Istoria surprinderii imaginilor din vestul țării

Volumul lui Cristian Graure, „Istoria Artei Fotografice din Banat între 1839 și 1918. Identități vizuale în era modernității“, publicat la Editura Eurostampa din Timișoara, ajunge în fața publicului azi, în Sala Barocă a Muzeului de Artă Timișoara. De la ora 18.00, prof. univ. dr. Dorel Găină Gerendi de la Universitatea de Artă şi Design din Cluj-Napoca și criticul de artă dr. Gabriel Kelemen de la Universitatea de Vest din Timişoara, Facultatea de Arte şi Design, participă la  o dezbatere moderată de dr. Andreea Foanene de la Muzeul de Artă Timişoara.

Cei prezenţi vor fi imortalizaţi prin imagini realizate de Daniela Schinderman (procedeul istoric Van Dyke) şi Miruna Basarabă (procedeul Cyanotipe), studente la Facultatea de Arte şi Design Timişoara şi membre Iris Fotoclub, coordonat de Damian ­Diaconescu.

Organizată în jurul acestor noţiuni care reflectă experienţele umane esenţiale, cartea reprezintă rezultatul cercetării evoluţiei fotografiei din vestul ţării, în raport cu spaţiul central european şi universal, reunite în teza de doctorat susţinută în primăvara anului 2017, la Academia Română din Bucureşti. Rezultat al unei munci de cercetare privind evoluţia fotografiei din vestul ţării în raport cu spaţiul central european şi universal, cartea lui Cristian Graure a constituit subiectul tezei sale de doctorat susţinută în primăvara anului trecut la Academia Română.

Organizatorii remarcă firul roșu care străbate istoria fotografiei: „la începuturile fotografiei, spre sfârşitul anilor ‘30 ai secolului al XIX-lea, Willian H. Fox Talbot observa capacitatea inefabilă a aparatului fotografic de a înregistra «rănile timpului». Raportată la propria noastră existenţă – asemenea concluziilor formulate de Susan Sontag –  această capacitate dezvăluie faptul că din perspectiva realităţii materiale cele mai neobişnuite «decimări» nu sunt cele ale pietrei, ci ale cărnii. Prin intermediul fotografiilor, urmărim astfel realitatea felului în care oamenii îmbătrânesc prin cea mai intimă şi mai tulburătoare cale. A privi o fotografie în care este înfăţişată o persoană apropiată sau chiar propriul chip, devine în esenţă un proces emoţional, înainte de toate“. Cele 436  de pagini ale volumului vin să umple un gol inexplicabil în documentarea românească a acestei arte în spațiul de intersecție dintre identitățile balcanice și cele Central-Europene.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 1
Andrei Radulescu 226 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.