica devenirii umane și a căutării de sine la vârsta adolescenței.

Astăzi, când festivalul se încheie, sărbătoarea teatrală continuă în cadrul REFLEX4 cu noi surprize artistice, dar și cu muzică bună și o atmosferă boemă de care spectatorii se pot bucura venind în curtea interioară a Teatrului Tamási Áron, unde DJ talentați vor delecta ascultătorii cu ritmuri festive și antrenante.

De asemenea, cei ce nu au reușit să își procure bilete la toate spectacolele REFLEX4 pe care doresc să le vadă mai au șansa să o facă în zilele următoare când încă mai sunt disponibile bilete pentru următoarele reprezentații: Sacrificiu de primăvară (She She Pop, Berlin), Wolfgang (Teatrul Tineretului Piatra Neamţ) și LIFT – Boys Will Be Boys (M Studio, Sfântu Gheorghe).

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 4
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.